Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door johanw
Vandaag om 21:33:42
Da's Daz 2 door Tjalling
Vandaag om 21:30:31
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:22:09
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Modeltreinmulder
Vandaag om 21:14:31
Aachenau West door wob
Vandaag om 20:54:50
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door MaraNCS
Vandaag om 20:52:04
Aanpassen baanplan bestaande baan door San-Markos
Vandaag om 20:25:46
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
Vandaag om 19:58:23
booster vraag door AP3737
Vandaag om 19:52:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 19:27:36
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
Vandaag om 19:23:29
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 19:21:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door defender
Vandaag om 19:08:33
Molenbaan (werktitel) door defender
Vandaag om 19:03:45
BR-18.6 Schaal-0. door Sven
Vandaag om 18:23:28
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door wob
Vandaag om 18:04:05
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door tijgernootje
Vandaag om 17:42:24
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
Vandaag om 17:29:32
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 16:47:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 16:40:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 16:38:41
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
Vandaag om 16:34:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:30:02
Rijnstraat door Huup
Vandaag om 15:47:38
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Ronald Halma
Vandaag om 15:40:21
DDAR op basis van een Artitec DDM door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:23:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:17:00
De fabriek - Spoor 0 door tijgernootje
Vandaag om 15:10:51
Lima Plan E ral kleuren vraag door Montanbahn
Vandaag om 13:48:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:47:32
  

Auteur Topic: Klompentrein en 2200 loks  (gelezen 62311 keer)

roco

  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
Re:Klompentrein en 2200 loks
« Reactie #90 Gepost op: 04 May 2011, 18:39:19 »
Kan een mod dit topic eens splitsen of hernoemen?
2200'en met Plan E zijn GEEN klompentrein ...
Ook personeel van de NS noemden dit klompentrein .

gr Jos

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9888
    • belse roestkraam
Re:Klompentrein en 2200 loks
« Reactie #91 Gepost op: 04 May 2011, 19:40:08 »
en iedereen kent die dingen als klompentreinen. Lekker belangrijk allemaal... En ik blijf ook gewoon lekker bocht zeggen tegen een bocht. boeie...

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10482
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Klompentrein en 2200 loks
« Reactie #92 Gepost op: 05 May 2011, 00:34:36 »
Hoi,

Idd Floris, als het beestje maar een naam heeft en iedereen weet wat je bedoeld ;)

Maar... Klompentrein...

Hoe ze in b.v. Friesland aan de naam gekomen zijn weet ik niet, in mijn regio weet ik er iets meer over. Stukje geschiedenis:

Na de oorlog gingen er steeds meer 'boeren' en ex veenarbeiders werken in de textiel in Almelo en Enschede. De eerste trein van de dag, couperijtuigen getrokken tot 22 mei 1955 door een 6100, daarna dezelfde trein door een 2200. Omstreeks 1959 werden dat twee 'afgedankte' diesel-drieen ( mat '34 ). Dit waren dus de arbeiderstreinen, die 's ochtens vroeg naar twente reden en laat in de middag terug. Na 1963 werd deze trein gewoon door 1 of meer blauwe engelen gereden.

Nu, waar vandaan klompentrein? Het antwoord is eigenlijk al gegeven: Boeren en Turfstekers droegen nu eenmaal vaak klompen. Vandaar dat dit soort treinen de bekende bijnaam kregen. Ik meen op foto's uit het Friesche ook wel het e.e.a. aan klompen en bovengenoemd materieel te hebben gezien.

Hoe nu de bekende Plan E's-met-energiewagen-en-2200-en aan de naam komen, is mij niet duidelijk. Uit de overlevering opgemaakt, zouden tijdens de eerste inzet van de Plan-E-EW-2200 wederom van deze treinen vanuit Hardenberg naar Twente hebben kunnen rijden. Echter... toen liep het al aardig tegen de jaren 70, toen flink de klad kwam in de werkgelegenheid in Twente en in de textiel in het bijzonder...

