Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:49:20
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door janpetel
Vandaag om 18:27:43
Sikje 225 door BartvD
Vandaag om 18:25:38
digitaal veranderd in 15 jaar door C_Jabaaij
Vandaag om 18:24:48
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 18:21:13
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 17:00:48
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 16:32:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Locatie van foto gezocht door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:21:13
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door shay59
Vandaag om 12:07:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:52:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Hans Reints
Vandaag om 11:52:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 11:44:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 11:16:52
Lima IRM pimpen door Railpassie
Vandaag om 11:13:09
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:58:50

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Ruwbouw Elektrisch tweewagenstel serie 300 (materieel '40)  (gelezen 30810 keer)

prutser

• Offline Offline
  • Spaar ze allemaal.
Re: BNLS-Werkspoor - Ruwbouw Elektrisch tweewagenstel serie 300 (materieel '40)
« Reactie #30 Gepost op: 05 November 2008, 19:21:07 »

Van deze drie bakken ga ik de twee kappen voor de elektrische twee maken.

Maak me gek.

(Dit is wel eh niet een serieuze opmerking maar niet eh wel serieus bedoelt, ik bedoel dat ik je niet de gek aan steek maar niet serieus serieus iets zeg dus, tja lijkt mij duidelijk)

getver, nieuwe pagina, moet ik weer citeren anders slaat het weer nergens op, zo dus.

Groet Stephan.
« Laatst bewerkt op: 05 November 2008, 19:26:30 door prutser. Reden: dus »

Peter Wijshake

• Offline Offline
« Reactie #31 Gepost op: 11 November 2008, 23:21:05 »
Zo dan,
Vandaag even de tijd gehad om de beloofde plaatjes van de 300-en te maken. Zoals al eerder in dit draadje is gemeld, heeft Frank in het verleden (wellicht minimaal tien jaar terug) een tweewagenstel Mat'40 gemaakt, en wel deze: de 310 in de kleurstelling van de jaren '60. Het zijn enorme baklengtes, de beide bakken staan elk op twee afzonderlijke draaistellen (in tegenstelling tot Mat '35 / '36 / '46):

Ik hoop dat de foto's nog een beetje overkomen, nog even de afzonderlijke bakken: de BDk:

met detail van de bagageruimte (nu nog met twee rolluiken, aan elke kant één)

en de ABk:

let op de verschillende raamgroottes van het eerste klasse deel, de twee voorste ramen zijn van het type 2e klasse:

Nog even de koppen bij elkaar:

De BDk heeft geen front- en sluitseinen en reed (op verzoek van de eigenaar) gekoppeld aan een Mat'40 vijfwagenstel uit de 800-serie.
Dan de deuren. Het model heeft toch geen Plan E-deuren zoals we eerder dachten (@Mispoes: de DE-5-en wel). Dit zijn standaard deuren uit de Limawand, die kleiner zijn dan de exemplaren van Mastica. Feitelijk nog iets te breed, maar zoals al eerder betoogd, het zaagwerk kost een hoop tijd. Inmiddels zijn er betere (lees goede) afgietsels in de handel te koop. De deuren dus:

Ik heb zelf ook een ELD-2 gebouwd (de 308); hier de beide ABk's even aan elkaar gekoppeld:

Het is voor het eerst dat de stellen elkaar 'zien'  :)  Ik heb wel de deuren versmald en voorzien van filmglasraampjes van Mastica (ik bouw ook in een veel langzamer tempo dan Frank, die kan ik niet bijhouden  ;D  waarmee ik overigens absoluut niet wil pretenderen dat ik het mooier doe). Let ook even op de draaistellen, die van een afwijkend type zijn (oude Lima draaistellen van een Engels type geloof ik - die waren destijds bij Spoorcuriosa te koop - waarvan ik de middenveerconstructie heb aangepast). Ik meen dat Kleinspoor goede gietstukken heeft nu, maar 100% zeker weten doe ik het niet. De kleur is ook anders, ik heb ooit (begin jaren tachtig) eens een kleur aangemengd die voor mijn perceptie juist zou zijn, wist ik veel dat THS kant & klare NS-verf had (of wellicht moest het nog uitgevonden worden  ;) ).
De beide bagagedelen van de BDk's, waarbij ik gebruik heb gemaakt van 'vierkante' ramen:

