Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Zelf gebogen brug maken door hmmglaser
Vandaag om 22:02:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 21:56:39
booster vraag door Martin Domburg
Vandaag om 21:55:08
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 21:44:03
Raadplaatje door GerardvV
Vandaag om 21:37:11
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 21:29:00
Interieur ideeën voor gebouwen door Martin Domburg
Vandaag om 21:27:39
Trix BR94 ontspoort door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:26:08
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
Vandaag om 20:45:26
Wat was jullie allereerste loc? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 20:45:22
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 20:21:27
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:14:32
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 20:08:37
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Huup
Vandaag om 19:53:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 18:29:04
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Ben
Vandaag om 18:06:27
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door AlbertG
Vandaag om 17:51:42
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
Vandaag om 17:44:39
Programmeren cv door Martin Domburg
Vandaag om 17:39:44
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
Vandaag om 17:30:36
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 16:27:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:59:22
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:55:30
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Biesje
Vandaag om 15:44:26
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door martijnhaman
Vandaag om 14:19:41
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 14:11:18
Site Uhlenbrock door VAM65
Vandaag om 13:58:47
Tams app door reinderlf
Vandaag om 12:55:06
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:28:06
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 12:26:44

Auteur Topic: 4U - (Baanplan N) de bouw ervan  (gelezen 14525 keer)

MRP_Peter

• Gast
4U - (Baanplan N) de bouw ervan
« Gepost op: 06 October 2008, 10:53:35 »
Zoals eerder in baanplannen aangegeven ga ik hier dus verder met het complete bouwverslag van de baan.

De baan bestaat uit 4 gelijke delen qua lengte en breedte omdat de baan ook vervoerd moet kunnen worden.
Ik heb als eerste het framewerk gemaakt van de afzonderlijke delen, daar eerst de op maat gezaagde plaat multiplex op gemonteerd omdat dat makkelijker zaagt.

Op zich, in het begin is het wat tekenwerk op een op maat gezaagde multiplex plaat van 2x4 voet (61 cm x 122 cm), waarna de delen die op een hoger nivo komen, uitgezaagd kunnen worden.
De beide bocht-radiussen zijn radius 3 en 4 van Fl-piccolo.
Zie foto:

Nadat de baan op de plaat getekend is kan deze uitgezaagd worden met een decoupeerzaag.
Eenmaal uitgezaagd, kan de vorm, waarop de baan vast komt te liggen, op speciaal op maat gemaakte stukjes houten balk gemonteerd worden die allemaal een en dezelfde hoogte hebben daar de baan overal op gelijk nivo komt te liggen en alleen het landschap in nivo gaat verschillen.
Zie foto:

De 2 achterste delen, waar ik als eerste mee ben begonnen zijn qua baan indentiek aan elkaar, zij het dat ze elkaars spiegelbeeld zijn.
De bakken hebben overigens hun benodigde poten al zodat het geheel op de poten kan staan, om het eraan werken te vergemakkelijken.

De poten van de bakken hebben stelbouten aan de onderkant zodat het geheel op een ietwat ongelijke vloer waterpas gezet kan worden.
De bakken zelf hebben messing pinnen (mannetje/vrouwtje) aan de koppelzijden om ervoor te zorgen dat ze niet kunnen verschuiven als ze gekoppeld zijn of worden.

Goed, eenmaal de vormen waarop de rails moeten komen vastgezet te hebben kan met de ruwe aankleding van het landschap begonnen worden waarover de volgende keer meer.

Met vriendelijke groet,

Peter.

Camickaeze

• Offline Offline
Re: 4U - (Baanplan N) de bouw ervan
« Reactie #1 Gepost op: 06 October 2008, 13:41:27 »
Je zult wel redelijk strak staan met zoeen berg 7UP op...  ;D

Maar het ziet er nu al goed uit! Ik zal je draadje in de gaten houden.. Maar wat ik niet begreep, ook al niet uit je eerdere draadje in 'Baanplannen'; maak je (of u) modelbanen op bestelling of is dit gewoon een leuk tussendoortje??
Ik bén vreemd, en sta daarom altijd normaal op de foto!

