Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:08:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:02:09
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Jip
Vandaag om 11:40:32
Seuthe gaat stoppen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:36:57
Chinese prut kabel door Lobomotion69
Vandaag om 11:30:22
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door RetroJack
Vandaag om 11:24:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Eric B
Vandaag om 11:23:33
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 11:23:31
Line-up foto's van modellen door wob
Vandaag om 11:13:25
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 11:12:49
Show je werkplek door Ronald Halma
Vandaag om 11:00:21
Mijn geweatherde modellen door Zandmannetje390
Vandaag om 10:49:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Bert V
Vandaag om 10:08:08
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 09:35:12
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
25 July 2025, 23:21:37
Heroplage Artitec Plan W? door Jeroen Water
25 July 2025, 23:14:02
US diorama in H0 door Wim Vink
25 July 2025, 23:10:40
Iemand ervaringen met een Lima Astora RaBe 503 018, art 1680 ? door Dave.......
25 July 2025, 22:58:55
Aachenau West door wob
25 July 2025, 22:34:05
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door MOVisser
25 July 2025, 22:29:47
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
25 July 2025, 21:00:32
schok bij vertrek door phdirk
25 July 2025, 20:52:17
Raadplaatje door Rick
25 July 2025, 19:15:36
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door grossraumwagen
25 July 2025, 18:59:13
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
25 July 2025, 17:35:46
Arduino loconet-interfaces door NTeering
25 July 2025, 14:09:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
25 July 2025, 14:07:51
Spuitmondjes door Bahn-AG
25 July 2025, 13:51:34
Yamorc booster door Montanbahn
25 July 2025, 13:23:59
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door KNed
25 July 2025, 13:06:17
  

Auteur Topic: Panamakanaal lokomotieven  (gelezen 9455 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12450
    • sleutelspoor
Panamakanaal lokomotieven
« Gepost op: 08 October 2008, 17:01:13 »
Bij het doorspitten van mijn fotoarchief kwam ik deze foto’s tegen. Het moet zo rond 1964-65 geweest zijn dat ik met de “Clyde” van L Smit & Co’s Internationale Sleepdienst Het boorschip “Big John van Colon/Christoba naar Borneo versleept heb. Voorgaande keren dat ik door het kanaal ging was het of midden in de nacht of de regen kwam met bakken uit de hemel. Nu kreeg ik eindelijk de kans om de wereldberoemde  locomotieven van het Panakanaal op de plaat te zetten

Nog op volle zee en klaar om op te korten.

Bezig met opkorten van de sleep

"Big John"

Het naderen van de Gatun locks, het eerste sluisencomplex. Van enige spoorse aktiviteit is nog niets waar te nemen

Jawel hoor, daar is de eerste lokomotief die ons aan de tros zal gaan nemen. In totaal kregen wij als sleepboot vier van deze machines toegewezen. De sleep kreeg er ook nog eens vier!

In de greep van de lokomotief

Een van de machines in detail

Aan de klim van de lokomotieven kan je zien wat voor hoogteverschil er overwonnen moet worden. Dit gebeurt driemaal tot aan het meerniveau.

Laatste plaatje naar het hoogste niveau.
SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Nick Vandenzavel

  • Offline Offline
  • Berichten: 244
  • BNLS-modulebaan in opbouw
Re: Panamakanaal lokomotieven
« Reactie #1 Gepost op: 08 October 2008, 17:16:04 »
Leuke foto's!! Heb je er nog meer?

groetjes
Nick
Neem ook eens een kijkje op onze clubsite: MSV Leuven

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12450
    • sleutelspoor
Re: Panamakanaal lokomotieven
« Reactie #2 Gepost op: 08 October 2008, 17:19:18 »
Ja, maar daar is dit niet het juiste forum voor ;)
Kijk eens op www.tugspotters.com daar staan veel meer van dit soort reportages.
GR,
SK
« Laatst bewerkt op: 08 October 2008, 17:22:47 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3971
Re: Panamakanaal lokomotieven
« Reactie #3 Gepost op: 08 October 2008, 18:53:53 »
 Hallo,
 Als je bij Yahoo -engels laat zoeken naar -panamacanal+locomotive- krijg je eea te zien en te lezen over de ''Mules'', die in paren werkten of over een werktrein, die men opgehaald heeft uit het Gatun meer.Of over de lok die toch in een prive museum terecht kwam.Alles in het Engels, dat wel.
 Zie ook bij http://www.czimages.com/CZMemories/frtrain/frtr_index.htm
 Groeten,Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2090
  • Zelfportret
Re: Panamakanaal lokomotieven
« Reactie #4 Gepost op: 08 October 2008, 19:28:44 »
Hallo Sobat Kras,

-Visboutje gebruikt?-
Het kwartje is gevallen.  :-[
Nu begrijp ik ook de reactie in dit topic:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=10178.180
Wel iets meer dan een "kenner".
Een beroeps schipper op de grote vaart, RESPECT.

Dat water blijft "kriebelen" zelfs bij een zoetwatermatroos, als mij, op een eigen "jacht"  ;)
Zo wordt dat genoemd door de overheid als een landrot ineens het wilde idee heeft om "de schipper" uit te gaan hangen.  ;D ;D
Ook als is "dat bootje" 40 meter lang.  ;D

Gerrit F

Gerrit F

Van de draad af....

