Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 09:46:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door spoorijzer
Vandaag om 09:44:24
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 09:36:41
Pendel module Viessmann 5214 door Sylvester
Vandaag om 09:35:28
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 09:34:43
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 09:20:25
Stroomdetectie issues. door bask185
Vandaag om 09:09:21
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
Vandaag om 09:04:26
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rbroerse
Vandaag om 08:55:52
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 08:51:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 08:48:11
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:44:57
Project seaside Germany door Wim Vink
Vandaag om 08:43:39
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door Montanbahn
Vandaag om 08:43:36
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door V200-G2000
Vandaag om 08:40:21
Raadplaatje door Rick
Vandaag om 08:26:54
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Hans van de Burgt
Vandaag om 06:34:33
Omgeving Frankfurt am Main door NS264
Vandaag om 04:40:58
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:30:06
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:21:10
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door Pauldg
22 October 2025, 23:20:39
Wohnzimmer Rbf materieelshow door Ferdinand Bogman
22 October 2025, 22:07:18
Loksound downloads door D_Loc
22 October 2025, 21:37:32
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
22 October 2025, 21:16:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
22 October 2025, 20:35:06
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door D_Loc
22 October 2025, 20:20:29
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
22 October 2025, 20:15:34
Eurostar Celestia door kar
22 October 2025, 20:04:51
Bauarbeiten im gange door 741230
22 October 2025, 19:57:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
22 October 2025, 17:30:39
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Philotrain GLG als voorbereiding op de modelspoordagen in Rijswijk  (gelezen 13911 keer)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5581
Beste Beneluxspoorders,

Voor de komende modelspoordagen heb ik aangeboden aan de organisatie van Beneluxspoor om die dagen te laten zien hoe je messing modellen bouwt. Als het doorgaat ga ik proberen in die 2 dagen een Philotrain GLG in elkaar te solderen. Dan komen dus aan bod het solderen met een soldeerbout en met een gasvlam. Hoe ver ik kom hangt af van de belangstelling. Is er veel belangstelling, dan komt het zeker niet af, maar dan ben ik juist tevreden ;D

Omdat ik niet verwacht dat er iemand 2 dagen komt kijken zal ik in dit draadje een overzicht geven van de bouw. Ik heb namelijk inmiddels 4 Philotrain GLG modellen. Een heb ik al in 1997 gebouwd. Verder heb ik afgelopen jaren een set van 3 bij Philotrain gekocht: een gewone, een met een rembordes en een met een remmershuisje.

De bouwset komt tegenwoordig in een grote doos:



En als je de doos openmaakt, dan vind je al dit lekkers:



Je ziet hier een grote etsplaat met de meeste onderdelen, erboven zie je 2 grote U profielen, die de chassisbalken worden, wat messing draad voor handgrepen, kleine U profielen voor de constructie van de bak, 2 gegoten messing deuren, gegoten messing verenpakketten met glijlagers, losse puntlagers voor de wielen en de wielen en verende buffers.

Om de kwaliteit van het messing gietwerk te zien even deze foto:



De handgreep en de sluiting zitten gewoon als onderdeel van het gietstuk: kwaliteitswerk.

Dan voorzichtig de hoofdonderdelen uit de messing plaat knippen en de randjes glad vijlen en de pret kan beginnen. De bovenbouw vouwen we snel dankzij de ingeetste vouwlijnen in de juiste vorm. Bij twijfel klemmen in gladde bekken van een bankschroef



Het onderstel is nog ongevouwen. Snel vouwen en wat andere losse onderdelen erop:



En dan de volgende keer komt het solderen

mvg,
Ivo
« Laatst bewerkt op: 27 October 2008, 22:07:18 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

Rocodil

  • Offline Offline
  • Berichten: 414
  • Ik ga voor het poldermodel
    • My Railroad
Leuk idee. Jammer dat ik niet kan komen kijken. Ik heb iets anders gepland.
Succes
Hans
Met vriendelijk groet, Hans  (HO-3-rail NL rond 1950)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
zo'n ding in 2 dagen ziet eruit als n makkie, een CHD van MK met remmershuis en de hele reut lukte ook in 2 dagen en dat waren wel wat meer stukkies. (en ik soldeer eigenlijk bijna nooit)  ;D

HSB

  • Offline Offline
  • Berichten: 271
Kan helaas niet komen kijken, maar ga dit draadje met belangstelling volgen.

