Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco model 63138 door Casmir
Vandaag om 19:17:37
Houten Plus zaterdag 21-2-2026 door MOVisser
Vandaag om 19:03:13
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door VAM65
Vandaag om 18:53:01
Nieuws 2026 Brekina, PCX 87 door Duvel
Vandaag om 18:52:38
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 18:45:31
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Paulus
Vandaag om 18:25:54
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Charles_
Vandaag om 17:57:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:55:45
Acme nieuwe ICNG door Edgar
Vandaag om 17:46:02
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 17:44:45
Pfarrerwinkel bahn door wob
Vandaag om 16:49:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 16:39:52
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Te 2/2
Vandaag om 16:23:37
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 15:02:25
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door spoorzeven
Vandaag om 14:48:57
Dapol B802 railreinigingswagen - geluidsreductie/bereikbaarheid motor door Herb73
Vandaag om 13:46:25
Aachenau West door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:01:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:48:18
In 6 uur van Parijs naar Madrid: EU zet in op netwerk van snelle treinen door VAM65
Vandaag om 12:45:38
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 12:04:45
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Ronald69
Vandaag om 11:22:21
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 09:29:31
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 08:49:23
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Eric B
Vandaag om 06:52:54
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 00:15:33
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Reinout van Rees
Vandaag om 00:00:29
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
04 November 2025, 21:42:37
Liliput schaal N door RodeDuivel
04 November 2025, 21:38:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
04 November 2025, 21:22:19
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Priegelman
04 November 2025, 21:19:50
  

Auteur Topic: Schade aan materieel door aanrijding / ongeluk  (gelezen 2312 keer)

ACTS

  • Offline Offline
  • Berichten: 42
Schade aan materieel door aanrijding / ongeluk
« Gepost op: 20 October 2008, 22:01:05 »
Is er iemand die weet hoe de schade bij rollend materieel wordt berekend na een aanrijding / ongeluk.

Bij auto's komt er een taxateur, maar hoe gaat dat bij een Locomotief cq treinstel.

Gaat het hier op dezelfde manier, en zoja wordt de schade dan ook verhaald bij de veroorzaker s verzekeringsmaatschappij.

Groet

Berry


Richard Snijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 995
  • een deel van mijn baan
    • www.gasthof-Jenewein.com
Re: Schade aan materieel door aanrijding / ongeluk
« Reactie #1 Gepost op: 20 October 2008, 22:56:03 »
Hoezo ongelukje gehad?

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re: Schade aan materieel door aanrijding / ongeluk
« Reactie #2 Gepost op: 20 October 2008, 23:01:08 »
Ik heb geen idee hoe het werkt, maar ik denk dat bijv. de NS zich verzekerd heeft tegen schade aan derden en eigen schade, mits niet door derden aangebracht, gewoon als verlies noteerd. Het zou een vermogen kosten om dat allemaal te verzekeren denk ik.

Gr. Remco.

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Schade aan materieel door aanrijding / ongeluk
« Reactie #3 Gepost op: 20 October 2008, 23:16:27 »
Het werkt een beetje anders, Remco. Hele grote bedrijven kunnen gaan werken als zogenaamde 'zelfverzekeraar'. Als het ware beginnen ze zelf een verzekeringsbedrijf. En die verzekeraar heeft maar één klant, in dit geval de NS.

Dat 'verzekeringsbedrijf' heeft dan zelf weer verzekeringen afgesloten voor risico's voor claims boven een bepaald (heel groot) bedrag. Het 'verzekeringsbedrijf' valt wel onder dezelfde wettelijke regels als iedere andere verzekeraar. En staat onder toezicht net als alle andere verzekeringsmaatschappijen.

In sommige gevallen zijn dergelijke interne verzekeringsmaatschappijen overigens knap groot - denk aan bijvoorbeeld IAK waar (bijna) alle Philips medewerkers hun ziektekostenverzekering hebben .....

Sander

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re: Schade aan materieel door aanrijding / ongeluk
« Reactie #4 Gepost op: 20 October 2008, 23:50:36 »
Merci dan is dat ook weer opgehelderd :D

Ik wist niet dat ze dat dus als zodanig regelen.

