Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
De Projecten van RetroJack
door
spoorijzer
Vandaag
om 16:15:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Jelmer
Vandaag
om 16:14:41
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald
door
Ronald Halma
Vandaag
om 16:10:49
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Jelmer
Vandaag
om 16:10:25
Lekker vervuilen volgens de Simplex-methode
door
MathynK
Vandaag
om 16:04:48
Br 38 Piko Superen.
door
puntenglijder
Vandaag
om 15:51:31
Acme nieuwe ICNG
door
Jelmer
Vandaag
om 15:37:57
Raadplaatje
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 15:34:51
Fleischmania Nostalgia
door
Sikko
Vandaag
om 15:34:29
Aachenau West
door
Jelmer
Vandaag
om 15:30:46
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
spoorzeven
Vandaag
om 15:24:33
Frans loodsje et cetera
door
Erik_omBC
Vandaag
om 15:19:14
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 14:48:24
Mijnbouw Indonesië
door
MOVisser
Vandaag
om 14:27:49
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 14:10:07
Stalen rijtuigen van NS
door
spoorzeven
Vandaag
om 14:03:12
Onbekende gesloten goederenwagen
door
TonM
Vandaag
om 13:04:59
Spoor op industrieterrein Lage Weide
door
DutchModelRailroads
Vandaag
om 12:54:59
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ...
door
Gert Arkema
Vandaag
om 12:42:24
Lima 708411004 NS Interregio dubbeldekker H0, Bogie kapot
door
JREN
Vandaag
om 12:31:46
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
spoorijzer
Vandaag
om 12:13:20
Da's Daz 2
door
spoorijzer
Vandaag
om 12:11:06
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Jan Bennink
Vandaag
om 12:04:29
NS 8400 van Werps
door
Ivo tB
Vandaag
om 11:33:23
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
Vandaag
om 11:27:38
Kibri station CALW ingekort als NS station
door
Ronald Halma
Vandaag
om 11:06:57
Watertoren Bergen op Zoom
door
puntenglijder
Vandaag
om 09:41:43
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
bask185
Vandaag
om 09:26:30
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
puntenglijder
Vandaag
om 09:12:53
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
14 September 2025, 23:12:30
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Schade aan materieel door aanrijding / ongeluk
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Schade aan materieel door aanrijding / ongeluk (gelezen 2287 keer)
ACTS
Offline
Berichten: 42
Schade aan materieel door aanrijding / ongeluk
«
Gepost op:
20 October 2008, 22:01:05 »
Is er iemand die weet hoe de schade bij rollend materieel wordt berekend na een aanrijding / ongeluk.
Bij auto's komt er een taxateur, maar hoe gaat dat bij een Locomotief cq treinstel.
Gaat het hier op dezelfde manier, en zoja wordt de schade dan ook verhaald bij de veroorzaker s verzekeringsmaatschappij.
Groet
Berry
Gelogd
Richard Snijder
Offline
Berichten: 995
een deel van mijn baan
Re: Schade aan materieel door aanrijding / ongeluk
«
Reactie #1 Gepost op:
20 October 2008, 22:56:03 »
Hoezo ongelukje gehad?
Gelogd
Remco.
Offline
Berichten: 6325
Re: Schade aan materieel door aanrijding / ongeluk
«
Reactie #2 Gepost op:
20 October 2008, 23:01:08 »
Ik heb geen idee hoe het werkt, maar ik denk dat bijv. de NS zich verzekerd heeft tegen schade aan derden en eigen schade, mits niet door derden aangebracht, gewoon als verlies noteerd. Het zou een vermogen kosten om dat allemaal te verzekeren denk ik.
Gr. Remco.
Gelogd
santerdam
Offline
Berichten: 3865
Re: Schade aan materieel door aanrijding / ongeluk
«
Reactie #3 Gepost op:
20 October 2008, 23:16:27 »
Het werkt een beetje anders, Remco. Hele grote bedrijven kunnen gaan werken als zogenaamde 'zelfverzekeraar'. Als het ware beginnen ze zelf een verzekeringsbedrijf. En die verzekeraar heeft maar één klant, in dit geval de NS.
Dat 'verzekeringsbedrijf' heeft dan zelf weer verzekeringen afgesloten voor risico's voor claims boven een bepaald (heel groot) bedrag. Het 'verzekeringsbedrijf' valt wel onder dezelfde wettelijke regels als iedere andere verzekeraar. En staat onder toezicht net als alle andere verzekeringsmaatschappijen.