Ik vermoed dan ook, dat het overgaan van de bijnaam niet in het Twentsche is ontstaan.

Grtzz,

Karst

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re:Klompentrein en 2200 loks
« Reactie #93 Gepost op: 05 May 2011, 10:45:51 »
Hoe de naam in Friesland is gekomen kan ik je wel vertellen.
Aan de spoorlijn leeuwarden Groningen liggen in Leeuwarden een aantal bedrijven
De Friesche vlag, Koopmans en Thomassen &Drijver.
Deze bedijven hadden werknemers uit de stad.maar ook uit de dorpen in Friesland.
Die werknemers liepen bijna allemaal op klompen en gingen met de trein naar de bedrijven
De bedrijven hadden ook een eigen halte waar de trein 's morgens stopte en 's middags iedereen weer op pikte.
Omdat zolas gezegd bijna iedereen in die trein op klompen liep, was de bijnaam al gauw gevonden.
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re:Klompentrein en 2200 loks
« Reactie #94 Gepost op: 05 May 2011, 10:49:33 »
Nog even over hoe de loc's stonden, huif voor of achter, ik denk dat ook alles kan, men nam immers gewoon een 2200 die voor handen was, en het is maar net hoe die op het spoor staat.
Welke treinen er nog meer hebben gereden weet ik niet maar dat zal Wim ( Sneek) ongetwijfeld wel weten en met wat geluk met foto's
Harm
« Laatst bewerkt op: 05 May 2011, 10:55:14 door nscargo. Reden: spelfout er uit gehaald »
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re:Klompentrein en 2200 loks
« Reactie #95 Gepost op: 05 May 2011, 11:32:37 »
Met alle respect, maar als ik in google "klompentrein" intik, krijg ik vrijwel alleen maar 2200'en met Plan E (en in koudere jaargetijden een EW erbij) te zien. Ook samenstellingen met een stoof en couperijtuigen worden als klompentrein aangemerkt. Wat is dan juist? ik heb beide versies zelf nooit meegemaakt, daar ben ik jammer genoeg niet oud genoeg voor.

Beide zijn goed, zo simpel is het.
De naam is inderdaad ontstaan voor de treinen met coupérijtuigen en een stoomverwarmingswagen in de jaren 50, maar toen de treinen met locs serie 2200 en Plan E rijtugien verschenen kwam de naam weer terug en werd algemeen gebruikt.
ik ben oud genoeg om beide treintypes te hebben meegemaakt, maar de eerste alleen in de zomer bewust :-)

Dirk

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:Klompentrein en 2200 loks
« Reactie #96 Gepost op: 05 May 2011, 12:06:42 »
Omwille van het zicht op de baan en het feit dat je de lawaaiige motor beter achter je kon hebben dan voor je, stonden de locs bij voorkeur met de huif tegen de rijtuigen en de cabines dus aan de buitenzijde van de combinatie. Dit kwam natuurlijk niet altijd goed uit en dan konden de oorbeschermers op.


grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9888
    • belse roestkraam
Re:Klompentrein en 2200 loks
« Reactie #97 Gepost op: 05 May 2011, 12:13:33 »
maakt t dan zoveel uit of je voorin of achterin de cabine zit qua herrie? alleen het uitzicht lijkt me echt een punt...

Tim Lubbers

  • Offline Offline
  • Berichten: 563
  • ***** ** 7
    • De bouw van Daventria.
Re:Klompentrein en 2200 loks
« Reactie #98 Gepost op: 05 May 2011, 12:16:55 »
dus het is niet mogelijk met blauwe plan d rijtuigen
maar ik ik vind dat ook best wel mooi dan zijn er op mijn baan geen plan e  meer beschikbaar ;D
De bouw van Daventria.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5571
Re:Klompentrein en 2200 loks
« Reactie #99 Gepost op: 05 May 2011, 12:37:57 »
@mat54: deze treinen konden alleen met aangepaste Plan E rijden (omgenummerd en voorzien van de aanduiding DE), omdat stuurstroomkabels voor de bediening van de achterop rijdende lok noodzakelijk waren.

