Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 16:29:51
Raadplaatje door henk
Vandaag om 16:28:45
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Remunj
Vandaag om 16:25:02
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door NS264
Vandaag om 16:24:44
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door NS264
Vandaag om 16:20:08
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 16:17:21
Klein baantje 1200x1200mm door NS264
Vandaag om 16:13:40
Nahmertaler Kleinbahn door tothebeach
Vandaag om 16:11:09
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door skiptram
Vandaag om 15:20:57
BR-18.6 Schaal-0. door moonlicht
Vandaag om 15:14:39
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 15:10:47
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door BartvD
Vandaag om 15:04:42
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door MOVisser
Vandaag om 14:54:16
Heroplage Artitec Plan W? door Rob Ellerman
Vandaag om 14:52:23
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 14:49:54
Sfeer op je modelbaan door tijgernootje
Vandaag om 14:11:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Besselspoor
Vandaag om 14:06:02
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
Vandaag om 13:47:34
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:16:48
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
Vandaag om 13:03:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Tedo
Vandaag om 12:08:10
Westinghouse en knorr luchtpomp wat is het verschil? door orientexpress
Vandaag om 12:05:44
Roco 2025 door IJmc
Vandaag om 11:52:00
Nedersaksenlijn in Nederland. door Hans Reints
Vandaag om 11:50:19
Goederenloods Zandvoort door MOVisser
Vandaag om 11:45:51
Spoor- en tramweg parafernalia door Ronald69
Vandaag om 11:44:52
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 10:49:46
Gewoon wat busfoto's door Hans Reints
Vandaag om 10:44:05
vervolg op "veel AC wielen" door henk
Vandaag om 07:55:23
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door Dave.......
12 July 2025, 22:40:43
  

Auteur Topic: stoppende trein  (gelezen 8750 keer)

julian

  • Hovia here I kom
  • Offline Offline
  • Berichten: 75
  • kan eindelijk eens aan mijn baan werken.
stoppende trein
« Gepost op: 24 October 2008, 14:17:45 »
daarnet zat ik opweg naar huis in de trein van veolia van 13:39
opeens begon de trein te remmen ???
hij begon redelijk rustig met remmen en stopte voor een wissel die van dubbelspoor enkel maakt. ook stond hij voor een overweg stil :-|
hij wachte 10 a 15 seconden en trok weer rustig op naar 30.
bij de brug trok hij weer op naar 40 zoals hij altijd rijdt.
de plek waar hij stopte was dacht ik ook de plek voor station Mook. :-X
(plek waar het emplacement lag.)
wie weet misschien meer ???
dit doet hij trouwens ook soms bij nijmegen hyendaal :-|

julian

p.s. het was treinstel 356
« Laatst bewerkt op: 24 October 2008, 14:21:48 door julian »

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2785
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: stoppende trein
« Reactie #1 Gepost op: 24 October 2008, 22:57:22 »
Zou kunnen dat hij zijn dodeman was vergeten, of te hard heeft gereden, en de ATB ingreep.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: stoppende trein
« Reactie #2 Gepost op: 24 October 2008, 23:30:56 »
Gebeurt vaker bij Veolia.
Zowel op de Maaslijn als op de Heuvellandlijn.

Is hoogstwaarschijnlijk te wijten aan onervarenheid/onoplettendheid van de machinisten.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Luc

  • Offline Offline
  • Berichten: 129
Re: stoppende trein
« Reactie #3 Gepost op: 25 October 2008, 10:49:47 »
Zou kunnen dat hij zijn dodeman was vergeten, of te hard heeft gereden, en de ATB ingreep.
Een ATB-ingreep en rustig remmen? Da's nieuw.

Gebeurt vaker bij Veolia.
Zowel op de Maaslijn als op de Heuvellandlijn.

Is hoogstwaarschijnlijk te wijten aan onervarenheid/onoplettendheid van de machinisten.
Wel ja, kan het nog korter door de bocht? :( Het grootste deel van het machinistenkorps van VLTR zijn oudgedienden. Als er onderweg gestopt wordt gebeurt dat niet voor de lol en ook niet vanwege onervarenheid. Verzamelen de redacteuren van het plaatselijke sufferdje zich hier?

Spoorrelais

  • Offline Offline
  • Berichten: 571
Re: stoppende trein
« Reactie #4 Gepost op: 25 October 2008, 12:34:42 »
Een ATB-ingreep en rustig remmen? Da's nieuw.
Nee hoor. Om een ATB ingreep te voorkomen moet de remkraan in een bepaalde stand staan (remkriterium) Als die stand nog niet is bereikt grijpt ATB in.
De bouw van Berkendam is begonnen.

RJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 778
Re: stoppende trein
« Reactie #5 Gepost op: 25 October 2008, 14:30:37 »
De positie waar de Maaslijn enkelspoor wordt vanuit Nijmegen is inderdaad Molenhoek (Mook).

