Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 16:17:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door erik1
Vandaag om 16:14:43
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Rocky Rail 6400 door Biesje
Vandaag om 16:11:17
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Arjan6511
Vandaag om 15:03:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
Raadplaatje door Bob11
Vandaag om 14:29:45
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Railpassie
Vandaag om 14:25:29
Toon hier je (model)TRAM foto's. door spoorzeven
Vandaag om 13:59:34
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Sikje 225 door Eric B
Vandaag om 13:49:47
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Locatie van foto gezocht door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:21:13
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door shay59
Vandaag om 12:07:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:52:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Hans Reints
Vandaag om 11:52:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 11:44:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 11:16:52
Lima IRM pimpen door Railpassie
Vandaag om 11:13:09
digitaal veranderd in 15 jaar door HeRo
Vandaag om 09:05:42
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:58:50
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 08:33:53
  

Auteur Topic: NS Locs en zo  (gelezen 16196 keer)

Maarten.T

  • Offline Offline
  • Berichten: 971
    • https://www.flickr.com/photos/maartentalsma/
Re: NS Locs en zo
« Reactie #75 Gepost op: 08 November 2008, 20:37:00 »
Weerstands waardes staan netjes in de schema's vermeld, althans, in de exemplaren die ik heb.
Welke onderdelen die weerstanden hebben? Nedtrain haalt de weerstanden toch uit een fabriek, en maken ze niet zelf? ;)

Nee, maar ze worden wel hersteld door Nedtrain (dit kan bij defecten, schade of periodiek bij een revisie). Dan moet je toch weten welke onderdelen je nodig hebt voor herstel van de weerstanden.

johnny-VIRM

  • Offline Offline
  • Berichten: 522
Re: NS Locs en zo
« Reactie #76 Gepost op: 08 November 2008, 21:13:00 »
kijk zo'n een reactie dacht ik al, iemand anders? Het is maar gewone basis techniek. heel simpel hoe groot is de weerstands waarde van de weerstanden bij elkaar, en die van de motoren apart, als je dit niet kan beantwoorden stop dan a.u.b. met reviseren van een 1200 loc. ;)
« Laatst bewerkt op: 08 November 2008, 21:15:04 door johnny »

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: NS Locs en zo
« Reactie #77 Gepost op: 08 November 2008, 21:52:08 »
Tja, Johnny.

Niemand weet het antwoord waarschijnlijk.

Ik zal je eerlijk zeggen, ik weet het ook niet.
Maar ik ben dan ook geen locomotieven monteur.

Maar heb wel wat verstand van electronica, maar dat beperkt zich weer tot het aanleggen van stopcontacten en lichtschakelaars binnenshuis.
En dat heeft totaal niks met treinen te maken.



Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2085
Re: NS Locs en zo
« Reactie #78 Gepost op: 08 November 2008, 22:23:59 »
Tja, Johnny.

Niemand weet het antwoord waarschijnlijk.
Zeker weten van wel. Er zitten hier zeker enkele 'actievelingen' die een heel eind komen. Nee, ik helaas niet, ik doe zowat alles _behalve_ het elektrische deel :)

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1014
Re: NS Locs en zo
« Reactie #79 Gepost op: 08 November 2008, 22:52:26 »
Zeker weten van wel. Er zitten hier zeker enkele 'actievelingen' die een heel eind komen. Nee, ik helaas niet, ik doe zowat alles _behalve_ het elektrische deel :)

Tim,

Ik neem aan dat je ooit wel eens van meneer Ohm hebt gehoord? Die heeft een of ander wetje gemaakt  ;)

mvg,
Robin

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1377
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re: NS Locs en zo
« Reactie #80 Gepost op: 09 November 2008, 01:15:04 »
Hoi,

Volgens de wet van "Herr Ohm" zou de weerstandswaarde van de totale keten 5 Ohm bedragen (R=U/I). Maar de waarde van de weerstandsketens, of de inwendige weerstand van de motoren, is hier niet uit af te leiden.
Dan zul je toch op zijn minst de weerstandswaarde van 1 motor, òf de waarde van de weerstandspakketten moeten weten. Bovendien kunnen de beide weerstandspakketten ook nog verschillende waarden hebben.

