Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rail away door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:48:13
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord door Ronald Halma
Vandaag om 11:13:47
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood. door Ronald Halma
Vandaag om 11:12:25
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:05:22
Piko blauwe 1000 door Benelux795
Vandaag om 10:58:08
Da's Daz 2 door NS264
Vandaag om 10:56:36
Piko Hobby lok welke condensator er uit? door Josephes
Vandaag om 10:39:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door klusser
Vandaag om 10:33:17
Jaques Crousteaux, Poissons et Homards door henk
Vandaag om 10:24:07
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 10:24:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:02:20
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 09:51:54
Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan door Alewijn
Vandaag om 09:48:15
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 09:45:46
Märklin spoor 1 glaskast buffers breken af. door Kees-Jan
Vandaag om 08:52:04
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
Vandaag om 08:21:55
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Eric B
Vandaag om 07:29:59
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 07:29:56
Platine vraag door henk
Vandaag om 05:37:56
PEC Postrijtuig koppelen met ander materieel zonder Scharfenbergkoppeling. door Ronald A.
03 December 2025, 23:40:37
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
03 December 2025, 23:29:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
03 December 2025, 22:49:56
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Ronald Halma
03 December 2025, 22:19:18
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
03 December 2025, 22:18:59
13 en 14 december Christmas-Express door Seinhuis
03 December 2025, 21:30:50
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
03 December 2025, 20:36:08
Hoe maak ik de stroomvoerende koppeling van een Fleischmann Plan V los? door PeterV
03 December 2025, 20:35:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
03 December 2025, 20:19:15
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door puntenglijder
03 December 2025, 19:22:02
W.V. Kalender 2026 door puntenglijder
03 December 2025, 19:18:38
  

Auteur Topic: Klompentrein en 2200 loks  (gelezen 64016 keer)

Chiel

  • Offline Offline
  • Berichten: 1120
Re: klompentrein en 2200 loks
« Reactie #30 Gepost op: 13 October 2008, 14:21:48 »
Reden er altijd 2  2200'en mee in een trein bestaande uit Plan W rijtuigen?

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5431
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: klompentrein en 2200 loks
« Reactie #31 Gepost op: 13 October 2008, 14:29:53 »
Reden er altijd 2  2200'en mee in een trein bestaande uit Plan W rijtuigen?

Chiel,

De trek-duw treinen die hier beschreven worden, reden altijd met Plan E rijtuigen. En dan ook nog eens een aantal rijtuigen die speciaal voor deze toepassing omgebouwd zijn (onder andere stuurstroomkabels aangebracht).
Deze treinen reden in principe altijd met een 2200 aan elke kant van de trein. Maar ik kan me voorstellen dat er soms ook maar één loc mee ging, als er geen tweede beschikbaar was. Dit was echter hoogst onwenselijk, omdat de loc dan telkens om moest lopen bij het eindstation.
Deze treinen werden overigens ook wel met gehuurde Duitse diesellocs BR216 gereden. Hier ging het dan meestal wel om één loc.

Plan W heeft overigens wél in trek-duw treinen gereden, maar dat waren de oude Benelux TD-stammen.

Jeroen 
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Chiel

  • Offline Offline
  • Berichten: 1120
Re: klompentrein en 2200 loks
« Reactie #32 Gepost op: 13 October 2008, 18:01:44 »
Bedankt.
ik bedoelde Plan E natuurlijk ;) ,typfoutje

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3883
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: klompentrein en 2200 loks
« Reactie #33 Gepost op: 13 October 2008, 19:28:53 »
Vergeet ook niet dat er Plan K met de plan E's in de dieseldienst heeft gereden, helemaal in de begintijd van de beoogde dieseltrekduw in 1969/1970.
Het ambiteuze plan Spoorslag '70 zorgde voor meer treinen en gelijk een materieelgebrek voor de uitgebreidere dieseldiensten en de spits op deze lijnen. NS moest toch wat, er reden meer treinen, maar er de hoeveelheid diesel stroomlijnmaterieel (toen nog DE1 en DE2, DE5 en Plan U) was ontoereikend.

