Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Youtube fimpjes emplacement Feijenoord omstreeks '90 door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:57:10
Kalkwagens van NS door MOVisser
Vandaag om 00:10:33
W.V. Kalender 2026 door MOVisser
Vandaag om 00:00:52
Roco NS plan V door Biesje
19 October 2025, 23:27:06
Artitec DE-2 Rood/Reclame banen rijdt niet meer ? (Garantie?) door dennie
19 October 2025, 23:18:07
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Biesje
19 October 2025, 23:17:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Tommy666
19 October 2025, 23:16:25
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door MOVisser
19 October 2025, 22:52:10
Da's Daz 2 door Huup
19 October 2025, 21:35:47
Omgeving Frankfurt am Main door Hasenwald
19 October 2025, 21:29:56
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jeroen Water
19 October 2025, 21:06:11
Pendel module Viessmann 5214 door Mar-Cas
19 October 2025, 20:55:49
Schroefkoppeling voor H0. door Blausee-Mitholz
19 October 2025, 20:53:09
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Simplex
19 October 2025, 20:51:48
Van 2D afbeelding naar 3D model door BartvD
19 October 2025, 20:14:42
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
19 October 2025, 17:45:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
19 October 2025, 17:33:56
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Daan!
19 October 2025, 17:20:57
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
19 October 2025, 17:12:51
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
19 October 2025, 16:56:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
19 October 2025, 16:55:55
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
19 October 2025, 16:35:51
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door mass am see
19 October 2025, 16:32:59
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door bellejt
19 October 2025, 16:21:46
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
19 October 2025, 16:07:22
Dampflok-Museum Hermeskeil door 1200blauw
19 October 2025, 15:43:17
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 October 2025, 15:41:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
19 October 2025, 15:31:04
Tender Roco Br 001 wiebelt een beetje door Josephes
19 October 2025, 14:46:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
19 October 2025, 14:31:12
  

Auteur Topic: Klompentrein en 2200 loks  (gelezen 63390 keer)

Chiel

  • Offline Offline
  • Berichten: 1118
Re: klompentrein en 2200 loks
« Reactie #30 Gepost op: 13 October 2008, 14:21:48 »
Reden er altijd 2  2200'en mee in een trein bestaande uit Plan W rijtuigen?

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5397
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: klompentrein en 2200 loks
« Reactie #31 Gepost op: 13 October 2008, 14:29:53 »
Reden er altijd 2  2200'en mee in een trein bestaande uit Plan W rijtuigen?

Chiel,

De trek-duw treinen die hier beschreven worden, reden altijd met Plan E rijtuigen. En dan ook nog eens een aantal rijtuigen die speciaal voor deze toepassing omgebouwd zijn (onder andere stuurstroomkabels aangebracht).
Deze treinen reden in principe altijd met een 2200 aan elke kant van de trein. Maar ik kan me voorstellen dat er soms ook maar één loc mee ging, als er geen tweede beschikbaar was. Dit was echter hoogst onwenselijk, omdat de loc dan telkens om moest lopen bij het eindstation.
Deze treinen werden overigens ook wel met gehuurde Duitse diesellocs BR216 gereden. Hier ging het dan meestal wel om één loc.

Plan W heeft overigens wél in trek-duw treinen gereden, maar dat waren de oude Benelux TD-stammen.

Jeroen 
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Chiel

  • Offline Offline
  • Berichten: 1118
Re: klompentrein en 2200 loks
« Reactie #32 Gepost op: 13 October 2008, 18:01:44 »
Bedankt.
ik bedoelde Plan E natuurlijk ;) ,typfoutje

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3874
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: klompentrein en 2200 loks
« Reactie #33 Gepost op: 13 October 2008, 19:28:53 »
Vergeet ook niet dat er Plan K met de plan E's in de dieseldienst heeft gereden, helemaal in de begintijd van de beoogde dieseltrekduw in 1969/1970.
Het ambiteuze plan Spoorslag '70 zorgde voor meer treinen en gelijk een materieelgebrek voor de uitgebreidere dieseldiensten en de spits op deze lijnen. NS moest toch wat, er reden meer treinen, maar er de hoeveelheid diesel stroomlijnmaterieel (toen nog DE1 en DE2, DE5 en Plan U) was ontoereikend.

