Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door hmmglaser
Vandaag om 17:41:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
  

Auteur Topic: Werkplaats - (Baanplan H0)  (gelezen 85563 keer)

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4133
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #270 Gepost op: 27 juli 2021, 17:18:07 »
Hebben bakstenen en voegen niet (ongeveer) standaard afmetingen? Dan kun je toch die van je eigen woning opmeten. Foto van het seinhuis maken, en tellen maar.

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #271 Gepost op: 27 juli 2021, 19:12:02 »
@Eric B: Ik had niet door dat het seinhuis alleen via Prorail-terrein bereikbaar was. Wil je niet aanzetten tot illegaal gedrag.
Duidelijke foto's van alle zijden zijn er voldoende te vinden op internet en ook Google StreetView geeft goede beelden. Daarmee kan ik vanaf grote afstand wel mee verder.
Op StreetView zie ik dat langs de Helderseweg een troittoir ligt met betontegels. Ook het Spoorpad lijkt van deze tegels voorzien. Wellicht kun je de maat van de korte en lange zijwand aan de hand van deze tegels bepalen? Dat zou mij al erg helpen.

@VAM65: Bakstenen willen nog wel eens verschillende afmetingen hebben. Daardoor is het bepalen van een maat alleen op het aantal bakstenen onbetrouwbaar.

Over het het seinhuis in Alkmaar ben ik al te weten gekomen dat het in 1958 is gebouwd en een gemeentelijk monument is.
Via deze site https://datalab.alkmaar.nl/atlas/Monumenten het oppervlak van het ingetekende bebouwde oppervlak gemeten. Dan kom ik uit op 27,4 m2. Met mijn bakstenen-tel-actie kom ik uit op 27,7 m2. Dat lijkt dus best nauwkeurig te zijn :-)
Via de website van de gemeente Alkmaar is het mogelijk bouwtekeningen uit het bouwarchief op te vragen. Dat zou ook nog een optie kunnen zijn om een goede tekening te verkrijgen.

Martijn

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #272 Gepost op: 27 juli 2021, 19:18:03 »
Dat is een optie Martijn, zelf zat ik te denken aan de rechte lijn van de gevel van buiten het hek optisch doorzetten naar het hek en dan daar opmeten.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #273 Gepost op: 30 juli 2021, 08:39:10 »
Een klusje wat nog niet was afgerond is het vastzetten van de stootjukken en het plaatsen afsluitborden. Op de rode Fix stop jukken is het afsluitbord op de horizontale balk geplakt met een drupje secondelijm. De achterzijde van het (papieren) bord is daarvoor eerst grijs geschilderd en de printzijde is met blanke lak gespoten.

Bij het gele Fixstop ok stootjuk is een dergelijke plaatsing niet mogelijk vanwege de opvangblok voor de koppeling. Hier zijn twee afsluitborden op een ijzerdraadje geplakt dat in het ballastbed geplaatst is. Eigenlijk zou deze paal aan de achterzijde van de horizontale balk bevestigd moeten worden, maar dat is me iets te kwetsbaar.



Tot op heden was de baan aangesloten op een Fleischmann MSF-trafo. Via marktplaats een multimaus set met een digitale versterker aangeschaft. Verder twee analoge locs die al digitaal voorbereid waren van een decoder voorzien. Na wat zoeken op internet besloten hier een LokPilot 5 in te zetten. Alle details van de werking van de multimaus moet ik nog ontdekken, maar het is al leuk om te zien dat de beide locs tegelijkertijd op de baan kunnen rijden.



Martijn

Eegtrain

  • Offline Offline
  • Berichten: 1019
  • Lid Modelspoorgroep Eindhoven
    • Project Tauernbahn
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #274 Gepost op: 30 juli 2021, 16:54:38 »
Hey wat een leuk project! Nog niet eerder ontdekt!  (y)
Groeten, Eeg

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #275 Gepost op: 01 augustus 2021, 18:26:54 »
In de tussentijd het bouwarchief in Alkmaar benaderd om na te gaan of er een tekening beschikbaar is van het seinhuis. Als dat het geval is, dan zijn de afmetingen en onderlinge verhoudingen eenvoudig na te gaan.

Vooruitlopend daarop eerst een een studie gemaakt hoe dit gebouw het beste kan worden gebouwd. Vooralsnog denk ik aan een bodemplaat van 2 mm styreen met daarop vier wanden van 1 mm styreen die tot het glas boven de omloop doorlopen. De omloop wordt dan als een ring om de 'koker' heen geplaatst. De vloer van de seinruimte wordt in de koker gelijmt. De onderzijde van het gebouw kan tenlotte voorzien worden van van muurplaten, kozijnen en deuren.