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 06 October 2008, 15:19:44 »
Ik vind het ook wel een leuk project om te gaan volgen, groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

maikel123

• Offline Offline
    • Westerspoor Project
« Reactie #3 Gepost op: 06 October 2008, 19:06:26 »
project ziet er leuk uit ben benieuwd naar het eindresultaat.

Gr Maikel
Er bestaan geen domme vragen, alleen domme antwoorden

MRP_Peter

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 07 October 2008, 13:49:55 »
Je zult wel redelijk strak staan met zoeen berg 7UP op...  ;D
..........maak je (of u) modelbanen op bestelling of is dit gewoon een leuk tussendoortje??.....

Die grote berg 7-up valt wel mee, lege blikjes zijn in Maleisie een gewild item om te re-cyclen en brengen een euro per kilo op  ;)

Ik maak buiten modelspoorprodukten, ook complete modelbanen op speciaal verzoek van klanten in Maleisie aan de hand van een door hun aangedragen ontwerp.
Dit ontwerp wordt dan met de klant doorgesproken om de haalbaarheid te bekijken, zowel het sporenplan op zich, alsmede het financiele plaatje wat daaraan vasthangt.
Ook wordt bekenen of het banenplan past in de woonsituatie van de klant, indien de klant besluit om de modelbaan thuis te houden.
Indien de klant over bijvoorbeeld bedrijfsruimte beschikt dan kan de omvang van de baan daarop aangepast worden.
Ook wordt bekeken welk soort landschap de klant zou willen aan de hand van een aantal voorbeelden, bijvoorbeeld veel bos, of juist weinig, veel gebouwen en huizen, enzovoorts.
Het uitgangspunt is hierbij altijd dat de baan een zo realistisch mogelijke uitstraling heeft voor zover dat mogelijk is natuurlijk.
Ik tracht bij de bouw van de baan zoveel als mogelijk is, gebruik te maken van natuurlijke materialen, bijvoorbeeld houtkruimels afkomstig van zaagwerk voor dorre bosgrond en paden waarop dan later bomen geplaatst worden.
Ook is in deze baan natuurlijke wol verwerkt wat je nagenoeg niet ziet.

Goed, ik ga verder met de bouw van de baan.
Gisteren al verteld over het zaagwerk en het op stukjes houten balk schroeven van de vormen waarop de rails later gemonteerd worden.

Dan is het nu aan een stukje ruwe aankleding van de baan, welke in eerste instantie voornamelijk zal bestaan uit het op maat snijden en zagen van piepschuim.
Zie foto:

Omdat hier onderandere het meertje in het ontwerp komt heb ik een deel van de aankleding gedaan met behulp van een stuk vlakke plaat piepschuim wat later de bodem van het meertje gaat worden.
Aan de buitenkant komt een stukje met landschap wat hoger dan de sporen komt te liggen.
Vandaar dat ik daar stukjes piepschuim geplaatst heb waar dan vervolgens weer een vlak stukje plaat op vast gezet wordt.

Ik heb voor het 'verlijmen' van de piepschuim platen zoveel mogelijk gebruik gemaakt van siliconenkit omdat dit snel en gemakkelijk 'lijmt' en indien het niet goed zou zitten is het ook na uitharding makkelijk los te halen zonder eerst te hoeven weken.
Hout neemt namelijk nog steeds water op  ;)
Bij het ' lijmen ' met siliconenkit heb ik maar een paar 'druppels' nodig om een stuk plaat vast te zetten.

Nadat de eerste lagen van de ruwe aankleding voor dit gedeelte op z'n plek ligt, doe ik hetzelfde met de andere gedeeltes.
Zie foto:

Tussen de 2 sporen komt na de scheiding een stukje berg waar het buitenste spoor door middel van een stukje tunnel onderdoor gaat, terwijl het binnenste spoor eromheen gaat.
Op de foto is een onderbreking van de vorm voor het binnenste spoor te zien, dit is voor een brug over de waterval die in het landschap komt, komende vanaf de berg.
Ook hier weer stukjes piepschuim geplaatst waar dan weer een vlakke plaat op komt, dit om wat piepschuim te sparen en om het gewicht te verminderen, bovendien werkt een holle construktie makkelijker met het trekken van bijvoorbeeld draden voor de verlichting.

