Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Next 18 ESU adapterplaatje door C_Jabaaij
Vandaag om 13:42:53
Modelspoordagen 10 & 11 januari 2026 door tothebeach
Vandaag om 13:27:00
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door 1200blauw
Vandaag om 13:25:03
20 jaar BNLS jubileum door KNed
Vandaag om 13:22:03
Show je realistische treinsamenstelling door VAM65
Vandaag om 13:15:56
Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 13:07:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Alewijn
Vandaag om 13:01:02
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 12:39:36
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Hans GJ
Vandaag om 12:24:47
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door basjuh1981
Vandaag om 12:21:49
Terschellinger Spoor door F Helm
Vandaag om 12:20:26
VERPLAATST: upload deleten door Duikeend
Vandaag om 11:49:52
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Ronald69
Vandaag om 11:46:35
Starter met spoor G door rjr
Vandaag om 11:40:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:39:26
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door Eric B
Vandaag om 10:32:21
Hoe voorkom je strooilicht van smd led? door bellejt
Vandaag om 10:17:58
ESU V5 Decoder setting door Remunj
Vandaag om 10:01:59
Zee. Land. door spoorijzer
Vandaag om 08:54:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 08:18:33
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 07:38:18
Goede wensen voor 2026 door dh3201
Vandaag om 07:31:11
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:33:34
3 januari NVBS oliebollenrit door Thom
Vandaag om 01:57:01
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 01:41:31
Hulp nodig bij: sleutelen aan Minitrix BR 01 (de oude versies) door Gabriël Bergsma
Vandaag om 00:21:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
15 December 2025, 23:00:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Quinzeedied
15 December 2025, 22:41:19
De eerste versie van de Roco 1000 door Huup
15 December 2025, 22:06:39
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door Kees-Jan
15 December 2025, 21:17:05
  

Auteur Topic: van 1601 naar 1635  (gelezen 5847 keer)

Yvo

  • Offline Offline
  • Berichten: 161
    • mijn andere hobby
van 1601 naar 1635
« Gepost op: 09 November 2008, 14:33:35 »
Ik wil mijn Roco 1601 omtoveren naar de 1635 (evt 1835), met de stadswapens van Enschede.

Zijn die transfers überhaupt verkrijgbaar?

Thurbo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1081
  • Avatar pic: GTW 2/6 Thurbo (CH)
Re: van 1601 naar 1635
« Reactie #1 Gepost op: 10 November 2008, 01:18:24 »
Bij Philotrain is (was?) het een en ander te verkrijgen wat transfers betrefd voor de 1600/1700/1800 serie.

Op de volgende pagina staan iig een hele boel wapens afgebeeld oa de '1835 enschede'.
http://home.planet.nl/~vervo250/namen.htm
Arthur alias Thurbo
H0 2-rail # Roco Multimaus # s88XpressNetIF # S88SD16-N # IBM Pc # Raspberry Pi 2b # iTrain # GBM Boost + GBM16T OpenDCC BiDiB # D&H Programmer.

Mispoes

  • Team Biljettencentrale Huiskat van Benelux
  • Offline Offline
  • Berichten: 9019
  • Hengelooo 1:160
Re: van 1601 naar 1635
« Reactie #2 Gepost op: 10 November 2008, 07:51:23 »
Yvo, een paar streekgenoten van je hebben zulks al eens gedaan:

doe maar klik

Het met de hand letter voor letter aanbrengen van de stadsnaam is niet meer nodig, tegenwoordige hebben we Lok- en Rijtuigpaint...

Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Yvo

  • Offline Offline
  • Berichten: 161
    • mijn andere hobby
Re: van 1601 naar 1635
« Reactie #3 Gepost op: 10 November 2008, 20:00:14 »
Super! Dat ziet er mooi uit.

Waar koop je m600? bij een verfzaak?

En die transfers, waar komen die vandaan?

Mispoes

  • Team Biljettencentrale Huiskat van Benelux
  • Offline Offline
  • Berichten: 9019
  • Hengelooo 1:160
Re: van 1601 naar 1635
« Reactie #4 Gepost op: 10 November 2008, 20:26:03 »
Ik haal het altijd bij mijn voormalige ex-aanstaande zwager die een schildersbedrijf heeft (gisteren toevallig nog 2 blikken weer opgehaald).

Een beetje verfzaak wil het voor je bestellen als ze het niet hebben.

Deze transfers komen van Manuel maar je zou Rijtuigpaint kunnen vragen of ie het voor je wil fixen. Hij kan wit printen (locpaint ook trouwens).

Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Yvo

  • Offline Offline
  • Berichten: 161
    • mijn andere hobby
Re: van 1601 naar 1635
« Reactie #5 Gepost op: 29 December 2008, 21:24:09 »
Mijn 1600 van Roco loopt, bij lage snelheden niet goed, waarschijnlijk als gevolg van vieze tandwielen (oud model, met veren).
Nu wil ik deze tandwielen schoonmaken en opnieuw van een beetje vet voorzien, maar hoe krijg ik nou weer die draaistellen van het onderstel los????
Ik ben bang de boel te forceren....

