Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 18:54:56
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:49:20
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door janpetel
Vandaag om 18:27:43
Sikje 225 door BartvD
Vandaag om 18:25:38
digitaal veranderd in 15 jaar door C_Jabaaij
Vandaag om 18:24:48
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 18:21:13
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 17:00:48
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 16:32:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Locatie van foto gezocht door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:21:13
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door shay59
Vandaag om 12:07:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:52:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Hans Reints
Vandaag om 11:52:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 11:44:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 11:16:52
Lima IRM pimpen door Railpassie
Vandaag om 11:13:09

Auteur Topic: seinbestuur vraagje...  (gelezen 14237 keer)

Remco.

• Offline Offline
Re: seinbestuur vraagje...
« Reactie #60 Gepost op: 12 October 2008, 13:55:31 »
Remco,

Helaas mis. Koploper kan ook met 1 bezetmelder werken; echter zelf zou ik dit niet doen, maar dat is een tweede....

Misschien ook verstanding om echte Koploper vragen op het Koploperforum te stellen; daar zit zeker de kennis.

Mvg,
Paul.

Paul,

Ik heb nog eens de handleiding, hoofdstuk Beschrijving aansluiten van de blokken doorgelezen.

Hier staat:

Citaat
Bezetmeldpunten

Koploper moet weten waar een trein zich bevindt om hem automatisch te kunnen besturen. Hiervoor moeten in de
baan bezetmeldpunten worden ingebouwd, die in feite de 'ogen' van het programma zijn. Koploper heeft in principe
genoeg aan 2 bezetmelders per blok. De 'oude' methode van 3 bezetmelders per blok wordt natuurlijk nog gewoon
ondersteund. Je kunt hier meer over lezen in een apart hoofdstuk »Page 254.

Op basis van deze tekst concludeer ik dat er dus minimaal 2 BM's nodig zijn. Op basis
daarvan zullen velen met mij datzelfde concluderen denk ik :)

En op je voorstel om vragen op het KL forum te stellen, op zich niets mis mee, maar het risico bestaat dat een discussie verwatert over 2 of meer fora.

En het voordeel van BNLS is naar mijn idee dat het hier niet uitmaakt wat je gebruikt of je nu 2-rail, 3-rail, analoog, digitaal, Dinamo, Koploper, beginner, gevorderde, expert, N of H0 etc etc bent/is/rijdt, je bent welkom om je probleem te delen en samen te werken aan een oplossing ;D

Gr. Remco.
« Laatst bewerkt op: 12 October 2008, 13:57:17 door Remco »

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #61 Gepost op: 12 October 2008, 14:06:53 »
Remco, duik maar even in de Koploper handleiding vanaf bladzijde 257. Het verhaal over de dynamische blokken.

Sander

Sander

• Offline Offline
« Reactie #62 Gepost op: 12 October 2008, 14:08:09 »
Citaat
Op basis van deze tekst concludeer ik dat er dus minimaal 2 BM's nodig zijn. Op basis daarvan zullen velen met mij datzelfde concluderen denk ik

Geheel juiste gedachte, ik zie het namelijk precies zo.

Citaat
het voordeel van BNLS is dat het hier niet uitmaakt wat je gebruikt of je nu 2-rail, 3-rail, analoog, digitaal, Dinamo, Koploper, beginner, gevorderde, expert, N of H0 etc etc bent/is/rijdt, je bent welkom om je probleem te delen en samen te werken aan een oplossing

Als er zulke grote tegels zouden zijn dan zouden we deze tekst erop afdrukken...Mooier kan ik het niet samenvatten.

mvg,
Sander
mvg,
 Sander

Sander

• Offline Offline
« Reactie #63 Gepost op: 12 October 2008, 14:12:02 »
Citaat
duik maar even in de Koploper handleiding vanaf bladzijde 257. Het verhaal over de dynamische blokken.

