Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Casmir
Vandaag om 22:27:23
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:42:37
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 21:40:57
Liliput schaal N door RodeDuivel
Vandaag om 21:38:24
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 21:24:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 21:22:19
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 21:21:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Priegelman
Vandaag om 21:19:50
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 21:09:08
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
Vandaag om 21:03:34
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door defender
Vandaag om 20:44:40
LS Models 2025 door Corné81
Vandaag om 20:43:12
Acme nieuwe ICNG door Joz
Vandaag om 20:33:52
Had de NS4903 rangeerlicht? door ruudns
Vandaag om 20:29:31
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 20:10:20
Houten Plus zaterdag 21-2-2026 door Ronald69
Vandaag om 20:06:38
Ucci en IB1 met Itrain door Henk G
Vandaag om 20:00:47
Project X...... door Ivo tB
Vandaag om 19:56:25
3D NS HO bovenleidingmasten door NS1100
Vandaag om 19:24:53
Raadplaatje door Ronald69
Vandaag om 19:21:23
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door MaraNCS
Vandaag om 19:06:34
Dapol B802 railreinigingswagen - geluidsreductie/bereikbaarheid motor door Eric v C
Vandaag om 18:24:04
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 18:00:27
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Falkenberg
Vandaag om 17:59:44
Mobadaten.info uit de lucht door marco
Vandaag om 16:59:47
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:47:51
Oud model gangbaar maken door Bahn-AG
Vandaag om 16:13:07
Fleischmania Nostalgia door Karben
Vandaag om 15:55:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:50:22
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Frank Bunnik
Vandaag om 15:48:16
  

Auteur Topic: NS Locs en zo  (gelezen 17043 keer)

Maarten.T

  • Offline Offline
  • Berichten: 973
    • https://www.flickr.com/photos/maartentalsma/
Re: NS Locs en zo
« Reactie #75 Gepost op: 08 November 2008, 20:37:00 »
Weerstands waardes staan netjes in de schema's vermeld, althans, in de exemplaren die ik heb.
Welke onderdelen die weerstanden hebben? Nedtrain haalt de weerstanden toch uit een fabriek, en maken ze niet zelf? ;)

Nee, maar ze worden wel hersteld door Nedtrain (dit kan bij defecten, schade of periodiek bij een revisie). Dan moet je toch weten welke onderdelen je nodig hebt voor herstel van de weerstanden.

johnny-VIRM

  • Offline Offline
  • Berichten: 520
Re: NS Locs en zo
« Reactie #76 Gepost op: 08 November 2008, 21:13:00 »
kijk zo'n een reactie dacht ik al, iemand anders? Het is maar gewone basis techniek. heel simpel hoe groot is de weerstands waarde van de weerstanden bij elkaar, en die van de motoren apart, als je dit niet kan beantwoorden stop dan a.u.b. met reviseren van een 1200 loc. ;)
« Laatst bewerkt op: 08 November 2008, 21:15:04 door johnny »

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6442
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: NS Locs en zo
« Reactie #77 Gepost op: 08 November 2008, 21:52:08 »
Tja, Johnny.

Niemand weet het antwoord waarschijnlijk.

Ik zal je eerlijk zeggen, ik weet het ook niet.
Maar ik ben dan ook geen locomotieven monteur.

Maar heb wel wat verstand van electronica, maar dat beperkt zich weer tot het aanleggen van stopcontacten en lichtschakelaars binnenshuis.
En dat heeft totaal niks met treinen te maken.



Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2094
Re: NS Locs en zo
« Reactie #78 Gepost op: 08 November 2008, 22:23:59 »
Tja, Johnny.

Niemand weet het antwoord waarschijnlijk.
Zeker weten van wel. Er zitten hier zeker enkele 'actievelingen' die een heel eind komen. Nee, ik helaas niet, ik doe zowat alles _behalve_ het elektrische deel :)

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1018
Re: NS Locs en zo
« Reactie #79 Gepost op: 08 November 2008, 22:52:26 »
Zeker weten van wel. Er zitten hier zeker enkele 'actievelingen' die een heel eind komen. Nee, ik helaas niet, ik doe zowat alles _behalve_ het elektrische deel :)

Tim,

Ik neem aan dat je ooit wel eens van meneer Ohm hebt gehoord? Die heeft een of ander wetje gemaakt  ;)

mvg,
Robin

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1377
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re: NS Locs en zo
« Reactie #80 Gepost op: 09 November 2008, 01:15:04 »
Hoi,

Volgens de wet van "Herr Ohm" zou de weerstandswaarde van de totale keten 5 Ohm bedragen (R=U/I). Maar de waarde van de weerstandsketens, of de inwendige weerstand van de motoren, is hier niet uit af te leiden.
Dan zul je toch op zijn minst de weerstandswaarde van 1 motor, òf de waarde van de weerstandspakketten moeten weten. Bovendien kunnen de beide weerstandspakketten ook nog verschillende waarden hebben.

