Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn minitrix 2051 hobbelt door Machinist Johan
Vandaag om 16:32:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 16:27:10
Bahnstrecke 5867 door 741230
Vandaag om 16:17:48
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 16:00:43
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 15:58:22
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door moonlicht
Vandaag om 15:56:21
Lodewickshaven door Ronaldk
Vandaag om 15:43:40
Krijg Minitrix 2900(?) BR 01 niet meer goed in elkaar. door Gabriël Bergsma
Vandaag om 15:32:30
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B door Rsd1000
Vandaag om 15:28:36
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 15:28:02
W.V. Kalender 2026 door basjuh1981
Vandaag om 15:19:19
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:18:59
Wat zijn de basis kleuren in pigment voor modelspoor? door Edsko Hekman
Vandaag om 15:05:26
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Sikko
Vandaag om 14:55:30
Sankt Georgen. door william_2
Vandaag om 14:38:50
Lenz Standard+ V2 doet gek door maartenvdb
Vandaag om 14:09:16
Roco modellen op aliexpress door maartenvdb
Vandaag om 14:04:41
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:02:36
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Ronald81
Vandaag om 13:49:56
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door HugoB123
Vandaag om 13:39:19
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 13:31:38
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 13:24:27
Trix 1707 DCC resetten door Luud H
Vandaag om 13:18:40
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 13:00:47
Airtex foto behang als achtergrond door robstuart
Vandaag om 12:31:41
Van 2D afbeelding naar 3D model door Stootjuk
Vandaag om 12:24:04
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door MOVisser
Vandaag om 11:56:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:35:06
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door maartenvdb
Vandaag om 11:26:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:20:44
  

Auteur Topic: Conrad Lichtsluis  (gelezen 6212 keer)

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Conrad Lichtsluis
« Reactie #15 Gepost op: 21 October 2008, 17:10:14 »
Als (bijna) niemand de lichtsluis van Conrad gebruikt in combinatie met Koploper kan dat twee oorzaken hebben. De lichtsluis zelf of het gebruik van dynamische blokken in Koploper.

Onlangs kwam dit terzijde aan de orde in een ander draadje. Daar gaf Paul Haagsma aan zelf het niet te doen.
Zie reactie van Paul Haagsma.

Paul voegt er later aan toe, zelf het rijgedrag niet acceptabel te vinden.
Zie hier

Geen direct antwoord op jouw vraag Nico, maar wel een overweging ....

Sander

Marijn

  • Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2189
    • Jacquelinger Lokalbahn - Nebenbahn in H0
Re: Conrad Lichtsluis
« Reactie #16 Gepost op: 21 October 2008, 17:15:03 »
Ik heb destijds 2 van diezelfde kitjes gekocht, 1 heb ik gebouwd ben er allerminst over te spreken.
Vanuit de zender is het licht gemoduleerd, de ontvanger is weer niet gemoduleerd...  
mede hierdoor is het geval erg gevoelig voor externe bronnen als lampen e.d.
Mijn ervaring is dus slecht.

A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

br194

  • Offline Offline
  • Berichten: 328
  • Zie geen problemen, alleen uitdagingen.
Re: Conrad Lichtsluis
« Reactie #17 Gepost op: 21 October 2008, 21:34:58 »
Hallo Nico,

Zelf gebruik ik geen Koploper en ook geen lichtsluizen, maar als ik de schakeling van Funky Rail bekijk ziet het er betrouwbaar uit.
Het enige essentiele verschil zit hem in de aansturing van de IR led, die van conrad wordt met pulsen gestuurd en die van Funky Rail niet.

Willem

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26890
    • Pagina van klaas
Re: Conrad Lichtsluis
« Reactie #18 Gepost op: 21 October 2008, 21:49:59 »
Een lichtsluis wordt juist betrouwbaarder als hij wel pulserend werkt. De bedoeling daarvan is om de invloed van omgevingslicht uit te sluiten.
Maar dan moet niet alleen de zender pulseren, de ontvanger moet op deze puls gesynchroniseerd worden. D.w.z. als de zender aan staat, dan moet de ontvanger licht zien, staat de zender uit, dan mag de ontvanger geen licht zien, in ieder geval minder. De fout bij de Conrad lichtsluis is door Marijn al genoemd: de zender pulseert wel, maar de ontvanger controleert hier niet op.  Dus reageeert hij ook vrolijk op omgevingslicht, en dan heeft dat pulseren helemaal geen zin.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Wil Matser

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 2
Re: Conrad Lichtsluis
« Reactie #19 Gepost op: 23 October 2008, 15:55:17 »
Misschien niet helemaal passend in de diswcussie over de Conrad lichtsluis,maar toch het volgende.

Mijn schaduwstation heb ik met lichtsluizen gemaakt aan begin en eind van elk spoor.

Als volgt:

een IR-diode in een reflector straalt op een IR ontvanger. Deze ontvanger is deel van een 'ouderwetse'verschilversterker. (twee transistoren en wat weerstanden)

De verschilversterker kent zo twee toestanden: de ene transistor is in geleiding en laat een groene led branden, zo gekozen dat de IR straal niet wordt onderbroken; als de IR straalonderbroken wordt gaat de andere transistor in geleiding en laat een rode led branden.

Zo krijg je twee signaalniveaus en moet het modelijk zijn om met eebvoudige (ook financiële) op veel willekeurige plekken het schaduwstation te bewaken.

Als er belangstelling is kan ik er een uitgebreidere beschrijving aan wagen. Heeft echter ook gestaan in een Railhobby in 1995.

Modelspoorgroet,

Wil

Wil Matser

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 2
Re: Conrad Lichtsluis
« Reactie #20 Gepost op: 23 October 2008, 16:07:36 »
Reactie op reactie.

Inmiddels heb ik ontdekt dat er wat haken en ogen zitten aan mijn aangegeven toepassing.
Gekeken bij Funky Rail en daar ga ik toch mee bezig voor mogelijke andere toepassingen. Mijn schaduwstation is niet meer te veranderen. De automatisering is ook nog niet zover dat ik ervaring kan geven.
Tot zover.

Wil