Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door Prutsert
Vandaag om 22:45:48
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Benelux795
Vandaag om 22:45:22
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 22:42:26
ESU Loksound V4 Plux22 door W. Dagevos
Vandaag om 21:28:17
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 21:25:50
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 21:21:28
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
Vandaag om 21:19:38
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:18:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door grossraumwagen
Vandaag om 20:43:42
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door puntenglijder
Vandaag om 20:41:41
Plan E - 2023 oplage door spoorzeven
Vandaag om 20:34:36
Magneet koppelingen voor Bemo door henk
Vandaag om 19:47:45
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door NL-modelspoor
Vandaag om 19:45:11
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 19:43:33
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door hmmglaser
Vandaag om 18:54:45
Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door FritsT
Vandaag om 18:38:07
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Bor de Wolf
Vandaag om 17:32:25
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 17:20:42
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Ronald Halma
Vandaag om 17:13:47
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
Vandaag om 16:48:40
Minibaan Visserskaai H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:32:11
Hulp bij update Mobile Station 2 door Prutsert
Vandaag om 14:34:22
Het Boemeltje door Sikko
Vandaag om 14:16:25
Polderbaan(tje) 0,3m2 door Reeks77
Vandaag om 13:01:23
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Jeroen95
Vandaag om 11:48:48
19 Toen door R1954
Vandaag om 11:35:11
Lichtprintjes NS2400 door hmmglaser
Vandaag om 10:58:08
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 10:31:27
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door 741230
Vandaag om 09:05:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
13 June 2025, 23:53:36
  

Auteur Topic: Klompentrein en 2200 loks  (gelezen 61942 keer)

Noppie.

  • Offline Offline
  • Berichten: 829
  • Rock and roll is better than music.
Re:Klompentrein en 2200 loks
« Reactie #105 Gepost op: 05 May 2011, 23:25:58 »
Even een aanvulling (welkom of niet):
Achter de Hoven is officiëel niet een echt station maar een soort van halte. De werknemers van de melk fabriek,meel fabriek & de blik fabriek maken hier het meeste gebruik van. De meeste werknemers kwamen van buiten de stad en liepen meestal op klompen. De lijn Leeuwarden-Groningen kreeg al gauw de bijnaam Klompentrein lijn. Dit is ook de enige lijn die meeste recht heeft om die naam te dragen.Greetz:Menno
Volgens mij wordt dit al een zeer lange tijd geroepen! Maar er schijnen nog steeds lezers die niet kunnen lezen....
Dit is en blijft de enige uitleg over de klompentrein en heeft nergens anders gereden dan op deze lijn.

RTFM,
Noppie.
A world without heroes, Is like a world without sun, You can't look up to anyone, Without heroes.

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3852
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:Klompentrein en 2200 loks
« Reactie #106 Gepost op: 06 May 2011, 00:29:01 »
Sja, blijft moeilijk.
Feit blijft wel dat Achter de Hoven de 'oudste rechten' heeft. Immers de eerste halte (toen nog bij wachtpost 26) werd al in 1915 speciaal voor de fabrieksarbeiders geopend.
De latere halte bij de Julianastraat lag 800 meter verder richting Groningen en dateert van oktober 1954. Laatstgenoemde halte had ook heel wat klompengetrippel te verduren:

(de bestorming van de B6400 stalen coupérijtuigen der klompentrein in '59)


De overwegwachter verkocht er overigens ook kaartjes (tot de sloop van de wachtpost in '64)
« Laatst bewerkt op: 06 May 2011, 00:30:57 door sneek »
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re:Klompentrein en 2200 loks
« Reactie #107 Gepost op: 07 May 2011, 12:47:33 »
Lag de halte Achter de Hoven niet recht tegeover de LMI ? ( leeuwarder Melk Industrie)
Dat pand bestaat al jaren niet meer, er zit nu een supermarkt.
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3852
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:Klompentrein en 2200 loks
« Reactie #108 Gepost op: 07 May 2011, 19:14:42 »
de 2e halte wel ja, waar nu ook nog het perron ligt. Vanaf 1965 (aanleg AHOB's P. Stuyvesantweg) wordt dit perron alleen nog voor treinen Groningen-Leeuwarden gebruikt. Voor de middagtreinen in de andere richting werd een perron gemaakt ter hoogte van Koopmans Meelfabriek.

De eerste halte Achter de Hoven lag overigens meer naar Leeuwarden toe, bij de overweg Achter de Hoven en wachtpost 26. De contouren van het perronnetje zijn nog altijd zichtbaar; er staan nu relaiskasten op.
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Menno 1846

  • NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Berichten: 1874
  • Frl
    • Frieslandrail
Re:Klompentrein en 2200 loks
« Reactie #109 Gepost op: 07 May 2011, 20:58:44 »

Achter de Hoven West (gelegen t.o de oude LMI)


Achter de Hoven Oost (gelegen aan de Royal Friesland Campina Diary Foods Noord & Koopmans meel Fabriek)


Greetz: Menno
There's a plan in everything, kid, and I love it when a plan comes together!