Iemand suggesties?

Jojo

  • Offline Offline
  • Berichten: 569
  • Nil nobis est absurdum, quad erat demonstrandum.
Re: van 1601 naar 1635
« Reactie #6 Gepost op: 29 December 2008, 21:47:53 »
Lok ondersteboven leggen, aan de rechterkant van het linkerdraaistel [en vice versa andersom] een klein schroevendraaiertje insteken en voorzichtig het bevestigingslipje van de draaistelbekleding naar buiten duwen tot het loskomt.
Ik was de laatste weken bezig een vergelijkbaar model op te knappen [1603, terug in afleveringstoestand] en dat ding schommelde behoorlijk bij lage snelheden. Oorzaak: een gebroken tandwiel op een as. Dan sta je even raar te kijken.Gelukkig had ik nog assen in "de doos" liggen dus het was allemaal geen ramp, maar leuk is anders. Het laatste restje geschommel wordt veroorzaakt door de veren en dat laat ik maar zo.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: van 1601 naar 1635
« Reactie #7 Gepost op: 29 December 2008, 22:10:57 »
Je kunt in de 1600 de veren eenvoudig vervangen door GM&S cardanassen, ruimte zat. En als je de motor dan door een mashima vervangt is de lok helemaal stil...
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Yvo

  • Offline Offline
  • Berichten: 161
    • mijn andere hobby
Re: van 1601 naar 1635
« Reactie #8 Gepost op: 29 December 2008, 22:43:01 »
Dank, ik heb het spul inmiddels open.

Ik houd het eerst maar eens bij schoonmaken. Gewoon de tandwielen (los of de hele kast in zijn geheel?) in een bakje wasbenzine?



Op de achtergrond de nieuwe verlichting.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3465
    • Mijn van-alles website
Re: van 1601 naar 1635
« Reactie #9 Gepost op: 29 December 2008, 23:27:01 »
Ik zou de tandwielkast openmaken en alles apart in de wasbenzine leggen. Alles wat tussen de tandwielen en de tandwielkast zit lijkt mij anders moeilijk te verwijderen.

Jojo

  • Offline Offline
  • Berichten: 569
  • Nil nobis est absurdum, quad erat demonstrandum.
Re: van 1601 naar 1635
« Reactie #10 Gepost op: 29 December 2008, 23:35:11 »
Ik hou er niet zo van om kunststof in wasbenzine te leggen, ook al is het nylon, dus persoonlijk zou ik met de bekende cocktailprikker alle tandjes van de tandwielen schoonmaken en de binnenkant van de tandwielkast met een doekje dat niet pluist. Dit om stof en misschien wel stukjes ballast te verwijderen, niet zozeer olie of vet, want vet wordt het toch weer.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3465
    • Mijn van-alles website
Re: van 1601 naar 1635
« Reactie #11 Gepost op: 29 December 2008, 23:50:51 »
Tja, ik maak onderdelen altijd schoon in alcohol (ketonatus) dus mijn uitspraak was wel op onervarenheid gebaseerd. Met alcohol heb ik nog nooit problemen gehad met kunststof onderdelen.

Jojo

  • Offline Offline
  • Berichten: 569
  • Nil nobis est absurdum, quad erat demonstrandum.
Re: van 1601 naar 1635
« Reactie #12 Gepost op: 29 December 2008, 23:53:57 »
Ik weet ook niet of wasbenzine het nylon zal aantasten, misschien wel helemaal niet, maar ik neem het risico gewoon niet. Met alcohol voorzie ik geen problemen.

Yvo

  • Offline Offline
  • Berichten: 161
    • mijn andere hobby
Re: van 1601 naar 1635
« Reactie #13 Gepost op: 31 December 2008, 09:54:22 »
Ik heb de tandwielen grondig schoongemaakt maar het belijft behelpen met die veren. De weerstand van die tandwielen is blijkbaar te groot en wordt pas bij een zekere kracht doorbroken.
Ik ga die cardanassen maar aanschaffen. Welk type heb  ik nodig?
« Laatst bewerkt op: 31 December 2008, 11:03:09 door Yvo »

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: van 1601 naar 1635
« Reactie #14 Gepost op: 31 December 2008, 12:07:33 »
:-X Heb ik net de verpakking weggegooid. Het waren de 2mm cardanassen, meer weet ik even niet.

Als je GM&S echter belt en uitlegt waar de cardanassen voor zijn weet Piet meteen wat je bedoelt ;) Hij heeft ze overigens niet altijd mee naar beurzen, dus altijd even bellen/mailen !

Je moet de assen zelf op maat maken, zoals ik hier heb gedaan. Het kunststof is goed te snijden met een scherp hobbymes. Verder in mijn geval heb ik ook de as die uit het draaistel komt ingekort omdat ik anders onvoldoende ruimte had, maar dat kan bij een 1600 (welke langer is) meevallen.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden