Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Yamorc booster door Steven Loosman
Vandaag om 09:31:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 08:45:56
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 08:43:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:42:41
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door AB 7216
Vandaag om 07:55:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 05:20:38
Aanpassen baanplan bestaande baan door Joz
Vandaag om 05:06:57
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:59:48
Aachenau West door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:36:02
23 augustus modelspoorbeurs Houten door KNed
Vandaag om 00:11:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
13 August 2025, 23:55:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Kees-Jan
13 August 2025, 23:51:22
De projecten van Ruben (NL H0) door Sikko
13 August 2025, 23:36:52
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
13 August 2025, 23:08:01
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Steven Loosman
13 August 2025, 22:53:25
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Modeltreinmulder
13 August 2025, 22:23:20
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door jandcargo
13 August 2025, 22:19:39
booster vraag door Patrick Smout
13 August 2025, 22:05:38
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door defender
13 August 2025, 21:51:12
Modeltreinwinkels in Berlijn. door grossraumwagen
13 August 2025, 21:45:44
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
13 August 2025, 19:58:23
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
13 August 2025, 19:21:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door defender
13 August 2025, 19:08:33
Molenbaan (werktitel) door defender
13 August 2025, 19:03:45
BR-18.6 Schaal-0. door Sven
13 August 2025, 18:23:28
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door tijgernootje
13 August 2025, 17:42:24
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
13 August 2025, 17:29:32
US diorama in H0 door Wim Vink
13 August 2025, 16:47:48
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
13 August 2025, 16:34:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
13 August 2025, 16:30:02
  

Auteur Topic: Mijn grote soldeer vraag draadje  (gelezen 10417 keer)

Dennis

  • Gast
Mijn grote soldeer vraag draadje
« Gepost op: 05 October 2008, 23:17:07 »
Ik ga dit draadje vreselijk misbruiken om al mijn soldeer onkunde vragen te stellen ;D

Na de workshop een poosje geleden eindelijk alle spullen in huis om zelf te gaan proberen.
Uiteraard ga ik eerst verder met het Werps wagentje.
Ik was bezig om de detailering op de zijwandjes te zetten.
Dit doe ik met soldeer verf.
De eerste is finaal mislukt(veel ste veel verf :'() maakt niet uit daar leer ik van.

Moet ik nou de bout op het te solderen object zetten of er tegen aan, aan de zijkant ???

Grts,

tinus

  • Offline Offline
  • Berichten: 1540
Re: Mijn grote soldeer vraag draadje
« Reactie #1 Gepost op: 05 October 2008, 23:28:28 »
de beste overbrenging van de warmte heb je wanneer je de
bout op het te solderen opject zet.
bijkomend voordeel je trekt de tin niet naar de bout toe.
je moet hierbij wel beschikken over een bout met voldoende vermogen.
ook kun je het beste de soldeerverf aanbrengen met een klein penceel.

tinus.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6718
  • Spaar ze allemaal.
Re: Mijn grote soldeer vraag draadje
« Reactie #2 Gepost op: 05 October 2008, 23:31:07 »
Op de manier dat de bout het beste contact heeft, waar de bout zit wordt het heet en daar gaat het soldeer vloeien.
Als je de bout maar niet rechtstreeks op het soldeermiddel zet, dat heeft geen zin.

Groet Stephan.

Zelfde verhaal als hierboven dus.

Dennis

  • Gast
Re: Mijn grote soldeer vraag draadje
« Reactie #3 Gepost op: 05 October 2008, 23:35:49 »
Aha, weet ik meteen wat bij de eerste fout ging :'(
ik trok de tin naar de Bout.

Dank, ik ga morgen weer verder met het bakkie.

Maar 1 ding is zeker....dit was niet de laatste vraag ;D ;D

Gr,
Dennis

tinus

  • Offline Offline
  • Berichten: 1540
Re: Mijn grote soldeer vraag draadje
« Reactie #4 Gepost op: 05 October 2008, 23:40:51 »
ben nu zelf bezig de eerste MK zandwagon te spuiten, het solderen
is zeker een mooi werkje.
mocht het resultaat van deze wagon bevredigend zijn dan is het
zeker ook niet mijn laatste.
succes met het solderen verder.

tinus.

Dennis

  • Gast
Re: Mijn grote soldeer vraag draadje
« Reactie #5 Gepost op: 19 October 2008, 22:06:45 »
Volgende vraag ;D

Ik moet voor een Mk kitje messing u-profieltjes op maat maken.
Als ik dat met een tangetje doe dan knijp ik het profiel fijn.
Met een mesje werkt ook niet echt.

