Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 09:14:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 09:12:53
Onbekende gesloten goederenwagen door FritsT
Vandaag om 08:56:55
Lekker vervuilen volgens de Simplex-methode door Marc tramt
Vandaag om 08:50:36
Kibri station CALW ingekort als NS station door Arjan6511
Vandaag om 08:46:56
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Bob R.
Vandaag om 08:43:16
Spoor op industrieterrein Lage Weide door hmmglaser
14 September 2025, 23:32:48
Acme nieuwe ICNG door hmmglaser
14 September 2025, 23:18:54
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
14 September 2025, 23:12:30
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
14 September 2025, 22:40:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
14 September 2025, 22:27:46
loconet adres door Dirk
14 September 2025, 22:21:07
Wijzigen functies-functietoetsen PBModels ICRmh rijtuigen door Lex-trein
14 September 2025, 22:20:53
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
14 September 2025, 22:11:07
D236 Nord-West-Expres door Falkenberg
14 September 2025, 22:00:16
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
14 September 2025, 21:59:40
Jouef Thalys tussenrijtuigen door nico99
14 September 2025, 21:59:29
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
14 September 2025, 21:43:51
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door moonlicht
14 September 2025, 21:32:04
Halling aandrijvingen door Scratchbuilt
14 September 2025, 20:01:29
Raadplaatje door grossraumwagen
14 September 2025, 19:51:59
Veevervoer ss/ ns door klusser
14 September 2025, 19:16:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Simplex
14 September 2025, 19:03:54
Piko 2025 door Spoor010
14 September 2025, 19:02:01
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
14 September 2025, 18:38:33
Watertoren Bergen op Zoom door Kees-Jan
14 September 2025, 18:21:43
Da's Daz 2 door Huup
14 September 2025, 18:05:19
Frans loodsje et cetera door DJV
14 September 2025, 17:07:34
Au bord de la Cèze door Paulus
14 September 2025, 16:55:12
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
14 September 2025, 15:56:02
  

Auteur Topic: Schade aan materieel door aanrijding / ongeluk  (gelezen 2285 keer)

ACTS

  • Offline Offline
  • Berichten: 42
Schade aan materieel door aanrijding / ongeluk
« Gepost op: 20 October 2008, 22:01:05 »
Is er iemand die weet hoe de schade bij rollend materieel wordt berekend na een aanrijding / ongeluk.

Bij auto's komt er een taxateur, maar hoe gaat dat bij een Locomotief cq treinstel.

Gaat het hier op dezelfde manier, en zoja wordt de schade dan ook verhaald bij de veroorzaker s verzekeringsmaatschappij.

Groet

Berry


Richard Snijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 995
  • een deel van mijn baan
    • www.gasthof-Jenewein.com
Re: Schade aan materieel door aanrijding / ongeluk
« Reactie #1 Gepost op: 20 October 2008, 22:56:03 »
Hoezo ongelukje gehad?

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re: Schade aan materieel door aanrijding / ongeluk
« Reactie #2 Gepost op: 20 October 2008, 23:01:08 »
Ik heb geen idee hoe het werkt, maar ik denk dat bijv. de NS zich verzekerd heeft tegen schade aan derden en eigen schade, mits niet door derden aangebracht, gewoon als verlies noteerd. Het zou een vermogen kosten om dat allemaal te verzekeren denk ik.

Gr. Remco.

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Schade aan materieel door aanrijding / ongeluk
« Reactie #3 Gepost op: 20 October 2008, 23:16:27 »
Het werkt een beetje anders, Remco. Hele grote bedrijven kunnen gaan werken als zogenaamde 'zelfverzekeraar'. Als het ware beginnen ze zelf een verzekeringsbedrijf. En die verzekeraar heeft maar één klant, in dit geval de NS.

Dat 'verzekeringsbedrijf' heeft dan zelf weer verzekeringen afgesloten voor risico's voor claims boven een bepaald (heel groot) bedrag. Het 'verzekeringsbedrijf' valt wel onder dezelfde wettelijke regels als iedere andere verzekeraar. En staat onder toezicht net als alle andere verzekeringsmaatschappijen.

In sommige gevallen zijn dergelijke interne verzekeringsmaatschappijen overigens knap groot - denk aan bijvoorbeeld IAK waar (bijna) alle Philips medewerkers hun ziektekostenverzekering hebben .....

