Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 11:32:10
BNLS-actie: Artitec DAF SRV
door
R v/d Hoven
Vandaag
om 11:29:37
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
william_2
Vandaag
om 11:25:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Jan-Peter
Vandaag
om 11:14:03
VAM containerwagens spoor-0
door
FritsT
Vandaag
om 11:11:52
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
j.ossebaar
Vandaag
om 11:04:50
Yet Another Servo Decoder
door
spock
Vandaag
om 10:59:55
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Wim Vink
Vandaag
om 10:53:54
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B
door
Modelbouwerke
Vandaag
om 10:30:32
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32)
door
Ad Cleijsen
Vandaag
om 10:12:05
Project seaside Germany
door
Ronald Halma
Vandaag
om 10:03:07
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Wim Vink
Vandaag
om 09:56:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 09:56:09
Overstap naar HTM
door
gdh
Vandaag
om 09:46:50
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen!
door
Sascha [St. 3rail]
Vandaag
om 09:21:14
W.V. Kalender 2026
door
MOVisser
Vandaag
om 08:36:16
Mijn geweatherde modellen
door
DJV
Vandaag
om 01:30:22
Van 2D afbeelding naar 3D model
door
Hans van de Burgt
24 October 2025, 23:41:26
Rocky Rail 6400
door
ceuleer
24 October 2025, 23:22:35
Raadplaatje
door
Dpc Fo
24 October 2025, 23:14:01
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel
door
Taigagaai
24 October 2025, 22:57:51
Bf Kibronn
door
Benelux795
24 October 2025, 22:56:05
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
24 October 2025, 22:49:49
Aanstaande zaterdag en zondag Modelbeurs in De Goorn NH
door
wmrail
24 October 2025, 22:19:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
VulcanRaven
24 October 2025, 21:08:50
Artitec 6300
door
ModelWessel
24 October 2025, 20:57:33
Pendel module Viessmann 5214
door
Te 2/2
24 October 2025, 20:55:12
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
Rick
24 October 2025, 20:35:22
sein decoder Z21 10837 programeren
door
n-driver
24 October 2025, 20:18:02
Z21 Pro Link en Wifi
door
n-driver
24 October 2025, 20:13:43
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
van 1601 naar 1635
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: van 1601 naar 1635 (gelezen 5708 keer)
Yvo
Offline
Berichten: 161
van 1601 naar 1635
«
Gepost op:
09 November 2008, 14:33:35 »
Ik wil mijn Roco 1601 omtoveren naar de 1635 (evt 1835), met de stadswapens van Enschede.
Zijn die transfers überhaupt verkrijgbaar?
Gelogd
Thurbo
Offline
Berichten: 1081
Avatar pic: GTW 2/6 Thurbo (CH)
Re: van 1601 naar 1635
«
Reactie #1 Gepost op:
10 November 2008, 01:18:24 »
Bij Philotrain is (was?) het een en ander te verkrijgen wat transfers betrefd voor de 1600/1700/1800 serie.
Op de volgende pagina staan iig een hele boel wapens afgebeeld oa de '1835 enschede'.
http://home.planet.nl/~vervo250/namen.htm
Gelogd
Arthur alias Thurbo
H0 2-rail # Roco Multimaus # s88XpressNetIF # S88SD16-N # IBM Pc # Raspberry Pi 2b # iTrain # GBM Boost + GBM16T OpenDCC BiDiB # D&H Programmer.
Mispoes
Team Biljettencentrale Huiskat van Benelux
Offline
Berichten: 9000
Hengelooo 1:160
Re: van 1601 naar 1635
«
Reactie #2 Gepost op:
10 November 2008, 07:51:23 »
Yvo, een paar streekgenoten van je hebben zulks al eens gedaan:
doe maar klik
Het met de hand letter voor letter aanbrengen van de stadsnaam is niet meer nodig, tegenwoordige hebben we Lok- en Rijtuigpaint...
Gelogd
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.
Yvo
Offline
Berichten: 161
Re: van 1601 naar 1635
«
Reactie #3 Gepost op:
10 November 2008, 20:00:14 »
Super! Dat ziet er mooi uit.
Waar koop je m600? bij een verfzaak?
En die transfers, waar komen die vandaan?
Gelogd
Mispoes
Team Biljettencentrale Huiskat van Benelux
Offline
Berichten: 9000
Hengelooo 1:160
Re: van 1601 naar 1635
«
Reactie #4 Gepost op:
10 November 2008, 20:26:03 »
Ik haal het altijd bij mijn voormalige ex-aanstaande zwager die een schildersbedrijf heeft (gisteren toevallig nog 2 blikken weer opgehaald).
Een beetje verfzaak wil het voor je bestellen als ze het niet hebben.
Deze transfers komen van Manuel maar je zou Rijtuigpaint kunnen vragen of ie het voor je wil fixen. Hij kan wit printen (locpaint ook trouwens).
Gelogd
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.
Yvo
Offline
Berichten: 161
Re: van 1601 naar 1635
«
Reactie #5 Gepost op:
29 December 2008, 21:24:09 »
Mijn 1600 van Roco loopt, bij lage snelheden niet goed, waarschijnlijk als gevolg van vieze tandwielen (oud model, met veren).
