Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:18
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door 1200blauw
02 August 2025, 22:42:50
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
02 August 2025, 22:30:44
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door hervé
02 August 2025, 22:20:42
Aachenau West door wob
02 August 2025, 22:20:42
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
02 August 2025, 22:12:27
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
02 August 2025, 22:11:47
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
02 August 2025, 21:56:06
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
02 August 2025, 21:55:45
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stefan88
02 August 2025, 21:50:34
't Boemeltje door RobVille
02 August 2025, 21:36:12
Ronald doet de Fork Challenge! door Frank 123
02 August 2025, 21:24:59
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
02 August 2025, 20:24:06
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
02 August 2025, 20:21:24
Mooi weer om buiten te spelen door Karben
02 August 2025, 20:10:33
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
02 August 2025, 19:52:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
02 August 2025, 19:29:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
02 August 2025, 19:05:08
Vitrinekast door Frits C
02 August 2025, 19:03:57
Grootspoor in Frankrijk door ruben derks
02 August 2025, 19:00:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
02 August 2025, 18:41:20
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
02 August 2025, 18:24:12
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door NS264
02 August 2025, 18:15:26
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jeroen Water
02 August 2025, 17:59:56
Fleischmann Anna ombouw. door jerrytrein
02 August 2025, 17:32:09
Raadplaatje door HIJ
02 August 2025, 17:24:22
Märklin baanplan uitprinten op ware schaal door MOVisser
02 August 2025, 17:16:11
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door BartvD
02 August 2025, 16:29:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
02 August 2025, 16:17:47
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Forever Rocofan
02 August 2025, 16:03:46

Auteur Topic: K-Terp - (Baanplan N)  (gelezen 13121 keer)

X-GUZ

• Offline Offline
K-Terp - (Baanplan N)
« Gepost op: 07 October 2008, 08:56:57 »
Weer helemaal hertsteld na het verlies van vorig baanplan  ;), een tigtal schetsjes en baanplannen een geheel nieuw baanplan, welke niet te vergelijken is met voorgaande.

Uitgangspunten:
  • Een bergachtig landschap moeten worden (laag gebergte), wil met passagier en goederentreinen gaan rijden uit  de 3e periode, met hoofdzakelijk diesels.
  • Een dorpje met doorgangstation en goederenloods.
  • Kleine industrie met rangeermogelijkheden gecombineerd met een gedeelte van een stad.
  • De locs door kunnen blijven rijden, dus geen pendelbaan.
  • het mag niet al te gecompliceerd worden met tigtallen wissels
  • Een klein schaduwstation zodat er afwisselende treinen rijden.

Graag commentaar op onderstaand baanplan.

Klik op het plaatje voor een vergroting.

Ik denk dat ik alles zo gerealiseerd heb, de stad kan boven het schaduwstation geplaats worden, welke vanaf de achterkant berijkbaar is.
De beide keerlussen heb ik gescheiden door en berg, omdat het bijde uit lussen dicht bij elkaar liggen.
De lichtgroene gedeeltes zijn de laagste niveaus, des te donkerder de kleur, des te hoger is het niveau (hoogte op baanplan aangegeven).
Het bruine gedeelte is het schaduwstation welke vanaf de achterkant berijkbaar is.

Vriendelijke groeten, Klaas Terpstra.

« Laatst bewerkt op: 12 October 2008, 22:18:51 door Hans van de Burgt »

mmhajvth

• fulltime busy
  • Offline Offline
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Nieuw (baanplan N) K-Terp
« Reactie #1 Gepost op: 07 October 2008, 09:48:27 »
Beste Klaas,

Ik heb je vorige baanplan ook gezien, en ik zou willen zeggen dat je in mijn ogen een hele grote stap voorwaards hebt gezet!
Heel netjes gedaan!
Overigens keerlusssen kan ik niet vinden want in mijn opini is het gewoon een verfrommelt ovaal... Wat misschien wat lullig klinkt, maar als we gaan voor een eenvoudig te bouwen baan is dit wel doeltreffend en blijft het toch leuk om naar te kijken!

