Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:09:18
4 ledjes op één voorweerstand? door spock
16 September 2025, 23:31:53
Koploper: missende bezetmelders bij openen "onderhouden lokomotieven" door phdirk
16 September 2025, 22:48:57
Problemen met digitale koppeling Roco door phdirk
16 September 2025, 22:35:53
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door marco
16 September 2025, 22:05:09
NS 8800 in spoor 0 door Rob Moerkerken
16 September 2025, 21:46:50
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
16 September 2025, 21:45:57
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door R1954
16 September 2025, 21:41:04
Halling aandrijvingen door Sven
16 September 2025, 21:39:03
S3/6, de grote ontbrekende… door Robert vh Prutsert
16 September 2025, 21:21:45
Roco 290 digtaliseren door Syb030
16 September 2025, 21:02:11
Da's Daz 2 door Huup
16 September 2025, 20:41:19
Raadplaatje door grossraumwagen
16 September 2025, 20:41:04
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
16 September 2025, 20:39:06
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Ronald Halma
16 September 2025, 20:17:13
Wielen bruineren. Hoe? door Ronald Halma
16 September 2025, 20:15:55
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
16 September 2025, 19:45:27
Rookgenerator aansluiting op lok NS4808 (ex BR57) door Ferdinand Bogman
16 September 2025, 19:20:13
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Keska
16 September 2025, 19:05:36
De Projecten van RetroJack door MOVisser
16 September 2025, 18:57:25
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
16 September 2025, 18:52:53
The Summer of 69 door MOVisser
16 September 2025, 18:47:31
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
16 September 2025, 18:39:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
16 September 2025, 18:21:54
Aachenau West door wob
16 September 2025, 18:06:47
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
16 September 2025, 18:03:11
Betere grip voor Bedroevend locomotiefje door Robert vh Prutsert
16 September 2025, 17:37:44
Veevervoer ss/ ns door klusser
16 September 2025, 16:38:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
16 September 2025, 16:26:07
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Daan!
16 September 2025, 16:02:41
  

Auteur Topic: stoppende trein  (gelezen 8930 keer)

julian

  • Hovia here I kom
  • Offline Offline
  • Berichten: 75
  • kan eindelijk eens aan mijn baan werken.
stoppende trein
« Gepost op: 24 October 2008, 14:17:45 »
daarnet zat ik opweg naar huis in de trein van veolia van 13:39
opeens begon de trein te remmen ???
hij begon redelijk rustig met remmen en stopte voor een wissel die van dubbelspoor enkel maakt. ook stond hij voor een overweg stil :-|
hij wachte 10 a 15 seconden en trok weer rustig op naar 30.
bij de brug trok hij weer op naar 40 zoals hij altijd rijdt.
de plek waar hij stopte was dacht ik ook de plek voor station Mook. :-X
(plek waar het emplacement lag.)
wie weet misschien meer ???
dit doet hij trouwens ook soms bij nijmegen hyendaal :-|

julian

p.s. het was treinstel 356
« Laatst bewerkt op: 24 October 2008, 14:21:48 door julian »

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2789
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: stoppende trein
« Reactie #1 Gepost op: 24 October 2008, 22:57:22 »
Zou kunnen dat hij zijn dodeman was vergeten, of te hard heeft gereden, en de ATB ingreep.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6442
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: stoppende trein
« Reactie #2 Gepost op: 24 October 2008, 23:30:56 »
Gebeurt vaker bij Veolia.
Zowel op de Maaslijn als op de Heuvellandlijn.

Is hoogstwaarschijnlijk te wijten aan onervarenheid/onoplettendheid van de machinisten.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Luc

  • Offline Offline
  • Berichten: 129
Re: stoppende trein
« Reactie #3 Gepost op: 25 October 2008, 10:49:47 »
Zou kunnen dat hij zijn dodeman was vergeten, of te hard heeft gereden, en de ATB ingreep.
Een ATB-ingreep en rustig remmen? Da's nieuw.

Gebeurt vaker bij Veolia.
Zowel op de Maaslijn als op de Heuvellandlijn.

Is hoogstwaarschijnlijk te wijten aan onervarenheid/onoplettendheid van de machinisten.
Wel ja, kan het nog korter door de bocht? :( Het grootste deel van het machinistenkorps van VLTR zijn oudgedienden. Als er onderweg gestopt wordt gebeurt dat niet voor de lol en ook niet vanwege onervarenheid. Verzamelen de redacteuren van het plaatselijke sufferdje zich hier?

Spoorrelais

  • Offline Offline
  • Berichten: 571
Re: stoppende trein
« Reactie #4 Gepost op: 25 October 2008, 12:34:42 »
Een ATB-ingreep en rustig remmen? Da's nieuw.
Nee hoor. Om een ATB ingreep te voorkomen moet de remkraan in een bepaalde stand staan (remkriterium) Als die stand nog niet is bereikt grijpt ATB in.
De bouw van Berkendam is begonnen.

RJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 778
Re: stoppende trein
« Reactie #5 Gepost op: 25 October 2008, 14:30:37 »
De positie waar de Maaslijn enkelspoor wordt vanuit Nijmegen is inderdaad Molenhoek (Mook).

Ik zie ook vrij vaak dat wanneer een trein bij station Heyendaal wil wegrijden, vaart maakt en dan ineens uitrolt (dus niet remmen). En dat soms een paar keer achter elkaar. Geen idee waarom...

julian

  • Hovia here I kom
  • Offline Offline
  • Berichten: 75
  • kan eindelijk eens aan mijn baan werken.
Re: stoppende trein
« Reactie #6 Gepost op: 25 October 2008, 16:44:09 »
bij hyendaal maakt hij inderdaad vaart :D
en daarna vol op de rem >:(
en trekt dan weer op ???
nu trekt de machinist langzaam op om even rustig te rijden en als de hele trein het sein is gepasseerd op te trekken naar normaal :-|
na in mook/ molenhoek stil te staan trok hij op station cuijk verdacht langzaam op 8)
die had zeker de schrik erin :o

julian
« Laatst bewerkt op: 25 October 2008, 16:45:45 door julian »

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3241
Re: stoppende trein
« Reactie #7 Gepost op: 25 October 2008, 17:29:39 »
misschien de ATB(NG) weer eens van slag?

André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 939
Re: stoppende trein
« Reactie #8 Gepost op: 25 October 2008, 18:09:06 »
misschien de ATB(NG) weer eens van slag?
Zo snel is de ATB NG niet vanslag hoor.de betreffende bestuurder zal wel een aanwijzing hebben gehad ofzo. Maar waar je je eigen druk om kan maken dat een trein op ongewoonlijkplek langzaam gaat rijden of stoppen......

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3241
Re: stoppende trein
« Reactie #9 Gepost op: 25 October 2008, 18:56:46 »
ik heb er andere ervaringen mee ::)
Dat stuk van de maaslijn ken ik nog niet, dus kan er verder niet over oordelen.
Ik kan me er er wel druk om maken, maar zolang ik de oorzaak niet weet doe ik dat nog maar even niet, misschien is er wel een of andere verklaring voor die niet zorgwekkend is ;)

julian

  • Hovia here I kom
  • Offline Offline
  • Berichten: 75
  • kan eindelijk eens aan mijn baan werken.
Re: stoppende trein
« Reactie #10 Gepost op: 25 October 2008, 19:07:14 »
de atb kan het zijn (al snap ik al die termen nog niet echt :-[ )
maar ook de wissel die niet om lag of de overgang :-X
maargoed mischien heeft de machinist zelf een account op bnls
achja zo kan je blijven gissen ;D
maar bedankt voor de reacties :D :D :-*
mischien een nieuwe draad voor iedereen die het wel eens is overkomen ::)

julian

André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 939
Re: stoppende trein
« Reactie #11 Gepost op: 25 October 2008, 19:16:02 »
ATB NG werkt puntsgewijs. Als er een baken in het spoor gemist is (zo'n roest vrijstalen raamwerk) moet er naar een volgend baken gereden worden waar informatie uitgehaald kan worden. Ook al staat het sein op groen dan denkt de ATB dat het sein op rood staat. Pas als er over het baken gereden is en er nieuwe informatie is kan de snelheid weer omhoog.   Weer extra info voor je dagelijkse treinreis!

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4065
Re: stoppende trein
« Reactie #12 Gepost op: 25 October 2008, 20:23:32 »
Nee hoor. Om een ATB ingreep te voorkomen moet de remkraan in een bepaalde stand staan (remkriterium) Als die stand nog niet is bereikt grijpt ATB in.
Voldoen aan je remkriterium is nog steeds iets anders dan een ATB ingereep...

Ingreep is juist als je dat niet doet, en dan gaat in 1x de hele treinleiding leeg en dat heett niks meer te maken met rustig remmen...

Frits_Willem

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Re: stoppende trein
« Reactie #13 Gepost op: 28 October 2008, 18:01:26 »
Lijkt mij eerder een wissel- en overwegstoring. Machinisten moeten daar voorzichtig rijden en stoppen voor de veiligheid. Bij een wisselstoring moet de mcn kijken naar de stand van de wissel ( snelheid is max 10 km/h). Bij een overweg storing geldt ook een max. snelheid van 10 km/h. Als de overweg nog open staat, moet de mcn. de overweg aanrijden. Dit duurt ongeveer 15 tot 20 seconden.

Bij een ATB ingreep wordt er een snelrem gemaakt, hierbij kan je niet rustig remmen. Heeft ook niks met onervarenheid te maken van een mcn.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6442
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: stoppende trein
« Reactie #14 Gepost op: 28 October 2008, 18:51:03 »
@ Luc.

Hoezo kort door de bocht.

Is wel een feit.
is al zo vaak in het nieuws geweest en in de krant.
En wat je zegt over de oudgedienden van bij NSR, dat klopt.
Maar er zijn bij de Veolia groep ook Machinisten die eerst busschauffeur zijn geweest, en een opleiding gehad hebben tot Machinist.
Deze machinisten hebben dan wel beperkte bevoegdheid.

Dat houd voor de Maaslijn in dat:
-deze machinisten mogen alleen het traject over de Maaslijn rijden
-een vaste route rijden. (op wisselstraten in Venlo, Roermond en Nijmegen)
-en mogen in geen ander materieel rijden als de voormalige wadlopers, en nu de GTW.

Voor de Heuvellandklijn is dit precies het zelfde.

Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)