Op de plaats van het tweede vierkante raam (gezien vanaf de cabine) heeft vroeger ook een rolluik gezeten (de oorspronkelijke versie kende dus vier rolluiken). Nog even wat neuzen bij elkaar, links mijn 308, rechts de 310 van Frank:

en tenslotte ook maar even een plaatje van mijn tweetje om het verhaaltje compleet te maken:

Let wel, beide stellen zijn alweer 'enige' jaren oud. De hedendaagse technieken maken het mogelijk om (nog) beter en sneller te werken dan toen. Zoals op het laatste plaatje te zien is, heeft de BDk van mijn 310 een beetje een kattenrug gekregen. Hij was ooit recht. De reden...? Ik had het wandje niet exact recht gemaakt (kennelijk) en dacht dat het wel goed zou komen, als het eenmaal in de kap gelijmd was. Dat was ook zo, de eerste maanden... maar de boel gaat op den duur tóch werken. Niet meer doen dus... gewoon zorgen dat de (Mastica-) wandjes netjes recht zijn (lijmen langs een hoeklijntje aan de onderkant). Voorkomt een hoop teleurstelling later  ;)

Benieuwd hoe het met de 'huidige' 300 gaat (diegene die bovenaan dit draadje staat)!

groetjes
Peter
« Laatst bewerkt op: 11 November 2008, 23:28:41 door Peter Wijshake. Reden: Tikfoutjes..... »

Post49

• Offline Offline
  • NS Tijdperk II-B / III-A&B Vlaardingen
« Reactie #32 Gepost op: 11 November 2008, 23:35:28 »
@Peter,
Hardstikke leuk deze stellen! :D
Zelf ben ik niet verder gekomen dan een HK-2 mbv Mastica en toen kwam Piko :-*!
Nu wacht ik maar tot MK met iets leuks komt!
Erik.
Een goeie knoeiert is nog altijd een halve vakman!

Peter Wijshake

• Offline Offline
« Reactie #33 Gepost op: 11 November 2008, 23:38:52 »
@Erik, thank you!

Ja, MK heeft ook heel wat mooie plannen... En laten we de snijplotter-projecten van Gerco en Karst niet vergeten...  8) Het ziet er allemaal veel belovend uit voor de Stroomlijnliefhebbers!

Ik heb ook een aantal Hondekoppen gebouwd met Lima en Mastica - een viertje om mee te beginnen, die zijn het makkelijkst m.i. - en ondanks dat Piko nu een fraai model uitgeleverd heeft, is er geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt om ze weg te doen  ;D

Peter

Peter Wijshake

• Offline Offline
« Reactie #34 Gepost op: 11 November 2008, 23:42:58 »
À propos,

mijn inspiratie voor de bouw van muizekoppen (Mat'40 e.a.) kwam bij mijn Vlaardingse stadsgenoot Sobat Kras vandaan, alsmede Gerard van de Weerd. Laatst genoemde heeft overigens ook een ELD-2 stel uit de 300-serie en ik moet er nog ergens foto's van hebben.... maar waar  ???

Peter

Post49

• Offline Offline
  • NS Tijdperk II-B / III-A&B Vlaardingen
« Reactie #35 Gepost op: 11 November 2008, 23:56:56 »
@Peter,
Ik ben ook Vlaardinger, maar ik woon er al heel lang niet meer. Hondekop-4 laat ik even voor wat het is! Er komt idd heel veel moois aan voor de stroomlijnliefhebber 8)!

Erik.
Een goeie knoeiert is nog altijd een halve vakman!

janw

• Offline Offline
  • Bruggen-IG:
« Reactie #36 Gepost op: 12 November 2008, 00:05:18 »
Mooie stellen, allebei.  Zover ben ik nooit gekomen. Zijn ze nog even breed als Lima Hondekoppen?
Misschien een domme vraag --maar je geeft aan dat intussen de bouwmogelijkheden veranderd en verbeterd zijn, omdat er betere onderdelen verkrijgbaar zijn. Kan de geïnteresseerde leek daarover lezen in dat recente Railhobby artikel over mat' 36 (toch)?

