Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:52:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Hans Reints
Vandaag om 11:52:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 11:44:03
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:35:00
Railpro 607 door spoorijzer
Vandaag om 11:23:06
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 11:16:52
Lima IRM pimpen door Railpassie
Vandaag om 11:13:09
Fleischmania Nostalgia door Noordernet
Vandaag om 10:47:08
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:14:03
365 "Het is weekend foto's" door puntenglijder
Vandaag om 10:09:29
Sikje 225 door spoorijzer
Vandaag om 10:08:31
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 09:12:10
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 09:10:56
digitaal veranderd in 15 jaar door HeRo
Vandaag om 09:05:42
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:58:50
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 08:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
Vandaag om 07:43:21
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door HJ
Vandaag om 06:03:37
Ronald doet de Fork Challenge! door Lobomotion69
Vandaag om 04:30:00
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Miniature Holland
Vandaag om 03:47:58
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Mischa
17 July 2025, 23:45:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
17 July 2025, 22:57:41
DCM motor van Märklin demonteren. door Martijn193
17 July 2025, 22:11:30
De Projecten van RetroJack door RetroJack
17 July 2025, 21:20:38
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
17 July 2025, 21:11:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
17 July 2025, 15:28:50
Modeltreinexpress gesloten op 22juli2025 door VAM65
17 July 2025, 15:12:12
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Corné81
17 July 2025, 12:59:21
LS Models / Models World 2021 door Benelux795
17 July 2025, 10:00:39
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
17 July 2025, 09:56:00

Auteur Topic: NS Locs en zo  (gelezen 16189 keer)

Jos B.

• NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: NS Locs en zo
« Reactie #45 Gepost op: 08 November 2008, 00:02:32 »
De 1607 komt bij mij in beeld omdat er achter deze loc een stevig verhaal zit, en ook de moeite waard is.
En daar gaat het niet om de kleur of sticker.
Maar om de loc zelf.

@ Marcel.
Ik vind het ook goed dat je die reactie hebt gegeven, zo kunnen we mischien een nuttige discussie proberen te voeren.

Jos.
« Laatst bewerkt op: 08 November 2008, 00:04:19 door J. Beckers »
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

stig

• Offline Offline
« Reactie #46 Gepost op: 08 November 2008, 00:03:52 »
Ja, maar dan wil ik de 1604 want daar heb ik zelf in gereden.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

DE2225

• Offline Offline
  • Webmaster SMMR, lid N-brigade Railclub Utrecht
    • Website van de stichting Museum Materieel Railion
« Reactie #47 Gepost op: 08 November 2008, 01:11:12 »
Tsjonge wat een discussies weer.... Maar op zich goed dat er over nagedacht wordt. Toch wil ik enige kanttekeningen maken.

Ten eerste, denk eens aan "'1 = geen". Daar bedoel ik me, als je er slechts 1 bewaard heb je niets om op terug te vallen. Wij hebben de 2225, OK, hoe lang denken jullie dat we die op de baan kunnen houden zonder de onderdelen van de andere 2 loks die de stichting heeft?

Ten tweede, "Stilstand is achteruitgang". Kijk eens naar de 2296/2368, die heeft dringend een conservatie-beurt nodig, maar daar is voor onze club op dit moment geen tijd voor.

Wil je een lok onder de stolp bewaren dan heb je daarvoor maar 1 lok nodig. Als je wil rijden en dergelijke heb je al snel reserve onderdelen nodig en die liggen veelal niet meer in magazijnen.

Dus het behoud van slechts 1 lok is niet te doen, dat houd ook meteen in dat je de plukloks niet bij de bewaarde loks moet tellen. Meestal zijn de plukloks niet meer volledig te herstellen omdat er simpelweg al teveel onderdelen afgehaald zijn. Tot op heden is er van de 2296/2368 niets gebruikt wat niet op reserve ligt, maar op een keer zullen ook wij de beslissing moeten nemen welke lok terzijde gaat om als pluklok gebruikt te gaan worden. Afhankelijk van de staat van onderhoud op dat moment zal dan toch een keuze gemaakt moeten worden tussen bijvoorbeeld de 2278 en de 2296.

Terug naar de serie 1600/1700/1800, ook daar heeft het bewaren van 1 lok geen zin, het minimum is twee, beter drie. Of daar al dan niet de 1607 bij zit? Dat maakt mij niet zo veel uit.

Groetjes,

Rik
www.smmr.nl, de homepage van de stichting Museum Materieel Railion

Thom

• Online Online
« Reactie #48 Gepost op: 08 November 2008, 01:28:00 »
Volgens Somda staan de 1826 en 1841 terzijde, al dan niet met schade. De 1841-1843 zouden buiten dienst gaan maar dat werd een dag of twee later al teruggedraaid.
Dat was het, ik dacht al te bedenken dat er iets mee was, en dat was het dus....  ;)

Thom

• Online Online
« Reactie #49 Gepost op: 08 November 2008, 01:34:20 »
Trouwens, een leuke opmerking nog dat we dan ook maar 1 sik of 600 zouden mogen bewaren.