Zelf heb ik alleen ervaring met kitjes van MK en 't Hollands locaalspoor. Erg leuk om te bouwen en zien er ook goed uit, maar dit is toch premier league (ook qua prijs denk ik :-|, maar ja, wat extra fraai is mag ook meer kosten vind ik :) ). En zo te zien is niet alleen de uitvoering van de onderdelen fraai, maar ook de constructie.

Ben benieuwd.

Herman
Herman is op 3 april 2010 overleden.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
mwah, wat ik zo zie van dit kitje is niet beter dan t hollandsch locaalspoor of MK hoor... die hebben bijvoorbeeld al standaard compensatie en bij MK meegeëtste koppelmechanieken. Dit is gewoon n simpel kitje zonder iets erop en eraan, ook niet supergedetailleerd zoals Werps-wagentjes of zo...

HSB

  • Offline Offline
  • Berichten: 271
Yep MK en 't Hollands locaalspoor zijn zeker mooi en waarschijnlijk ook leuker om te bouwen, omdat je er zelf ook nog wat mee kan/wil rommelen om ze nog een tikje mooier te maken of aan te passen aan een bepaalde periode van inzet, zoals bij voorbeeld met de groentewagen van MK.
Ik heb zelf geen ervaring met Werps, twijfel nog over de aanschaf van zijn Sik, die er zeer fraai uit ziet.

Of een kit moeilijk is of niet zegt niets over de kwaliteit van de onderdelen. Het gietwerk van Philotrain, zoals bij de deuren, maar ook veren en aspotten, is n.m.m.fraaier dan etswerk, wat toch altijd hoekig is.
Herman is op 3 april 2010 overleden.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5581
Zoals ik in het eerste bericht vertelde is het afmaken van het kitje afhankelijk van de hoeveelheid vragen en gesprekken, die je met mensen krijgt. Als niemand mij stoort, heb ik deze in een paar uur af. Maar voor wie is dat nu leuk en is dat nu het doel van een beurs?? ;)

Kwaliteit van kits is heel verschillend. Philotrain heeft meestal heel strak etswerk en nog betere messing gietstukken. Maar de detailleringsgraad is zeker minder dan die van Werps. Jos Blatter / AD&TE / hollands lokaalspoor hebben mooie kits, maar het etswerk is vaak lastig te buigen. MK is een aparte groep, die modellen van verschillende kwaliteit maakt, maar Maykel brengt heerlijke modellen uit, die vaak niet elders verkrijgbaar zijn. En over het algemeen heeft hij in elke kit een paar originele oplossingen/constructies zitten, die het ook weer verrassend bouwen  maakt. Ik zal van alle fabrikanten wel een afgebouwd model meenemen, dan kunnen we de verschillen zien.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Bah, voorgevouwen stelbalken... ;D
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18258
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Citaat
Ik heb zelf geen ervaring met Werps, twijfel nog over de aanschaf van zijn Sik, die er zeer fraai uit ziet.

Echt wel....Heb er zondagmiddag op €spoor bij Erwin Werps even lekker bij staan kwijlen hoewel ik niet veel met Nederlands materieel heb. De constructie is super (snaar aandrijving, hadden vroegere US modellen ook) en een prachtige detaillering. Petje af!

Maar we dwalen af. Leuk dat je dit initiatief laat zien in Rijswijk :) Ik wens je veel belangstelling en succes.

Grtz,  8) Ronald 8)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5581
Bah, voorgevouwen stelbalken... ;D

De échte modelbouwert maakt die natuurlijk zelf uit messing staf met zijn mini wals en half vloeibaar gestookt messing. Waarna met 0,05mm boortjes de gaatjes worden gemaakt voor de klinknagels om deze met zijn mini klinkset natuurgetrouw te klinken.
mvg,
Ivo

*

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Dus dat krijgen we te zien op Rijswijk? ;D Kom ik zeker even langs! ;)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5581
Dus dat krijgen we te zien op Rijswijk? ;D Kom ik zeker even langs! ;)
Dat :o en nog meer:

Na het buigen gaat het solderen beginnen:

De door Hassler (?) gewalste profielen worden aan de achterkant schoongemaakt met een glasvezelpotlood. Ook het chassis waar dit profiel op gesoldeerd moet worden wordt met het glasvezelpotlood schoongemaakt. Les nummer 1 van het solderen is het schoonmaken van de te solderen oppervlakken.