Ik zie ook vrij vaak dat wanneer een trein bij station Heyendaal wil wegrijden, vaart maakt en dan ineens uitrolt (dus niet remmen). En dat soms een paar keer achter elkaar. Geen idee waarom...

julian

  • Hovia here I kom
  • Offline Offline
  • Berichten: 75
  • kan eindelijk eens aan mijn baan werken.
Re: stoppende trein
« Reactie #6 Gepost op: 25 October 2008, 16:44:09 »
bij hyendaal maakt hij inderdaad vaart :D
en daarna vol op de rem >:(
en trekt dan weer op ???
nu trekt de machinist langzaam op om even rustig te rijden en als de hele trein het sein is gepasseerd op te trekken naar normaal :-|
na in mook/ molenhoek stil te staan trok hij op station cuijk verdacht langzaam op 8)
die had zeker de schrik erin :o

julian
« Laatst bewerkt op: 25 October 2008, 16:45:45 door julian »

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3237
Re: stoppende trein
« Reactie #7 Gepost op: 25 October 2008, 17:29:39 »
misschien de ATB(NG) weer eens van slag?

André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 937
Re: stoppende trein
« Reactie #8 Gepost op: 25 October 2008, 18:09:06 »
misschien de ATB(NG) weer eens van slag?
Zo snel is de ATB NG niet vanslag hoor.de betreffende bestuurder zal wel een aanwijzing hebben gehad ofzo. Maar waar je je eigen druk om kan maken dat een trein op ongewoonlijkplek langzaam gaat rijden of stoppen......

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3237
Re: stoppende trein
« Reactie #9 Gepost op: 25 October 2008, 18:56:46 »
ik heb er andere ervaringen mee ::)
Dat stuk van de maaslijn ken ik nog niet, dus kan er verder niet over oordelen.
Ik kan me er er wel druk om maken, maar zolang ik de oorzaak niet weet doe ik dat nog maar even niet, misschien is er wel een of andere verklaring voor die niet zorgwekkend is ;)

julian

  • Hovia here I kom
  • Offline Offline
  • Berichten: 75
  • kan eindelijk eens aan mijn baan werken.
Re: stoppende trein
« Reactie #10 Gepost op: 25 October 2008, 19:07:14 »
de atb kan het zijn (al snap ik al die termen nog niet echt :-[ )
maar ook de wissel die niet om lag of de overgang :-X
maargoed mischien heeft de machinist zelf een account op bnls
achja zo kan je blijven gissen ;D
maar bedankt voor de reacties :D :D :-*
mischien een nieuwe draad voor iedereen die het wel eens is overkomen ::)

julian

André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 937
Re: stoppende trein
« Reactie #11 Gepost op: 25 October 2008, 19:16:02 »
ATB NG werkt puntsgewijs. Als er een baken in het spoor gemist is (zo'n roest vrijstalen raamwerk) moet er naar een volgend baken gereden worden waar informatie uitgehaald kan worden. Ook al staat het sein op groen dan denkt de ATB dat het sein op rood staat. Pas als er over het baken gereden is en er nieuwe informatie is kan de snelheid weer omhoog.   Weer extra info voor je dagelijkse treinreis!

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4052
Re: stoppende trein
« Reactie #12 Gepost op: 25 October 2008, 20:23:32 »
Nee hoor. Om een ATB ingreep te voorkomen moet de remkraan in een bepaalde stand staan (remkriterium) Als die stand nog niet is bereikt grijpt ATB in.
Voldoen aan je remkriterium is nog steeds iets anders dan een ATB ingereep...

Ingreep is juist als je dat niet doet, en dan gaat in 1x de hele treinleiding leeg en dat heett niks meer te maken met rustig remmen...

Frits_Willem

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Re: stoppende trein
« Reactie #13 Gepost op: 28 October 2008, 18:01:26 »
Lijkt mij eerder een wissel- en overwegstoring. Machinisten moeten daar voorzichtig rijden en stoppen voor de veiligheid. Bij een wisselstoring moet de mcn kijken naar de stand van de wissel ( snelheid is max 10 km/h). Bij een overweg storing geldt ook een max. snelheid van 10 km/h. Als de overweg nog open staat, moet de mcn. de overweg aanrijden. Dit duurt ongeveer 15 tot 20 seconden.

Bij een ATB ingreep wordt er een snelrem gemaakt, hierbij kan je niet rustig remmen. Heeft ook niks met onervarenheid te maken van een mcn.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: stoppende trein
« Reactie #14 Gepost op: 28 October 2008, 18:51:03 »
@ Luc.

Hoezo kort door de bocht.

Is wel een feit.
is al zo vaak in het nieuws geweest en in de krant.
En wat je zegt over de oudgedienden van bij NSR, dat klopt.
Maar er zijn bij de Veolia groep ook Machinisten die eerst busschauffeur zijn geweest, en een opleiding gehad hebben tot Machinist.
Deze machinisten hebben dan wel beperkte bevoegdheid.

Dat houd voor de Maaslijn in dat:
-deze machinisten mogen alleen het traject over de Maaslijn rijden
-een vaste route rijden. (op wisselstraten in Venlo, Roermond en Nijmegen)
-en mogen in geen ander materieel rijden als de voormalige wadlopers, en nu de GTW.

Voor de Heuvellandklijn is dit precies het zelfde.

Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)