Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 15:46:25
Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 15:36:48
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
Vandaag om 15:33:50
Göhrener Viaduct door aad52
Vandaag om 15:19:20
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 14:35:52
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 14:34:05
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:07:46
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 13:42:11
Her-(her-)beginnen door Montanbahn
Vandaag om 13:29:49
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
Vandaag om 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 12:22:25
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 11:43:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 11:09:35
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 10:58:31
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 10:46:10
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
Vandaag om 10:45:55
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 10:45:55
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Vislijn
Vandaag om 10:35:31
Wat was jullie allereerste loc? door AdLoc
Vandaag om 10:28:24
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 10:10:38
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:52:39
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 08:20:47
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 07:47:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door dennie
Vandaag om 00:25:50
Wat te doen met oude catalogi door Hasenwald
05 August 2025, 23:42:19
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
05 August 2025, 21:40:59
  

Auteur Topic: Percentage voor een N baan  (gelezen 2631 keer)

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1800
  • treinen snuffelaar
Percentage voor een N baan
« Gepost op: 08 November 2008, 20:34:14 »
Hallo

Ik ben bezig om een N baan te tekenen voor iemand die met N rijd en nu heb ik 2 vragen hier over.

Vraag 1 : Hoeveel cm moet een lok zakken om onder een andere trein rijden??
Vraag 2: Wat is het percentage van zo N lok is dat hetzelfde als bij HO??

Mvg
Erik-Jan

Erwin (n-spoorder)

  • o(N)t-spoorder uit Limburg
  • Offline Offline
  • Berichten: 428
    • www.leukehobby.nl
Re: Percentage voor een N baan
« Reactie #1 Gepost op: 08 November 2008, 20:37:28 »
ik zelf hou 4,5 to 5 cm doorrij hoogte aan (pantograaf omlaag),  stijging max 2cm per meter in spiraal en op recht stuk heb ik stuk 3cm per meter
Moet zeggen nergens last van te hebben met doorslippen.
Omdat iedereen een hobby moet kunnen hebben.

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1800
  • treinen snuffelaar
Re: Percentage voor een N baan
« Reactie #2 Gepost op: 08 November 2008, 20:38:36 »
Oke bedankt

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1800
  • treinen snuffelaar
Re: Percentage voor een N baan
« Reactie #3 Gepost op: 08 November 2008, 21:17:56 »
Ik ben nu bezig met het hoofd station en mijn vraag is :

Hoeveel cm is liggen de railzen uit elkaar.

Als het nog kan komt het baanplan vandaag nog hier op de site.

Mvg
Erik-Jan

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26683
    • Pagina van klaas
Re: Percentage voor een N baan
« Reactie #4 Gepost op: 08 November 2008, 21:18:54 »
Kijk ook eens in de NEM102. Zie de link hiernaast in het hoofdmenu.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

br212

  • Offline Offline
  • Berichten: 265
Re: Percentage voor een N baan
« Reactie #5 Gepost op: 08 November 2008, 21:21:30 »
1: Kijk ook even in de NEM 105. Als je minimaal de maat incl. de bovenleiding aanhoudt loop je later nooit tegen vervelende verrassingen aan.

2: 4%, en 3% met bochten. Alles minder is positief.

De nieuwe vraag 3: houdt minimaal de NEM 102 aan tussen de sporen. Is dat wat je bedoeld, of bedoel je de maat van de perrons, of de maat tussen de rails en het perron?
Mvg,
Frans

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26683
    • Pagina van klaas
Re: Percentage voor een N baan
« Reactie #6 Gepost op: 08 November 2008, 21:32:45 »
Hoeveel cm is liggen de railzen uit elkaar.
De hartafstand van de sporen is afhankelijk van het railsysteem wat je gebruikt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1800
  • treinen snuffelaar
Re: Percentage voor een N baan
« Reactie #7 Gepost op: 08 November 2008, 21:38:19 »
Fleischmann Piccolo gaat hij gebruiken en 1 voordeel heb ik met het tekenen hij heeft alleen maar stomers en gaat dus geen bovenleiding gebruiken.


Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26683
    • Pagina van klaas
Re: Percentage voor een N baan
« Reactie #8 Gepost op: 08 November 2008, 21:44:34 »
Fleischmann Piccolo kent 4 boogstralen:

R1= 192mm
R2= 225,6mm
R3= 396,4mm
R4= 430mm

Het verschil tussen R1 en R2 is 33,6mm, het verschil tussen R3 en R4 is ook 33,6mm. Dat is dan ook de standaard hartafstand tussen de sporen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1800
  • treinen snuffelaar
Re: Percentage voor een N baan
« Reactie #9 Gepost op: 08 November 2008, 21:47:27 »
En hoe zit het dan met de rechte stukken in het station ??
Ik wordt niet wijzer van die nem normen vandaar dat ik het zo vraag.


Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26683
    • Pagina van klaas
Re: Percentage voor een N baan
« Reactie #10 Gepost op: 08 November 2008, 21:53:57 »
In de NEM normen staat ook niet hoe groot de hartafstand van de sporen is. Die hangt af van het railsysteem wat je gebruikt. Dat is dus door de fabrikant bepaald. En zoals gezegd, bij Piccollo is die 33,6mm.

In de NEM zie je hoogstens wat de minimale hartafstand moet zijn. In NEM 102 zie je dat de breedte van het vrijeruimteprofiel 27mm is (maat B1) Dat is dan ook de minimale afstand.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.