In sommige gevallen zijn dergelijke interne verzekeringsmaatschappijen overigens knap groot - denk aan bijvoorbeeld IAK waar (bijna) alle Philips medewerkers hun ziektekostenverzekering hebben .....
Sander
Gelogd
Remco.
Offline
Berichten: 6325
Re: Schade aan materieel door aanrijding / ongeluk
«
Reactie #4 Gepost op:
20 October 2008, 23:50:36 »
Merci dan is dat ook weer opgehelderd
Ik wist niet dat ze dat dus als zodanig regelen.
Gelogd
ACTS
Offline
Berichten: 42
Re: Schade aan materieel door aanrijding / ongeluk
«
Reactie #5 Gepost op:
21 October 2008, 07:43:52 »
Nee gelukkig niet.
Mijn vraag was vooral als volgt: stel op een overweg komt een vrachtwagen met een nieuwe Loc in botsing, de loc ontspoord en is zwaar beschadigd dat slopen de enige oplossing is.
We praten dan over vele miljoenen, gaat de afhandeling dan op zelfde manier als bij schade tussen auto's. (expert + waardebepaling)
En hoe gaat dit als de lok 5 of 10 jaar oud is, wordt de loc dan getaxeerd, en hoe gaat de afschrijving bij zo iets, (economische levensduur of dagwaarde)
Groet,
Berry
Gelogd
M.Schulte
Offline
Berichten: 85
Re: Schade aan materieel door aanrijding / ongeluk
«
Reactie #6 Gepost op:
21 October 2008, 09:59:37 »
Eigenlijk heel simpel, we sturen altijd bij een aanrijding een schade-expert naar het ongeval.
Deze schade expert kijkt ook meteen waar en hoe de schade hersteld moet worden.
Bij grote schade´s voeren we de trein af naar een Revisiebedrijf Haarlem de andere keer gaat de trein naar zijn moeder onderhoudsbedrijf en soms kan zelfs een servicebedrijf de schade´s herstellen.
De schade expert maakt een gedetaileerd schade rapport op ,met foto´s e.d. en die gaat dus naar degene die moet betalen.
Mocht de schade zo groot zijn dat de lok het niet "waard" is wordt er gekeken of de lok nog nodig is of niet.
Soms wordt hij dan tijdelijk terzijde gesteld en als onderdelenleverancier gebruikt of wordt hij gesloopt en andere keren wordt hij toch weer opgeknapt.
Groeten Marco
«
Laatst bewerkt op: 21 October 2008, 10:09:07 door M.Schulte
»
Gelogd
santerdam
Offline
Berichten: 3865
Re: Schade aan materieel door aanrijding / ongeluk
«
Reactie #7 Gepost op:
21 October 2008, 10:18:34 »
Het principe blijft dat één partij schade veroorzaakt aan een (of meer) anderen. Die schade moet worden vergoed.
Maar het verhaal gaat verder ......
De totale schade wordt bepaald door 'een assurantie-expert'. Dat is dan niet meer het mannetje, die 'n keer rond de loc loopt en kijkt hoe groot de deuk is. Dit soort 'experts' zijn vaak gerenormeerde accountants-kantoren, die zich hierin gespecialiseerd hebben. Dit afhandelingstraject kan jaren duren. Alleen al het wachten op Mr. Pieter om te weten wie nou eigenlijk de schuldige is.
Ze kijken ook niet alleen naar de loc, die wellicht gesloopt moet worden. Die direct zichtbare schade is vaak maar een fractie van de totale schade. Het begint met een leger hulpverleners, politie, ambulance's, helicopters, brandweer .... Dan komen de busdiensten in actie, de kraanwagens en ongevallendiensten werken een nacht door, de infrastructuur moet hersteld worden.
Tel daarbij alle letselschade. Gewonden, die 'n tijdje in een ziekenhuis verblijven, operatie's en weet ik wat al niet meer. (Dat soort zaken gaan niet met bonnetjes insturen - ze werken met vaste 'tarieven'.)
Vervolgens wordt gekeken hoeveel 'winst' gemaakt zou zijn als het ongeval niet had plaats gevonden - de zogenaamde bedrijfsschade. Tel daarbij het huren van een 'tijdelijke' loc, die wordt geleased voor 2 jaar en even wordt overgespoten in de goede kleur.
Neem zo'n ongeval als recent in Gouda. Er werd geschreven dat de schade wel meeviel - aan de kap van de Koploper was niet veel te zien. Als je even gaat tellen wat hierboven wordt genoemd, dan zie je dat het deukje in de Koploper niet eens opvalt in de totale kosten.
Sander
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Schade aan materieel door aanrijding / ongeluk