PS.
Ik zag ik in dit draadje de vreemde opmerking: "Welke onderdelen die weerstanden hebben". Ik vermoedt dat hier bedoeld wordt: "Welke weerstanden die onderdelen hebben"  ;D

mvg,
Fred.
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

johnny-VIRM

  • Offline Offline
  • Berichten: 520
Re: NS Locs en zo
« Reactie #81 Gepost op: 09 November 2008, 14:04:50 »
 ::) fred is er bijna, ik had gehoopt dat er toch iemand wist hoe een seriemotor werkt, dat is vanaf mat 24 hetzelfde, namelijk bij stilstand nul ohm, deze moet namelijk eerst een emk van zelfinductie opbouwen, door daar weerstanden voor te zetten beperk je de stroom.
Een serie motor heeft namelijk bij aanzet een giga hoog koppel, maar wat is dan het grootste nadeel? weet iemand dit ook.

marco

  • Offline Offline
  • Berichten: 732
Re: NS Locs en zo
« Reactie #82 Gepost op: 09 November 2008, 15:01:49 »
Seriemotor mag niet onbelast draaien.
NS TP 3 en 4
Fl/Ro H0 Tandradbaan - Gipfelrauschbahn
DRup/RocRail/Linux

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8584
  • Spoor N
Re: NS Locs en zo
« Reactie #83 Gepost op: 09 November 2008, 16:36:22 »
Een serie motor heeft namelijk bij aanzet een giga hoog koppel, maar wat is dan het grootste nadeel? weet iemand dit ook.
Als de stroom uitvalt doet ie het niet meer. ;D
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1377
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re: NS Locs en zo
« Reactie #84 Gepost op: 09 November 2008, 17:07:14 »
Hoi,

Volgens mij is het grootste nadeel dat ze de neiging hebben om op hol te slaan. Heb ooit eens een seriemotor gezien waarvan de wikkelingen door
de centrifugaalkracht uit het anker geslingerd waren.
Een seriemotor mag derhalve nooit onbelast draaien, zoals Marco ook al aangaf.

mvg,
Fred.
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

Dolf44

  • Offline Offline
  • Berichten: 843
Re: NS Locs en zo
« Reactie #85 Gepost op: 09 November 2008, 18:14:13 »
Hoe willen jullie dat dan klaarspelen in een lok ??????

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2094
Re: NS Locs en zo
« Reactie #86 Gepost op: 09 November 2008, 19:19:11 »
Wat dacht je van antislipregelingen en opschakelen via weerstanden (of nieuwerwetse snufjes)

erik1

  • Offline Offline
  • Berichten: 470
Re: NS Locs en zo
« Reactie #87 Gepost op: 09 November 2008, 19:45:50 »
de weerstand kan je per component berekenen en anders zijn er altijd de meter nog om dat te meten voor de "electriciën/ locmonteur. Alleen een beetje elctrische kennis is altijd makkelijk. en als je het niet snapt doe het dan niet.

johnny-VIRM

  • Offline Offline
  • Berichten: 520
Re: NS Locs en zo
« Reactie #88 Gepost op: 09 November 2008, 20:03:43 »
 ;D inderdaad mag niet onbelast draaien, als hij onbelast draait helpt daar geen antislip tegenaan.

Ik wilde niemand voor het hoofd slaan maar heb bij de "jaap" al verschillende wijsneuzen gehad, en ja het is oude techniek maar dat hoort bij het beestje. En met het verdwijnen van mat 64 verdwijnt op ICM-1 na de weerstands schakel treintjes.

En ach na 1-1-2009 moet je verplicht ATB hebben, gaan we eerdaags erin schoppen, en i.v.m. ATBvv mogen kasten van fase 2 en ouder dan niet meer.
« Laatst bewerkt op: 09 November 2008, 20:06:19 door johnny »

Dolf44

  • Offline Offline
  • Berichten: 843
Re: NS Locs en zo
« Reactie #89 Gepost op: 09 November 2008, 20:32:40 »
Timtrein, hoe kun je anders opschakelen dan via weerstanden op de klassieke loks  ??? ???
Dan wordt me meteen duidelijk hoe je een tractiemotor onbelast wilt laten draaien.