Peter Wijshake

• Offline Offline
« Reactie #37 Gepost op: 12 November 2008, 00:14:01 »
Yep, de stellen hebben nog steeds dezelfde breedte als de Hondekoppen van Lima en zijn dus te breed. Dat heb ik ook beschreven in het RH-artikel over de Mat'36-ers.

Daar waar er inderdaad betere onderdelen te koop zijn, heb ik dat uiteraard benoemd. Maar ik heb daarin ook uitgelegd waarom ik op de oude breedte door ben blijven bouwen (omdat ik al heel wat treinstellen op deze breedte heb en het verschil anders te groot wordt). Zou ik nu pas instappen, dat zou ik wellicht op basis van andere treinstellen gaan bouwen (bijvoorbeeld Mat'46 van Lima en/of de Mat'54 van Piko), maar die zijn ook wel duurder dan de tweedehands Hondekopjes van Lima....

Peter

Mispoes

• Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Hengelooo 1:160
« Reactie #38 Gepost op: 12 November 2008, 09:17:00 »
@Peter: lang geleden dat ik dat stel gezien heb. Kwam uit 1996 toen ik het stroomlijnprogramma voor Wim compleet maakte met de elektrische treinstellen.
Wat mij ook opvalt is het kleurverschil, er waren bij NS ook twee verschillende kleuren grasgroen in gebruik. De vierkante ramen zijn nu ook in gebruik in de bagageruimte.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #39 Gepost op: 12 November 2008, 12:11:00 »
leuk project zeg! dr staat me wat bij dat die mat '40-draaistellen destijds als zwitsers type genoemd werden, ik heb net eventjes zitten kijken en de draaistellen van de leichtstahl-rijtuigen lijken dr wel verdacht veel op. Kon weleens wat moeite gaan schelen als je een paar verragde rijtuigen in houten haalt...

Peter Wijshake

• Offline Offline
« Reactie #40 Gepost op: 12 November 2008, 12:54:34 »
@Frank: ja ja de tijd gaat snel... momenteel staat het hele oeuvre hier om te inventariseren. Voor diegene die niet weten waar het overgaat, de hele Stroomlijncollectie die Frank ooit voor Wim gebouwd heeft is dit jaar overgegaan naar Stichting Doorreis. Volgend jaar zullen ze in het kader van 75 jaar Stroomlijnstellen (bij de NS) ruimschoots worden ingezet op de amfitheaters.

@Floris. Hé... da's interessant! Die rijtuigen zeggen me even niets zo, maar we gaan ze eens in de gaten houden! Thnx

Peter

Hans Reints

• हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #41 Gepost op: 12 November 2008, 15:04:54 »
À propos,
mijn inspiratie voor de bouw van muizekoppen (Mat'40 e.a.) kwam bij mijn Vlaardingse stadsgenoot Sobat Kras vandaan, alsmede Gerard van de Weerd. Peter

;D
Hier wat plaatjes van de bedoelde draaistellen fabrikaat LIMA en Liliput
.

overzichtje van de beide draaistellen.

In het artikel over de bouw van een DE V, welke nu in het bezit van RN323 is, staat hoe zo'n draaistel te verbouwen.
Sobat Kras aus Vlaardingen
« Laatst bewerkt op: 12 November 2008, 15:12:53 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Peter Wijshake

• Offline Offline
« Reactie #42 Gepost op: 12 November 2008, 15:07:09 »
 :-* :-* :-*
woorden schiet te kort...
Idd, dit zijn ze; mooi!

Peter

Private SNAFU

• Offline Offline
  • Member of the 1(to)87 gang
    • project "Nijkerk:87"
« Reactie #43 Gepost op: 12 November 2008, 15:07:29 »
In het artikel over de bouw van een DE V, welke nu in het bezit van RN323 is, staat hoe zo'n draaistel te verbouwen.
Sobat Kras aus Vlaardingen

Waar is dat artikel terug te vinden SK? Vermoed RH maar welk nummer?

Gr,
Bart
Website
NS - IVa (1968 - 1978) / Koploper / LocoNet / IB+ProfiBoss / Modulebouw

Peter Wijshake

• Offline Offline
« Reactie #44 Gepost op: 12 November 2008, 15:13:15 »
RH 89/2

Peter