De beide modulebakken zijn overigens van te voren wel exact waterpas gezet om een goede aansluiting van landschap te kunnen realiseren.

Volgende keer meer..... ;)  ;D

Met vriendelijke groet,

Peter.

maikel123

• Offline Offline
    • Westerspoor Project
« Reactie #5 Gepost op: 07 October 2008, 16:43:14 »
schiet al op, hoe lang doe jij gemiddelt dan over zo project omdat je zoveel tijd hebt ervoor?

Gr. Maikel

MRP_Peter

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 07 October 2008, 17:01:47 »
@ Maikel123:

Als ik er continue tijd voor heb dan is een baan zoals deze in een tijd van net even 2 maanden te voltooien, dat wil zeggen van helemaal niks tot kompleet af zijnde.
Echter, omdat deze klant ook met renovatie van zijn huis bezig was kon ik er de tijd voor nemen en bouwde ik stukje bij beetje.

Met vriendelijke groet,

Peter.

MRP_Peter

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 08 October 2008, 04:05:02 »
Vandaag weer een stukje meer van de bouw van de baan.
Gisteren al iets laten zien over de ruwe aankleding van het landschap.
Er zijn alweer wat vorderingen gemaakt omtrend het landschap, het stukje berg tussen de 2 sporen in begint ook al wat vorm te krijgen.
Ook is al het een en ander zichtbaar qua oevers van het meertje en het stukje verhoogd landschap aan de buitenkant van de sporen.
Zie foto:

Het maken van landschap door middel van gebruik van piepschuim heeft als voordeel ten opzichte van purschuim dat je niet hoeft te wachten op uitharding en het bereiken van maximaal volume.
Piepschuim is kant en klaar en behoeft alleen maar 'gestapeld' te worden om oneffenheden te verkrijgen, waarna het geven van de juiste vormen gemakkelijk te doen is met bijvoorbeeld een hobby-mesje.

De volgende foto geeft al wat meer een idee over hoe het een en ander zal zijn, qua landschap.
Ook is al een begin gemaakt met het gedeelte waar de waterval komt.
De contouren van het meertje zijn al goed zichtbaar en ook is al een begin gemaakt met wat de stukjes rots moet worden van het stukje berg.
Ik heb doelbewust een rechthoekige uitsparing gemaakt in het midden van de berg omdat het bovenste gedeelte uitneembaar moet zijn in geval van mogelijke ontsporingen in de tunnel.
En in zo'n tunnel kun je gekke dingen tegenkomen  ;) ;D (overstekende hooiwagens of zoiets dergelijks indien de tunnel tot een stukje spoordesolaatheid gaat behoren  ;) :P).
Ook is al een begin gemaakt met de ruwe aankleding van het landschap op het 2e deel van de baan.
Het landschap is voor het vlakke gedeelte zo goed als gereed en netjes aangesloten op de vormen waarop de rails komen te liggen.
Zie foto:

Dat de platen piepschuim niet helemaal gelijk liggen aan de voorkant van deze 2 delen is niet zo'n punt daar aan deze zijde nog eens 2 bakken gekoppeld worden in een later stadium.
Ook op deze foto is de siliconenkitspuit mijn beste vriend...wederom  ;) ;D

De volgende keer weer meer zou ik zeggen....

Met vriendelijke groet,

Peter.
« Laatst bewerkt op: 08 October 2008, 11:43:19 door Peter (MRP) »

Smolderz

• Offline Offline
  • Skill: Level 32 Chaos Marine Stormtrooper
« Reactie #8 Gepost op: 08 October 2008, 07:31:58 »
Prachtig Peter! Echt heel strak werk dusverre. :)

Ik lees dat je messing pinnen gebruikt om de modulebakken te koppelen. Kan je hier meer over kwijt of is het beroepsgeheim? ;)

JaJo

• Offline Offline
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
« Reactie #9 Gepost op: 08 October 2008, 07:40:10 »
Leerzaam topic dit Peter met duidelijke foto's en beschrijving! Zelf gebruik ik houtlijm om het piepschuim te stapelen. Als ik zelf weer een keer ga "piepen" zal ik ook eens de kitspuit ter hand nemen.
Ik ben benieuwd naar het vervolg.

