Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Cor--24
Vandaag om 10:21:50
De (3d) knutsels van Ronald. door Johan Schalken
Vandaag om 10:12:14
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 10:12:00
7 april De Karel on tour door haes
Vandaag om 10:10:09
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 10:06:39
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 09:46:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:24:22
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
  

Auteur Topic: Werkplaats - (Baanplan H0)  (gelezen 85629 keer)

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1665
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #375 Gepost op: 06 januari 2022, 21:57:14 »
Op elektrisch gebied loop ik tegen wat zaken op die nog niet zijn opgelost. Wellicht dat andere forumleden ideeën hebben wat de oorzaken zouden kunnen zijn en hoe dit opgelost kan worden.

Het eerste probleem waar ik tegenaan loop is dat locomotieven stilvallen op sommige wissels. Een tijd geleden tijdens het proefrijden ging alles goed en speelde dit niet. Vervolgens heb ik een tijd niet over de wissels gereden. In die tijd zijn de zijkanten roestbruin geverfd en tijdens het bij het monteren en inregelen van de servo's blokkeerde een stuk verenstaal het spoor. Nu de servo's zijn ingeregeld en het verenstaal ingekort kan de wisselstraat weer bereden worden. Alleen loop ik nu tegen dit probleem op.
Twee filmpjes om te laten zien wat er gebeurt. De Piko TRAXX rijd zonder problemen door de wisselstraat, maar de Roco 1600 valt stil. Ook de Roco 1700 heeft dit probleem.
Op mijn baan liggen Peco wissels met zowel een grote radius (hoofdspoor) als kleine radius (emplacement en werkplaats). Deels zijn dit wissels met en deels zonder geïsoleerd hartstuk. Het probleem lijkt zich niet voor te doen bij een specifiek type wissel.
Wat zou de oorzaak voor het stilvallen van de locs kunnen zijn? Kan het wellicht de afstand tussen de draaistellen die bij de 1600/1700 kleiner is dan bij de TRAXX?


filmpje

Op andere wissels vallen zowel de TRAXX als de 1600/1700 stil. Ook dan is er geen eenduidige situatie te herleiden wanneer dit optreedt. Soms stopt een lok als alle assen op de wissel staan. Dus binnen de (isolatie)raillassen waarmee het wissel met de aanliggende rails verbonden is. In andere gevallen is dat het geval voordat alle assen op een wissel staan. Iemand een idee wat hier de oorzaak van het probleem zou kunnen zijn?

Een volgend probleem heb ik bij het programmeren van een specifieke servo voor een wissel. De servo wordt aangestuurd door een Analoge Servo Besturing van DTS. Het programmeren van de wisselstanden verloopt zonder problemen. Wanneer het wissel in afbuigende stand staat is er niets aan de hand. Als ik vervolgens het wissel schakel naar de rechtdoorgaande stand, dan begint de servo te flipperen. Op onderstaand filmpje is te zien wat ik bedoel.


filmpje

Het resetten van de ABS en vervolgens opnieuw programmeren verhelpt het probleem niet. Het treedt steeds bij deze servo op. Zou dit door een fout in de servo veroorzaakt kunnen worden?

Martijn

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1665
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #376 Gepost op: 13 januari 2022, 19:41:18 »
Het probleem van de flipperende servo is opgelost. Het wissel waar dit bij speelde was tijdelijk op een vrije aansluiting van een Analoge Servo Besturingsmodule aangesloten met twee servo verlengkabels. Na het aansluiten van de servo op een andere (defintieve) ASB en gebruik van een andere verlengkabel was het probleem opgelost. Vermoedelijk dus een verlengkabel die de problemen veroorzaakte.

Als beloning voor het oplossen van het probleem een kleine line-up van wat oude analoge diesels georganiseerd  :)



Het probleem van het stilvallen van locomotieven op wissels is nog niet opgelost. Eens kijken of ik komend weekend een oorzaak kan vinden. Mocht iemand tips hebben, dan houd ik me aanbevolen.

Martijn

Jack Black (NS1220)

  • Offline Offline
  • Berichten: 5642
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #377 Gepost op: 13 januari 2022, 20:32:30 »
Zijn dat oudere locs die haperen op wissels?
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1665
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #378 Gepost op: 13 januari 2022, 21:36:01 »
Zowel de Roco 1600/ 1700 als Piko Traxx hebben er last van. Het lijkt wel alsof de Traxx er iets minder last van heeft.
Geen heel oude locs dus.

Martijn
« Laatst bewerkt op: 13 januari 2022, 21:41:03 door martijnhaman »

Jack Black (NS1220)

  • Offline Offline
  • Berichten: 5642
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #379 Gepost op: 13 januari 2022, 22:07:44 »
Dan vervalt mijn theorie over te grote flensen die op puntstukken wielen van de rails doen komen.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1665
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #380 Gepost op: 15 januari 2022, 14:44:21 »
De Piko Traxx in Fyra uitvoering heb ik van een decoder voorzien. Het verwijderen en terugplaatsen van de kap ging niet echt makkelijk, maar met de tips in een ander draadje is dat uiteindelijk toch gelukt.



Vervolgens met deze loc alle wissels in alle richtingen bereden om te zien waar de problemen met het stilvallen nu precies optreden. Op onderstaand plaatje is het resultaat weergegeven. Bij een groene pijl gaat de passage zonder prpoblemen en bij een rode pijl valt de loc stil. Verder heb ik het type wissel ook weergegeven om te zien of dat de oorzaak kan verklaren.



