Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door tijgernootje
Vandaag om 13:54:48
Artitec vierdeurs stalen D door spoorzeven
Vandaag om 13:52:51
Lima Plan E ral kleuren vraag door Montanbahn
Vandaag om 13:48:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:47:32
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
Vandaag om 13:44:44
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 13:39:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Montanbahn
Vandaag om 13:21:26
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:13:28
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 13:03:33
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Ronald Halma
Vandaag om 13:02:43
De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50) door AlbertG
Vandaag om 12:58:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:48:14
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 12:30:03
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Montanbahn
Vandaag om 12:12:43
US diorama in H0 door Bertje B
Vandaag om 11:40:47
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Bertje B
Vandaag om 11:39:28
LOC nummer wijzigen op een E-loc door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:25:04
Vraag omtrent schakelen rangeersporen (analoog) door spoorijzer
Vandaag om 11:19:17
Zolderbaan 2025 door Ronald Halma
Vandaag om 10:57:51
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 10:52:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:48:38
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
Vandaag om 10:44:44
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:29:35
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:18:07
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 09:58:02
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:07:57
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 07:23:10
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Huup
Vandaag om 07:09:48
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Ronald Halma
12 August 2025, 22:59:17
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
12 August 2025, 22:54:18
  

Auteur Topic: duitse armseinen welke en waar te plaatsen ??  (gelezen 12970 keer)

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:duitse armseinen welke en waar te plaatsen ??
« Reactie #15 Gepost op: 08 November 2012, 14:10:48 »
Ronald, als je het enigszins realistisch wilt doen, moet je vóór de wissel een uitrijsein plaatsen, op de plek waar nu een verlichtingsmast staat. Vervolgens moet je nog een sein plaatsen bij het onderste spoor, bij de liggende verlichtingsmast.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:duitse armseinen welke en waar te plaatsen ??
« Reactie #16 Gepost op: 08 November 2012, 15:17:18 »
Ronald,

Iets genuanceerder als Ruud zegt. Als de sporen 1, 2 en 3 hoofdsporen zijn, dan komen op de plaatsen die Ruud aangeeft hoofdseinen te staan. Zijn spoor 2 en 3 echter goederensporen, dan mag er achter het wissel een hoofdsein komen en komt er op de plaats die Ruud aangaf een Wartesignaal (de letter W op een paal). Zo te zien is de oplossing van Ruud het beste, spoor 2 loopt langs het perron.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4023
Re:duitse armseinen welke en waar te plaatsen ??
« Reactie #17 Gepost op: 08 November 2012, 15:27:11 »
Een sein vanaf spoor drie (bewegend of W) is alleen nodig als dit een hoofdspoor is vanwaar treinen mogen vertrekken. Als het een spoor is om goederenwagens achter te laten (zoals hier het geval is!), dan zou de DB de wissels met sleutels vergrendelen. Een sein is dan niet nodig. De plek van het hoofdsein voor spoor 2 maakt dan ook niet uit. De veiligheid wordt dan verzekerd doordat verstrekking van wisselsleutels leidt tot blokkeren van de bijbehorende rijwegen en seinen.
« Laatst bewerkt op: 08 November 2012, 15:29:25 door Edgar »
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:duitse armseinen welke en waar te plaatsen ??
« Reactie #18 Gepost op: 08 November 2012, 16:11:54 »
Interessante aanvulling, Edgar. Dit wist ik niet. Dank!

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4023
Re:duitse armseinen welke en waar te plaatsen ??
« Reactie #19 Gepost op: 08 November 2012, 16:26:43 »
Dat met die sleutels kun je in model overigens ook doen. Een modelstation waar de bouwer op dit punt compleet los gegaan is, vind je hier: epterode
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:duitse armseinen welke en waar te plaatsen ??
« Reactie #20 Gepost op: 08 November 2012, 16:41:46 »
Prachtige link!
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Ronald81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2661
    • M'n treinbaan...
Re:duitse armseinen welke en waar te plaatsen ??
« Reactie #21 Gepost op: 08 November 2012, 16:59:40 »
Bedankt voor het meedenken! (y)

Spoor 1 en 2 zijn hoofdsporen, 3 (en 4) rangeerspoor.

Als ik het dus goed begrijp, mag het uitrijsein áchter de wissel geplaatst worden. Is er dan ook nog iets, wat ik moet/kan plaatsen bij spoor 3? Of hoeft dat verder visueel niet beveiligd te worden?

Groet,

Ronald
Je rolt van het één in het ander...

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:duitse armseinen welke en waar te plaatsen ??
« Reactie #22 Gepost op: 08 November 2012, 17:14:05 »
Ronald, zoals Gerard schreef: een Wartesignaal.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 938
Re:duitse armseinen welke en waar te plaatsen ??
« Reactie #23 Gepost op: 08 November 2012, 17:26:47 »
Als je een bundeltje sporen heb, dan volstaat 1 armsein (of lichtsein). Bij de sporen zelf moet je dan SH0 formsignal (ronde witte schijf met zwarte balk erin). Met een lichtsein moet je de SH-lichtseintjes hebben. Dit noemen ze een Grupenausfahrt. In het echt is het te zien in Emmerich aan de duitse zijde.

