Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 15:23:46
Microstepper motoren voor armseinpalen door Mar-Cas
Vandaag om 15:20:45
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:12:09
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 15:03:34
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Joz
Vandaag om 14:26:56
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 14:26:21
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door Rudy0907
Vandaag om 13:42:57
Sfeer op je modelbaan door Bouwer
Vandaag om 13:41:19
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:35:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 13:27:51
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door GD
Vandaag om 11:21:39
Camp 3 door GD
Vandaag om 11:19:31
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
19 July 2025, 23:46:05
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
Spoor 1 nem of finescale door Wies
19 July 2025, 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
19 July 2025, 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
19 July 2025, 20:58:39
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 July 2025, 20:11:13
De Projecten van RetroJack door NS264
19 July 2025, 18:52:37

Auteur Topic: Welke buitenlandse modelbanen wil je op Eurospoor2009 zien?  (gelezen 12531 keer)

Leo_H

• Offline Offline
    • Eurospoor
Welke buitenlandse modelbanen wil je op Eurospoor2009 zien?
« Gepost op: 31 October 2008, 11:12:12 »
Beste hobbyisten,

Eurospoor2008 is net achter de rug. Ik hoop dat iedereen genoten heeft van al het moois dat er te zien was. Over enkele weken wordt een start gemaakt met het aanschrijven van buitenlandse clubs en exposanten die kandidaat worden geacht om deel te nemen aan Eurospoor2009.

Maar forummers op Beneluxspoor mogen wat ons betreft ook best met hun wensen daaromtrent komen. Laat maar horen. Kan hier in dit draadje voldoende overeenstemming bereikt worden, dan zullen wij (organisatie Eurospoor) die betreffende club(s) of particuliere exposant(en) ook aanschrijven en de resultaten in dit draadje laten weten. Veel succes.

Leo Hendriksen

Martijn_

• Offline Offline
Re: Welke buitenlandse modelbanen wil je op Eurospoor2009 zien?
« Reactie #1 Gepost op: 31 October 2008, 11:18:41 »
Hallo Leo,

Ik zou graag een baan terug zien die een aantal jaren geleden te gast was op eurospoor. Deze baan is voor mij echt een topper, ook vanwege de grootsheid.  http://www.rebenbummler.de/index.html
Ook altijd mooi om te zien, het is weliswaar geen buitenlandse club, de live steam baan van het spoor 1 genootschap. En een andere mooie baan was de volgende.
http://www.eurospoor.nl/nl/bezoek/nieuws2004/buit/puttman.html
En misschien wel de mooiste baan die ik heb gezien, hier een filmpje genomen op de beurs van de concurrent. http://www.youtube.com/watch?v=Qu0g9JpjOvA En zo zou ik nog wel even door kunnen gaan en de hele jaarbeurs vullen. ;)
MVG, Martijn
« Laatst bewerkt op: 31 October 2008, 11:45:13 door Martijn_Aachen-Hbf »

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #2 Gepost op: 31 October 2008, 12:27:40 »
Ik heb een voorkeur voor Engelse banen, zo van het niveau dat je op de show in Chatham ziet. En dan binnen die categorie weer voorkeur voor banen met zelfgebouwd spoor/wissels.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Delftinhetklein

• Offline Offline
    • bouweninhetklein
« Reactie #3 Gepost op: 31 October 2008, 13:00:13 »
Beste Leo,

Omdat een baan naar Amerikaans voorbeeld altijd weer iets anders is dan het gebruikelijke.

modellbahnfreunde Luxemburg

Zij spreken op hun site over een nieuwe On3 baan die gepresenteerd gaat worden tijdens de 2de US-Conventie in Duitsland. Gezien hun eerdere werk moet dit weer mooi worden...

Grt Erwin
« Laatst bewerkt op: 31 October 2008, 14:08:23 door Erwin. Reden: correctie naam »

Gouda

• Offline Offline
  • kaas, kaars en siroopwafel
    • Railclub Utrecht
« Reactie #4 Gepost op: 31 October 2008, 13:21:23 »
Fremo
Nederlandse diesels zijn mijn favoriet.

