Hetzelfde zie je in Polen met stoomlocs, die reden daar tot '91/'92 in normale dienst en vanuit Wolsztyn nog steeds, daar is de interesse minder, al is die interesse gelukkig aan het groeien. En door het goede beleid van de regering (er is geloof ik een wet die stelt dat van iedere serie er tenminste één exemplaar bewaard moet worden, bij de stoomlocs is dit dan ook het geval, bij treinstellen volgens mij minder, kan ook te maken hebben met het historisch erfgoed) en PKP Cargo dat eigenaar is van de meeste stoomlocs en deze daadwerkelijk door het hele land laat rijden met speciale treinen die open zijn voor het publiek is er daar nog genoeg te zien op historisch gebied.
Wij hebben de 2225, OK, hoe lang denken jullie dat we die op de baan kunnen houden zonder de onderdelen van de andere 2 loks die de stichting heeft?
Het MSN kan wel terugvallen op Nedtrain en die DE41 is met behulp van een werklozenproject aangepakt.
Denk jij dat Nedtrain nog steeds onderdelen op de plank heeft liggen uit 1986?? Ja, ze zijn er gerust, maar ze zijn zeldzaam. Dit zelfde geld voor de kennis, deze wordt ook schaars!
Pak het electrishe schema van een 1100/1200/1300/mat'64 voor je, en iemand met redelijke kennis van electro begrijpt het Ik neem aan dat iedere monteur bij Nedtrain die kennis heeft, dus iemand die opgeleid is voor het repareren van een 189 zal na het bestuderen van de electrishe schema's van het wat oudere materieel best een reparatie kunnen uitvoeren.