Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Nullem
Vandaag om 11:07:58
Vreemd probleem door RobVille
Vandaag om 10:50:45
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 10:49:15
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Jelmer
Vandaag om 10:45:11
S88n bus splitsen door Dirk
Vandaag om 10:37:18
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 10:26:32
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 10:11:10
Licht op Roco BR52 is niet (ana)logisch.. door Martijn1974
Vandaag om 09:58:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 09:38:11
Een NS 5500 knutselen door Bert Senden
Vandaag om 08:59:27
365 "Het is weekend foto's" door Jelmer
Vandaag om 08:47:25
Klein baantje 1200x1200mm door spoorijzer
Vandaag om 08:22:45
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 00:05:15
Lima IRM pimpen door W. Dagevos
09 July 2025, 23:52:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Scratchbuilt
09 July 2025, 22:49:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
09 July 2025, 22:46:39
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
09 July 2025, 21:45:37
Zelfbouw draaischijf 3D printer - Rocrail WIO Raspberry Pico (W) door AlbertG
09 July 2025, 21:15:36
Lagers vervangen DJH NS 3300 door Tomasso
09 July 2025, 20:22:35
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
09 July 2025, 19:58:57
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door TonM
09 July 2025, 19:40:53
Roco 2025 door Corné81
09 July 2025, 19:35:28
Sfeer op je modelbaan door Frits C
09 July 2025, 19:12:42
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
09 July 2025, 18:17:53
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Torikoos
09 July 2025, 17:48:40
Ronald doet de Fork Challenge! door Torikoos
09 July 2025, 17:34:00
PB Models, ICR-rijtuigen door Ralf Wittkamp
09 July 2025, 15:45:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
09 July 2025, 15:40:46
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
09 July 2025, 13:07:13
Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren door Rico [momfer]
09 July 2025, 13:00:33
  

Auteur Topic: stoppende trein  (gelezen 8741 keer)

julian

  • Hovia here I kom
  • Offline Offline
  • Berichten: 75
  • kan eindelijk eens aan mijn baan werken.
stoppende trein
« Gepost op: 24 October 2008, 14:17:45 »
daarnet zat ik opweg naar huis in de trein van veolia van 13:39
opeens begon de trein te remmen ???
hij begon redelijk rustig met remmen en stopte voor een wissel die van dubbelspoor enkel maakt. ook stond hij voor een overweg stil :-|
hij wachte 10 a 15 seconden en trok weer rustig op naar 30.
bij de brug trok hij weer op naar 40 zoals hij altijd rijdt.
de plek waar hij stopte was dacht ik ook de plek voor station Mook. :-X
(plek waar het emplacement lag.)
wie weet misschien meer ???
dit doet hij trouwens ook soms bij nijmegen hyendaal :-|

julian

p.s. het was treinstel 356
« Laatst bewerkt op: 24 October 2008, 14:21:48 door julian »

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2785
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: stoppende trein
« Reactie #1 Gepost op: 24 October 2008, 22:57:22 »
Zou kunnen dat hij zijn dodeman was vergeten, of te hard heeft gereden, en de ATB ingreep.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: stoppende trein
« Reactie #2 Gepost op: 24 October 2008, 23:30:56 »
Gebeurt vaker bij Veolia.
Zowel op de Maaslijn als op de Heuvellandlijn.

Is hoogstwaarschijnlijk te wijten aan onervarenheid/onoplettendheid van de machinisten.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Luc

  • Offline Offline
  • Berichten: 129
Re: stoppende trein
« Reactie #3 Gepost op: 25 October 2008, 10:49:47 »
Zou kunnen dat hij zijn dodeman was vergeten, of te hard heeft gereden, en de ATB ingreep.
Een ATB-ingreep en rustig remmen? Da's nieuw.

Gebeurt vaker bij Veolia.
Zowel op de Maaslijn als op de Heuvellandlijn.

Is hoogstwaarschijnlijk te wijten aan onervarenheid/onoplettendheid van de machinisten.
Wel ja, kan het nog korter door de bocht? :( Het grootste deel van het machinistenkorps van VLTR zijn oudgedienden. Als er onderweg gestopt wordt gebeurt dat niet voor de lol en ook niet vanwege onervarenheid. Verzamelen de redacteuren van het plaatselijke sufferdje zich hier?

Spoorrelais

  • Offline Offline
  • Berichten: 571
Re: stoppende trein
« Reactie #4 Gepost op: 25 October 2008, 12:34:42 »
Een ATB-ingreep en rustig remmen? Da's nieuw.
Nee hoor. Om een ATB ingreep te voorkomen moet de remkraan in een bepaalde stand staan (remkriterium) Als die stand nog niet is bereikt grijpt ATB in.
De bouw van Berkendam is begonnen.

RJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 778
Re: stoppende trein
« Reactie #5 Gepost op: 25 October 2008, 14:30:37 »
De positie waar de Maaslijn enkelspoor wordt vanuit Nijmegen is inderdaad Molenhoek (Mook).