HSB

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 31 October 2008, 13:38:30 »
Ik heb een sterke voorkeur voor kleine(re) banen met een hoge detaileringsgraad, goed verlicht en afgewerkt met een achtergrond.

Mooi afgewerkte micro lay-outs, of een tikje groter, ter inspiratie van mensen die geen meters zolder ter beschikking hebben.

Iets in spoor 0, 0n30/0m/0e, van dezelfde hoge kwaliteit als de 0 baan met Amerikaans thema van dit jaar.

Herman

Herman is op 3 april 2010 overleden.

Gert1

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 31 October 2008, 13:47:03 »
Jappe Bruk deed mij naar meer Deens smaken.  :D
Heb bij mijn Deense contacten even de vraag uitgezet of zij meer geschikte modelbanen kennen.

mvg,
Gert

Arjan6511

• Offline Offline
    • Filmpjes op YouTube
« Reactie #7 Gepost op: 31 October 2008, 13:56:08 »
De Berliner Stadtbahn die jaren terug op Rail stond in Den Bosch. Kan de 98 of 2000-editie zijn geweest. Was een grote gelijkstroom h0-baan van een Duitse club met een groot S-Bahn-log in het midden. Hoop dat die baan nog bestaat!

En op Dortmund stond in 2006 een baan naar Duits voorbeeld met een haven met echt water en radiografisch bestuurbare schepen. was ook h0.

En bestaat dat kleine Engelse smalspoorbaantje in h0e met de naam Leighton Buzzard nog? Stond volgens mij op Eurospoor 97.

https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

maartenvanderburgt

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 31 October 2008, 15:04:37 »
Over smaak valt niet te twisten, dus wat er komt vind ik niet zo belangrijk, laat staan of ik het al eens gezien heb. Dus doe maar nieuwe, als ze maar mooi zijn. ;)
Maar van bijvoorbeeld Ferkeltax of dat nieuwe van Jan-Kees-Jan kan ik geen genoeg krijgen, laat gerust nog eens komen.
Overigens: waarom zouden buitenlandse banen uit het buitenland moeten komen?

Wat mij nog steeds heel erg opvalt, en wat dus voor mij een criterium is om de beurs als geheel te beoordelen, is de totale kale vlakte waar je voor staat, gezien vanaf de punt van het "officiele commerciele gedeelte".
Die kale vlakte strekt zich ook nog eens naar boven uit. Wat een kale bedoening.

Dus zou mijn criterium niet de betwistbaarheid van het mooie zijn, maar of de banen een achtergrond hebben van laten we zeggen minimaal 1.60 meter, gekoppeld aan een verlichting van de baan. Wat je nu zag was dat met name die banen die dat wel hadden aan de zijkanten stonden opgesteld, wat de vlakte alleen maar accentueerde, de paar uitzonderingen daargelaten..  Dus alle banen met achtergrond naar het midden en de lege vlaktes naar de achterkant van de zaal, of in de volgende zaal.
Een andere mogelijkheid, misschien vanuit de organisatie, zou zijn schotten te plaatsen, zodat er wat meer knusheid, gezelligheid kan ontstaan. Een lege zaal (voor het oog) ter grootte van een voetbalstadion is niet bepaald aanlokkelijk, dat moet gebroken worden, tenzij er gezaalvoetbald wordt.

In de hoogte (wat een foeilelijke ongezellige boel is die hoogte toch) zou bijvoorbeeld door vlaggen, vaandels, of misschien zelfs gewone stroken doek een compactere ruimte gesuggereerd kunnen worden. Maakt de hele zaak veel aantrekkelijker, dempt het geluid wat, ook al is het maar suggestie.
En gezien de totale ruimte: compacter maken, desnoods door een deel af te zetten (met hoge schotten dus). We hoeven niet op Houtense manier langs elkaar te dringen, maar de in mijn ogen te ruime opzet van nu maakt dat je niet langer blijft dan nodig is. Stom toch, het zou precies andersom kunnen zijn: gaat hij nou al dicht, ik vind het net zo gezellig.