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

MRP_Peter

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 08 October 2008, 11:09:12 »
Prachtig Peter! Echt heel strak werk dusverre. :)

Ik lees dat je messing pinnen gebruikt om de modulebakken te koppelen. Kan je hier meer over kwijt of is het beroepsgeheim? ;)

Beste Rob,

Deze pinnen komen in een setje, mannetje en vrouwtje, en heb ik destijds gekocht bij een firma in Engeland.
De naam van de firma die ze maakt(e) is 'Red Dog'.
Ik heb geen idee of Piet Peetoom van GM&S deze pinnen in zijn assortiment voert, zou kunnen van wel.
In het engels heten deze pinnen ' baseboard allignment dowels'.
De gaten die je er voor moet boren liggen rond de 7mm.
Hierna kun je de pinnen aan de koppelkanten in de modulebakken bevestigen met een hamer, doe dit wel met beleid omdat het messing is.

De makkelijkste manier om de pinnen op 2 modulebakken op gelijke hoogtes te krijgen is als je de modulebakken eerst met behulp van lijmklemmen aan elkaar vast-zet (let er wel op dat het oppervlak waarop je later de rails gaat leggen dan gelijk is qua hoogte en niet kan verschuiven).
Hierna boor je de gaten zowel door de kopsekant van de ene en de andere bak.
De kans is groot dat als je het zo niet doet, dat je verschil krijgt waardoor het net niet kan gaan passen of dat het ongelijk is.

@ Jaap:

Dankjewel voor je compliment  :).
Overigens heb je voor het 'kitten' van het piepschuim maar kleine beetjes nodig.
Het plakken van groen en dergelijke is een ander verhaal maar daar kom ik later op als het zover is  ;)

Met vriendelijke groet,

Peter.

MRP_Peter

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 09 October 2008, 11:14:13 »
Ik ga vandaag weer verder waar ik gisteren gebleven was...  ;)
Dit keer weer een stukje meer aan de berg gebouwd, waardoor de berg al aardig zijn vorm begint te krijgen.
Ook zijn er hier en daar al wat extra vormgevingen aangebracht wat in een later stadium een deel van de rotspartij gaat worden.
Zie foto:

Ook ben ik alweer een stukje verder met de aankleding op het 2e deel van de baan, qua landschap dan.
Het is nu een kwestie van ' stapelen ' van stukken piepschuim op de plekken waar de oneffenheden in het landschap komen, alsmede voor de berg.
Ik heb even voor de juiste hoogte-maat een 1700 ' geleend' en die neergezet op de plek waar de tunnel gaat komen zodat de juiste door-rij hoogte bepaald kan worden, uiteraard met pantografen omhoog.

Ook daar waar de brug komt te liggen die over de waterval heen gaat, liggen de uiteinden al in het piepschuim.
Zie foto:

Hoe de waterval uiteindelijk uit gaat vloeien in het meertje is al goed te zien.
In deze uitvloei-ing zullen in een later stadium ook echte natuurstenen geplaatst worden die vervolgens als 'losse' rotsen gaan dienen.
Natuurlijk moet dan ook rekening worden gehouden met het feit dat dit betekent dat zuurstofrijk water ge-cre-eerd moet gaan worden.
Ook is al goed te zien hoe de waterval zal gaan lopen die vanaf de top van de berg gaat komen.
De rechthoekige uitsparing die in een eerder stadium gemaakt was dient om het uitneembare gedeelte van de berg op z'n plek te houden.
De volgende keer weer meer  ;) ;)

Met vriendelijke groet,

Peter.