Het dak is een plaat styreen en het ronde dakdeel een deel van een styreen of PVC buis (te lijmen met PVC lijm?). Als ik de afmetingen van het seinhuis weet maar eens kijken wat het beste past. Het schoorsteentje is een blokje styreen dat voorzien wordt van muurplaten.

Het lastigste om te maken zijn dan de geknikte ramen van de seinruimte. Bij het goed bekijken van foto's en GoogleMaps is te zien dat er in de seinruimte diverse palen staan. Die dragen het dak waardoor het gewicht van het dak niet op de kozijnen rust. Door dat ook in model toe te passen wordt het gebouw een stuk steviger.



De ramen kunnen dan gemaakt worden van doorzichtige plasticplaat. Door dit in te kerven en te buigen kan de karakteristiek vorm verkregen worden. De kozijnen kan ik dan namaken door strips op te plakken of de raamstijlen op het styreen te schilderen. Deze laatste methode heb ik eerder toegepast bij de
tankplaat.
Een trap heb ik vast nog wel ergems in de rommeldoos liggen. Vanwege de stevigheid kunnen de trapleuning en het hek van de omloop het beste draad gesoldeerd worden (dat wordt nog een uitdaging voor me).

Ik laat het idee nu even rusten in afwachting van meer informatie over de afmetingen van het seinhuis. Mocht iemand nog een goed idee hebben hoe seinhuis te bouwen, dan hoor ik het graag.

Martijn
« Laatst bewerkt op: 01 augustus 2021, 21:19:52 door martijnhaman »

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #276 Gepost op: 03 augustus 2021, 11:15:10 »
Het bouwarchief in Alkmaar blijkt geen tekening te hebben van het seinhuis. Wel geven ze als tip dat er mogelijk dat er iets te vinden is in het regionaal archief. Dat is dus nog een optie om achteraan te gaan.

Op het technische vlak ook een keuze gemaakt voor de manier waarop ik de wissels wil aansturen. Het omleggen van de Peco wissels gaat met servo's gebeuren die ik een tijdje geleden heb aangeschaft. Die servo's wil ik niet via de multimaus aansturen, maar met tuimelschakelaars op een bedieningspaneel.



Hiervoor bij Domburg Train Support daarom een Analoge Servo besturing aangeschaft. Om te zien hoe het programmeren van de servo's werkt de diverse onderdelen aan elkaar gekoppeld. Daarna simpel de handleiding gevolgd en het blijkt zeer eenvoudig om via deze ASB de servo' s in te stellen (y). De volgende stap is koppelen van een servo aan een van de wissels.
Het is de eerste keer dat ik met servo's werk en het valt me alleszins mee.

Martijn

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #277 Gepost op: 04 augustus 2021, 19:58:16 »
Het regionaal archief in Alkmaar blijkt ook geen tekening van het seinhuis te hebben. Overigens fijn om te zien hoe snel beide organisaties reageren op mijn mailverzoek. Uit de reactie is duidelijk dat ze zelf ook gezocht hebben en bij gebrek aan een tekening ook suggesties doen voor de verdere zoektocht (y)

Voordat ik het Utrechts Archief benader nog eens een nieuwe poging gedaan met een zoektocht naar een tekening van het seinhuis. Dit keer via het archief van tekeningen infrastructuur en tekeningen objecten. Daar kom ik heel wat andere tekeningen tegen dan via de zoekactie via afbeeldingen en bouwdossiers.
Tekeningen van seinhuizen die er erg op lijken zijn post T te Enschede, Rotterdam Noord en Winterswijk. Maar uiteindelijk lijkt de tekening van Assen het meeste op het gezochte model. Het is iets langer en breder dan de versie in Alkmaar, maar de afmetingen en verhoudingen van het deel boven de omloop staan goed op tekening.

Ondertussen ook de eerste servo onder de baan geplaatst en met een stuk verenstaal gekoppeld aan het wissel. Bij het omzetten van het wissel gaat dit nog steeds met een klap.


20210803_213059 by Martijn__, on Flickr

Het blijkt dat Peco wissels een veertje bevatten dat verwijderd moet worden als je een langzame omzetting van de wisseltongen wilt bereiken. Wederom op internet gezicht naar een uitleg hoe dat veertje kan worden verwijderd. Veel van de gevonden filmpjes en foto's zijn van andere typen wissels dan ik zelf heb. Uiteindelijk dit filmpje gevonden waar het verwijderen van het veertje bij een wissel dat lijkt op het type SL-88/89 duidelijk wordt uitgelegd:
https://www.youtube.com/watch?v=bj4mdDi1zJE
En hier wordt het terugplaatsen van een veertje bij een wissel van het type SL-E91/92 uitgelegd (verwijderen wordt dan ook wel duidelijk):
https://www.youtube.com/watch?v=k1DM1-Yzt5o

Het veertje verwijderd en de het wissel legt om zonder klap. Nu alleen de snelheid van de servo nog iets lager instellen. Het verwijderen van het veertje vond ik nog best een lastig klusje. Veen een van de wissels heb ik zelf een losse wisseltong in handen gehad :(  Maar eind goed, al goed zullen we maar zeggen.