Sander

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re: Schade aan materieel door aanrijding / ongeluk
« Reactie #4 Gepost op: 20 October 2008, 23:50:36 »
Merci dan is dat ook weer opgehelderd :D

Ik wist niet dat ze dat dus als zodanig regelen.

ACTS

  • Offline Offline
  • Berichten: 42
Re: Schade aan materieel door aanrijding / ongeluk
« Reactie #5 Gepost op: 21 October 2008, 07:43:52 »
Nee gelukkig niet.

Mijn vraag was vooral als volgt: stel op een overweg komt een vrachtwagen met een nieuwe Loc in botsing, de loc ontspoord en is zwaar beschadigd dat slopen de enige oplossing is.

We praten dan over vele miljoenen, gaat de afhandeling dan op zelfde manier als bij schade tussen auto's. (expert + waardebepaling)

En hoe gaat dit als de lok 5 of 10 jaar oud is, wordt de loc dan getaxeerd, en hoe gaat de afschrijving bij zo iets, (economische levensduur of dagwaarde)

Groet,

Berry

M.Schulte

  • Offline Offline
  • Berichten: 85
    • Treinen in het GROOT en klein
Re: Schade aan materieel door aanrijding / ongeluk
« Reactie #6 Gepost op: 21 October 2008, 09:59:37 »
Eigenlijk heel simpel, we sturen altijd bij een aanrijding een schade-expert naar het ongeval.
Deze schade expert kijkt ook meteen waar en hoe de schade hersteld moet worden.
Bij grote schade´s voeren we de trein af naar een Revisiebedrijf Haarlem de andere keer gaat de trein naar zijn moeder onderhoudsbedrijf en soms kan zelfs een servicebedrijf de schade´s herstellen.

De schade expert maakt een gedetaileerd schade rapport op ,met foto´s e.d. en die gaat dus naar degene die moet betalen.
Mocht de schade zo groot zijn dat de lok het niet "waard" is wordt er gekeken of de lok nog nodig is of niet.
Soms wordt hij dan tijdelijk terzijde gesteld en als onderdelenleverancier gebruikt of wordt hij gesloopt en andere keren wordt hij toch weer opgeknapt.

Groeten Marco
« Laatst bewerkt op: 21 October 2008, 10:09:07 door M.Schulte »

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Schade aan materieel door aanrijding / ongeluk
« Reactie #7 Gepost op: 21 October 2008, 10:18:34 »
Het principe blijft dat één partij schade veroorzaakt aan een (of meer) anderen. Die schade moet worden vergoed.

Maar het verhaal gaat verder ......

De totale schade wordt bepaald door 'een assurantie-expert'. Dat is dan niet meer het mannetje, die 'n keer rond de loc loopt en kijkt hoe groot de deuk is. Dit soort 'experts' zijn vaak gerenormeerde accountants-kantoren, die zich hierin gespecialiseerd hebben. Dit afhandelingstraject kan jaren duren. Alleen al het wachten op Mr. Pieter om te weten wie nou eigenlijk de schuldige is.

Ze kijken ook niet alleen naar de loc, die wellicht gesloopt moet worden. Die direct zichtbare schade is vaak maar een fractie van de totale schade. Het begint met een leger hulpverleners, politie, ambulance's, helicopters, brandweer .... Dan komen de busdiensten in actie, de kraanwagens en ongevallendiensten werken een nacht door, de infrastructuur moet hersteld worden.
Tel daarbij alle letselschade. Gewonden, die 'n tijdje in een ziekenhuis verblijven, operatie's en weet ik wat al niet meer. (Dat soort zaken gaan niet met bonnetjes insturen - ze werken met vaste 'tarieven'.)

Vervolgens wordt gekeken hoeveel 'winst' gemaakt zou zijn als het ongeval niet had plaats gevonden - de zogenaamde bedrijfsschade. Tel daarbij het huren van een 'tijdelijke' loc, die wordt geleased voor 2 jaar en even wordt overgespoten in de goede kleur.

Neem zo'n ongeval als recent in Gouda. Er werd geschreven dat de schade wel meeviel - aan de kap van de Koploper was niet veel te zien. Als je even gaat tellen wat hierboven wordt genoemd, dan zie je dat het deukje in de Koploper niet eens opvalt in de totale kosten.

Sander