Bij de start van Spoorslag’70 waren er nog geen omgebouwde Plan E AB-rijtuigen gereed en werden er spitstreinen van andere samenstelling gemaakt.  Als AB-rijtuig deed een Plan K-rijtuig dienst en dit werd gekoppeld met 3 Plan E B-rijtuigen (nog niet van stuurstroomkabels voorzien). Soms reed zelfs nog één van de weinige nog rijdende blauwe Blokkendoosrijtuigen mee als versterking! De beide 2200 stonden voor de trein en moesten aan de eindpunten omlopen omdat de Plan K geen stuurstroomkabel bezat. In de winter 1969/'70 werden zelfs enkele SNCF-verwarmingswagens gehuurd om de reizigers toch een warme zitplaats te bieden. Dit was dat blauwe tweeassige type met patrijspoortjes, zoals door Jouef in de jaren negentig uitgebracht.

Ik heb nog een serie foto's van zo'n stam op Lw-Gn. Deze proloog behoort ook zeker bij het behandelde onderwerp, maar is snel vergeten...

Wim

Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

RJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 778
Re: klompentrein en 2200 loks
« Reactie #34 Gepost op: 13 October 2008, 19:31:03 »
Is die serie ergens te zien? Of ben ik te snel met mijn reactie... :)

Spoors

  • Smalspoor Fröbelaar
  • Offline Offline
  • Berichten: 1076
    • Koala Creek - Australian Sugar Cane in HOn30
Re: klompentrein en 2200 loks
« Reactie #35 Gepost op: 13 October 2008, 20:19:46 »
Wim,
Die zou ik ook graag zien  ;D

RJ,
Met dit modelletje van Transmondia, een paar E'tjes van Minitrix en een Plan K van Arnold zou het toch mooi in N na te bootsen zijn ...



Als het de versie met 4 patrijspoorten betrof, dan is het kitje van AIM te bestellen:




Groet,

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 13 October 2008, 20:24:03 door Spoors »

RJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 778
Re: klompentrein en 2200 loks
« Reactie #36 Gepost op: 13 October 2008, 21:14:30 »
Jeroen,
Inderdaad. :) Daarom zou ik het wel leuk vinden om die serie foto's eens te zien.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6437
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: klompentrein en 2200 loks
« Reactie #37 Gepost op: 13 October 2008, 21:37:59 »

Zelfs bij de miljoenenlijn te Limburg.

Mvg, Johan

Dit kwam op de miljoenenlijn voor als er te veel DEII stellen aan de kant stonden met storingen.
Deze trein reed dan met 1 plan E rijtuig en 2 2200en of 2400en.

De DEII kampte op de Miljoenenlijn vaker met oververhitte motoren.

Later is dit opgelost door er een extra Intercooler op het dak te plaatsen.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10758
Re: klompentrein en 2200 loks
« Reactie #38 Gepost op: 13 October 2008, 21:43:16 »
Volgens mij kwam getoonde combinatie alleen in de zomermaanden voor in verband met koelingsproblemen met de DE-1' tjes op de hellingrijke miljoenenlijn. De koelunits op de gerenoveerde DE-2'en zijn van na de verbouwing en staan los van de problemen op de miljoenenlijn.
No dress rehearsel, this is our life.

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3874
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: klompentrein en 2200 loks
« Reactie #39 Gepost op: 13 October 2008, 21:47:14 »
Is die serie ergens te zien? Of ben ik te snel met mijn reactie... :)


Mensen, mensen, heb ik een verzoekprogramma of zo???? 8)

Ik ben een paar honderd foto's aan het hergroeperen en kon de bewuste plaatjes even niet vinden. Maar hier zijn ze dan:


Met maar liefst 3 2200'en (nog zonder zwaailichtjes overigens) aan het perron te Leeuwarden. Aangezien de reguliere (rode  :P Plan U) naar Groningen spoor 5b bezet hield, moest de spitstrein  vertrekken van 5a.



