Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 15:54:23
Piko 2025 door henk
Vandaag om 15:39:22
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Arjan6511
Vandaag om 15:03:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
Raadplaatje door Bob11
Vandaag om 14:29:45
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Railpassie
Vandaag om 14:25:29
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 14:21:07
Toon hier je (model)TRAM foto's. door spoorzeven
Vandaag om 13:59:34
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Sikje 225 door Eric B
Vandaag om 13:49:47
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Locatie van foto gezocht door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:21:13
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door martijnhaman
Vandaag om 12:42:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door shay59
Vandaag om 12:07:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:52:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Hans Reints
Vandaag om 11:52:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 11:44:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 11:16:52
Lima IRM pimpen door Railpassie
Vandaag om 11:13:09
digitaal veranderd in 15 jaar door HeRo
Vandaag om 09:05:42
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:58:50
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 08:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
Vandaag om 07:43:21
  

Auteur Topic: NS Locs en zo  (gelezen 16195 keer)

RichardK

  • Offline Offline
  • Berichten: 230
Re: NS Locs en zo
« Reactie #60 Gepost op: 08 November 2008, 11:29:25 »
Hetzelfde zie je in Polen met stoomlocs, die reden daar tot '91/'92 in normale dienst en vanuit Wolsztyn nog steeds, daar is de interesse minder, al is die interesse gelukkig aan het groeien. En door het goede beleid van de regering (er is geloof ik een wet die stelt dat van iedere serie er tenminste één exemplaar bewaard moet worden, bij de stoomlocs is dit dan ook het geval, bij treinstellen volgens mij minder, kan ook te maken hebben met het historisch erfgoed) en PKP Cargo dat eigenaar is van de meeste stoomlocs en deze daadwerkelijk door het hele land laat rijden met speciale treinen die open zijn voor het publiek is er daar nog genoeg te zien op historisch gebied.

In een land waar men 20 jaar geleden leeft is dat niet zo moeilijk nee  ;D

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: NS Locs en zo
« Reactie #61 Gepost op: 08 November 2008, 11:31:08 »
Maar Nederland kun je ook niet vergelijken met Polen.

het gaat hier trouwens over NS loc's.




Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Olaf

  • Offline Offline
  • Berichten: 871
Re: NS Locs en zo
« Reactie #62 Gepost op: 08 November 2008, 12:39:13 »
Wij hebben de 2225, OK, hoe lang denken jullie dat we die op de baan kunnen houden zonder de onderdelen van de andere 2 loks die de stichting heeft?

Heeeeeeeel lang ;D ;)
(tenzij we net dat ene onderdeeltje nodig hebben dat we niet op reserve hebben...)
Meer NS in spoor 1!

Nijboer

  • Offline Offline
  • Berichten: 657
  • Klein maar fijn N-spoor en een knipoog naar Z.
Re: NS Locs en zo
« Reactie #63 Gepost op: 08 November 2008, 13:34:26 »
Alle reacties bij elkaar geven me de indruk dat je toch wel een
NS insider moet zijn om nou echt te kunnen snappen waarom die getrokken
trein passe wordt.
In ieder geval heeft het denk ik wel te maken met het feit dat wij in Nederland
relatief korte afstanden hebben met daarbij een handicap: een drukke dienstregeling.
Die twee vragen om snel handelen en daarbij hoort het afkoppelen en rangeren van de
loc niet bij. Het opsplitsen van het reizigers en goederenvervoer speelt duidelijk ook mee.

Hoe het financieel in elkaar zit, is dus voor NS. Ik hoop maar dat zij goed materieel niet te vroeg laten slopen, want dat lijkt mij nog steeds geldverspilling.

Gelukkig is er zoiets als modelspoor. Dat zorgt er gelukkig voor dat oude glorie bewaard
blijft, welliswaar in miniatuur.

Persoonlijk heb ik er een hekel aan dat we altijd maar dezelfde treinen voorbij zien razen
op ons lijntje hier (Buffel). Stel je toch voor dat er net als 25 jaar geleden weer een duitse diesel met NS rijtuigen voorbij zou komen, geweldig.