20210804_191155 by Martijn__, on Flickr

Martijn
« Laatst bewerkt op: 05 augustus 2021, 07:55:50 door martijnhaman »

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #278 Gepost op: 04 augustus 2021, 20:03:23 »
@Martijn,

Je foto’s tonen helaas enkel een zwart vlak.

Gr, Hans

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #279 Gepost op: 04 augustus 2021, 20:34:32 »
Het zijn filmpjes op Flickr. Als je op het vlak klikt opent het filmpje in een ander tabblad.
Geen idee waarom je nu alleen een zwart vlak ziet. Bij een vorig filmpje was dat niet het geval.

Martijn

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #280 Gepost op: 04 augustus 2021, 20:49:50 »
@Martijn,

Misschien is het goed om de tekst van de link eronder te zetten. Ik zelf heb er niet veel aan, want geen Flickr account.

Gr, Hans

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #281 Gepost op: 04 augustus 2021, 21:28:07 »
Goed idee. Done.

Martijn

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #282 Gepost op: 04 augustus 2021, 21:29:20 »
Martijn, ik ben je niet vergeten, maar werk (drukte met vakantiebezetting) en wat lichamelijke problemen zorgen voor wat vertraging.
Ik hoop komend weekend even naar de Helderseweg te pedaleren.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #283 Gepost op: 04 augustus 2021, 22:34:02 »
Het seinhuis van Assen op schaal uitgeprint en met wat tape in elkaar gezet om een goed beeld van de omvang te krijgen. Dit past wat schaal betreft prima tussen de sporen. Ook de trap zit op een goede plek.







Wellicht dat ik toch nog ga voor het seinhuis in de versie van Enschede. Dat is een vergelijkbaar model als Assen, maar dan zonder knik in de ramen van de seinruimte. Het gebouw zelf is iets korter (ca 75 cm) en smaller (ca 30 cm) dan het seinhuis van Assen. Dat past dus zeker en door de rechte ramen heb ik er iets meer vertrouwen in dat het bouwen daarvan gaat lukken.

@Eric B: Met de gevonden tekeningen zijn de afmetingen van het seinhuis in Alkmaar minder van belang geworden. Nog wel benieuwd naar de afmetingen van Alkmaar, maar doe rustig aan. Het heeft geen haast.

Martijn

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #284 Gepost op: 08 augustus 2021, 14:43:17 »
Van de linkerbak is de bedrading op lengte gebracht en vastgezet. Voor de kabelgoten gebruik ik de bekende methode van bindruggen die ik met een lijmpistool vastplak. Een goedkope en eenvoudige manier om dit te organiseren. Gekozen om per bak een 12V voeding te plaatsen, waardoor het aantal draden tussen de verschillende bakken minimaal is. Op dit moment is bij deze bak alleen de verlichting aangesloten.



In het voorschot van de bak is een rond gat gezaagd waarachter een wit gespoten plaatje styreen is geplaatst. Hierin is de schakelaar geplaatst waarmee de verlichting van het opstelterrein kan worden aan-/uitgeschakeld.



Op de midden- en rechterbak zijn meer schakelbare zaken zoals verlichting. Daarvoor wil ik een vergelijkbaar 'paneel' maken als op de rechterbak dat er dan uit zou moeten zien als op het plaatje hieronder.



Ook voor de wisselbediening is het idee om een vergelijkbaar paneel te maken. Daarop komt dan een schematisch sporenplan, de schakelaars voor de wissels en diodes voor de terugmelding van de wisselstand. Hoe groot dat paneel wordt (en of het dan past in het voorschot, moet ik de komende tijd maar eens uitzoeken.

In vier gevallen wil ik twee wissels aan elkaar koppelen zodat ze gelijktijdig bediend kunnen worden met een schakelaar. Dat zijn de met een rode lijn met elkaar verbonden wissels. De stand van deze wissels is van elkaar afhankelijk en op deze manier scheelt dat een aantal schakelhandelingen.

Martijn
« Laatst bewerkt op: 08 augustus 2021, 21:55:27 door martijnhaman. Reden: afbeelding en tekst toegevoegd »