Er staat een en ander geschreven in de handleiding over blokken, die te kort zijn om een (lange) trein te huisvesten. Die blokken krijgen dan de eigenschap dat de trein er niet mag stoppen. Bij het bepalen of een rijroute vrij is, kijkt Koploper dan naar het daarop volgende blok. Als het ware wordt een extra blok vooruit gereserveerd.Tot zover begrijp ik het Koploper verhaal. Dan gaat de handleiding echter nog verder met uitleg. En daar haak ik ergens af, hoewel ik het al wel 10 keer heb gelezen.Bij mij speelt het bijvoorbeeld bij korte overloopsporen - de meeste treinen passen daar nog net in, maar een paar langere treinen niet.
Remco, even uit m'n hoofd - het is nu te laat alles na te gaan kijken.Koploper bepaald het stopverbod niet aan de hand van de lengte - je stelt zelf het stopverbod in voor die route of combinatie van (blok en loc).
Te lang: langer bezetten van vorig blokAls deze optie is geactiveerd zal, wanneer een trein te lang is voor dit blok, het vorige blok niet worden vrijgegeven.In dit geval wordt het vorige blok gelijk met het huidige blok vrijgegeven. Ook een eventueel hier tussenliggendewisselstraat zal niet worden vrijgegeven.Wanneer je gebruik wilt maken van de mogelijkheid om treinen die moeten keren en te lang zijn voor het huidigeblok toch te laten keren, moet deze optie worden geactiveerd. Hierdoor weet Koploper nog precies in welk blok destaart van de trein is.Te lang: langer bezetten van wisselstraatAls deze optie is geactiveerd zal, wanneer een trein te lang is voor dit blok, de wisselstraat tussen het vorige en hethuidige blok nog niet worden vrijgegeven. In dit geval wordt de wisselstraat gelijk met het huidige blok vrijgegeven.
Want in principe lijkt het mij dat als je blok - wissel - blok hebt en beide blokken bezet hebt met 1 trein dat de wisselstraat in principe ook bezet is. Maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen? dwz ik kan even geen situatie bedenken waarbij de wisselstraat niet bezet zou zijn.