@Floris: het maakt inderdaad wel wat uit: met de cabine voorop verdwijnt een (klein) deel van het lawaaai als het ware naar achteren door de rijwind. Maar comfortabele bakken waren 2200 en 2400 nu eenmaal sowieso niet. ARBO werd nog in zeer minimale lettertjes geschreven halverwege de jaren vijftig.

Overigens: er reed wel eens een zeer luxueuze 'Klompentrein', getuige deze foto te Zwolle RGS op 060980. ;D


Groet, Frank

Tjabbe Tjibsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 150
  • http://www.dieseltreinen.nl
Re:Klompentrein en 2200 loks
« Reactie #100 Gepost op: 05 May 2011, 12:38:05 »
Omwille van het zicht op de baan en het feit dat je de lawaaiige motor beter achter je kon hebben dan voor je, stonden de locs bij voorkeur met de huif tegen de rijtuigen en de cabines dus aan de buitenzijde van de combinatie. Dit kwam natuurlijk niet altijd goed uit en dan konden de oorbeschermers op.
grtz,
Wim
Nope, maakt niets uit qua geluid of je de huif voor je of achter hebt. Het ging alleen om het uitzicht, wat je bij stuurstand 2 veel meer hebt dan bij stuurstand 1 met de huif voorop.

Menno 1846

  • NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Berichten: 1876
  • Frl
    • Frieslandrail
Re:Klompentrein en 2200 loks
« Reactie #101 Gepost op: 05 May 2011, 13:18:48 »
Even een aanvulling (welkom of niet):

Achter de Hoven is officiëel niet een echt station maar een soort van halte. De werknemers van de melk fabriek,meel fabriek & de blik fabriek maken hier het meeste gebruik van. De meeste werknemers kwamen van buiten de stad en liepen meestal op klompen. De lijn Leeuwarden-Groningen kreeg al gauw de bijnaam Klompentrein lijn. Dit is ook de enige lijn die meeste recht heeft om die naam te dragen.



Greetz:Menno
There's a plan in everything, kid, and I love it when a plan comes together!

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re:Klompentrein en 2200 loks
« Reactie #102 Gepost op: 05 May 2011, 19:33:31 »
maakt t dan zoveel uit of je voorin of achterin de cabine zit qua herrie? alleen het uitzicht lijkt me echt een punt...

Je kunt wel degelijk Plan D rijtuigen achter een 2200 hangen, maar alleen niet als Klompentrein.
Dergelijke treinen reden elke winter ter gelegenheid van de Stille Omgang in Amsterdam, ook over baanvakken die alleen nog goederenvervoer kenden.

Dirk

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re:Klompentrein en 2200 loks
« Reactie #103 Gepost op: 05 May 2011, 19:36:04 »
Een Wagons Lits rijtuigen in een Klompentrein??

Als dat al gereden heeft zal het een of andere speciale rit zijn geweest waarbij toevallig Plan E rijtuigen met stuurstroomkabels werden gebruikt.
De Wagons Lits rijtuigen hadden die niet.

Dirk

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1805
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re:Klompentrein en 2200 loks
« Reactie #104 Gepost op: 05 May 2011, 20:02:22 »
Overigens: er reed wel eens een zeer luxueuze 'Klompentrein', getuige deze foto te Zwolle RGS op 060980. ;D

Dat moet een foto van het materieel van de Zwolle Express zijn, een extra trein met de SSN 41 105. Te controleren door naar de rijtuignummers te kijken. Het zou moeten gaan om omrestauratierijtuig 2750 en het linker plan E-rijtuig draagt dan het nummer 357 heeft. Kan spoorzeven vast wel op de orginele foto lezen  :D

Martijn