Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door hervé
Vandaag om 23:24:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door puntenglijder
Vandaag om 23:18:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
Vandaag om 23:10:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:23:52
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 22:14:08
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door AP3737
Vandaag om 22:08:22
Piko 2025 door Simon Stenneberg
Vandaag om 21:50:13
meer wissels invoeren in Z21 door Frank 123
Vandaag om 21:30:51
Set met 2 VAM GFT en 1 VAM potgrond exclusief MTE door Mug
Vandaag om 21:02:21
Time-of-flight module door janvanbemmel
Vandaag om 20:31:48
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door prutser
Vandaag om 20:27:32
Werkt de Yamorc software op Ubuntu? door reinderlf
Vandaag om 20:10:28
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door raymond erdtsieck
Vandaag om 20:04:58
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 20:00:16
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Modellbahnwagen
Vandaag om 19:43:42
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 19:13:34
keerlusproblemen door astrantia
Vandaag om 18:04:38
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 17:07:25
Bauarbeiten im gange door spoorijzer
Vandaag om 16:31:53
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 16:30:43
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 16:23:56
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 15:19:31
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Dave.......
Vandaag om 15:05:55
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door spoorijzer
Vandaag om 14:26:22
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 14:18:38
Aanluiting tussen tender en stoomlok door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:44:13
Klein baantje 1200x1200mm door spoorijzer
Vandaag om 12:38:46
20 jaar BNLS door Hans Reints
Vandaag om 12:31:00
Rheinburg, TP V/VI door tijgernootje
Vandaag om 12:16:39
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Eric B
Vandaag om 11:16:39
  

Auteur Topic: duitse armseinen welke en waar te plaatsen ??  (gelezen 12897 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re:duitse armseinen welke en waar te plaatsen ??
« Reactie #30 Gepost op: 09 November 2012, 00:09:09 »
Ronald, de optie die jij het meest realistisch noemt, is te verdedigen.

Citaat
Maar, is 'mijn' optie te verdedigen?

Groet,
Jan

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4023
Re:duitse armseinen welke en waar te plaatsen ??
« Reactie #31 Gepost op: 09 November 2012, 09:19:20 »
Op spoor 3 een 'Wartezeichen'. Zoals Edgar noemde...
Sorry, je hebt me niet goed begrepen. Een W-tafel aan een Ladegleis is volstrekt onrealistisch. Seinen kosten geld. Die worden alleen geplaatst als dat nodig is.
Gleissperr signale zijn in zo'n klein station onwaarschijnlijk. Geen regel zonder uitzonderingen, maar het is zeer atypisch.

Zo'n goederenspoor is normaal gesproken vrij van iedere zichtbare beveiliging. De beveiliging wordt gerealiseerd door de stand van de wissels te koppelen aan de stand van de seinen: als er gerangeerd wordt zijn de sleutels van de wissels weg en is het daardoor onmogelijk seinen in de stand veilig te zetten.

Hoe gaat dit dan in de praktijk:
  • Goederentrein komt binnen op spoor 1 of 2
  • Niet elders, want een treinbeweging moet eindigen bij een sein! Een goederentrein rijdt dus nooit binnen op spoor 3 of meteen bij de laad en losplaats
  • De machinist of treinbegleider gaat bij de treindienstleider de wisselsleutels halen
  • Er wordt gerangeerd.
  • Ondertussen kunnen er in Vierheim geen treinen het station binnen rijden. Het ontbreken van de sleutels maakt dit onmogelijk. Dit is gedaan omdat het rangeerdeel in een rijweg van een binnenkomende trein zou kunnen komen en je een aanrijding krijgt. (je kunt in Vierheim niet garanderen dat een rangeerdeel wegblijft van de inrijsporen)
  • Na het rangeren wordt de goederentrein vertrekgereed op spoor 1 of 2 gezet
  • de sleutels worden ingeleverd
  • na veiligzetten van het uitrijsein vertrekt de goederentrein weer. (altijd van spoor 1 of 2, want zonder sein kun je niet vertrekken*)

*) Echt niet? Tuurlijk wel, maar dan hebben we het over stations zonder seinen, maar zelfs dan vertrekken ze alleen van hoofdsporen, als alle wissels weer op slot zitten.
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt