Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

VAM containerwagens spoor-0 door Frits C
Vandaag om 17:54:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bob11
Vandaag om 17:49:54
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 17:48:52
De Projecten van RetroJack door Frits C
Vandaag om 17:43:23
Raadplaatje door ajb42
Vandaag om 17:36:58
Märklin 2025 door borotof
Vandaag om 17:19:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:19:12
TurnControl: aansluiting verwijderen door Hans Gvz
Vandaag om 16:58:15
MTB DP1 DCC aansluiten op C railwissel door bellejt
Vandaag om 16:53:03
Rondom Charlois door Arjen52
Vandaag om 16:39:01
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door spoorzeven
Vandaag om 16:29:46
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 16:21:25
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door 1200blauw
Vandaag om 16:12:21
Duits transport, waar in NL? door 1200blauw
Vandaag om 16:01:02
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 15:51:34
ESU 2025 door Marcel112
Vandaag om 15:44:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 15:42:23
Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen? door Nijboer
Vandaag om 15:22:05
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Joz
Vandaag om 15:07:21
Het verdwenen spoorwegmuseum van Piraeus door Bob R.
Vandaag om 14:32:13
Zwederbaan door nighttrain1
Vandaag om 14:13:26
Artitec 6300 door MathynK
Vandaag om 14:10:08
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 14:02:35
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Eelco Storm
Vandaag om 13:53:58
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 13:52:30
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 13:48:22
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Brouwersbaan
Vandaag om 13:29:15
Yet Another Servo Decoder door Menno
Vandaag om 12:46:04
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 12:38:20
BNLS-actie: Artitec DAF SRV door Ronald Halma
Vandaag om 11:39:44
  

Auteur Topic: van 1601 naar 1635  (gelezen 5718 keer)

Yvo

  • Offline Offline
  • Berichten: 161
    • mijn andere hobby
Re: van 1601 naar 1635
« Reactie #15 Gepost op: 31 December 2008, 16:36:46 »
Dank. Ik heb de loc net even laten rijden, maar het blijft, bij lage snelheden bagger....
Met het geluid valt het wel mee, de motor draait goed en redelijk stil.
Ik zal Piet wel even mailen.

Yvo

  • Offline Offline
  • Berichten: 161
    • mijn andere hobby
Re: van 1601 naar 1635
« Reactie #16 Gepost op: 21 January 2009, 22:38:18 »
Ik heb de voormalige 1601 (thans omgenummerd naar 1655) nu voorzien van een decoder (Uhlenbrock), van ledverlichting van Tom van Weert en van cardanassen van GM&S, maar hij blijft , ondanks die laatste aanpassing schokkerig rijden.

Aan de veren ligt het niet meer, die zijn dus vervangen.
De motor laat zich goed horen, maar die draait goed.
De tandwielen heb ik schoongemaakt.

Ik kan niets anders bedenken dan een kapot tandwiel of te weinig vet??

Of vergeet ik iets?

Oh ja, de rails en de wielen zijn schoon!

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: van 1601 naar 1635
« Reactie #17 Gepost op: 21 January 2009, 22:44:13 »
"laat zich goed horen" klinkt al niet goed..... als je met de hand de motoras verdraait, voel je dan op bepaalde momenten meer weerstand? Heb je de lok al eens op zn kop gelegd en gewoon paar draadjes gebruikt als stroomtoevoer om te testen of eea wel soepel loopt?

Loks sowieso eerst analoog goed krijgen, dan pas digitaal maken. Nu is het zoeken of het stroomafname, decoder, motor, of tandwielen/cardan is.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3455
    • Mijn van-alles website
Re: van 1601 naar 1635
« Reactie #18 Gepost op: 21 January 2009, 23:01:45 »
Gebroken tandwielen zijn soms krengen om op te sporen.

Ik heb laatst nog een Roco BR 215 model (tweedehands weliswaar) gekocht dat in de winkel geen enkel probleem vertoonde met rijden. Thuisgekomen bleef hij zo nu en dan steken, om daarna weer verder te rijden.

Boel opengemaakt, maar niets kunnen vinden, alles zat prima in het vet en liep soepel. Dus weer dichtgemaakt, en natuurlijk was het probleem nog niet verholpen.

Uiteindelijk heb ik as voor as terug in de aandrijving gestopt om te kijken wanneer het probleem zich voordeed. Maar toen was ik er nog niet. Toen ik de betreffende as gevonden had, bekeek ik het tandwieltje, maar daar was, zo op het eerste gezicht, niets mis mee.