Nog altijd 2 melders per blok nodig. (niet geheel juist, want met 2 melders, lees: lichtsluisen, zijn meerdere sporen aan te sluiten)
1 aan het begin van het blok, 1 aan het eind.

mvg,
 Sander

mvg,
 Sander

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #64 Gepost op: 12 October 2008, 14:21:16 »
Juist Sander, daar doelde ik op. En dan met name in de situatie dat je met 2 melders een reeks sporen aankunt.

Volgens mij hoeft het overigens niet beperkt te blijven tot lichtsluizen. Bij volledige detectie (dus bv weerstandslak op wagons) kan het -denk ik- ook met stroomdetectie.

Sander (Dam)

Remco.

• Offline Offline
« Reactie #65 Gepost op: 12 October 2008, 14:26:17 »
Ja technisch kan het volgens mij wel. Administratief wordt het wel wat complexer denk ik maar niet onmogelijk.

henk

• Offline Offline
« Reactie #66 Gepost op: 12 October 2008, 14:27:59 »
in een schaduwstation is "netjes" remmen niet interessant want niemand ziet het.

Dave en Sander spreken elkaar tegen over Koploper, dus heren deskundigen, even éénduidig de vraag van Timo beantwoorden:

"kan ik in een schaduwstation werken met slechts één terugmelder per blok?"

Groet, Anne W

Dat ben ik niet met je eens. Hoe netter en zorgvuldiger een trein afremt, hoe optimaler er van de lengte van een opstelspoor gebruik kan worden gemaakt. Zoals gezegd liggen mijn stopmelders op slechts 20 centimeter van het daaropvolgende wissel. Dat kan alleen met gebruik van twee terugmelders en het 'leren remmen' principe uit Koploper en sommige andere programma's. Ziet er niet alleen heel fraai uit, maar is juist in een schaduwstation, waar iedere centimeter opstelruimte telt,  dus ook nog heel praktisch.

Kan Koploper toe met één melder per blok? Dat kan zelfs op twee manieren.

1. De domme manier. Trein rijdt blok in en komt bij het bereiken van die ene stopmelder tot stilstand. Ziet er niet alleen slordig uit, maar kost ook opstelruimte om de reden die je eerder zelf al noemde: niet alle treinen zullen daar even snel stoppen.

2. Sander doelde eerder op een gemeenschappelijk meldpunt voor meerdere blokken. Dat punt ligt dan voor de wisselstraat naar de opstelsporen en dient in feite als eerste melder voor alle blokken. Aan het einde van ieder opstelspoor ligt dan nog een stopmeldpunt. Dan remmen de treinen desnoods al op de wisselstraat en verder in het blok weer netjes af en kunnen tot op de centimeter op de juiste plek stoppen.

Beide methoden werken natuurlijk alleen als het schaduwstation maar in één richting wordt bereden.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Remco.

• Offline Offline
« Reactie #67 Gepost op: 12 October 2008, 14:47:53 »

[Hardop denken]

De BM 2 en 3 zijn aangesloten op dezelfde BM en 4 en 5 ook samen op 1 BM.

Zodra een trein geparkeerd het bovenste spoor in rijdt vanaf 1 zal eerst 2/3 bezet geven en de trein afremmen. Vervolgens zal 4/5 bezet geven en de trein stoppen. Nu moet de trein dus de beweging maken zoals bij een lichtsluis dus achteruit tot de bezetmelder niet meer bezet geeft. Koploper weet wel dat de trein in dat blok staat, dus het blok is bezet.

Als nu trein 2 komt vanaf 6 naar het onderste spoor zal eerst 4/5 een BM geven en de trein afremmen. Vervolgens zal 2/3 een BM geven en de trein stoppen.
Nu dus weer een achterwaartse beweging en de trein staat in het blok zonder een BM. Koploper weet dat het blok bezet is.

Volgens mij moet dit toch werken ? En ook voor meer dan 2 blokken. Hierbij is het blok dus zelfs van 2 kanten te berijden.

[/Hardop denken]

Denk vooral mee ;D

Gr. Remco.