Nu wil ik deze tandwielen schoonmaken en opnieuw van een beetje vet voorzien, maar hoe krijg ik nou weer die draaistellen van het onderstel los?
Ik ben bang de boel te forceren....
Iemand suggesties?
Gelogd
Jojo
Offline
Berichten: 569
Nil nobis est absurdum, quad erat demonstrandum.
Re: van 1601 naar 1635
«
Reactie #6 Gepost op:
29 December 2008, 21:47:53 »
Lok ondersteboven leggen, aan de rechterkant van het linkerdraaistel [en vice versa andersom] een klein schroevendraaiertje insteken en voorzichtig het bevestigingslipje van de draaistelbekleding naar buiten duwen tot het loskomt.
Ik was de laatste weken bezig een vergelijkbaar model op te knappen [1603, terug in afleveringstoestand] en dat ding schommelde behoorlijk bij lage snelheden. Oorzaak: een gebroken tandwiel op een as. Dan sta je even raar te kijken.Gelukkig had ik nog assen in "de doos" liggen dus het was allemaal geen ramp, maar leuk is anders. Het laatste restje geschommel wordt veroorzaakt door de veren en dat laat ik maar zo.
Gelogd
JAB van Ree
Offline
Berichten: 3796
Re: van 1601 naar 1635
«
Reactie #7 Gepost op:
29 December 2008, 22:10:57 »
Je kunt in de 1600 de veren eenvoudig vervangen door GM&S cardanassen, ruimte zat. En als je de motor dan door een mashima vervangt is de lok helemaal stil...
Gelogd
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden
Yvo
Offline
Berichten: 161
Re: van 1601 naar 1635
«
Reactie #8 Gepost op:
29 December 2008, 22:43:01 »
Dank, ik heb het spul inmiddels open.
Ik houd het eerst maar eens bij schoonmaken. Gewoon de tandwielen (los of de hele kast in zijn geheel?) in een bakje wasbenzine?
Op de achtergrond de nieuwe verlichting.
Gelogd
Menno
Offline
Berichten: 3454
Re: van 1601 naar 1635
«
Reactie #9 Gepost op:
29 December 2008, 23:27:01 »
Ik zou de tandwielkast openmaken en alles apart in de wasbenzine leggen. Alles wat tussen de tandwielen en de tandwielkast zit lijkt mij anders moeilijk te verwijderen.
Gelogd
Jojo
Offline
Berichten: 569
Nil nobis est absurdum, quad erat demonstrandum.
Re: van 1601 naar 1635
«
Reactie #10 Gepost op:
29 December 2008, 23:35:11 »
Ik hou er niet zo van om kunststof in wasbenzine te leggen, ook al is het nylon, dus persoonlijk zou ik met de bekende cocktailprikker alle tandjes van de tandwielen schoonmaken en de binnenkant van de tandwielkast met een doekje dat niet pluist. Dit om stof en misschien wel stukjes ballast te verwijderen, niet zozeer olie of vet, want vet wordt het toch weer.
Gelogd
Menno
Offline
Berichten: 3454
Re: van 1601 naar 1635
«
Reactie #11 Gepost op:
29 December 2008, 23:50:51 »
Tja, ik maak onderdelen altijd schoon in alcohol (ketonatus) dus mijn uitspraak was wel op onervarenheid gebaseerd. Met alcohol heb ik nog nooit problemen gehad met kunststof onderdelen.
Gelogd
Jojo
Offline
Berichten: 569
Nil nobis est absurdum, quad erat demonstrandum.
Re: van 1601 naar 1635
«
Reactie #12 Gepost op:
29 December 2008, 23:53:57 »
Ik weet ook niet of wasbenzine het nylon zal aantasten, misschien wel helemaal niet, maar ik neem het risico gewoon niet. Met alcohol voorzie ik geen problemen.
Gelogd
Yvo
Offline
Berichten: 161
Re: van 1601 naar 1635
«
Reactie #13 Gepost op:
31 December 2008, 09:54:22 »
Ik heb de tandwielen grondig schoongemaakt maar het belijft behelpen met die veren. De weerstand van die tandwielen is blijkbaar te groot en wordt pas bij een zekere kracht doorbroken.
Ik ga die cardanassen maar aanschaffen. Welk type heb ik nodig?
«
Laatst bewerkt op: 31 December 2008, 11:03:09 door Yvo
»
Gelogd
JAB van Ree
Offline
Berichten: 3796
Re: van 1601 naar 1635
«
Reactie #14 Gepost op:
31 December 2008, 12:07:33 »
Heb ik net de verpakking weggegooid. Het waren de 2mm cardanassen, meer weet ik even niet.
Als je GM&S echter belt en uitlegt waar de cardanassen voor zijn weet Piet meteen wat je bedoelt
Hij heeft ze overigens niet altijd mee naar beurzen, dus altijd even bellen/mailen !
Je moet de assen zelf op maat maken, zoals ik
hier
heb gedaan. Het kunststof is goed te snijden met een scherp hobbymes. Verder in mijn geval heb ik ook de as die uit het draaistel komt ingekort omdat ik anders onvoldoende ruimte had, maar dat kan bij een 1600 (welke langer is) meevallen.
Gelogd
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
van 1601 naar 1635