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re:Klompentrein en 2200 loks
« Reactie #110 Gepost op: 08 May 2011, 00:53:04 »
Ik neem aan dat als de klompentrein 's morgens iedereen had afgezet, deze door reed naar het hoofdstation van leeuwarden.
Bleef deze trein daar dan de hele tijd staan totdat de terugreis kon beginnen, en waar stond de trein dan ?
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Menno 1846

  • NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Berichten: 1874
  • Frl
    • Frieslandrail
Re:Klompentrein en 2200 loks
« Reactie #111 Gepost op: 08 May 2011, 12:25:47 »
Uitleg: De trein stopte langs de perrons (zoals de meesten doen) en reed dan door richting Groningen of Leeuwarden.
De halte/station was in de desbetreffende dienstregeling opgenomen.
De treinen stonden of in Leeuwarden of Groningen over tot de volgende dienst of gingen gedurende de dag(deel) door.
Greetz:Menno
There's a plan in everything, kid, and I love it when a plan comes together!

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re:Klompentrein en 2200 loks
« Reactie #112 Gepost op: 08 May 2011, 14:15:57 »
......De treinen stonden of in Leeuwarden of Groningen over tot de volgende dienst of gingen gedurende de dag(deel) door.
Greetz:Menno
Bedoel je dat deze trein ook nadat ze iedereen bij de haltes had afgezet, en was doorgereden naar LWD hoofdstation de rest van de dag dienst deed?
Ik dacht dat dit gedaan werd door de DE's en later de wadlopers.
En dat de  Klompentrein werd weg gerangeerd tot ze 's midags weer nodig was.
Ik kan me alleen niet herrineren waar ze dan stond.
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

roco

  • Offline Offline
  • Berichten: 1968
Re:Klompentrein en 2200 loks
« Reactie #113 Gepost op: 08 May 2011, 14:49:05 »
Harm

lees het draadje eens door

Jos

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5544
Re:Klompentrein en 2200 loks
« Reactie #114 Gepost op: 08 May 2011, 14:52:03 »
Blijkbaar reden de 'oude' (of echte?) klompenteinen tot de zomerdienst van 1962. In OdR 1962/3 wordt namelijk gemeld dat alle treinen op Groningen - Leeuwarden vanaf dan zouden worden gereden door oude DEIII, onder andere afkomstig van de Maaslijn waar de nieuwe DEIII die diensten overnam. De voorplaat van dat nummer laat overigens een 2200 met 'hete stoof' en drie DB-rijtuigen zien in Winschoten. Zal nog eens verder zoeken naar informatie maar nu eerst een terrasje pakken (y)
« Laatst bewerkt op: 08 May 2011, 18:58:44 door spoorzeven »
Groet, Frank

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re:Klompentrein en 2200 loks
« Reactie #115 Gepost op: 08 May 2011, 17:05:48 »
Jos
Jou bericht op pagina 5 helemaal gemist  :-\
Staat er inderdaad heel duidelijk bij over hoe en wat  (y)
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Tjabbe Tjibsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 150
  • http://www.dieseltreinen.nl
Re:Klompentrein en 2200 loks
« Reactie #116 Gepost op: 08 May 2011, 17:52:42 »
Blijkbaar reden de 'oude' (of echte?) klompenteinen tot de zomerdienst van 1962. In OdR 1962/3 wordt namelijk gemeld dat alle treinen op Groningen - Leeuwarden vanaf dan zouden worden gereden door oude DEIII, onder andere afkomstig van de Maaslijn waar nieuwe DEIII die diensten overnam. De voorplaat van dat nummer laat overigens een 2200 met 'hete stoof' en drie DB-rijtuigen zien in Winschoten. Zal nog eens verder zoeken naar informatie maar nu eerst een terrasje pakken (y)
Ik heb op diverse oude foto's ook al heel lang geleden klompentreinen voorbij zien komen met stoomtractie.
Deze reden o.m. op Enschede - Haaksbergen - Neede en werden al specifiek klompentreinen genoemd.
Het begrip klompentrein ligt dus niet in oorsprong bij de diesels....

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3465
Re:Klompentrein en 2200 loks
« Reactie #117 Gepost op: 08 May 2011, 18:24:39 »
Wordt steeds leuker deze discussie, gaat het net zo als over de juiste turkooizen kleur ;D
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5544
Re:Klompentrein en 2200 loks
« Reactie #118 Gepost op: 08 May 2011, 19:00:34 »
Als je maar lang genoeg teruggaat, zijn alle treinen klompentreinen (bij gebrek aan passagiers met schoenen.......) ;D
Groet, Frank

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3565
    • Flickr
Re:Klompentrein en 2200 loks
« Reactie #119 Gepost op: 08 May 2011, 20:39:33 »
Een leuke discussie, terwijl de gegeven verklaring al lang en breed aangeeft waarom de discussie geen discussie is.
De term Klompentrein is lokaal ontstaan (over waar precies verschillen de meningen) - ongetwijfeld al in de stoomtijd maar dus zeker voor enkele werkliedentreinen die overgingen op diesellocs - en vervolgens zo in het jargon opgenomen voor alle diesellocgetrokken treinen en heeft het volgehouden tot en met de trekduwtreinen. We weten dus zeker hoe de term is ontstaan en óók dat de term in het jargon is gebruikt voor alle diesellocgetrokken reizigerstreinen. Lijkt mij een duidelijk verhaal, iedereen heeft gelijk, dus waarom heeft die discussie geen einde?  ;)