MRP_Peter

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 10 October 2008, 03:04:08 »
Vandaag weer een stukje verder wat de bouw betreft.
Alle glooi-ingen in het stukje verhoogde landschap aangebracht welke aan de buitenkant van de rails ligt, het enige wat nog moest gebeuren was het restantje maken tot en met de tunnel.
Zie foto:

Dat eenmaal gedaan kon een begin gemaakt worden met het schilderwerk om het een en ander in de juiste ondergrond-kleur te krijgen, dit om eventuele ongelijkheden in de begroei-ing te camoufleren.
De gebruikte verf is ordinaire waterverf, dit laten drogen en indien nodig, nog een laagje waterverf aanbrengen om de kleur egaal te krijgen.
Bij de oevers van het meertje heb ik express een stukje groen gemaakt omdat dit dan mooi als onderwater begroei-ing terugkomt als het wateroppervlak van het meertje gemaakt is.

Nadat de verf goed gedroogd is kan er een begin gemaakt worden met het aanbrengen van de begroei-ing voor dit stukje van het landschap.
Ook worden natuursteentjes geplaatst die als uitsteeksels van rotsen of als grote zwerf-keien gaan dienen in het landschap.
Ook worden de eerste struiken en bomen geplaatst.
Voor het 'plakken' van de begroei-ing is uitsluitend gebruik gemaakt van siliconenkit.
Ik heb hier doelbewust voor gekozen omdat het flexibel blijft na uitharden en je kunt er snel mee ' lijmen'.
Een ander groot voordeel van ' lijmen ' met siliconenkit op piepschuim is dat piepschuim niet door de siliconenkit wordt aangetast.
Siliconenkit heeft een goede adhesie en blijft liggen daar waar je het aanbrengt ( werkt goed om kleine ongewenste oneffenheden mee weg te werken bijvoorbeeld ).
Het enige nadeel is de geur van azijn.
Zie foto voor het eerste stukje resultaat:

De afwerking voor dit gedeelte bevindt zich hier nog in het basis-stadium waardoor de oneffenheden nog ietwat te zien zijn.
Voor het lage (gras) groen is gebruik gemaakt van natuurlijke wol.
De wolvezels lenen zich er uitstekend voor om als grasvezel te dienen en kan door middel van vermenging met andere kleuren goed op de juiste kleur gebracht worden.
De wolvezels dienen wel tot hele kleine stukjes vezel geknipt te worden.
Het resultaat hangt mede af van hoe klein je de stukjes vezel knipt.
Het is wel een werkje voor de geduldige DHZ-er, maar is leuk om te doen en op zo'n manier dus je eigen (gras)strooisel te maken.
Nog een fotootje:

Hier ben ik al begonnen met het maken van het 3e deel van de baan.
goed is te zien hoe de verbindingen, die tevens als steunbalken gaan dienen, zijn aangebracht.
Ook zijn de kleinen stukjes balk al aangebracht voor het op de juiste hoogte brengen van de ondergrond waarop de baan in een later stadium aangebracht gaat worden.

Op het eerste gedeelte van de baan al wat probeersels met de rails gedaan om te kijken tot waar begroei-ing moet gaan komen en waar de ballast moet gaan beginnen, alsmede om te kijken of de treinen met de grootste 'overhanging' zonder problemen kunnen rijden, in dit stadium kan het landschap nog steeds aangepast worden indien dat nodig mocht zijn.
Ook ben ik al bezig geweest met het aanbrengen van wat ondergrond kleuren voor de berg daar waar groen moet gaan komen, het is alleen nog niet volledig af.

Op deze foto is het oppervlak waar de baan op moet gaan komen aangebracht.
Nu kan worden begonnen met het uitlijnen van de kopse kanten van het verhoogde oppervlak, elke millimeter verschil in N-schaal is er eentje teveel en kan tot ontsporingen gaan leiden.
Zodra dit gedaan is kan worden begonnen met de aankleding van dit deel van de baan waarover de volgende keer meer.

Met vriendelijke groet,

Peter.

maikel123

• Offline Offline
    • Westerspoor Project
« Reactie #13 Gepost op: 10 October 2008, 11:21:46 »
ziet er mooi uit, en je gaat heel snel.

Gr. maikel

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 10 October 2008, 11:25:42 »
Gaat Peter echt zo snel ? Het komt mij over als een historisch verslag, geschreven in de tegenwoordige tijd. Peter kan dat vast verduidelijken.
En ja, het ziet er goed uit, vooral omdat het een heel compleet verslag is.

Sander