Vooralsnog kan ik er geen combinatie uit halen die een oorzaak kan zijn voor het stilvallen ...

Martijn

saskia

  • Offline Offline
  • Berichten: 311
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #381 Gepost op: 15 januari 2022, 15:07:16 »
verf tussen aan de zijkanten van de rails, op de wisseltongen en ter hoogte van deze ?, waardoor géén stroomdoorvoer op deze plaatsen.

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1665
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #382 Gepost op: 15 januari 2022, 17:42:25 »
Ik heb op mijn baan Peco wissels liggen. Voor zover ik weet krijgen de wisseltongen de spanning via een verbinding aan de onderzijde van het wissel. Het is volgens mij niet nodig dat ongeverfde wisseltongen tegen ongeverfde spoorstaven drukken om onder spanning te staan. Mocht ik hier een foute aanname doen, dan laat ik me graag corrigeren.
Nog niet alle wissels geverft. Op onderstaande afbeelding heb ik aangegeven of de wisseltongen zijn geverft.



Het wissel linksboven op de tekening geeft geen problemen. En daarbij zijn de wissekltongen wel geverft. Voor de beeldvorming zien de wisseltongen er zo uit aan beide zijden.



Martijn

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
    • Dwangrail.nl
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #383 Gepost op: 15 januari 2022, 17:44:16 »
Deze wisseltongen krijgen de elektrische spanning uit het draaipunt aan het einde van de tong, en doordat de tong tegen de spoorstaaf aan drukt.
Als de tongen geschilderd zijn, dan ben je de tweede kwijt. En bij ons op de club zijn we er nu ook achter dat het draaipunt ook niet altijd goed spanning geleid.
Kun je de tongen eens meten of deze spanning voert?  Dan kunt je bepalen waar de storing zich bevind.

we hebben zelf uiteindelijk een draadje gesoldeerd langs het draaipunt van de tong, om dit probleem op te lossen.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1665
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #384 Gepost op: 15 januari 2022, 19:15:38 »
Morgen ga ik eerst eens alle draaipunten nakijken en de spanning op de tongen meten. De oplossing van het gesoldeerde draadje houd ik nog even achter de hand. Alle wissels liggen al op de baan wat het solderen wat lastiger maakt.
Dank voor deze tips  (y)

Martijn

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1665
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #385 Gepost op: 29 januari 2022, 14:48:11 »
De tongen gemeten en daar staat inderdaad geen spanning op. Provisorisch met een klem spanning op een tong gezet en dan rijd een loc wel door. De door Arjen geschetste oplossing van het solderen van een draadje langs het draaipunt maar eens proberen uit te voeren.



Ik neem aan dat het bedoeld is om het draadje aan de buitenzijde van de rails te solderen, zodat het geen probleem opkevert voor de wielen van het materieel. Dus een draadje op de in rood en geel aangegeven plaatsen (waarbij op de gele plek het draadje aan de andere zijde van de spoorstaaf zit)?

Martijn

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
    • Dwangrail.nl
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #386 Gepost op: 29 januari 2022, 18:35:52 »
Hoi Martijn,

De locaties kloppen.
We hebben hiervoor flexibel draad gebruikt, waarvan alleen de einden vertind zijn.
Het midden blijft blank, en in een klein boogje leggen, waardoor het nog een beetje kan bewegen.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1665
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #387 Gepost op: 24 maart 2022, 15:37:14 »
Al even niet gepost, want de afgelopen weken stond het modelbouwen op een laag pitje. Maar na wat spullen van mij zwager ontvangen te hebben weer begonnen. Twee 3D-geprinte mobiele toiletten en een haspelwagen afgewerkt en geverft. Twee eerder aangeschafte afvalcontainers (Faller 180908) ook geverft. De ontvangen burocontainer was al deels geverft, maar kan nog wel wat aandacht gebruiken.



Een schafwagen (Kibri 10278) is in de kleuren van de mini graafmachine geverft. Daar moeten nog de laatste details van het onderstel geverft worden, waarna de wagen definitef in elkaar gezet kan worden. Decals voor o.a. de verlichting en reflectoren heb ik al in huis om de wagen af te maken.



Martijn

Stootjuk

  • Offline Offline
  • Berichten: 166
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #388 Gepost op: 15 november 2022, 12:19:47 »
Martijn

Het is een mooie werkplaats geworden. ik ben een kleine garage voor een 2 tal bussen aan het maken. De Viessmann roldeur is ook al in huis. Mijn vraag is hoe jij de roldeur aangesloten hebt.

Wilfred

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1665
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #389 Gepost op: 15 november 2022, 14:29:28 »
Dag Wilfred,

De activiteiten voor de modelbaan liggen al een tijdje stil, waardoor ik de beide roldeuren nog niet heb aangesloten. Mijn plan is om de roldeur met een terugverende tuimelschakelaar te gaan bedienen. Met die schakelaar kan dan de puls voor het openen of sluiten van de roldeur gegeven worden. Het principe komt overeen met het aantikken van de groene of rode draad zoals in dit filmpje te zien is: https://www.youtube.com/watch?v=-zxIunRxNEU
Beantwoord dat je vraag?

Martijn