Wel ben ik benieuwd waarvoor je dat spoor helemaal rechts onder op een hoogte van 0 mm wilt gaan gebruiken.
En wat de lengtes van je perrons zijn?
Wellicht moet je hier en daar ook nog even kritisch kijken naar de hoogtes.
Want sporen die elkaar kruisen met een hoogte verschil van maar 4 cm?
Of sporen die in 1 meter lengte 4 cm moeten dalen en weer stijgen (dat word dus een helling van minstens 8%)? (Deze laatste situatie bevind zich rechts voor)

Maar verder zou ik je vast veel bouw plezier willen wensen!!
En post vooral (bouw)foto's als je toch bezig bent  ;D

m.v.g.

Mark

« Laatst bewerkt op: 07 October 2008, 11:24:17 door mmhajvth »
love to build realistic     let's be kind.

Saraan

• Offline Offline
    • Brussel-Noord anno 1920
« Reactie #2 Gepost op: 07 October 2008, 11:14:25 »
Klaas, dit is een boeiend en speels baanplan. Het sporenverloop is knap bedacht, met een ingenieuse combinatie van relief en spoortrace. Dit lijkt me een zeer leuke baan om in te kleden. De hellingspecentages kunnen prima onder controle gehouden worden, maar je zal de werkelijke hoogte van je sporen nog eens moeten uitrekenen (max 2.5% helling). Ik zie geen technische knelpunten of problemen.

Een opmerking is je stationnetje. Ik zou het stationsemplacement toch nog verder invullen. Ik zou die lagergelegen goederensporen ook bij het station betrekken, zodat je stationsemplacement een geheel wordt, met perrons voor personenverkeer en achterliggende goederenkades. Zorg ervoor dat de perrons voldoende lengte hebben. en eventueel een klein lokloodsje erbij voor de plaatselijke rangeerlok de nacht te kunnen onderbrengen.

Ik weet niet of je zou overwegen om bij je klein industrieterrein links een oversteek te plaatsen, zodat het bereikbaar is vanuit beide sporen. 't Is maar een suggestie. Voor een uittrekspoor is er geen plaats, en ik zou die dan maar achterwegen laten.

Ik vind dit een erg leuk plan, met veel invulmogelijkheden. Goe bezig, ga zo door!

edit: Ik hoop dat je gedacht hebt een de bereikbaarheid van de achterkant van de baan. Je bent misschien een volle 2m, maar centraal achteraan moet je over 1m werken, en dat is echt te veel! (ervaring ;)).
« Laatst bewerkt op: 07 October 2008, 11:32:13 door Saraan »

X-GUZ

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 07 October 2008, 13:08:36 »
Ten eerste hartelijk dank voor jullie commentaar :).

Even wat toelichtingen en vragen.

Wellicht moet je hier en daar ook nog even kritisch kijken naar de hoogtes.
Want sporen die elkaar kruisen met een hoogte verschil van maar 4 cm?
Of sporen die in 1 meter lengte 4 cm moeten dalen en weer stijgen (dat word dus een helling van minstens 8%)? (Deze laatste situatie bevind zich rechts voor)

Een kruising van 40 mm is toch voldoende voor een N spoor?
De daling en stijging van 40mm binnen 1 meter zit er volgens mij niet, hij komt vanaf het 100mm niveau daalt naar 60 mm en daalt vervolgens naar 20 mm gaat dan onder het 140mm niveau door (verborgen baandeel) en komt zeer terug om te stijgen in dezelfde etappes.
Natuurlijk gaat dit niet trapsgewijs maar in een vloeiende lijn.

Wel ben ik benieuwd waarvoor je dat spoor helemaal rechts onder op een hoogte van 0 mm wilt gaan gebruiken.