Mag ik de heren er even aan herinneren dat als we van beide er nog maar 1 zouden hebben er morgen geen museumtrein meer kan rijden?
Die dingen worden vaak niet voor de gein bewaard, maar om hun functionaliteit als rangeer machine...

Vaak staan treinen niet op de plek waarvan ze kunnen vertrekken dwz in een loods of op bvl loos spoor en daar moet je een rangeerkar voro hebben.
Simpelweg daarom zijn er daarom veel rangeerlokken bewaard, waarvan ook sommige met een andere reden van bewaren zoals bv een NS162 of NS508....

Die laatst genoemde is trouwens wel een mooie in vergelijking met het verhaal 1607, de geschiedenis van de serie waarin de 508 toe behoorde heeft gezorgd voor de wederopbouw in dit land, en voor het aanschaffen van de rest van de serie. Dat zijn nou redenen wat zo'n locje intressant maakt...
« Laatst bewerkt op: 08 November 2008, 01:36:36 door Thom »

Trabantfahrer

• Offline Offline
    • Spoorwegfoto's uit Duitsland, DDR, Polen en Nederland
« Reactie #50 Gepost op: 08 November 2008, 08:24:51 »
Terug naar de serie 1600/1700/1800, ook daar heeft het bewaren van 1 lok geen zin, het minimum is twee, beter drie. Of daar al dan niet de 1607 bij zit? Dat maakt mij niet zo veel uit.
Feitelijk is maar een 1600 van echt historisch belang en dat is de 1637. Deze loc symboliseerde het opsplitsen van het NS-concern. Maar ja, dat staat weer haaks op het idee dat je (in dit geval qua kleur) geen Einzelgängers moet bewaren.

www.raymondkies.nl

robin binsbergen

• Offline Offline
« Reactie #51 Gepost op: 08 November 2008, 09:42:23 »
Ten eerste, denk eens aan "'1 = geen". Daar bedoel ik me, als je er slechts 1 bewaard heb je niets om op terug te vallen. Wij hebben de 2225, OK, hoe lang denken jullie dat we die op de baan kunnen houden zonder de onderdelen van de andere 2 loks die de stichting heeft?

Hier ben ik het niet echt mee eens.. Bij het NSM tuft nog altijd de NS-41 rond, en hier is er toch maar echt eentje van bewaard. De overgebleven DE-IIen zijn op de bak en draaistellen na geheel anders qua techniek en interieur, dus heb je voor de onderdelen niet veel aan. Soms kan het zijn dat je van bepaalde onderdelen de keus moet maken dat je er nieuwe types in stopt die op dit memomt verkrijgbaar zijn (is bij de NS-41 al een paar keer voorgekomen), maar je hoeft er echt geen tweede van te bewaren. Het zelfde geld voor mat '46, is er ook maar eentje.

Het is wel leuk om alles te bewaren en om overal een plukstel/lok van achter de hand te houden, maar de kans is groot dat dit dan ten koste gaat van het echte museummaterieel qua o.a. stallingsruimte. Nederland heeft niet zo'n groot sporenplan dat je overal maar wat materieel kan neerzetten. Beter zou zijn dat de musemclubs wat meer zouden samenwerken op dit gebied zodat er meer verschillend materieel bewaard kan blijven!!

mvg,
Robin

Jos B.

• NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Zal 't gaan, ja!
« Reactie #52 Gepost op: 08 November 2008, 10:03:15 »
aan het rijden met oude NS E-loc's gaat toch op den duur een einde komen als "ooit" 25 Kv op de draad komt.
Dus waarom zou je ze rijvaardig willen houden als je er in de toekomst niet meer mee kan rijden.

Het klinkt mischien somber maar ons 15 volt net kan niet blijven duren, net zoals Belgie met zn 3000 volt.
wil je op spoorweg nivo europees wil gaan rijden dan kan dat gewoon niet meer.

Dus nu kun je ze wel nog rijvaardig behouden, maar dat zal toch echt tijdelijk zijn.

Ik weet alleen niet hoelang we nog met 1500 volt kunnen blijven rijden.
maar de komende 20 jaar wel zeker nog mischien, maaar daarna niet denk ik.

Jos.
« Laatst bewerkt op: 08 November 2008, 10:11:04 door J. Beckers »

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Daan!

• Offline Offline
« Reactie #53 Gepost op: 08 November 2008, 10:04:43 »
VIRM is al voorberreid op 25000 volt
« Laatst bewerkt op: 08 November 2008, 11:15:54 door Daan! »

Jos B.

• NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Zal 't gaan, ja!
« Reactie #54 Gepost op: 08 November 2008, 10:05:49 »
Dat bedoel ik.
En waarschijnlijk de SLT Sprinter ook.

Jos.

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #55 Gepost op: 08 November 2008, 10:45:25 »
VIRM is al voorberreid op 2500 volt
25.000 volt.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Bartje81

• Offline Offline
« Reactie #56 Gepost op: 08 November 2008, 11:16:08 »
We rijden tegenwoordig toch al op 1800 volt?

Waarom zou dat niet kunnen blijven bestaan in meerspanningstrein-land?

Bart

Jos B.

• NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Zal 't gaan, ja!
« Reactie #57 Gepost op: 08 November 2008, 11:26:13 »
Ze kunnen wel blijven bestaan, maar niet meer rijvaardig.

je hebt ze dan alleen maar als statisch object.
En dat is ook niet verkeert.
Ik vind het zelf belangrijk om Electrische NS loc's te bewaren, maar zo hoe de toekomst er uit ziet heb je er in feite niks aan om dat rijvaardig te doen.

Het enige wat je kunt doen is zorgen dat de loc's wel nog versleept kunnen worden door de de draaistellen rollend te houden, en de draaistelophanginging in goede staat houden.
Verder kan het handig zijn de t de remmen nog kunnen werken.
Zodat je ze kan verslepen zonder remwagens te gebruiken.

In technische zin betekend dat dat je de locomotief degradeerd tot een getrokken wagen.

Maar dat wil niet zeggen dat je het casco niet in topconditie kan houden.

Jos.

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Bob R.

• Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
« Reactie #58 Gepost op: 08 November 2008, 11:26:57 »
Het voltage veranderen is volgens mij een miljarden investering.
Er is niet eens geld over voor een betere beveiliging :-X
En wat buitelands verkeer betreft, daar zijn dus meersysteemlocomotieven en treinstellen voor bedacht.
De laatste NSR locomotief zal nog wel even blijven rijden...

Vr. groeten,
Bob

Ernst-Jan

• Offline Offline
  • PTR
    • Draaistel
« Reactie #59 Gepost op: 08 November 2008, 11:27:19 »
Hier ben ik het niet echt mee eens.. Bij het NSM tuft nog altijd de NS-41 rond, en hier is er toch maar echt eentje van bewaard.

Het MSN kan wel terugvallen op Nedtrain en die DE41 is met behulp van een werklozenproject aangepakt. De meeste museumorganisaties kunnen geen beroep doen op zo'n groot netwerk. Verder zullen veel onderdelen nieuw worden gemaakt na verloop van tijd. Als je dan een plukloc/treinstel/wagen hebt is het vele malen makkelijker. Bij de VSM staan er naast de loods een aantal pluklocs maar bepaalde onderdelen moeten al nieuw gemaakt worden. En bij de VSM is dit gelukkig mogelijk maar 'kleine' clubs als de HSA of SMMR zullen dit misschien lastiger voor elkaar krijgen. Dan is een plukloc makkelijker. Ook is het handig om een reserve achter de hand te hebben. Mocht een museumvoertuig onverhoopt verongelukken dan is er een exemplaar achter de hand om op te knappen. Daarom is 2 altijd al beter dan 1 en zijn 3 beter dan 2, ook al is stallingsruimte duur en lastig te krijgen.

Overigens, het gaat niet alleen om sporen, er moeten ook magazijnen zijn om onderdelen in op te slaan. Dit gebeurt regelmatig in gesloten goederenwagens, en die kosten ook stallingsruimte. Gebeurt het in een gewoon magazijn dan kost dit ook geld.

Hoe dan ook, een museumvoertuig exploiteren en onderhouden kost geld. En daarbij geldt dat stoom sexier is dan diesel en diesel weer sexier dan elektrisch. Bepaalde voertuigen zoals mat'46, de DE41 en de Hondekop zullen mensen nog wel als historisch achten en wat voor voelen, maar voor een groene plan V niet zolang deze serie nog rijdt. Dit geldt ook voor museumlocs in NS kleurstelling.

Hetzelfde zie je in Polen met stoomlocs, die reden daar tot '91/'92 in normale dienst en vanuit Wolsztyn nog steeds, daar is de interesse minder, al is die interesse gelukkig aan het groeien. En door het goede beleid van de regering (er is geloof ik een wet die stelt dat van iedere serie er tenminste één exemplaar bewaard moet worden, bij de stoomlocs is dit dan ook het geval, bij treinstellen volgens mij minder, kan ook te maken hebben met het historisch erfgoed) en PKP Cargo dat eigenaar is van de meeste stoomlocs en deze daadwerkelijk door het hele land laat rijden met speciale treinen die open zijn voor het publiek is er daar nog genoeg te zien op historisch gebied.