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #68 Gepost op: 12 October 2008, 14:48:27 »
Henk, naast een gemeenschappelijk meldpunt aan het begin, kun je ook een gemeenschappelijk meldpunt aan het einde van de stationssporen gebruiken.

In het kort : Je kunt die melder maken met een lichtsluis (lichtstraalje over alle sporen). Zodra het lichtstraaltje onderbroken wordt is de trein bij het einde van het spoor aangekomen. De trein stopt en rijdt een klein stukje terug tot de lichtstraal niet meer onderbroken is.

Essentie is wel dat je op ieder tijdstip met slechts 1 trein kunt rijden in het schaduwstation.

Sander

henk

• Offline Offline
« Reactie #69 Gepost op: 12 October 2008, 14:57:09 »
Mja, maar dat vind ik wat veel gedoe voor een paar terugmeldpunten besparen. Is dat stukje terugkarren in Koploper of een ander programma geïmplementeerd?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Remco.

• Offline Offline
« Reactie #70 Gepost op: 12 October 2008, 15:00:47 »
Henk,

Volgens mij kan koploper dat, in ieder geval met lichtsluizen. Of het in 1 keer met BM's kan is even de vraag maar ik zou niet weten waarom niet.
« Laatst bewerkt op: 12 October 2008, 15:09:54 door Remco »

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #71 Gepost op: 12 October 2008, 15:12:27 »
@Henk, Koploper kan het allemaaal voor je doen - handleiding bladzijde 257.

@Remco, m'n eerste reactie is dat jouw plan met 'n enkele bezetmelder over meerdere sectie's kan werken. Je verlaat echter 'n essentieel deel van de gedachte van dynamische blokken in Koploper.
In de door Paul beschreven oplossing wordt nagestreefd dat op 1 spoor twee treinen kunnen worden geparkeerd. De eerste rijdt door tot het einde (minus 'n klein stukje) en de tweede rijdt door tot het kontje net voorbij de eerste melder is gekomen. Op basis van treinlengte parkeer je dan twee treinen op lange sporen.

Sander

Remco.

• Offline Offline
« Reactie #72 Gepost op: 12 October 2008, 15:20:30 »
Ja dat is waar, maar je hebt dus 2 keuzes denk ik dan, net wat je zelf wilt. Dus of zoals het origineel bedoeld is met de beperking 1 richting met 2 treinen of 2-richting maar met 1 trein.

Dan kan je dus het aanpakken zoals voor je zelf ( lees: je baan ) het gunstigst is. Iemand die alleen met lange IC treinen rijd zal misschien voor de 2 richting optie gaan en iemand die kleine TPIII/II treintjes rijdt zal voor de 2 trein optie gaan.

Dan komt gelijk de vraag bij me op, het combineren van deze 2 opties ;D Dat zou ideaal zijn.

Ik ga trouwens sowieso eens kijken naar het dynamische blok met BM's daar kan ik misschien wel wat mee.

Gr. Remco.

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #73 Gepost op: 12 October 2008, 15:38:53 »
Het is inderdaad leuk om eens te proberen of jouw plannetje werkt om met 2 bezetmelders (over meerdere sectie's) een schaduwstation in te richten. Als je maar wel in je achterhoofd houdt dat je nog wat moet toevoegen om te zorgen dat niet 2 treinen op het zelfde moment rijden (1 die binnenkomt van links en 1 die binnenkomt van rechts). Dan zou het wel eens fout kunnen gaan.

Combineren met de oorspronkelijk bedachte oplossing zal niet gaan, tenzij je alles detecteerd (dus weerstandslak op alle wagons). Je moet dan namelijk 'het kontje' van de trein over de meldergrens kunnen zien.

Sander

Remco.

• Offline Offline
« Reactie #74 Gepost op: 12 October 2008, 15:42:33 »
Ja de weerstandslak was ik inderdaad even vergeten. Je zou dan voor je de beweging maakt ook het andere inrijspoor moeten claimen. Daarmee blokkeer je dan de beweging.