Het was eigenlijk de bedoeling om hier een grind verlading te maken, maar de ruimte is misschien wel erg klein.

Een opmerking is je stationnetje. Ik zou het stationsemplacement toch nog verder invullen. Ik zou die lagergelegen goederensporen ook bij het station betrekken, zodat je stationsemplacement een geheel wordt, met perrons voor personenverkeer en achterliggende goederenkades. Zorg ervoor dat de perrons voldoende lengte hebben. en eventueel een klein lokloodsje erbij voor de plaatselijke rangeerlok de nacht te kunnen onderbrengen.

Je bedoelt de 2 sporen beneden weg laten en die verplaatsen in de nabijhijd van het station, hierbij de lus om het dorp groter maken om ruimte te creéren?
Hoe lang moeten dezen ongeveer zijn (N)?.

Ik weet niet of je zou overwegen om bij je klein industrieterrein links een oversteek te plaatsen, zodat het bereikbaar is vanuit beide sporen. 't Is maar een suggestie. Voor een uittrekspoor is er geen plaats, en ik zou die dan maar achterwegen laten.

Bedoel je met de oversteek een kruising van de paralelle sporen (orange en blauw) en dan de lus in en vervolgens weer kruisen (zoals een inhaalspoor)?
De breedte van 1 meter is geen probleem want het geheel komt op een degelijke tafel op zwenkwielen, welke op een laminaat vloer staat.

Zelf zat ik nog te denken aan een kopstation boven het schaduwstation, maar misschien word dit te hoog (ivm steiging %).

Vriendelijke groeten Klaas Terpstra

Saraan

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 07 October 2008, 13:50:28 »
In verband met de oversteek, bedoel ik gewoon een extra wisselpaar om van het linker op het rechter spoor te geraken.

De gindgroeve is een leuk accent. Maar het spoor met de vermelding "goederenloods" zou ik inderdaad opnemen in het stationsplan. De lengte van een perron hangt af van de lengte van de (personen)treinen dat je denkt in te zetten, maar langer dan de lengte van de opstelsporen van je schaduwstation heeft ook geen zin. Volgens je schaduwstation lijkt het mij dat je met een maximale treinlengte zit van 50cm. Is dat juist?

De doorrijhoogte zou je beter op 5 cm houden, 6cm inclusief constructie en bedding.

Een extra kopstation boven het schaduwstation is mogelijk, maar geforceerd. Ik zou het niet doen, en proberen om de themas die je nu hebt gebruikt, volledig uit te werken. (grindgroeve, industriezone, dorp met station,...) en dan ook proberen om de zichtbare rijlengte te optimaliseren, en een speels geheel te bedenken met een paar bruggen en viaducten.

X-GUZ

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 07 October 2008, 21:04:24 »
Ik denk dat ik die oversteek zo goed heb gemaakt, maar krijg je zo geen kortsluiting? Want je kan nu de trein via deze extra wissels omdraaien.
Ook heb ik het spoor van de goederenloods verplaatst richting station. en nog een extra spoortje voor een lokloods.
Ook heb ik de vorm bergen iets aangepast zodat de tunnelportalen "haakser"op de rails staan.
Zie aangepaste afbeelding baanplan.
De opstelsporen zijn 80 tot 83 cm lang, hoe lang de trein dan kan zijn weet ik niet.
Het perronspoor is 50 cm recht en dan nog de lengte van 3 R2 300 bochtjes. Heb geprobeerd het rechte stuk langer te maken maar dat is mij niet gelukt. Het word een dorpsstationnetje dus erg lang zal dit perron niet worden, dit zou naar mij gevoel ook niet staan op deze afmeting van het totaal. Het station met niet overheersen.
Met de hoogtes ben ik nog niet bezig geweest, dat is een taak voor morgen.

Klik op de afbeelding voor een vergroting.

