Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmania Nostalgia door Noordernet
Vandaag om 21:08:27
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:05:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
Vandaag om 20:46:41
Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan door Noordster
Vandaag om 20:32:24
Crème daken mitropa rijtuigen epoche 2 door Stefan88
Vandaag om 20:31:18
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Arjen52
Vandaag om 20:30:36
Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 20:27:44
Line-up foto's van modellen door Jeroen95
Vandaag om 20:12:18
Digitaal-delta door Biesje
Vandaag om 20:07:34
Minibaan Visserskaai H0 door NS264
Vandaag om 19:59:28
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door bask185
Vandaag om 19:58:39
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 19:54:41
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 19:30:50
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Gerrit H
Vandaag om 19:17:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:16:31
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 18:53:13
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:52:43
TAMS PZS-2.2 door bask185
Vandaag om 18:49:53
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 18:42:48
Retrobahn goes to the States: Bergamot Creek door hervé
Vandaag om 18:28:25
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door maartenvdb
Vandaag om 18:23:36
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 17:45:25
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door Biesje
Vandaag om 16:55:39
Bf Kibronn door Jelmer
Vandaag om 16:51:50
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric B
Vandaag om 15:58:10
Schroefkoppeling voor H0. door Bahn-AG
Vandaag om 14:58:20
Had de NS4903 rangeerlicht? door marco
Vandaag om 14:31:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:24:31
Roco modellen op aliexpress door Dirk
Vandaag om 14:18:55
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Gerrit H
Vandaag om 13:43:32
  

Auteur Topic: van 1601 naar 1635  (gelezen 5729 keer)

Yvo

  • Offline Offline
  • Berichten: 161
    • mijn andere hobby
van 1601 naar 1635
« Gepost op: 09 November 2008, 14:33:35 »
Ik wil mijn Roco 1601 omtoveren naar de 1635 (evt 1835), met de stadswapens van Enschede.

Zijn die transfers überhaupt verkrijgbaar?

Thurbo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1081
  • Avatar pic: GTW 2/6 Thurbo (CH)
Re: van 1601 naar 1635
« Reactie #1 Gepost op: 10 November 2008, 01:18:24 »
Bij Philotrain is (was?) het een en ander te verkrijgen wat transfers betrefd voor de 1600/1700/1800 serie.

Op de volgende pagina staan iig een hele boel wapens afgebeeld oa de '1835 enschede'.
http://home.planet.nl/~vervo250/namen.htm
Arthur alias Thurbo
H0 2-rail # Roco Multimaus # s88XpressNetIF # S88SD16-N # IBM Pc # Raspberry Pi 2b # iTrain # GBM Boost + GBM16T OpenDCC BiDiB # D&H Programmer.

Mispoes

  • Team Biljettencentrale Huiskat van Benelux
  • Online Online
  • Berichten: 9001
  • Hengelooo 1:160
Re: van 1601 naar 1635
« Reactie #2 Gepost op: 10 November 2008, 07:51:23 »
Yvo, een paar streekgenoten van je hebben zulks al eens gedaan:

doe maar klik

Het met de hand letter voor letter aanbrengen van de stadsnaam is niet meer nodig, tegenwoordige hebben we Lok- en Rijtuigpaint...

Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Yvo

  • Offline Offline
  • Berichten: 161
    • mijn andere hobby
Re: van 1601 naar 1635
« Reactie #3 Gepost op: 10 November 2008, 20:00:14 »
Super! Dat ziet er mooi uit.

Waar koop je m600? bij een verfzaak?

En die transfers, waar komen die vandaan?

Mispoes

  • Team Biljettencentrale Huiskat van Benelux
  • Online Online
  • Berichten: 9001
  • Hengelooo 1:160
Re: van 1601 naar 1635
« Reactie #4 Gepost op: 10 November 2008, 20:26:03 »
Ik haal het altijd bij mijn voormalige ex-aanstaande zwager die een schildersbedrijf heeft (gisteren toevallig nog 2 blikken weer opgehaald).

Een beetje verfzaak wil het voor je bestellen als ze het niet hebben.

Deze transfers komen van Manuel maar je zou Rijtuigpaint kunnen vragen of ie het voor je wil fixen. Hij kan wit printen (locpaint ook trouwens).

Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Yvo

  • Offline Offline
  • Berichten: 161
    • mijn andere hobby
Re: van 1601 naar 1635
« Reactie #5 Gepost op: 29 December 2008, 21:24:09 »
Mijn 1600 van Roco loopt, bij lage snelheden niet goed, waarschijnlijk als gevolg van vieze tandwielen (oud model, met veren).
Nu wil ik deze tandwielen schoonmaken en opnieuw van een beetje vet voorzien, maar hoe krijg ik nou weer die draaistellen van het onderstel los????
Ik ben bang de boel te forceren....

Iemand suggesties?