PS.
Ik zag ik in dit draadje de vreemde opmerking: "Welke onderdelen die weerstanden hebben". Ik vermoedt dat hier bedoeld wordt: "Welke weerstanden die onderdelen hebben"  ;D

mvg,
Fred.
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

johnny-VIRM

  • Offline Offline
  • Berichten: 522
Re: NS Locs en zo
« Reactie #81 Gepost op: 09 November 2008, 14:04:50 »
 ::) fred is er bijna, ik had gehoopt dat er toch iemand wist hoe een seriemotor werkt, dat is vanaf mat 24 hetzelfde, namelijk bij stilstand nul ohm, deze moet namelijk eerst een emk van zelfinductie opbouwen, door daar weerstanden voor te zetten beperk je de stroom.
Een serie motor heeft namelijk bij aanzet een giga hoog koppel, maar wat is dan het grootste nadeel? weet iemand dit ook.

marco

  • Offline Offline
  • Berichten: 702
Re: NS Locs en zo
« Reactie #82 Gepost op: 09 November 2008, 15:01:49 »
Seriemotor mag niet onbelast draaien.
NS TP 3 en 4
Fl/Ro H0 Tandradbaan - Gipfelrauschbahn
DRup/RocRail/Linux

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8471
  • Spoor N
Re: NS Locs en zo
« Reactie #83 Gepost op: 09 November 2008, 16:36:22 »
Een serie motor heeft namelijk bij aanzet een giga hoog koppel, maar wat is dan het grootste nadeel? weet iemand dit ook.
Als de stroom uitvalt doet ie het niet meer. ;D
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1377
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re: NS Locs en zo
« Reactie #84 Gepost op: 09 November 2008, 17:07:14 »
Hoi,

Volgens mij is het grootste nadeel dat ze de neiging hebben om op hol te slaan. Heb ooit eens een seriemotor gezien waarvan de wikkelingen door
de centrifugaalkracht uit het anker geslingerd waren.
Een seriemotor mag derhalve nooit onbelast draaien, zoals Marco ook al aangaf.

mvg,
Fred.
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

Dolf44

  • Offline Offline
  • Berichten: 843
Re: NS Locs en zo
« Reactie #85 Gepost op: 09 November 2008, 18:14:13 »
Hoe willen jullie dat dan klaarspelen in een lok ??????

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2085
Re: NS Locs en zo
« Reactie #86 Gepost op: 09 November 2008, 19:19:11 »
Wat dacht je van antislipregelingen en opschakelen via weerstanden (of nieuwerwetse snufjes)

erik1

  • Online Online
  • Berichten: 470
Re: NS Locs en zo
« Reactie #87 Gepost op: 09 November 2008, 19:45:50 »
de weerstand kan je per component berekenen en anders zijn er altijd de meter nog om dat te meten voor de "electriciën/ locmonteur. Alleen een beetje elctrische kennis is altijd makkelijk. en als je het niet snapt doe het dan niet.

johnny-VIRM

  • Offline Offline
  • Berichten: 522
Re: NS Locs en zo
« Reactie #88 Gepost op: 09 November 2008, 20:03:43 »
 ;D inderdaad mag niet onbelast draaien, als hij onbelast draait helpt daar geen antislip tegenaan.

Ik wilde niemand voor het hoofd slaan maar heb bij de "jaap" al verschillende wijsneuzen gehad, en ja het is oude techniek maar dat hoort bij het beestje. En met het verdwijnen van mat 64 verdwijnt op ICM-1 na de weerstands schakel treintjes.

En ach na 1-1-2009 moet je verplicht ATB hebben, gaan we eerdaags erin schoppen, en i.v.m. ATBvv mogen kasten van fase 2 en ouder dan niet meer.
« Laatst bewerkt op: 09 November 2008, 20:06:19 door johnny »

Dolf44

  • Offline Offline
  • Berichten: 843
Re: NS Locs en zo
« Reactie #89 Gepost op: 09 November 2008, 20:32:40 »
Timtrein, hoe kun je anders opschakelen dan via weerstanden op de klassieke loks  ??? ???
Dan wordt me meteen duidelijk hoe je een tractiemotor onbelast wilt laten draaien.