Daarna wordt het u-profiel op lengte gezaagd en gevijld en precies pas tussen de bufferbalken gemaakt. Dan klem je deze vast op het chassis. Ik gebruik hiervoor houten wasknijpers, die zijn omgekeerd: de houten delen worden omgekeerd weer met de veer verbonden, waardoor hele mooie vlakke klemmen ontstaan. Dit is een tip die ik ooit van Arnoud en Henk van 't Hollands Lokaalspoor kreeg.



Daarna laat je wat vloeimiddel - mijn favoriete middel is verdund fosforzuur van GM&S - tussen de naad lopen en je neemt een druppel soldeer aan je bout. Deze haal je vervolgens langs de naad en het profiel zit muurvast. Daarna soldeer je aan de binnenkant de omgebogen bufferbalk vast aan de binnenkant van de U-profielen.

Volgende stap is het solderen van de puntlagers in de asbalansen. Deze passen keurig erin. Je legt ze erin, brengt weer wat vloeimiddel aan en je houdt een vertinde bout ernaast. Nadrukkelijk hier niet erop, want dan zit geheid de punt van het puntlager vol met soldeer en dat krijg je er dan niet meer uit

Onderstaand zie je de gemonteerde lagers aan beide zijden:



De volgende stap is het monteren van de veerpakketten met de glijlagers. Dit zijn messing gietstukken, die je uit het frame zaagt en vervolgens pas maakt op het chassis. Je moet aan de binnenkant van het gietstuk het meegegoten putje uitboren om het geheel mooi te laten aansluiten op de asbalans. Het gat is nodig voor het puntlager. Je soldeert vervolgens het gietstuk vast aan de asbalans en aan het U-profiel. Dan even de assen erin passen en je hebt ineens een lopend chassis:



De rangeerderstreden zitten inmiddels ook aan de bufferbalk gesoldeerd. Ook dit zijn messing gietstukken.

Dan is de bovenbouw aan de beurt:

Eerst solderen we de kleine messing u-profielen met een gasbrandertje tussen de imitatie balken. De ingeetste sleuf is vrijwel net zo breed als het u-profiel, dus dat betekent schoonmaken met glasvezelpotlood, achterkant u-profiel insmeren met soldeerverf, stabiele steun vinden voor de messing bovenbouw, u-profiel erop positioneren en vastdrukken met een metalen pen en de soldeervlam erlangs halen en als je het tin ziet zit het vast. Nog even het glasvezelpotlood erlangs en het is weer mooi. Soldeerverf laat altijd een naar zwart residu achter.



Dan als alle profielen erop zitten, moeten de gegoten messing deuren er tussen worden gesoldeerd. Dat is even puzzelen met klemmetjes, totdat het op de goede plek zit, vloeimiddel ertegen en het zit. Bij mij zijn beide deuren weer een paar keer losgesoldeerd, alle onderdelen schoongemaakt en opnieuw voordat ik tevreden was:



Even de beide delen op elkaar passen en het lijkt al heel wat:



Nu komt het detailleren: verschillende handgrepen, het remmershuisje de beugels onder de buffers en de remblokken moeten er nog op en dan is het in principe klaar.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Gerco van Beelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1573
    • sleutelspoor
Ivo,

Je blijft mooie dingen bouwen. Zowelin styreen als messing. Complimenten.

Gr. Gerco

Marnix van Lit

  • Offline Offline
  • Berichten: 252
Dit ziet er geweldig uit Ivo. Ik ben benieuwd naar de beurs in Rijswijk en ik kom zeker even kijken.

Groeten, Marnix

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1281
Ik kom ook kijken hoor Ivo.
Maar je mag ook best wel een paar mooie stoomlocs ernaast zetten.

Tot dan.

Gerard