ACTS

  • Offline Offline
  • Berichten: 42
Re: Schade aan materieel door aanrijding / ongeluk
« Reactie #5 Gepost op: 21 October 2008, 07:43:52 »
Nee gelukkig niet.

Mijn vraag was vooral als volgt: stel op een overweg komt een vrachtwagen met een nieuwe Loc in botsing, de loc ontspoord en is zwaar beschadigd dat slopen de enige oplossing is.

We praten dan over vele miljoenen, gaat de afhandeling dan op zelfde manier als bij schade tussen auto's. (expert + waardebepaling)

En hoe gaat dit als de lok 5 of 10 jaar oud is, wordt de loc dan getaxeerd, en hoe gaat de afschrijving bij zo iets, (economische levensduur of dagwaarde)

Groet,

Berry

M.Schulte

  • Offline Offline
  • Berichten: 85
    • Treinen in het GROOT en klein
Re: Schade aan materieel door aanrijding / ongeluk
« Reactie #6 Gepost op: 21 October 2008, 09:59:37 »
Eigenlijk heel simpel, we sturen altijd bij een aanrijding een schade-expert naar het ongeval.
Deze schade expert kijkt ook meteen waar en hoe de schade hersteld moet worden.
Bij grote schade´s voeren we de trein af naar een Revisiebedrijf Haarlem de andere keer gaat de trein naar zijn moeder onderhoudsbedrijf en soms kan zelfs een servicebedrijf de schade´s herstellen.

De schade expert maakt een gedetaileerd schade rapport op ,met foto´s e.d. en die gaat dus naar degene die moet betalen.
Mocht de schade zo groot zijn dat de lok het niet "waard" is wordt er gekeken of de lok nog nodig is of niet.
Soms wordt hij dan tijdelijk terzijde gesteld en als onderdelenleverancier gebruikt of wordt hij gesloopt en andere keren wordt hij toch weer opgeknapt.

Groeten Marco
« Laatst bewerkt op: 21 October 2008, 10:09:07 door M.Schulte »

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Schade aan materieel door aanrijding / ongeluk
« Reactie #7 Gepost op: 21 October 2008, 10:18:34 »
Het principe blijft dat één partij schade veroorzaakt aan een (of meer) anderen. Die schade moet worden vergoed.

Maar het verhaal gaat verder ......

De totale schade wordt bepaald door 'een assurantie-expert'. Dat is dan niet meer het mannetje, die 'n keer rond de loc loopt en kijkt hoe groot de deuk is. Dit soort 'experts' zijn vaak gerenormeerde accountants-kantoren, die zich hierin gespecialiseerd hebben. Dit afhandelingstraject kan jaren duren. Alleen al het wachten op Mr. Pieter om te weten wie nou eigenlijk de schuldige is.

Ze kijken ook niet alleen naar de loc, die wellicht gesloopt moet worden. Die direct zichtbare schade is vaak maar een fractie van de totale schade. Het begint met een leger hulpverleners, politie, ambulance's, helicopters, brandweer .... Dan komen de busdiensten in actie, de kraanwagens en ongevallendiensten werken een nacht door, de infrastructuur moet hersteld worden.
Tel daarbij alle letselschade. Gewonden, die 'n tijdje in een ziekenhuis verblijven, operatie's en weet ik wat al niet meer. (Dat soort zaken gaan niet met bonnetjes insturen - ze werken met vaste 'tarieven'.)

Vervolgens wordt gekeken hoeveel 'winst' gemaakt zou zijn als het ongeval niet had plaats gevonden - de zogenaamde bedrijfsschade. Tel daarbij het huren van een 'tijdelijke' loc, die wordt geleased voor 2 jaar en even wordt overgespoten in de goede kleur.

Neem zo'n ongeval als recent in Gouda. Er werd geschreven dat de schade wel meeviel - aan de kap van de Koploper was niet veel te zien. Als je even gaat tellen wat hierboven wordt genoemd, dan zie je dat het deukje in de Koploper niet eens opvalt in de totale kosten.

Sander