Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Wim Vink
Vandaag
om 23:01:52
Lima
door
Dave.......
Vandaag
om 22:58:55
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 22:58:28
Mijn geweatherde modellen
door
Dave.......
Vandaag
om 22:42:29
Aachenau West
door
wob
Vandaag
om 22:34:05
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw?
door
MOVisser
Vandaag
om 22:29:47
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Bert55
Vandaag
om 21:46:43
Chinese prut kabel
door
Menno
Vandaag
om 21:33:22
Show je werkplek
door
cor_b
Vandaag
om 21:25:19
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
AP3737
Vandaag
om 21:00:32
schok bij vertrek
door
phdirk
Vandaag
om 20:52:17
Heroplage Artitec Plan W?
door
Petertje
Vandaag
om 19:24:07
Raadplaatje
door
Rick
Vandaag
om 19:15:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Huup
Vandaag
om 19:11:24
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos)
door
grossraumwagen
Vandaag
om 18:59:13
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
Martijn193
Vandaag
om 17:35:46
Seuthe gaat stoppen
door
ex-DR V100
Vandaag
om 15:46:46
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
Prutsert
Vandaag
om 15:03:06
Arduino loconet-interfaces
door
NTeering
Vandaag
om 14:09:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
BartvD
Vandaag
om 14:07:51
Spuitmondjes
door
Bahn-AG
Vandaag
om 13:51:34
Yamorc booster
door
Montanbahn
Vandaag
om 13:23:59
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
KNed
Vandaag
om 13:06:17
C en K rails samen
door
Blausee-Mitholz
Vandaag
om 12:54:53
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Keska
Vandaag
om 12:49:58
LS Models CIWL LX slaapwagens
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 09:52:25
Een NS 5500 knutselen
door
vpeters1984
Vandaag
om 07:05:49
Br 38 Piko Superen.
door
wob
24 July 2025, 21:31:24
Station Roodeschool
door
Torikoos
24 July 2025, 21:26:02
Keerlusmodule klappert nog......
door
Ronald Halma
24 July 2025, 21:11:24
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Algemeen
|
Ditjes en datjes
|
Panamakanaal lokomotieven
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
Volgende
- [
1
]
2
3
Omlaag
Auteur
Topic: Panamakanaal lokomotieven (gelezen 9447 keer)
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Offline
Berichten: 12450
Panamakanaal lokomotieven
«
Gepost op:
08 October 2008, 17:01:13 »
Bij het doorspitten van mijn fotoarchief kwam ik deze foto’s tegen. Het moet zo rond 1964-65 geweest zijn dat ik met de “Clyde” van L Smit & Co’s Internationale Sleepdienst Het boorschip “Big John van Colon/Christoba naar Borneo versleept heb. Voorgaande keren dat ik door het kanaal ging was het of midden in de nacht of de regen kwam met bakken uit de hemel. Nu kreeg ik eindelijk de kans om de wereldberoemde locomotieven van het Panakanaal op de plaat te zetten
Nog op volle zee en klaar om op te korten.
Bezig met opkorten van de sleep
"Big John"
Het naderen van de Gatun locks, het eerste sluisencomplex. Van enige spoorse aktiviteit is nog niets waar te nemen
Jawel hoor, daar is de eerste lokomotief die ons aan de tros zal gaan nemen. In totaal kregen wij als sleepboot vier van deze machines toegewezen. De sleep kreeg er ook nog eens vier!
In de greep van de lokomotief
Een van de machines in detail
Aan de klim van de lokomotieven kan je zien wat voor hoogteverschil er overwonnen moet worden. Dit gebeurt driemaal tot aan het meerniveau.
Laatste plaatje naar het hoogste niveau.
SK
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Nick Vandenzavel
Offline
Berichten: 244
BNLS-modulebaan in opbouw
Re: Panamakanaal lokomotieven
«
Reactie #1 Gepost op:
08 October 2008, 17:16:04 »
Leuke foto's!! Heb je er nog meer?
groetjes
Nick
Gelogd
Neem ook eens een kijkje op onze clubsite:
MSV Leuven
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Offline
Berichten: 12450
Re: Panamakanaal lokomotieven
«
Reactie #2 Gepost op:
08 October 2008, 17:19:18 »
Ja, maar daar is dit niet het juiste forum voor
Kijk eens op
www.tugspotters.com
daar staan veel meer van dit soort reportages.