Pas na een uur kijken en weer testen, kijken en weer testen, en uiteindelijk het tandwieltje op de as proberen te verdraaien, kwam ik er achter dat het tandwieltje precies TUSSEN 2 tanden gebroken was, maar zo perfect dat het niet opviel: pas bij aandrijving kwamen er wel eens 2 tanden tegenover elkaar te staan, en dan was het einde verhaal.

Dus... kijk al je tandwielen eens HEEL goed na... het heeft mij ook een aardig tijdje gekost voordat ik achter het euvel was.

rene w.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1297
Re: van 1601 naar 1635
« Reactie #19 Gepost op: 21 January 2009, 23:04:19 »
Ik heb de voormalige 1601 (thans omgenummerd naar 1655) nu voorzien van een decoder (Uhlenbrock), van ledverlichting van Tom van Weert en van cardanassen van GM&S, maar hij blijft , ondanks die laatste aanpassing schokkerig rijden.
Aan de veren ligt het niet meer, die zijn dus vervangen.
De motor laat zich goed horen, maar die draait goed.
De tandwielen heb ik schoongemaakt.

Ik kan niets anders bedenken dan een kapot tandwiel of te weinig vet??

Of vergeet ik iets?

Oh ja, de rails en de wielen zijn schoon!

Heb ook weleens een Ulhenbrock gebruikt in een roco loc van het oudere type,
dus vanvoor de decoders  maar dat resulteerde in het hierboven beschreven verhaal,
schokken bij bijna stilstand, lawaai vanuit de motor.
Toen er daarna een Locpilot V3 van Esu in ging waren al die problemen weg en reed hij als een nieuwe 'zo uit de doos loc'.

Misschien dus een tip om er een Esu (locpilot V3) in de solderen.

Yvo

  • Offline Offline
  • Berichten: 161
    • mijn andere hobby
Re: van 1601 naar 1635
« Reactie #20 Gepost op: 22 January 2009, 00:00:03 »
Dank jullie wel!

C_Jabaaij

  • Offline Offline
  • Berichten: 976
  • Eschburg
Re: van 1601 naar 1635
« Reactie #21 Gepost op: 22 January 2009, 16:30:00 »
Ik heb de voormalige 1601 (thans omgenummerd naar 1655) nu voorzien van een decoder (Uhlenbrock), van ledverlichting van Tom van Weert en van cardanassen van GM&S, maar hij blijft , ondanks die laatste aanpassing schokkerig rijden.

Of vergeet ik iets?


Ja je vergeet een goede decoder te plaatsen. Met de Uhlenbrock decoder zal het nooit lukken om de lok goed te laten rijden. Neem een Zimo, Tran, Kuehn, LocPilot V3. Er zijn al vele draadjes over volgeschreven. Bijna iedere dag komt deze vraag naar voren.

Koos Jabaaij.
“Je gaat het pas zien als je het door hebt”

Yvo

  • Offline Offline
  • Berichten: 161
    • mijn andere hobby
Re: van 1601 naar 1635
« Reactie #22 Gepost op: 22 January 2009, 22:39:37 »
Oh.  :-|

Yvo

  • Offline Offline
  • Berichten: 161
    • mijn andere hobby
Re: van 1601 naar 1635
« Reactie #23 Gepost op: 25 January 2009, 15:08:44 »
Analoog rijdt de loc inderdaad eigenlijk  prima. Ook maakt de motor een veel minder rauw geluid.

Ik zal toch eens een betere (?) decoder proberen.

rene w.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1297
Re: van 1601 naar 1635
« Reactie #24 Gepost op: 01 February 2009, 13:45:21 »
Analoog rijdt de loc inderdaad eigenlijk  prima. Ook maakt de motor een veel minder rauw geluid.

Ik zal toch eens een betere (?) decoder proberen.

En hoe is het afgelopen. ?????

Yvo

  • Offline Offline
  • Berichten: 161
    • mijn andere hobby
Re: van 1601 naar 1635
« Reactie #25 Gepost op: 03 February 2009, 21:26:34 »
ben nog niet zover....

Yvo

  • Offline Offline
  • Berichten: 161
    • mijn andere hobby
Re: van 1601 naar 1635
« Reactie #26 Gepost op: 07 February 2009, 18:45:21 »
Ik heb een Zimo MX64R gekocht.
Ben benieuwd.