Vriendelijke groeten, Klaas Terpstra

r0n

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 07 October 2008, 22:27:25 »
ziet er echt leuk uit. Je zal inderdaad kortsluiting krijgen als je er niets aan doet. Maar daar zijn verschillende oplossingen voor te vinden.

HSB

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 07 October 2008, 23:32:57 »
Je bent goed hersteld Klaas, want dit is een mooi baanplan. Speels, met veel ruimte voor landschap en scenery. Hier kun je echt iets moois van maken. :)

2 tips evenwel:
- je kan de bogen op het laagste niveau eenvoudig nog wat ruimer maken. In verhouding tot de andere bogen lijken ze nu wat krap.
- De lus op het laagste niveau is wat kort, de trein is in no-time terug, tenzij je hem een poosje in de tunnel laat wachten natuurlijk. Omdat de lus onder een stuk van 14 cm hoogte doorloopt, zou je ook de lus groter kunnen maken, of een extra spoor aanleggen, bij wijze van 2e schaduwstationnetje. Daar is zo te zien genoeg ruimte voor.

Succes, Herman
Herman is op 3 april 2010 overleden.

X-GUZ

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 07 October 2008, 23:44:09 »
Ik kon het toch niet laten om nog even met de hoogtes te vogelen (anders had ik niet kunnen slapen).
De op het baanplan aangegeven hoogtes veranderen wel, maar zonder iets aan het baanplan te veranderen kan ik een hoogteverschil van 6,62 cm op de meest kritieke kruising halen met een stijging van 2%  ;D.
Het hoogste niveau kan dan zefs op 20 cm (met een vlak schaduwstation)  :D.

2 tips evenwel:
- je kan de bogen op het laagste niveau eenvoudig nog wat ruimer maken. In verhouding tot de andere bogen lijken ze nu wat krap.
- De lus op het laagste niveau is wat kort, de trein is in no-time terug, tenzij je hem een poosje in de tunnel laat wachten natuurlijk. Omdat de lus onder een stuk van 14 cm hoogte doorloopt, zou je ook de lus groter kunnen maken, of een extra spoor aanleggen, bij wijze van 2e schaduwstationnetje. Daar is zo te zien genoeg ruimte voor.

Bedankt voor de tips, ik zal dit zeker overwegen, maar eerst even een stukje slapen.
« Laatst bewerkt op: 07 October 2008, 23:47:25 door K-Terp »

Gerard110

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 08 October 2008, 07:26:30 »
let wel op de de bochten soms erg dicht bij elkaar liggen. bij de wat krapere radiï krijg je dat de wagons gaan overhellen en elkaar raken als ze elkaar passeren. zoals in de tunnel bij het kleine rangeer deel. Er zit voor die binnenste bocht nog een klein recht stukje (17mm als ik het goed zie) als je die er vanaf haalt hebben de bochten al wat meer ruimte
« Laatst bewerkt op: 08 October 2008, 07:28:17 door Gerard »

X-GUZ

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 08 October 2008, 07:54:28 »
let wel op de de bochten soms erg dicht bij elkaar liggen. bij de wat krapere radiï krijg je dat de wagons gaan overhellen en elkaar raken als ze elkaar passeren. zoals in de tunnel bij het kleine rangeer deel. Er zit voor die binnenste bocht nog een klein recht stukje (17mm als ik het goed zie) als je die er vanaf haalt hebben de bochten al wat meer ruimte

Bedankt voor de oplettendheid.
In werkelijkheid zal dit stukje van 17 er ook niet tussen komen, maar anders krijg ik ze in het programma anyrail niet aan elkaar, er zitten nog een paar van die puntjes in.
« Laatst bewerkt op: 08 October 2008, 08:06:53 door K-Terp »

Saraan

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 08 October 2008, 09:47:36 »
Je hebt gelijk met het elektrisch probleem met die extra oversteek bij het industriespoor. Zonder die wissels is je baan elektrisch zeer eenvoudig. Met die wissels zit je plots met keerlus-problemen (die zijn oplosbaar  ;)). Je moet zelf maar beslissen wat je voorkeur heeft.