Nu maar hopen dat er in N spoor eens een mooie 1200 komt, mijn absolute favoriet na de 1600. Ik heb zelf een duitse spoorbaan, maar mijn NS favorieten zijn er ook bij! (1601, 1637 en ICE3 zijn aanwezig).

Collin


robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1014
Re: NS Locs en zo
« Reactie #64 Gepost op: 08 November 2008, 13:41:36 »
Het MSN kan wel terugvallen op Nedtrain en die DE41 is met behulp van een werklozenproject aangepakt.

Denk jij dat Nedtrain nog steeds onderdelen op de plank heeft liggen uit 1986?? Ja, ze zijn er gerust, maar ze zijn zeldzaam. Dit zelfde geld voor de kennis, deze wordt ook schaars! Maar om daar een compleet treinstel voor achter de hand te houden?? Op die plek kan ook wat anders staan van museale waarde!

En wat tROM betreft: Deze heeft NIETS aan het technische gebeuren gedaan. Het onderhoud wordt door de vrijwilligers van het NSM in eigen tijd uitevoerd, net als bij de ZLSM, STAR, SGB, VSM, enz. Bij tROM was alleen optisch.

mvg,
Robin

Ernst-Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1354
  • PTR
    • Draaistel
Re: NS Locs en zo
« Reactie #65 Gepost op: 08 November 2008, 14:39:05 »
Denk jij dat Nedtrain nog steeds onderdelen op de plank heeft liggen uit 1986?? Ja, ze zijn er gerust, maar ze zijn zeldzaam. Dit zelfde geld voor de kennis, deze wordt ook schaars!

Kennis wordt dan wel schaarser, maar bij een bedrijf als Nedtrain is die meer voorhanden dan bij relatief kleine museumclubs. Ik heb het dan even niet over specifiek materieel zoals stoomlocs he. En bij Nedtrain worden heel soms nog leuke vondsten gedaan qua onderdelen heb ik gehoord, maar wat ik bedoelde is dat het bij Nedtrain net wat makkelijker is om iets te vervangen dan bij een museumclub. Tekeningen van onderdelen zullen bij Nedtrain eerder aanwezig zijn dan bij een club die zomaar een loc van de NS of een andere maatschappij heeft overgenomen. Een groot onderhoudsbedrijf kan nu eenmaal meer dan een kleine museummaatschappij, dat is wat ik bedoelde!  ;)

En wat het tROM betreft; ik weet niet precies wat er allemaal is gebeurd door die club, maar het scheelt wel qua uren! Als dat door vrijwilligers op zaterdagen had moeten gebeuren had het langer geduurd. Ik weet dat er bij het NSM vrijwilligers werken bij het materieelonderhoud, maar dit soort projecten maken bepaalde zaken toch net wat makkelijker om voor mekaar te krijgen.

Ernst-Jan

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 794
Re: NS Locs en zo
« Reactie #66 Gepost op: 08 November 2008, 16:39:36 »
Hallo allemaal,

De kennis bij Nedtrain bv kan ook zomaar verdwijnen. de werkplaats in Tilburg wordt gesloten en bijv de 6400 worden in Oost Duitsland in onderhoud genomen.

Ook is of was het beleidt bij NS en DB om afgevoerde loks zo snel mogelijk te slopen.

Dus tijdig particulier initiatief lijkt mij zeker op zijn plaats.

Groeten, Alexander

Chiel

  • Offline Offline
  • Berichten: 1109
Re: NS Locs en zo
« Reactie #67 Gepost op: 08 November 2008, 18:30:06 »
De werkplaats in Tilburg wordt verplaats, niet gesloten. Wel krijgt hij een minder grote functie.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: NS Locs en zo
« Reactie #68 Gepost op: 08 November 2008, 18:34:56 »
Ja, maar qua technisch personeel die iets van de loc's weten zal het ook minder worden, want de nieuwere monteurs van tegenwoordig die wordt echt niet de techniek van de jaren 70 geleerd, want die kun je echt niet loslaten op een 189.