Het vertrek vanaf 5a via 6b vanuit Leeuwarden. Als versterking is een blauwe Blokkendoos toegevoegd (tijdperk 3 nummer in het computernummertijdperk kan dus zeker wel!). Links de DE3 op spoor 5b. Die staat keurig voor het klapbord, de perronseinpaal.



In Veenwouden was de wereld nog in orde, het Staatsspoorstation der Vierde Klasse staat nog, spoor 3 bestaat zelfs nog. Ons dieseltrio wacht hier de kruising af met al weer een Plan U.



Onderweg, vanuit de trein. In de verte is een inrijsein zichtbaar.





In Hoogkerk=Vierverlaten liep het inhaalspoor nog door over de draaibrug en voor het stationnetje langs. De trein wordt hier binnengenomen om te wachten op een tegenmoetkomende Plan U, die dadelijk over het hoofdspoor doorkomt.



Kruising op het voormalige stationnetje Hoogkerk=Vierverlaten. Nog een paar minuten en de aparte combinatie loopt Groningen binnen.

Nou , weer genoeg inspiratie dacht ik zo. En weer een bijna vergeten kort stukkie spoorhistorie ("het begin der dieseltrekduw") aan de vergetelheid ontrukt ;)

groetjes,
Wim



Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6437
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: klompentrein en 2200 loks
« Reactie #40 Gepost op: 13 October 2008, 21:48:05 »
Deze combinatie reed ook wel eens in de winter als er weer wat te veel DEI tjes aan de kant stonden.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3874
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: klompentrein en 2200 loks
« Reactie #41 Gepost op: 13 October 2008, 22:51:34 »
nog een voorbeeldplaatje dan.

In 1976 reden de diesel TD's ook enkele spitsritten tussen Leeuwarden en Staveren. Daarvoor werden ze zeer incidenteel op deze lijn ingezet.

Hier de 2241 én 2275 met trein  8964 bij Oudega 17 juli 1972.



Het is aan de SHD te danken dat de 2275 en enkele rijtuigen bewaard zijn gebleven. Wie weet zien we dit beeld over een aantal jaren terug, zij het dan in digitale kleurenfotografie...

Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Spoors

  • Smalspoor Fröbelaar
  • Offline Offline
  • Berichten: 1076
    • Koala Creek - Australian Sugar Cane in HOn30
Re: klompentrein en 2200 loks
« Reactie #42 Gepost op: 13 October 2008, 23:23:01 »
Wim,
Bedankt, het zijn hele mooie foto's!
Blijf me altijd verbazen hoeveel bijzonders er in het Noorden heeft rond gereden.

Groet,

Jeroen

Noppie.

  • Offline Offline
  • Berichten: 829
  • Rock and roll is better than music.
Re: klompentrein en 2200 loks
« Reactie #43 Gepost op: 14 October 2008, 10:39:59 »
De verzoekhoek van ome Joop is hier niets bij.  ;D
Wat een sfeertje Wim. TX voor de peppie plaatjes. Hier kunnen we weer perfecte treincombies van maken. Het meeste mat heb ik al, op de AB na.
Heb je ook nog plaatjes met het Franse lor er in.

Greetz,
Noppie.
A world without heroes, Is like a world without sun, You can't look up to anyone, Without heroes.

Streamliner

  • Offline Offline
  • Berichten: 911
Re: klompentrein en 2200 loks
« Reactie #44 Gepost op: 14 October 2008, 11:22:14 »
Misschien een beetje een domme vraag maar waarom werden deze treinen eigenlijk klompentreinen genoemd? Had dat te maken met het gebied waar ze werden ingezet?
Mvgr Jan Wiebrand