Met die extra terechte opmerkingen, kom je dicht bij je definitieve versie, denk ik. Ik heb een sterk vermoeden dat je veeeel plezier gaat beleven aan deze baan. Ik ben benieuwd om de bouw ervan te kunnen volgen...

Succes!

X-GUZ

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 08 October 2008, 10:31:14 »
Die extra wissels weet ik nog niet of ik dat wel doe, het is natuurlijk ook wel leuk dat je de treinen kan omkeren, hoewel dat ook weer problemen kan geven want ze kunnen elkaar dan tegemoet rijden.
Wat is de oplossing voor de keerlus, en is er iets wat zowel anoloog als digitaal te gebruiken is (wil eerst anoloog proefrijden), en schuilen er nog meer problemenm achter?
De tip van Herman heb ik wel toegepast in de nieuwste versie, dit is wel heel wat rails extra omdat ik het 2eschaduwstation op dezelfde plaats wilde hebben als de 1e i.v.m. bereikbaarheid.
Ze zitten nu boven elkaar (zie afbeelding) op een afstand van 180mm.
De werkelijke bouw moet nog even op zig laten wachten (een week of 3) omdat ik een ander plaats voor de baan heb gevonden waar veel meer ruimte is (en geen ramen), dit is de zolder op de schuur (mijn 2e huis  ;D) alleen moet deze nog geisoleerd worden , en gipsplaten, schilderen, vloer e.d. (valt best mee dus :D)
Voordeel hiervan is dat ik het plan nog eens rustig kan bekijken, meer tips verwerken, en meer informatie inwinnen over de werkelijke bouw (ik heb heeeele mooie plaatjes gezien bij Keuterman) en spullen kan gaan verzamelen.

Klik op de afbeelding voor een vergroting.

« Laatst bewerkt op: 08 October 2008, 10:52:07 door K-Terp »

Saraan

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 08 October 2008, 12:10:15 »
Indien je eerst analoog, en later wilt omschakelen naar digitaal, dan zijn keerlussen we degelijk een probleem. Met mijn baan wou ik hetzelfde doen, en hoopte dat de kortsluitloze versies van keerlusmodules hiervoor te gebruiken waren. Maar niet dus. (Ik gebruik de digitale keerlusmodules van Müt, en de 2de detectiesector blijkt stroomloos in neutrale stand, waardoor in analoog gebruik de treinen de keeerlus niet helemaal kunnen doorrijden, maar dat is technisch geleuter)

Als je enkel analoog, of enkel digitaal rijdt, dan is een keerlus geen probleem. Wil je beide kunnen rijden, dan kan je best keerlussen vermijden. Ik heb althans (nog) geen kant en klare oplossing.

X-GUZ

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 08 October 2008, 20:46:08 »
De bedoeling is om eerst even anoloog proef te gaan rijden, omdat digitaal voor mij nog onbekend gebied is. Dus alleen maar even kijken of de loks overal probleemlooos rijden, lukt dit niet dan zal het digitaal ook niet lukken en weet ik dus waar ik moet zoeken.
De oplossing voor mij is denk ik de 2 wissels van elkaar isoleren en hier niet anoloog doorheen rijden (of helemaal niet plaatsen, ik weet het nog steeds niet).
Dan de stap naar digitaal maken met eerst alleen het ombouwen van de loks en een MultiMaus (welke ik al heb) en de wissels digitaal aansturen, die ga ik helemaal niet eerst anoloog aansluiten.
Een volgende stap word dan naar koploper, met indelen in blokken en bezetmelders etc, waar ik nog helemmaal geen kaas van heb gegeten.

P,s de verbouwing van de zolder is begonnen.