GR,
SK
«
Laatst bewerkt op: 08 October 2008, 17:22:47 door Sobat Kras
»
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Peter Kleton
Offline
Berichten: 3971
Re: Panamakanaal lokomotieven
«
Reactie #3 Gepost op:
08 October 2008, 18:53:53 »
Hallo,
Als je bij Yahoo -engels laat zoeken naar -panamacanal+locomotive- krijg je eea te zien en te lezen over de ''Mules'', die in paren werkten of over een werktrein, die men opgehaald heeft uit het Gatun meer.Of over de lok die toch in een prive museum terecht kwam.Alles in het Engels, dat wel.
Zie ook bij
http://www.czimages.com/CZMemories/frtrain/frtr_index.htm
Groeten,Peter
Gelogd
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail met bovenleiding voor front en sluitsein.
Met kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Gerrit F
Offline
Berichten: 2090
Zelfportret
Re: Panamakanaal lokomotieven
«
Reactie #4 Gepost op:
08 October 2008, 19:28:44 »
Hallo Sobat Kras,
-
Visboutje gebruikt?
-
Het kwartje is gevallen.
Nu begrijp ik ook de reactie in dit topic:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=10178.180
Wel iets meer dan een "kenner".
Een beroeps schipper op de grote vaart, RESPECT.
Dat water blijft "kriebelen" zelfs bij een zoetwatermatroos, als mij, op een eigen "jacht"
Zo wordt dat genoemd door de overheid als een landrot ineens het wilde idee heeft om "de schipper" uit te gaan hangen.
Ook als is "dat bootje" 40 meter lang.
Gerrit F
Gelogd
Gerrit F
Van de draad af....
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Offline
Berichten: 12450
Re: Panamakanaal lokomotieven
«
Reactie #5 Gepost op:
08 October 2008, 19:33:53 »
«
Laatst bewerkt op: 08 October 2008, 19:35:43 door Sobat Kras
»
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Offline
Berichten: 12450
Re: Panamakanaal lokomotieven
«
Reactie #6 Gepost op:
08 October 2008, 19:34:43 »
Zeg dat NOOOIT meer, hier maak je geen vrienden mee!!! Schippers zitten op zoet, en Kapiteins en Gezagvoerders op zout
Dit ligt heel, heel gevoelig
SK. Gezagvoerder.
Zeg ook nooit meester of machinist tegen een (H)WTK. Je hebt grote kans dat hij een hartaanval nabij is.
«
Laatst bewerkt op: 08 October 2008, 19:40:06 door Sobat Kras
»
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Gerrit F
Offline
Berichten: 2090
Zelfportret
Re: Panamakanaal lokomotieven
«
Reactie #7 Gepost op:
08 October 2008, 19:36:51 »
Sorry Sobat Kras,
Dat krijg je, als figuren als mij, ook ineens het idee hebben om te gaan varen.
Mijn excuses.
Gerrit F
Gelogd
Gerrit F
Van de draad af....
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Offline
Berichten: 12450
Re: Panamakanaal lokomotieven
«
Reactie #8 Gepost op:
08 October 2008, 19:57:03 »
Citaat van: Gerrit F op 08 October 2008, 19:28:44
Hallo Sobat Kras,
Ook als is "dat bootje" 40 meter lang.
Gerrit F
Sommige van de scheepjes waar ik op gevaren heb haalde die lengte nog geen eens.
Met de "Maas" van 37 meter lengte en 1350 PK, zijn wij met 22 man aan boord van Maassluis naar Marseille gevaren, Jop gemaakt bij Cap Bon, terug via Gibraltar naar Greenock in Schotland, baggermolen opgehaald voor Durban (bunkeren in Dakar) en dan naar Kaapstad voor twee bakjes die via Beira naar de Mena el Al madie in de PG moesten. Negen maanden over gedaan. Afgelost in Bahrein.