Ronald81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2661
    • M'n treinbaan...
Re:duitse armseinen welke en waar te plaatsen ??
« Reactie #24 Gepost op: 08 November 2012, 17:28:49 »
Ok.

Ik dacht, dat het Warte-signal van toepassing was, bij rangeersporen. Maar, omdat 2 een hoofdspoor is, wou ik het toch ff zeker weten.

Aan de andere zijde (bij de engelsman) heb ik een 'bijna gelijke' situatie. Hier dus ook zo'n signaal plaatsen?

Groet,

Ronald.
Je rolt van het één in het ander...

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re:duitse armseinen welke en waar te plaatsen ??
« Reactie #25 Gepost op: 08 November 2012, 17:53:57 »
Het gaat erom of het te beveiligen spoor door treinen of rangeerbewegingen (of beide) bereden wordt. Een Gleissperrsignal (Sh0/Sh1) geldt voor treinbewegingen zowel als rangeerbewegingen.
Een hoofdsein (Hp0/Hp1/Hp2) geldt voor treinbewegingen.
Heb je twee (of meer) sporen die samenkomen, kan een gemeenschappelijk hoofdsein na het wissel (of de wissels) geplaatst worden, met aan elk spoor vóór het wissel een Gs-Signal. De laatste vertelt dan de machinist(en) van de trein(en) op de respectievelijke sporen -aan trein of rangeerdeel- voor welk spoor het hoofdsein achter het wissel geldt. (Hoofdsein geldt niet voor rangeerdelen.)
Een Wartezeichen (Ra11) is een rangeersein, en als zodanig niet geldig voor treinbewegingen.

In de situatie van Ronald zou ik, denk ik, ook omdat het geen drukbereden hoofdlijn, maar een "Nebenbahn" is, een hoofdsein na het wissel plaatsen met voor het wissel twee Gs-seinen.
Maar aan elk spoor een hoofdsein kan natuurlijk ook. Dan kun je alsnog de Gs-seinen plaatsen voor het rangeerwerk. Voor het vertrek van een trein moeten dan zowel het hoofdsein als het Gs-sein bediend worden.
Een andere mogelijkheid is: elk spoor een hoofdsein met daarvoor een Wartezeichen voor het rangeerwerk.
Ook als je de sleutel hebt ontvangen van een sleutelvergrendeld wissel, wil dat nog niet zeggen dat je toestemming hebt om op te rijden. In die situaties is doorgaans ook een W-Zeichen geplaatst.

Groet,
Jan
« Laatst bewerkt op: 08 November 2012, 23:58:49 door 44 »

Ronald81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2661
    • M'n treinbaan...
Re:duitse armseinen welke en waar te plaatsen ??
« Reactie #26 Gepost op: 08 November 2012, 21:01:49 »
Dus, na de vele genoemde opties, heb ik volgende plan.

Op spoor 2 een uitrijsein. Op spoor 3 een 'Wartezeichen'. Zoals Edgar noemde...

Dat is dus een optie die realistisch is, lijkt me...

Groet,

Ronald
Je rolt van het één in het ander...

André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 938
Re:duitse armseinen welke en waar te plaatsen ??
« Reactie #27 Gepost op: 08 November 2012, 21:27:06 »
Dus, na de vele genoemde opties, heb ik volgende plan.

Op spoor 2 een uitrijsein. Op spoor 3 een 'Wartezeichen'. Zoals Edgar noemde...

Dat is dus een optie die realistisch is, lijkt me...

Groet,

Ronald
Oja, ik vergeet nog wat, Als je een grupenausfahrt heb dan hoef je bij het hoofdsein geen rangeersein te plaatsen. Bij rangeren wordt er dan door het stop tonende sein gereden (met mondelinge toestemming).

Ronald81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2661
    • M'n treinbaan...
Re:duitse armseinen welke en waar te plaatsen ??
« Reactie #28 Gepost op: 08 November 2012, 21:29:32 »
Maar, is 'mijn' optie te verdedigen?

Groet,

Ronald
Je rolt van het één in het ander...

MHS84

  • Offline Offline
  • Berichten: 1978
Re:duitse armseinen welke en waar te plaatsen ??
« Reactie #29 Gepost op: 08 November 2012, 21:57:05 »
Gd Ronald,

Misschien maakt een plaatje één en ander duidelijk(er). Hieronder de situatie zoals Gerard 'm beschrijft, en volgens mij de beste optie. Het gaat om de wisselstraat aan de rechterkant.




Bron: Spoorwegmodelbouw Deel 9: Exploitatie en Seinen

Wachtsein (Ra11) is niet in een sporenplan in het boekje opgenomen. Wat niet wil zeggen dat Edgar geen gelijk heeft, maar een uitzondering op de regel.

Gr,
Maarten