Ik zie ook vrij vaak dat wanneer een trein bij station Heyendaal wil wegrijden, vaart maakt en dan ineens uitrolt (dus niet remmen). En dat soms een paar keer achter elkaar. Geen idee waarom...

julian

  • Hovia here I kom
  • Offline Offline
  • Berichten: 75
  • kan eindelijk eens aan mijn baan werken.
Re: stoppende trein
« Reactie #6 Gepost op: 25 October 2008, 16:44:09 »
bij hyendaal maakt hij inderdaad vaart :D
en daarna vol op de rem >:(
en trekt dan weer op ???
nu trekt de machinist langzaam op om even rustig te rijden en als de hele trein het sein is gepasseerd op te trekken naar normaal :-|
na in mook/ molenhoek stil te staan trok hij op station cuijk verdacht langzaam op 8)
die had zeker de schrik erin :o

julian
« Laatst bewerkt op: 25 October 2008, 16:45:45 door julian »

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3237
Re: stoppende trein
« Reactie #7 Gepost op: 25 October 2008, 17:29:39 »
misschien de ATB(NG) weer eens van slag?

André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 937
Re: stoppende trein
« Reactie #8 Gepost op: 25 October 2008, 18:09:06 »
misschien de ATB(NG) weer eens van slag?
Zo snel is de ATB NG niet vanslag hoor.de betreffende bestuurder zal wel een aanwijzing hebben gehad ofzo. Maar waar je je eigen druk om kan maken dat een trein op ongewoonlijkplek langzaam gaat rijden of stoppen......

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3237
Re: stoppende trein
« Reactie #9 Gepost op: 25 October 2008, 18:56:46 »
ik heb er andere ervaringen mee ::)
Dat stuk van de maaslijn ken ik nog niet, dus kan er verder niet over oordelen.
Ik kan me er er wel druk om maken, maar zolang ik de oorzaak niet weet doe ik dat nog maar even niet, misschien is er wel een of andere verklaring voor die niet zorgwekkend is ;)

julian

  • Hovia here I kom
  • Offline Offline
  • Berichten: 75
  • kan eindelijk eens aan mijn baan werken.
Re: stoppende trein
« Reactie #10 Gepost op: 25 October 2008, 19:07:14 »
de atb kan het zijn (al snap ik al die termen nog niet echt :-[ )
maar ook de wissel die niet om lag of de overgang :-X
maargoed mischien heeft de machinist zelf een account op bnls
achja zo kan je blijven gissen ;D
maar bedankt voor de reacties :D :D :-*
mischien een nieuwe draad voor iedereen die het wel eens is overkomen ::)

julian

André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 937
Re: stoppende trein
« Reactie #11 Gepost op: 25 October 2008, 19:16:02 »
ATB NG werkt puntsgewijs. Als er een baken in het spoor gemist is (zo'n roest vrijstalen raamwerk) moet er naar een volgend baken gereden worden waar informatie uitgehaald kan worden. Ook al staat het sein op groen dan denkt de ATB dat het sein op rood staat. Pas als er over het baken gereden is en er nieuwe informatie is kan de snelheid weer omhoog.   Weer extra info voor je dagelijkse treinreis!

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4049
Re: stoppende trein
« Reactie #12 Gepost op: 25 October 2008, 20:23:32 »
Nee hoor. Om een ATB ingreep te voorkomen moet de remkraan in een bepaalde stand staan (remkriterium) Als die stand nog niet is bereikt grijpt ATB in.
Voldoen aan je remkriterium is nog steeds iets anders dan een ATB ingereep...

Ingreep is juist als je dat niet doet, en dan gaat in 1x de hele treinleiding leeg en dat heett niks meer te maken met rustig remmen...

Frits_Willem

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Re: stoppende trein
« Reactie #13 Gepost op: 28 October 2008, 18:01:26 »
Lijkt mij eerder een wissel- en overwegstoring. Machinisten moeten daar voorzichtig rijden en stoppen voor de veiligheid. Bij een wisselstoring moet de mcn kijken naar de stand van de wissel ( snelheid is max 10 km/h). Bij een overweg storing geldt ook een max. snelheid van 10 km/h. Als de overweg nog open staat, moet de mcn. de overweg aanrijden. Dit duurt ongeveer 15 tot 20 seconden.

Bij een ATB ingreep wordt er een snelrem gemaakt, hierbij kan je niet rustig remmen. Heeft ook niks met onervarenheid te maken van een mcn.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: stoppende trein
« Reactie #14 Gepost op: 28 October 2008, 18:51:03 »
@ Luc.

Hoezo kort door de bocht.

Is wel een feit.
is al zo vaak in het nieuws geweest en in de krant.
En wat je zegt over de oudgedienden van bij NSR, dat klopt.
Maar er zijn bij de Veolia groep ook Machinisten die eerst busschauffeur zijn geweest, en een opleiding gehad hebben tot Machinist.
Deze machinisten hebben dan wel beperkte bevoegdheid.

Dat houd voor de Maaslijn in dat:
-deze machinisten mogen alleen het traject over de Maaslijn rijden
-een vaste route rijden. (op wisselstraten in Venlo, Roermond en Nijmegen)
-en mogen in geen ander materieel rijden als de voormalige wadlopers, en nu de GTW.

Voor de Heuvellandklijn is dit precies het zelfde.

Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)