Jojo

  • Offline Offline
  • Berichten: 569
  • Nil nobis est absurdum, quad erat demonstrandum.
Re: van 1601 naar 1635
« Reactie #6 Gepost op: 29 December 2008, 21:47:53 »
Lok ondersteboven leggen, aan de rechterkant van het linkerdraaistel [en vice versa andersom] een klein schroevendraaiertje insteken en voorzichtig het bevestigingslipje van de draaistelbekleding naar buiten duwen tot het loskomt.
Ik was de laatste weken bezig een vergelijkbaar model op te knappen [1603, terug in afleveringstoestand] en dat ding schommelde behoorlijk bij lage snelheden. Oorzaak: een gebroken tandwiel op een as. Dan sta je even raar te kijken.Gelukkig had ik nog assen in "de doos" liggen dus het was allemaal geen ramp, maar leuk is anders. Het laatste restje geschommel wordt veroorzaakt door de veren en dat laat ik maar zo.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: van 1601 naar 1635
« Reactie #7 Gepost op: 29 December 2008, 22:10:57 »
Je kunt in de 1600 de veren eenvoudig vervangen door GM&S cardanassen, ruimte zat. En als je de motor dan door een mashima vervangt is de lok helemaal stil...
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Yvo

  • Offline Offline
  • Berichten: 161
    • mijn andere hobby
Re: van 1601 naar 1635
« Reactie #8 Gepost op: 29 December 2008, 22:43:01 »
Dank, ik heb het spul inmiddels open.

Ik houd het eerst maar eens bij schoonmaken. Gewoon de tandwielen (los of de hele kast in zijn geheel?) in een bakje wasbenzine?



Op de achtergrond de nieuwe verlichting.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3456
    • Mijn van-alles website
Re: van 1601 naar 1635
« Reactie #9 Gepost op: 29 December 2008, 23:27:01 »
Ik zou de tandwielkast openmaken en alles apart in de wasbenzine leggen. Alles wat tussen de tandwielen en de tandwielkast zit lijkt mij anders moeilijk te verwijderen.

Jojo

  • Offline Offline
  • Berichten: 569
  • Nil nobis est absurdum, quad erat demonstrandum.
Re: van 1601 naar 1635
« Reactie #10 Gepost op: 29 December 2008, 23:35:11 »
Ik hou er niet zo van om kunststof in wasbenzine te leggen, ook al is het nylon, dus persoonlijk zou ik met de bekende cocktailprikker alle tandjes van de tandwielen schoonmaken en de binnenkant van de tandwielkast met een doekje dat niet pluist. Dit om stof en misschien wel stukjes ballast te verwijderen, niet zozeer olie of vet, want vet wordt het toch weer.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3456
    • Mijn van-alles website
Re: van 1601 naar 1635
« Reactie #11 Gepost op: 29 December 2008, 23:50:51 »
Tja, ik maak onderdelen altijd schoon in alcohol (ketonatus) dus mijn uitspraak was wel op onervarenheid gebaseerd. Met alcohol heb ik nog nooit problemen gehad met kunststof onderdelen.

Jojo

  • Offline Offline
  • Berichten: 569
  • Nil nobis est absurdum, quad erat demonstrandum.
Re: van 1601 naar 1635
« Reactie #12 Gepost op: 29 December 2008, 23:53:57 »
Ik weet ook niet of wasbenzine het nylon zal aantasten, misschien wel helemaal niet, maar ik neem het risico gewoon niet. Met alcohol voorzie ik geen problemen.

Yvo

  • Offline Offline
  • Berichten: 161
    • mijn andere hobby
Re: van 1601 naar 1635
« Reactie #13 Gepost op: 31 December 2008, 09:54:22 »
Ik heb de tandwielen grondig schoongemaakt maar het belijft behelpen met die veren. De weerstand van die tandwielen is blijkbaar te groot en wordt pas bij een zekere kracht doorbroken.
Ik ga die cardanassen maar aanschaffen. Welk type heb  ik nodig?
« Laatst bewerkt op: 31 December 2008, 11:03:09 door Yvo »

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: van 1601 naar 1635
« Reactie #14 Gepost op: 31 December 2008, 12:07:33 »
:-X Heb ik net de verpakking weggegooid. Het waren de 2mm cardanassen, meer weet ik even niet.

Als je GM&S echter belt en uitlegt waar de cardanassen voor zijn weet Piet meteen wat je bedoelt ;) Hij heeft ze overigens niet altijd mee naar beurzen, dus altijd even bellen/mailen !

Je moet de assen zelf op maat maken, zoals ik hier heb gedaan. Het kunststof is goed te snijden met een scherp hobbymes. Verder in mijn geval heb ik ook de as die uit het draaistel komt ingekort omdat ik anders onvoldoende ruimte had, maar dat kan bij een 1600 (welke langer is) meevallen.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden