Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Frits Westers
Vandaag om 20:31:11
tandwiel lux modellbau door bellejt
Vandaag om 20:12:09
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 20:10:28
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Hasenwald
Vandaag om 19:28:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 19:18:35
Raadplaatje door Dave.......
Vandaag om 19:14:19
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:12:10
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 19:06:47
Conrat door Overet
Vandaag om 19:04:10
Z21 en het programeren met de Z21App. door Frank 123
Vandaag om 19:03:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ben
Vandaag om 18:49:03
Mijnbouw Indonesië door NS264
Vandaag om 18:42:05
Da's Daz 2 door NS264
Vandaag om 18:37:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:32:58
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
Vandaag om 18:30:41
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:29:04
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door Bas, Dordrecht
Vandaag om 18:25:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
Vandaag om 17:47:49
19 Toen door ES44C4
Vandaag om 17:20:58
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 17:15:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 17:03:11
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 16:57:23
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door phdirk
Vandaag om 15:57:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 15:23:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 15:03:22
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:26:11
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 14:15:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 12:07:16
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Ronald Halma
Vandaag om 11:13:03
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door Jelmer
Vandaag om 10:03:46
  

Auteur Topic: Conrad Lichtsluis  (gelezen 6051 keer)

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Conrad Lichtsluis
« Reactie #15 Gepost op: 21 October 2008, 17:10:14 »
Als (bijna) niemand de lichtsluis van Conrad gebruikt in combinatie met Koploper kan dat twee oorzaken hebben. De lichtsluis zelf of het gebruik van dynamische blokken in Koploper.

Onlangs kwam dit terzijde aan de orde in een ander draadje. Daar gaf Paul Haagsma aan zelf het niet te doen.
Zie reactie van Paul Haagsma.

Paul voegt er later aan toe, zelf het rijgedrag niet acceptabel te vinden.
Zie hier

Geen direct antwoord op jouw vraag Nico, maar wel een overweging ....

Sander

Marijn

  • Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2190
    • Jacquelinger Lokalbahn - Nebenbahn in H0
Re: Conrad Lichtsluis
« Reactie #16 Gepost op: 21 October 2008, 17:15:03 »
Ik heb destijds 2 van diezelfde kitjes gekocht, 1 heb ik gebouwd ben er allerminst over te spreken.
Vanuit de zender is het licht gemoduleerd, de ontvanger is weer niet gemoduleerd...  
mede hierdoor is het geval erg gevoelig voor externe bronnen als lampen e.d.
Mijn ervaring is dus slecht.

A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

br194

  • Offline Offline
  • Berichten: 328
  • Zie geen problemen, alleen uitdagingen.
Re: Conrad Lichtsluis
« Reactie #17 Gepost op: 21 October 2008, 21:34:58 »
Hallo Nico,

Zelf gebruik ik geen Koploper en ook geen lichtsluizen, maar als ik de schakeling van Funky Rail bekijk ziet het er betrouwbaar uit.
Het enige essentiele verschil zit hem in de aansturing van de IR led, die van conrad wordt met pulsen gestuurd en die van Funky Rail niet.

Willem

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26780
    • Pagina van klaas
Re: Conrad Lichtsluis
« Reactie #18 Gepost op: 21 October 2008, 21:49:59 »
Een lichtsluis wordt juist betrouwbaarder als hij wel pulserend werkt. De bedoeling daarvan is om de invloed van omgevingslicht uit te sluiten.
Maar dan moet niet alleen de zender pulseren, de ontvanger moet op deze puls gesynchroniseerd worden. D.w.z. als de zender aan staat, dan moet de ontvanger licht zien, staat de zender uit, dan mag de ontvanger geen licht zien, in ieder geval minder. De fout bij de Conrad lichtsluis is door Marijn al genoemd: de zender pulseert wel, maar de ontvanger controleert hier niet op.  Dus reageeert hij ook vrolijk op omgevingslicht, en dan heeft dat pulseren helemaal geen zin.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Wil Matser

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 2
Re: Conrad Lichtsluis
« Reactie #19 Gepost op: 23 October 2008, 15:55:17 »
Misschien niet helemaal passend in de diswcussie over de Conrad lichtsluis,maar toch het volgende.

Mijn schaduwstation heb ik met lichtsluizen gemaakt aan begin en eind van elk spoor.

Als volgt:

een IR-diode in een reflector straalt op een IR ontvanger. Deze ontvanger is deel van een 'ouderwetse'verschilversterker. (twee transistoren en wat weerstanden)

De verschilversterker kent zo twee toestanden: de ene transistor is in geleiding en laat een groene led branden, zo gekozen dat de IR straal niet wordt onderbroken; als de IR straalonderbroken wordt gaat de andere transistor in geleiding en laat een rode led branden.

Zo krijg je twee signaalniveaus en moet het modelijk zijn om met eebvoudige (ook financiële) op veel willekeurige plekken het schaduwstation te bewaken.

Als er belangstelling is kan ik er een uitgebreidere beschrijving aan wagen. Heeft echter ook gestaan in een Railhobby in 1995.

Modelspoorgroet,

Wil

Wil Matser

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 2
Re: Conrad Lichtsluis
« Reactie #20 Gepost op: 23 October 2008, 16:07:36 »
Reactie op reactie.

Inmiddels heb ik ontdekt dat er wat haken en ogen zitten aan mijn aangegeven toepassing.
Gekeken bij Funky Rail en daar ga ik toch mee bezig voor mogelijke andere toepassingen. Mijn schaduwstation is niet meer te veranderen. De automatisering is ook nog niet zover dat ik ervaring kan geven.
Tot zover.

Wil