En die andere hal ? Ach ja. Mijn mening mag bekend verondersteld worden.
(Voor de eerlijkheid: ik heb notabene ook nog wat gekocht)

Maarten.

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #9 Gepost op: 31 October 2008, 15:20:49 »
Citaat
Ik heb een sterke voorkeur voor kleine(re) banen met een hoge detaileringsgraad, goed verlicht en afgewerkt met een achtergrond.

Mooi afgewerkte micro lay-outs, of een tikje groter, ter inspiratie van mensen die geen meters zolder ter beschikking hebben.

Iets in spoor 0, 0n30/0m/0e, van dezelfde hoge kwaliteit als de 0 baan met Amerikaans thema van dit jaar.

Doe maar een voorstel ;D ;)

Grtz,  8) Ronald 8)

roco

• Online Online
« Reactie #10 Gepost op: 31 October 2008, 15:25:38 »
een smalspoorbaan naar oostenrijks voorbeeld .

Jos

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 31 October 2008, 15:35:48 »
Waarom zouden buitenlandse banen uit het buitenland moeten komen?

Hijs leuk  ;D

Mijn voorkeur ligt overigens ook bij kleine, gedetailleerde banen. En of die uit Nederland of het buitenland komen... Tja als klein land Nederland heb jou nou eenmaal véél buitenland.
No dress rehearsel, this is our life.

Leo_H

• Offline Offline
    • Eurospoor
« Reactie #12 Gepost op: 31 October 2008, 15:41:57 »

Wat mij nog steeds heel erg opvalt, en wat dus voor mij een criterium is om de beurs als geheel te beoordelen, is de totale kale vlakte waar je voor staat, gezien vanaf de punt van het "officiele commerciele gedeelte".
Die kale vlakte strekt zich ook nog eens naar boven uit. Wat een kale bedoening.

Dus zou mijn criterium niet de betwistbaarheid van het mooie zijn, maar of de banen een achtergrond hebben van laten we zeggen minimaal 1.60 meter, gekoppeld aan een verlichting van de baan. Wat je nu zag was dat met name die banen die dat wel hadden aan de zijkanten stonden opgesteld, wat de vlakte alleen maar accentueerde, de paar uitzonderingen daargelaten..  Dus alle banen met achtergrond naar het midden en de lege vlaktes naar de achterkant van de zaal, of in de volgende zaal.
Een andere mogelijkheid, misschien vanuit de organisatie, zou zijn schotten te plaatsen, zodat er wat meer knusheid, gezelligheid kan ontstaan. Een lege zaal (voor het oog) ter grootte van een voetbalstadion is niet bepaald aanlokkelijk, dat moet gebroken worden, tenzij er gezaalvoetbald wordt.

In de hoogte (wat een foeilelijke ongezellige boel is die hoogte toch) zou bijvoorbeeld door vlaggen, vaandels, of misschien zelfs gewone stroken doek een compactere ruimte gesuggereerd kunnen worden. Maakt de hele zaak veel aantrekkelijker, dempt het geluid wat, ook al is het maar suggestie.
En gezien de totale ruimte: compacter maken, desnoods door een deel af te zetten (met hoge schotten dus). We hoeven niet op Houtense manier langs elkaar te dringen, maar de in mijn ogen te ruime opzet van nu maakt dat je niet langer blijft dan nodig is. Stom toch, het zou precies andersom kunnen zijn: gaat hij nou al dicht, ik vind het net zo gezellig.

En die andere hal ? Ach ja. Mijn mening mag bekend verondersteld worden.
(Voor de eerlijkheid: ik heb notabene ook nog wat gekocht)

Maarten.