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12450
    • sleutelspoor
Re: Panamakanaal lokomotieven
« Reactie #5 Gepost op: 08 October 2008, 19:33:53 »
 ???
« Laatst bewerkt op: 08 October 2008, 19:35:43 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12450
    • sleutelspoor
Re: Panamakanaal lokomotieven
« Reactie #6 Gepost op: 08 October 2008, 19:34:43 »
Zeg dat NOOOIT meer, hier maak je geen vrienden mee!!! Schippers zitten op zoet, en Kapiteins en Gezagvoerders op zout >:( Dit ligt heel, heel gevoelig :)
SK. Gezagvoerder.

Zeg ook nooit meester of machinist tegen een (H)WTK. Je hebt grote kans dat hij een hartaanval nabij is. ;D
« Laatst bewerkt op: 08 October 2008, 19:40:06 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2090
  • Zelfportret
Re: Panamakanaal lokomotieven
« Reactie #7 Gepost op: 08 October 2008, 19:36:51 »

Sorry Sobat Kras,

Dat krijg je, als figuren als mij, ook ineens het idee hebben om te gaan varen.
 
   :-[ :-[

Mijn excuses.

Gerrit F
Gerrit F

Van de draad af....

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12450
    • sleutelspoor
Re: Panamakanaal lokomotieven
« Reactie #8 Gepost op: 08 October 2008, 19:57:03 »
Hallo Sobat Kras,

Ook als is "dat bootje" 40 meter lang.  ;D

Gerrit F

Sommige van de scheepjes waar ik op gevaren heb haalde die lengte nog geen eens.
Met de "Maas" van 37 meter lengte en 1350 PK, zijn wij met 22 man aan boord van Maassluis naar Marseille gevaren, Jop gemaakt bij Cap Bon, terug via Gibraltar naar Greenock in Schotland, baggermolen opgehaald voor Durban (bunkeren in Dakar) en dan naar Kaapstad voor twee bakjes die via Beira naar de Mena el Al madie in de PG moesten. Negen maanden over gedaan. Afgelost in Bahrein.
De goeie ouwe tijd zal maar zegge!
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

br194

  • Offline Offline
  • Berichten: 328
  • Zie geen problemen, alleen uitdagingen.
Re: Panamakanaal lokomotieven
« Reactie #9 Gepost op: 08 October 2008, 20:07:07 »
Leuk om ook een een andere kant van de lokomotief te zien, wist niet een dat dit bestond.
Zo zie je maar,  nooit te oud om iets te leren  ;)

Willem.

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2090
  • Zelfportret
Re: Panamakanaal lokomotieven
« Reactie #10 Gepost op: 08 October 2008, 20:07:54 »
Hallo Sobat Kras,

Mijn zwager was HWTK en is een keer wezen kijken.
1 blik in de machinekamer van mijn schip en de opmerking was; "onze hulpmotoren zijn al groter", wijzend op mijn bescheiden GM 165 PK.
Hij werkte toen op de Queen of the Netherlands.
Dan spreekt z'n opmerking voor zich.  :D :D
Haalt z'n Spits toch gauw een snelheid van wel 10 Km per uur.  8)
Mits ongeladen en dat men de vele bruggen optijd opent.  ;)

Maar goed, een sleper moet het van zijn schroef hebben en niet van zijn rompsnelheid.
Dus zware motoren en grote schroeven.
Heb het wel eens gepresteerd om met een oude monopool, eerst volgas te varen en vervolgens "volle stop", verdwijnt onmiddellijk je hele achterdek onder water.  ;D  ;D  ;D

Gerrit F
Gerrit F

Van de draad af....

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12450
    • sleutelspoor
Re: Panamakanaal lokomotieven
« Reactie #11 Gepost op: 08 October 2008, 20:42:00 »
Hir kan ik nog uren over door gaan, maar dan zitten we op een heel ander terrein, en dat is geen trein. :D
SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2090
  • Zelfportret
Re: Panamakanaal lokomotieven
« Reactie #12 Gepost op: 08 October 2008, 20:48:31 »
Dag Sobat Kras,

Klopt,  ;D maar best leuk voor bij de borrel.  ;D

Maar heb zeker een on topicvraag over die locs die men bij het Panamakanaal gebruikt.
Tandrad. kabel of heeft men nog een andere, voor mij onbekende aandrijving hiervoor gebruikt?
En, hoe houd men die locs in het spoor?
Bedoel, de zijwaartse krachten zullen af en toe gigantisch zijn en men heeft het op de één of andere manier voor elkaar gekregen, dat ze niet steeds in het majem don...vallen.  ;D

Wie o wie weet het?

Gerrit F
Gerrit F

Van de draad af....

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2090
  • Zelfportret
Re: Panamakanaal lokomotieven
« Reactie #13 Gepost op: 08 October 2008, 21:02:55 »
Tandrad zo te zien.
Is niet helemaal duidelijk.
Dit heb ik inmiddels gevonden.
http://www.czimages.com/CZMemories/Photos/photoof41.htm

Nu de zijwaartse krachten en in de rails blijven, nog.

Gerrit F
Gerrit F

Van de draad af....

Geoffrey Korstanje

  • prutser
  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
Re: Panamakanaal lokomotieven
« Reactie #14 Gepost op: 08 October 2008, 21:47:59 »
Mooi topic zeg :).
Ik gok aan beide kanten een loc(of 2) om het schip in het midden te houden.
Voor de zijwaartse druk vermoed ik dat het eigen gewicht van de loc op de rails en het tandrad afdoende is. De locs lopen ook hoger op de afbeelding dus als ze trekken worden ze op de rails gedrukt.
Zie ook deze afbeelding. De trekdraad staat schuin naar beneden en op deze afbeelding is ook duidelijk het tandrad te zien. (op afb. klikken voor vergroting)
« Laatst bewerkt op: 08 October 2008, 21:51:10 door Geoffrey Korstanje »