Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
Vandaag om 18:04:28
herrmann door Martin Hornis
Vandaag om 17:52:00
Voiture-restaurant « Libre-Service » - Jouef HJ4208 - HO 1/87 - CIWL - EP IV door willyTEE
Vandaag om 17:40:14
Train o Matic smart power pack door Menno
Vandaag om 17:26:44
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 17:17:20
Minibaan Visserskaai H0 door Anton Maris
Vandaag om 17:16:37
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door RdJ
Vandaag om 16:25:23
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 16:21:50
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door spoorijzer
Vandaag om 15:52:51
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 15:46:46
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 15:46:29
Mijn geweatherde modellen door Paulus
Vandaag om 15:43:44
Mooi weer om buiten te spelen door minilocomaster
Vandaag om 15:43:12
Vreemd verschijnsel BR 80 017 (startset) Roco door 008200
Vandaag om 15:38:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door gdh
Vandaag om 15:10:57
Probleem met Trix wagon door Robert vh Prutsert
Vandaag om 15:09:54
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 14:51:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:36:00
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
Vandaag om 14:17:55
Wat wordt op dit object op het perron geklikt? door Jan-Peter
Vandaag om 14:01:08
The Micro Model Railway Dispatch door Noordernet
Vandaag om 12:58:18
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 12:39:28
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:36:50
Bauarbeiten im gange door Paul1969
Vandaag om 12:29:11
'Permaloog' met electronenbuizen door Pauldg
Vandaag om 11:20:01
Raadplaatje door Sikko
Vandaag om 10:51:12
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door spoorijzer
Vandaag om 10:40:11
Sankt Georgen. door Wim Vink
Vandaag om 10:11:37
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 10:02:15
Molenbaan (werktitel) door tothebeach
Vandaag om 08:58:39
  

Auteur Topic: Schade aan materieel door aanrijding / ongeluk  (gelezen 2348 keer)

ACTS

  • Offline Offline
  • Berichten: 42
Schade aan materieel door aanrijding / ongeluk
« Gepost op: 20 October 2008, 22:01:05 »
Is er iemand die weet hoe de schade bij rollend materieel wordt berekend na een aanrijding / ongeluk.

Bij auto's komt er een taxateur, maar hoe gaat dat bij een Locomotief cq treinstel.

Gaat het hier op dezelfde manier, en zoja wordt de schade dan ook verhaald bij de veroorzaker s verzekeringsmaatschappij.

Groet

Berry


Richard Snijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 995
  • een deel van mijn baan
    • www.gasthof-Jenewein.com
Re: Schade aan materieel door aanrijding / ongeluk
« Reactie #1 Gepost op: 20 October 2008, 22:56:03 »
Hoezo ongelukje gehad?

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re: Schade aan materieel door aanrijding / ongeluk
« Reactie #2 Gepost op: 20 October 2008, 23:01:08 »
Ik heb geen idee hoe het werkt, maar ik denk dat bijv. de NS zich verzekerd heeft tegen schade aan derden en eigen schade, mits niet door derden aangebracht, gewoon als verlies noteerd. Het zou een vermogen kosten om dat allemaal te verzekeren denk ik.

Gr. Remco.

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Schade aan materieel door aanrijding / ongeluk
« Reactie #3 Gepost op: 20 October 2008, 23:16:27 »
Het werkt een beetje anders, Remco. Hele grote bedrijven kunnen gaan werken als zogenaamde 'zelfverzekeraar'. Als het ware beginnen ze zelf een verzekeringsbedrijf. En die verzekeraar heeft maar één klant, in dit geval de NS.

Dat 'verzekeringsbedrijf' heeft dan zelf weer verzekeringen afgesloten voor risico's voor claims boven een bepaald (heel groot) bedrag. Het 'verzekeringsbedrijf' valt wel onder dezelfde wettelijke regels als iedere andere verzekeraar. En staat onder toezicht net als alle andere verzekeringsmaatschappijen.

In sommige gevallen zijn dergelijke interne verzekeringsmaatschappijen overigens knap groot - denk aan bijvoorbeeld IAK waar (bijna) alle Philips medewerkers hun ziektekostenverzekering hebben .....

Sander

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re: Schade aan materieel door aanrijding / ongeluk
« Reactie #4 Gepost op: 20 October 2008, 23:50:36 »
Merci dan is dat ook weer opgehelderd :D

Ik wist niet dat ze dat dus als zodanig regelen.

ACTS

  • Offline Offline
  • Berichten: 42
Re: Schade aan materieel door aanrijding / ongeluk
« Reactie #5 Gepost op: 21 October 2008, 07:43:52 »
Nee gelukkig niet.

Mijn vraag was vooral als volgt: stel op een overweg komt een vrachtwagen met een nieuwe Loc in botsing, de loc ontspoord en is zwaar beschadigd dat slopen de enige oplossing is.

We praten dan over vele miljoenen, gaat de afhandeling dan op zelfde manier als bij schade tussen auto's. (expert + waardebepaling)

En hoe gaat dit als de lok 5 of 10 jaar oud is, wordt de loc dan getaxeerd, en hoe gaat de afschrijving bij zo iets, (economische levensduur of dagwaarde)

Groet,

Berry

M.Schulte

  • Offline Offline
  • Berichten: 85
    • Treinen in het GROOT en klein
Re: Schade aan materieel door aanrijding / ongeluk
« Reactie #6 Gepost op: 21 October 2008, 09:59:37 »
Eigenlijk heel simpel, we sturen altijd bij een aanrijding een schade-expert naar het ongeval.
Deze schade expert kijkt ook meteen waar en hoe de schade hersteld moet worden.
Bij grote schade´s voeren we de trein af naar een Revisiebedrijf Haarlem de andere keer gaat de trein naar zijn moeder onderhoudsbedrijf en soms kan zelfs een servicebedrijf de schade´s herstellen.

De schade expert maakt een gedetaileerd schade rapport op ,met foto´s e.d. en die gaat dus naar degene die moet betalen.
Mocht de schade zo groot zijn dat de lok het niet "waard" is wordt er gekeken of de lok nog nodig is of niet.
Soms wordt hij dan tijdelijk terzijde gesteld en als onderdelenleverancier gebruikt of wordt hij gesloopt en andere keren wordt hij toch weer opgeknapt.

Groeten Marco
« Laatst bewerkt op: 21 October 2008, 10:09:07 door M.Schulte »

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Schade aan materieel door aanrijding / ongeluk
« Reactie #7 Gepost op: 21 October 2008, 10:18:34 »
Het principe blijft dat één partij schade veroorzaakt aan een (of meer) anderen. Die schade moet worden vergoed.

Maar het verhaal gaat verder ......

De totale schade wordt bepaald door 'een assurantie-expert'. Dat is dan niet meer het mannetje, die 'n keer rond de loc loopt en kijkt hoe groot de deuk is. Dit soort 'experts' zijn vaak gerenormeerde accountants-kantoren, die zich hierin gespecialiseerd hebben. Dit afhandelingstraject kan jaren duren. Alleen al het wachten op Mr. Pieter om te weten wie nou eigenlijk de schuldige is.

Ze kijken ook niet alleen naar de loc, die wellicht gesloopt moet worden. Die direct zichtbare schade is vaak maar een fractie van de totale schade. Het begint met een leger hulpverleners, politie, ambulance's, helicopters, brandweer .... Dan komen de busdiensten in actie, de kraanwagens en ongevallendiensten werken een nacht door, de infrastructuur moet hersteld worden.
Tel daarbij alle letselschade. Gewonden, die 'n tijdje in een ziekenhuis verblijven, operatie's en weet ik wat al niet meer. (Dat soort zaken gaan niet met bonnetjes insturen - ze werken met vaste 'tarieven'.)

Vervolgens wordt gekeken hoeveel 'winst' gemaakt zou zijn als het ongeval niet had plaats gevonden - de zogenaamde bedrijfsschade. Tel daarbij het huren van een 'tijdelijke' loc, die wordt geleased voor 2 jaar en even wordt overgespoten in de goede kleur.

Neem zo'n ongeval als recent in Gouda. Er werd geschreven dat de schade wel meeviel - aan de kap van de Koploper was niet veel te zien. Als je even gaat tellen wat hierboven wordt genoemd, dan zie je dat het deukje in de Koploper niet eens opvalt in de totale kosten.

Sander