Bij de start van Spoorslag’70 waren er nog geen omgebouwde Plan E AB-rijtuigen gereed en werden er spitstreinen van andere samenstelling gemaakt.  Als AB-rijtuig deed een Plan K-rijtuig dienst en dit werd gekoppeld met 3 Plan E B-rijtuigen (nog niet van stuurstroomkabels voorzien). Soms reed zelfs nog één van de weinige nog rijdende blauwe Blokkendoosrijtuigen mee als versterking! De beide 2200 stonden voor de trein en moesten aan de eindpunten omlopen omdat de Plan K geen stuurstroomkabel bezat. In de winter 1969/'70 werden zelfs enkele SNCF-verwarmingswagens gehuurd om de reizigers toch een warme zitplaats te bieden. Dit was dat blauwe tweeassige type met patrijspoortjes, zoals door Jouef in de jaren negentig uitgebracht.

Ik heb nog een serie foto's van zo'n stam op Lw-Gn. Deze proloog behoort ook zeker bij het behandelde onderwerp, maar is snel vergeten...

Wim

Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

RJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 778
Re: klompentrein en 2200 loks
« Reactie #34 Gepost op: 13 October 2008, 19:31:03 »
Is die serie ergens te zien? Of ben ik te snel met mijn reactie... :)

Spoors

  • Smalspoor Fröbelaar
  • Offline Offline
  • Berichten: 1076
    • Koala Creek - Australian Sugar Cane in HOn30
Re: klompentrein en 2200 loks
« Reactie #35 Gepost op: 13 October 2008, 20:19:46 »
Wim,
Die zou ik ook graag zien  ;D

RJ,
Met dit modelletje van Transmondia, een paar E'tjes van Minitrix en een Plan K van Arnold zou het toch mooi in N na te bootsen zijn ...



Als het de versie met 4 patrijspoorten betrof, dan is het kitje van AIM te bestellen:




Groet,

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 13 October 2008, 20:24:03 door Spoors »

RJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 778
Re: klompentrein en 2200 loks
« Reactie #36 Gepost op: 13 October 2008, 21:14:30 »
Jeroen,
Inderdaad. :) Daarom zou ik het wel leuk vinden om die serie foto's eens te zien.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6447
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: klompentrein en 2200 loks
« Reactie #37 Gepost op: 13 October 2008, 21:37:59 »

Zelfs bij de miljoenenlijn te Limburg.

Mvg, Johan

Dit kwam op de miljoenenlijn voor als er te veel DEII stellen aan de kant stonden met storingen.
Deze trein reed dan met 1 plan E rijtuig en 2 2200en of 2400en.

De DEII kampte op de Miljoenenlijn vaker met oververhitte motoren.

Later is dit opgelost door er een extra Intercooler op het dak te plaatsen.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10774
Re: klompentrein en 2200 loks
« Reactie #38 Gepost op: 13 October 2008, 21:43:16 »
Volgens mij kwam getoonde combinatie alleen in de zomermaanden voor in verband met koelingsproblemen met de DE-1' tjes op de hellingrijke miljoenenlijn. De koelunits op de gerenoveerde DE-2'en zijn van na de verbouwing en staan los van de problemen op de miljoenenlijn.
No dress rehearsel, this is our life.

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3883
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: klompentrein en 2200 loks
« Reactie #39 Gepost op: 13 October 2008, 21:47:14 »
Is die serie ergens te zien? Of ben ik te snel met mijn reactie... :)


Mensen, mensen, heb ik een verzoekprogramma of zo???? 8)

Ik ben een paar honderd foto's aan het hergroeperen en kon de bewuste plaatjes even niet vinden. Maar hier zijn ze dan:


Met maar liefst 3 2200'en (nog zonder zwaailichtjes overigens) aan het perron te Leeuwarden. Aangezien de reguliere (rode  :P Plan U) naar Groningen spoor 5b bezet hield, moest de spitstrein  vertrekken van 5a.



Het vertrek vanaf 5a via 6b vanuit Leeuwarden. Als versterking is een blauwe Blokkendoos toegevoegd (tijdperk 3 nummer in het computernummertijdperk kan dus zeker wel!). Links de DE3 op spoor 5b. Die staat keurig voor het klapbord, de perronseinpaal.



In Veenwouden was de wereld nog in orde, het Staatsspoorstation der Vierde Klasse staat nog, spoor 3 bestaat zelfs nog. Ons dieseltrio wacht hier de kruising af met al weer een Plan U.



Onderweg, vanuit de trein. In de verte is een inrijsein zichtbaar.





In Hoogkerk=Vierverlaten liep het inhaalspoor nog door over de draaibrug en voor het stationnetje langs. De trein wordt hier binnengenomen om te wachten op een tegenmoetkomende Plan U, die dadelijk over het hoofdspoor doorkomt.



Kruising op het voormalige stationnetje Hoogkerk=Vierverlaten. Nog een paar minuten en de aparte combinatie loopt Groningen binnen.

Nou , weer genoeg inspiratie dacht ik zo. En weer een bijna vergeten kort stukkie spoorhistorie ("het begin der dieseltrekduw") aan de vergetelheid ontrukt ;)

groetjes,
Wim



Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6447
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: klompentrein en 2200 loks
« Reactie #40 Gepost op: 13 October 2008, 21:48:05 »
Deze combinatie reed ook wel eens in de winter als er weer wat te veel DEI tjes aan de kant stonden.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3883
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: klompentrein en 2200 loks
« Reactie #41 Gepost op: 13 October 2008, 22:51:34 »
nog een voorbeeldplaatje dan.

In 1976 reden de diesel TD's ook enkele spitsritten tussen Leeuwarden en Staveren. Daarvoor werden ze zeer incidenteel op deze lijn ingezet.

Hier de 2241 én 2275 met trein  8964 bij Oudega 17 juli 1972.



Het is aan de SHD te danken dat de 2275 en enkele rijtuigen bewaard zijn gebleven. Wie weet zien we dit beeld over een aantal jaren terug, zij het dan in digitale kleurenfotografie...

Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Spoors

  • Smalspoor Fröbelaar
  • Offline Offline
  • Berichten: 1076
    • Koala Creek - Australian Sugar Cane in HOn30
Re: klompentrein en 2200 loks
« Reactie #42 Gepost op: 13 October 2008, 23:23:01 »
Wim,
Bedankt, het zijn hele mooie foto's!
Blijf me altijd verbazen hoeveel bijzonders er in het Noorden heeft rond gereden.

Groet,

Jeroen

Noppie.

  • Offline Offline
  • Berichten: 829
  • Rock and roll is better than music.
Re: klompentrein en 2200 loks
« Reactie #43 Gepost op: 14 October 2008, 10:39:59 »
De verzoekhoek van ome Joop is hier niets bij.  ;D
Wat een sfeertje Wim. TX voor de peppie plaatjes. Hier kunnen we weer perfecte treincombies van maken. Het meeste mat heb ik al, op de AB na.
Heb je ook nog plaatjes met het Franse lor er in.

Greetz,
Noppie.
A world without heroes, Is like a world without sun, You can't look up to anyone, Without heroes.

Streamliner

  • Offline Offline
  • Berichten: 913
Re: klompentrein en 2200 loks
« Reactie #44 Gepost op: 14 October 2008, 11:22:14 »
Misschien een beetje een domme vraag maar waarom werden deze treinen eigenlijk klompentreinen genoemd? Had dat te maken met het gebied waar ze werden ingezet?
Mvgr Jan Wiebrand