Dus die zullen voornamelijk meer verstand van modern materieel hebben.



Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: NS Locs en zo
« Reactie #69 Gepost op: 08 November 2008, 18:50:48 »
Jos,

wel eens gehoord van basiskennis, en dat is over het algmeen kennis die al jaren toepasbaar is, dus wat ouder dan de nieuwe locs zijn.

Technisch personeel is dus niet per definitie opgeleid om alleen maar modern materieel te kunnen fixen.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: NS Locs en zo
« Reactie #70 Gepost op: 08 November 2008, 18:59:15 »
Maar die staat toch meestal in de boeken, of zie ik het nu weer verkeerd?


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Bruno

  • Offline Offline
  • Berichten: 612
    • Spoorpunt.nl
Re: NS Locs en zo
« Reactie #71 Gepost op: 08 November 2008, 19:37:08 »
Pak het electrishe schema van een 1100/1200/1300/mat'64 voor je, en iemand met redelijke kennis van electro begrijpt het ;)
Ik neem aan dat iedere monteur bij Nedtrain die kennis heeft, dus iemand die opgeleid is voor het repareren van een 189 zal na het bestuderen van de electrishe schema's van het wat oudere materieel best een reparatie kunnen uitvoeren.

johnny-VIRM

  • Offline Offline
  • Berichten: 522
Re: NS Locs en zo
« Reactie #72 Gepost op: 08 November 2008, 19:56:51 »
nou uit ervaring weet ik dat de moderne monteur wel uit het schema komt maar niet uit de werking, voorbeeld:
Als ik een plan V in rangeer zet heb ik twee seriemotoren een weerstands pakket, dan weer een weerstands pakket en dan weer twee serie motoren, alles dus in serie met elkaar, dit zootje trekt bij 1500 volt 300ampere, geef mij dan eens aan hoe groot de weerstand is en welke onderdelen deze weerstand hebben.
Als je weet waar je mee bezig bent dan kun je het zo ophoesten en waarom, maar den moderne technicie begrijpen dit dus niet.

Bruno

  • Offline Offline
  • Berichten: 612
    • Spoorpunt.nl
Re: NS Locs en zo
« Reactie #73 Gepost op: 08 November 2008, 20:31:18 »
Weerstands waardes staan netjes in de schema's vermeld, althans, in de exemplaren die ik heb.
Welke onderdelen die weerstanden hebben? Nedtrain haalt de weerstanden toch uit een fabriek, en maken ze niet zelf? ;)

Overigens; ik ben geen monteur, en beweer ook nergens dat IK het 100% begrijp, "iemand met redelijke kennis van electro" begrijpt het schreef ik ;)
« Laatst bewerkt op: 08 November 2008, 22:10:55 door Bruno »

Maarten.T

  • Offline Offline
  • Berichten: 971
    • https://www.flickr.com/photos/maartentalsma/
Re: NS Locs en zo
« Reactie #74 Gepost op: 08 November 2008, 20:34:30 »
Pak het electrishe schema van een 1100/1200/1300/mat'64 voor je, en iemand met redelijke kennis van electro begrijpt het ;)
Ik neem aan dat iedere monteur bij Nedtrain die kennis heeft, dus iemand die opgeleid is voor het repareren van een 189 zal na het bestuderen van de electrishe schema's van het wat oudere materieel best een reparatie kunnen uitvoeren.
Daar hebben ze tegenwoordig het diagnose systeem voor. Geeft aan wat er niet goed is. Maar ja als dat ook uitvalt hebben we nog de laptop om de boel uit te lezen. Maar ook schema lezen komt nog steeds voor in de moderne techniek. Alleen kan je er niet meer zo veel aan doen. Vroeger kon je nog wel eens iets overbruggen met een draadje of een stokje er onder zetten om iets in  te houden. Tegenwoordig gaat dat bijna niet meer.