Maarten,

Je reactie omtrent de hal is "off topic". Maar ik ga er kort op in.
Deze hal "gezellig" maken kost een vermogen. Standbouwwanden tot 2.50 hoogte moet je ongeveer e.20.00 per meter voor rekenen. De hal is 60 meter breed, dus reken maar uit. Moet het hoger dan 2.50 dan kom je op een andere constructie uit die veel duurder wordt.
Clubs moeten eigen verlichting meebrengen om hun baan uit te lichten en ook eigen achterwanden. De kleinere banen zijn vaak slechts van 1 kant te bezichtigen en dan komen ze bijna automatisch langs de muur.

Je noemt de hoogte breken met vlaggen. Doen we al, er hangen circa 30 vlaggen van Eurospoor aan het plafond. Deze hebben een oppervlakte van 6(!)m2 per stuk. Maar dan nog breekt het de ruimte niet echt goed.
(Kosten van ophangen met een hoogwerker aan de 14 meter hoge dakconstructie e.75,- per vlag).

Wij hebben besloten de hal te laten voor watie is. Accepteer hem en wees blij dat je niet in hallen rondloopt waar de dag ervoor nog koeien in hebben rondgelopen en het chloor en de strontlucht je op de keel slaan(ja, daar ja). Je komt voor de treinen en niet voor de hal. Liever hadden wij ook een andere hal, maar dat is in die periode niet mogleijk bij de Jaarbeurs omdat de Caravan en Campingjaarbeurs de gehele linkerflank bij de Jaarbeurs in beslag neemt. Maar voor mensen met claustrofobie is deze hal uitermate geschikt! Heb via de mail toch nog complimenten over de ruimte opstelling gehad.
Zoveel mensen, zoveel wensen.......

En nu svp terug naar het topic.

Mijn voorkeur gaat overigens ook uit naar modelbanen die nog niet eerder geweest zijn, tenzij er veel aan veranderd is. Het dit jaar getoonde Modellbauteam Köln was in 2003 echter ook geweest, maar de modelbaan was dit jaar 80 vierkante meter groter.

Mvrgroet,
Leo

René

• Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #13 Gepost op: 31 October 2008, 16:19:17 »
Ik wil niet bepaald namen gaan noemen. Wel wil ik mij aansluiten bij de voorstanders van afgewerkte banen. Daaronder versta ik een baan waarvan de scenery is afgewerkt maar ook voorzien is van een achtergrond, verlichting en een rok. Die achtergrond moet dan ook zo zijn dat de "camping" achter de baan aan het zicht onttrokken is.
De achtergrond neemt voor de minder lange bezoekers het doorkijkeffect weg (voor Maarten moeten ze iets hoger zijn  ;D). Dat doorkijkeffect maakt dat het er erg rommelig en onoverzichtelijk uitziet. Je ziet door de banen den baan niet meer.
Als er leveranciers, importeurs of fabrikanten bij betrokken worden is zo'n visuele barierre ook vaak aanwezig aangezien die vaak toch wat groter uitpakken.
De keuze voor banen met (hoge) achtergrond en eigen verlichting is ook in het belang van de bouwers. Hun werk komt veel beter tot zijn recht. Als die voorwaarden voor alle banen zouden gelden kun je een aantal bouwers er zelfs mee aansporen hier voor te zorgen. Er zijn immers genoeg clubs en bouwers die dat er voor over hebben om op Eurospoor te staan.
Verder gaat mijn persoonlijk voorkeur uit naar de kleine baantjes met veel details. Dat laatste was voor mij dit jaar een reden om eens te kiezen voor Mechelen. Volgend jaar geldt: nieuwe rondes, nieuwe kansen.
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

maartenvanderburgt

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 31 October 2008, 16:31:44 »
Ik ben maar 1 meter 87, draag geen schoenen met hoge hakken, heb een hoog voorhoofd en diepliggende ogen.

Maarten