De goeie ouwe tijd zal maar zegge!
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
br194
Offline
Berichten: 328
Zie geen problemen, alleen uitdagingen.
Re: Panamakanaal lokomotieven
«
Reactie #9 Gepost op:
08 October 2008, 20:07:07 »
Leuk om ook een een andere kant van de lokomotief te zien, wist niet een dat dit bestond.
Zo zie je maar, nooit te oud om iets te leren
Willem.
Gelogd
Gerrit F
Offline
Berichten: 2090
Zelfportret
Re: Panamakanaal lokomotieven
«
Reactie #10 Gepost op:
08 October 2008, 20:07:54 »
Hallo Sobat Kras,
Mijn zwager was HWTK en is een keer wezen kijken.
1 blik in de machinekamer van mijn schip en de opmerking was; "onze hulpmotoren zijn al groter", wijzend op mijn bescheiden GM 165 PK.
Hij werkte toen op de Queen of the Netherlands.
Dan spreekt z'n opmerking voor zich.
Haalt z'n Spits toch gauw een snelheid van wel 10 Km per uur.
Mits ongeladen en dat men de vele bruggen optijd opent.
Maar goed, een sleper moet het van zijn schroef hebben en niet van zijn rompsnelheid.
Dus zware motoren en grote schroeven.
Heb het wel eens gepresteerd om met een oude monopool, eerst volgas te varen en vervolgens "volle stop", verdwijnt onmiddellijk je hele achterdek onder water.
Gerrit F
Gelogd
Gerrit F
Van de draad af....
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Offline
Berichten: 12450
Re: Panamakanaal lokomotieven
«
Reactie #11 Gepost op:
08 October 2008, 20:42:00 »
Hir kan ik nog uren over door gaan, maar dan zitten we op een heel ander terrein, en dat is geen trein.
SK
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Gerrit F
Offline
Berichten: 2090
Zelfportret
Re: Panamakanaal lokomotieven
«
Reactie #12 Gepost op:
08 October 2008, 20:48:31 »
Dag Sobat Kras,
Klopt,
maar best leuk voor bij de borrel.
Maar heb zeker een on topicvraag over die locs die men bij het Panamakanaal gebruikt.
Tandrad. kabel of heeft men nog een andere, voor mij onbekende aandrijving hiervoor gebruikt?
En, hoe houd men die locs in het spoor?
Bedoel, de zijwaartse krachten zullen af en toe gigantisch zijn en men heeft het op de één of andere manier voor elkaar gekregen, dat ze niet steeds in het majem don...vallen.
Wie o wie weet het?
Gerrit F
Gelogd
Gerrit F
Van de draad af....
Gerrit F
Offline
Berichten: 2090
Zelfportret
Re: Panamakanaal lokomotieven
«
Reactie #13 Gepost op:
08 October 2008, 21:02:55 »
Tandrad zo te zien.
Is niet helemaal duidelijk.
Dit heb ik inmiddels gevonden.
http://www.czimages.com/CZMemories/Photos/photoof41.htm
Nu de zijwaartse krachten en in de rails blijven, nog.
Gerrit F
Gelogd
Gerrit F
Van de draad af....
Geoffrey Korstanje
prutser
Offline
Berichten: 1664
Re: Panamakanaal lokomotieven
«
Reactie #14 Gepost op:
08 October 2008, 21:47:59 »
Mooi topic zeg
.
Ik gok aan beide kanten een loc(of 2) om het schip in het midden te houden.
Voor de zijwaartse druk vermoed ik dat het eigen gewicht van de loc op de rails en het tandrad afdoende is. De locs lopen ook hoger op de afbeelding dus als ze trekken worden ze op de rails gedrukt.
Zie ook deze afbeelding. De trekdraad staat schuin naar beneden en op deze afbeelding is ook duidelijk het tandrad te zien. (op afb. klikken voor vergroting)
«
Laatst bewerkt op: 08 October 2008, 21:51:10 door Geoffrey Korstanje
»
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
Volgende
- [
1
]
2
3
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Algemeen
|
Ditjes en datjes
|
Panamakanaal lokomotieven