Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

20 en 21 december modelspoorbeurs Zutphen door Seinhuis
Vandaag om 00:31:31
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door prutser
02 December 2025, 23:42:04
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
02 December 2025, 23:31:38
Rail away door Blausee-Mitholz
02 December 2025, 23:28:54
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Ronald Halma
02 December 2025, 23:22:35
Hoe maak ik de stroomvoerende koppeling van een Fleischmann Plan V los? door PeterV
02 December 2025, 22:38:26
Raadplaatje door chrvdv37402
02 December 2025, 21:58:00
13 en 14 december PFT-TSP naar Aachen door Hlv53
02 December 2025, 21:55:31
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door Ferdinand Bogman
02 December 2025, 21:14:20
Roco 290 digtaliseren door Ferdinand Bogman
02 December 2025, 20:55:11
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
02 December 2025, 20:45:48
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
02 December 2025, 20:44:18
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
02 December 2025, 20:43:59
EX-CSB1 DCC Centrale door bask185
02 December 2025, 20:33:11
Nahmertaler Kleinbahn door NS264
02 December 2025, 20:17:45
US diorama in H0 door Frank 123
02 December 2025, 20:12:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door klusser
02 December 2025, 20:00:44
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
02 December 2025, 19:01:43
Zee. Land. door Huup
02 December 2025, 18:40:25
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Eric v C
02 December 2025, 17:41:46
PEC Postrijtuig koppelen met ander materieel zonder Scharfenbergkoppeling. door Ronald A.
02 December 2025, 17:05:10
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
02 December 2025, 17:02:10
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
02 December 2025, 16:44:19
Modelspoorbaan van Einte door daan2353
02 December 2025, 16:32:06
Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan door daan2353
02 December 2025, 15:24:37
Marklin 3037 E41 pantograaf stuk. door Gabriël Bergsma
02 December 2025, 15:09:34
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
02 December 2025, 15:04:18
Rondom Charlois door Alewijn
02 December 2025, 14:40:19
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
02 December 2025, 14:31:52
Fleischmann 741005 BR 601 DB samenstellen? door maartenvdb
02 December 2025, 11:15:34
  

Auteur Topic: overwegingen bloklengte voor PC besturing  (gelezen 3668 keer)

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
overwegingen bloklengte voor PC besturing
« Gepost op: 11 October 2008, 00:49:28 »
In het draadje K-Terp - (baanplan N) kwam de lengte van blokken aan de orde. In verband met de overzichtelijkheid heb ik van dat deel van het gesprek dit draadje geopend.

De vraagstelling is hoe moet worden omgesprongen met de bloklengte op plaatsen waar je niet zondermeer de Koploper stelregel kunt volgen, dat het niet gedetecteerde deel van een blok lang genoeg moet zijn voor een trein.

Sander
« Laatst bewerkt op: 11 October 2008, 00:55:38 door santerdam »

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re: overwegingen bloklengte voor PC besturing
« Reactie #1 Gepost op: 11 October 2008, 00:51:14 »
Sander,

Misschien handig om even de exacte passage van de KL handleiding aan te geven in de topicstart ?

Dan kan iedereen die wil deelnemen aan de 'discussie' zich even inlezen en staan de neuzen dezelfde kant op :)

Gr. Remco.

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: overwegingen bloklengte voor PC besturing
« Reactie #2 Gepost op: 11 October 2008, 00:55:15 »
De kern van het gesprek in het andere draadje was :
Citaat
Er staat een en ander geschreven in de handleiding over blokken, die te kort zijn om een (lange) trein te huisvesten. Die blokken krijgen dan de eigenschap dat de trein er niet mag stoppen. Bij het bepalen of een rijroute vrij is, kijkt Koploper dan naar het daarop volgende blok. Als het ware wordt een extra blok vooruit gereserveerd.

Tot zover begrijp ik het Koploper verhaal. Dan gaat de handleiding echter nog verder met uitleg. En daar haak ik ergens af, hoewel ik het al wel 10 keer heb gelezen.

Bij mij speelt het bijvoorbeeld bij korte overloopsporen - de meeste treinen passen daar nog net in, maar een paar langere treinen niet.

Ik zal de verwijzing naar de handleiding nog nazoeken - die zet ik er morgen bij.

Sander

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re: overwegingen bloklengte voor PC besturing
« Reactie #3 Gepost op: 11 October 2008, 01:03:39 »
Ja is goed, dan lees ik het morgen ook nog even goed door.

Want als ik nu er over na denk:

blok 1 -> blok 2 -> blok 3

waarbij blok 1 en 3 groot genoeg zijn en blok 2 niet.

De trein bevind zich in blok 1 maar moet uiteindelijk door naar blok 3.
KL beslist dat er niet gestopt kan worden in blok 2 ivm lengte en zal dus blok 3 eveneens claimen en de trein zonder te stoppen via blok 2 naar blok 3 laten rijden. ( Dat klinkt logisch en is veilig )

Maar dit kan alleen als KL weet hoe lang het blok ( dwz de maximaal toegestane treinlengte ) is en hoe lang de trein daadwerkelijk is.

Als KL zich niet bewust is van 1 van deze twee zou denk ik het volgende gebeurt: ( Waarbij de trein niet volledig gedetecteerd wordt )

Trein rijdt blok 2 in, stopt kan stoppen bij de 2e BM en 'steekt uit' naar het vorige blok, in deze blok 1. Daarmee ontstaat een gevaarlijke situatie voor achteropkomend verkeer. Want KL is zich niet bewust van de overschrijding van de blok grens.

Dit is wat er tot dusverre in mij opkomt aangaande deze situatie.

Gr. Remco.
« Laatst bewerkt op: 11 October 2008, 01:05:20 door Remco »

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2226
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re: overwegingen bloklengte voor PC besturing
« Reactie #4 Gepost op: 11 October 2008, 01:11:38 »
Inmiddels heb ik kl gedownload en bestudeer de handleiding ed aan de hand van de voorbeelden die ik ook aantrof bij de download.

Bovenstaand verhaal lijkt me logisch en ik denk dat ik het begrijp. Is dit het moment waarop normaal altijd gesproken wordt over weerstandslak oid voor de rijtuigen? Of moet je zelf handmatig in kl de treinlengte opgeven? Lijkt me trouwens niet, is niet erg flexibel.

Gerard.

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re: overwegingen bloklengte voor PC besturing
« Reactie #5 Gepost op: 11 October 2008, 01:15:16 »
Hoi Gerard,

KL kent twee manieren om de lengte te 'bepalen'. 1 is idd zoals jij aangeeft met de hand en is idd niet flexibel. De andere methode is de automatische lengte meting, zoals ik begrijp uit de handleiding zal KL dan zelf die waarde invullen als hij die bepaald heeft. Ik heb daar (nog) geen ervaring mee.

Met weerstandslak zou je volgens mij wel je hele trein detecteerbaar kunnen maken en zou er geen probleem zijn als een trein uit steekt naar een ander blok, het blok wordt dan volgens mij gewoon nog als bezet gemarkeerd omdat je rijtuigen/wagons gedetecteerd worden.

Gr. Remco.

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: overwegingen bloklengte voor PC besturing
« Reactie #6 Gepost op: 11 October 2008, 01:16:54 »
Remco, even uit m'n hoofd - het is  nu te laat alles na te gaan kijken.

Koploper bepaald het stopverbod niet aan de hand van de lengte - je stelt zelf het stopverbod in voor die route of combinatie van (blok en loc).

Gerard, weerstandslak zou je hiervoor kunnen gebruiken, maar dat is niet het primaire doel van weerstandslak. In dit draadje zou ik weerstandslak liever nog even buiten beschouwing willen laten. Het gaat meer om de instel-mogelijkheden van Koploper.

Sander

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: overwegingen bloklengte voor PC besturing
« Reactie #7 Gepost op: 11 October 2008, 01:17:36 »
Heren, lees de handleiding, download het programma, en ga er mee spelen, dan wordt het binnen enkel ogenblikken glashelder.

Verder spelen er zoveel parameters een rol dat het beter is dit in de praktijk te ondervinden.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: overwegingen bloklengte voor PC besturing
« Reactie #8 Gepost op: 11 October 2008, 01:19:28 »
Remco, even uit m'n hoofd - het is  nu te laat alles na te gaan kijken.

Koploper bepaald het stopverbod niet aan de hand van de lengte - je stelt zelf het stopverbod in voor die route of combinatie van (blok en loc).

Bijna goed Sander, maar niet helemaal correct. Zie mijn bovenstaande advies.  ;)

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: overwegingen bloklengte voor PC besturing
« Reactie #9 Gepost op: 11 October 2008, 01:23:47 »
Wim, dit draadje is geopend omdat we experimenteren met een testovaal. In combinatie met de handleiding, die we echt gelezen hebben (meermaals), komen we er nog niet uit.

We wisselen hier ervaringen uit om samen tot een goed beeld te komen hoe we kunnen omspringen met relatief korte blokken. We zien ook wel dat veel parameters een rol spelen - zoveel dat we er over willen praten.

Dat is toch niet verboden ?

Sander

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re: overwegingen bloklengte voor PC besturing
« Reactie #10 Gepost op: 11 October 2008, 01:29:10 »
Dat KL niet op basis van de lengte stopt snap ik Sander, het was meer hardop denken over je standpunt, uitgaande van een te lange trein en een blok waar je normaal zou stoppen.

Maar ik heb even wat opgezocht, misschien geeft dat wat meer inzicht:



Dit schermpje, aanvulling blokgegevens, geeft je de mogelijkheid het gedrag van KL te beinvloeden in een specifiek blok waar je met een te lange trein aan komt.

Je kan hier dus aangeven dat hij niet mag stoppen en je kan aangeven dat hij dus er van uit gaat dat je uit steekt en dus het vorige blok ook bezet wilt houden en/of de wisselstraat ( denk ik, dat komt wat vreemd op mij over )

Want in principe lijkt het mij dat als je blok - wissel - blok hebt en beide blokken bezet hebt met 1 trein dat de wisselstraat in principe ook bezet is. Maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen? dwz ik kan even geen situatie bedenken waarbij de wisselstraat niet bezet zou zijn.

Remco.

Toevoeging:

In de handleiding staat voor die optie precies het gedrag wat ik eigenlijk verwacht:

Citaat
Te lang: langer bezetten van vorig blok
Als deze optie is geactiveerd zal, wanneer een trein te lang is voor dit blok, het vorige blok niet worden vrijgegeven.
In dit geval wordt het vorige blok gelijk met het huidige blok vrijgegeven. Ook een eventueel hier tussenliggende
wisselstraat zal niet worden vrijgegeven.
Wanneer je gebruik wilt maken van de mogelijkheid om treinen die moeten keren en te lang zijn voor het huidige
blok toch te laten keren, moet deze optie worden geactiveerd. Hierdoor weet Koploper nog precies in welk blok de
staart van de trein is.

Te lang: langer bezetten van wisselstraat
Als deze optie is geactiveerd zal, wanneer een trein te lang is voor dit blok, de wisselstraat tussen het vorige en het
huidige blok nog niet worden vrijgegeven. In dit geval wordt de wisselstraat gelijk met het huidige blok vrijgegeven.

Blz 157, Koploper 6.5 PDF.
« Laatst bewerkt op: 11 October 2008, 01:33:50 door Remco »

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2226
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re: overwegingen bloklengte voor PC besturing
« Reactie #11 Gepost op: 11 October 2008, 01:35:22 »
Want in principe lijkt het mij dat als je blok - wissel - blok hebt en beide blokken bezet hebt met 1 trein dat de wisselstraat in principe ook bezet is. Maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen? dwz ik kan even geen situatie bedenken waarbij de wisselstraat niet bezet zou zijn.

Dat lijkt me wel, tenminste, als ik de demo goed bekeken heb, en het is ook logisch. Maar ik zal, zoals Wim aangaf, de handleiding doorspitten om erachter te komen hoe koploper ziet wat de lengte van een trein is. Over wisselstraten heb ik trouwens ook nog wel een aantal vragen, maar eerst verder met de handleiding.

Gerard.

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re: overwegingen bloklengte voor PC besturing
« Reactie #12 Gepost op: 11 October 2008, 01:37:07 »
Hoi Gerard,

Zoals ik net heb toegevoegd, KL doet het ook zo. Vwb de lengtemeting dat staat beschreven op blz 152, Koploper 6.5 PDF.

Gr. Remco.

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: overwegingen bloklengte voor PC besturing
« Reactie #13 Gepost op: 11 October 2008, 01:49:39 »
Remco, als je bij de handleiding het zoekwoord 'stopverbod' intikt, zie je een hele reeks verwijzingen. Variabele routes spelen ook een rol.

(Het is nu echt te laat de manuals te gaan uitspitten - morgen weer een dag)

Sander

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re: overwegingen bloklengte voor PC besturing
« Reactie #14 Gepost op: 11 October 2008, 01:54:16 »
Ja morgen weer een dag ;D

ik ga nu horizontaal ;D

Weltrusten iedereen.

Gr. Remco.