Heeft er iemand een goede tip voor mij?

grts,
Dennis

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: Mijn grote soldeer vraag draadje
« Reactie #6 Gepost op: 19 October 2008, 22:14:56 »
Volgende vraag ;D

Ik moet voor een Mk kitje messing u-profieltjes op maat maken.
Als ik dat met een tangetje doe dan knijp ik het profiel fijn.
Met een mesje werkt ook niet echt.

Dremel met een klein dun slijpschijfje of fijn figuurzaagje lijkt me het beste
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: Mijn grote soldeer vraag draadje
« Reactie #7 Gepost op: 19 October 2008, 23:29:26 »
Beste Dennis,

U profiel ongeveer op maat knippen met een tangetje, dat je met de ene bek op de uiteinden van de u-tjes zet en met de andere bek op het platte stuk dat de u-tjes verbindt. Ongeveer een halve millimeter overhouden aan beide kanten, vastsolderen en netjes op maat vijlen met een sleutelvijltje.

Kom naar de Modelspoordagen en ik laat het je zien.

Overigens soldeer ik profielen aan de buitenkant van messing modellen altijd met een gasvlam. De soldeerbout laat teveel rommel achter in de sleuven in het messing die de planken nabootsen.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Dennis

  • Gast
Re: Mijn grote soldeer vraag draadje
« Reactie #8 Gepost op: 20 October 2008, 18:09:32 »
Ivo,

Dank voor de tip.
Ik snap het nog niet helemaal, maar ik ga vanavond nog even proberen.

Over Rijswijk mail ik je een dezer dagen nog even.

Ik had het plan om het profieltje met soldeer verf in te smeren en dan mijn bout aan de binnezijde van de bak plaatsen....
Of werkt dat niet???


grts,
Dennis

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3054
    • Zwetdorf in model
Re: Mijn grote soldeer vraag draadje
« Reactie #9 Gepost op: 20 October 2008, 20:25:00 »
Dennis, heb je ook een weerstand soldeer apparaat aangeschaft?
Bij de workshop ging het profiel aan de zijkant van het wagentje er zo op bij mij met het weerstand soldeer apparaat, wel een beetje soldeer pasta ertussen.

Groeten,

Christoph

Dennis

  • Gast
Re: Mijn grote soldeer vraag draadje
« Reactie #10 Gepost op: 20 October 2008, 20:47:59 »
Een weerstand soldeer apparaat daar wacht ik even mee.
Eerst maar eens wat in elkaar bakken en kijken of ik het in mijn vingers krijg ;D

De eerste twee u-profieltjes zitten er inmiddels op.

Ik heb ze bijna op maat in sleufjes geplaatst met wat soldeerverf eronder.
Aan de onderzijde op de bufferbalk wat verf, bout ertegen, en vast.
Ivo heeft gelijk dat er toch wat tin tussenuit loopt, maar voor nu ben ik tevreden.
Als ik wat meer tijd heb plaats ik wel wat foto`s.

Grts,
Dennis

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: Mijn grote soldeer vraag draadje
« Reactie #11 Gepost op: 20 October 2008, 21:09:58 »
Beste Dennis,

Met een weerstandsoldeerapparaat en soldeerverf tussen profiel en bak gaat het zonder problemen. Ik heb zo'n apparaat niet en doe alles met bout en vlam, afhankelijk van wat ik wil solderen. Wat jij voorstelt kan wel, maar mijn ervaring is dat het te lang duurt voordat de soldeerverf aan de andere kant van de bak dan vloeit en je komt dan handen tekort. Je moet de bak, het u profiel en de bout vasthouden. Bovendien laat de soldeerbout altijd soldeer achter waar je de bout hebt gehouden, terwijl je de binnenkant van de bak gewoon schoon kunt houden op de manier die ik toepas. Bovendien wordt de bak door het aan de binnekant solderen zo heet, dat je het risico loopt dat de rest weer loskomt. Een betere plek voor de bout is aan de boven of onderkant, waar je tegelijkertijd het profiel en de bak met de bout kunt verwarmen. Dan kan ectra vloeimiddel (fosforzuur) naast het vloeimiddel in de soldeerverf geen kwaad.

Het gemak van de gasvlam is dat je de bak op zijn kant kunt leggen, met een metalen staaf kun je vervolgens het u profiel op de juiste plek vastdrukken en als je dan een beetje soldeerverf ertussen hebt gedaan verwarm je het profiel en de bak met de vlam erop. Ik zal er binnenkort eens foto's van maken met een beschrijving dan kun je beter zien wat ik bedoel. Op deze manier vloeit er een beetje soldeer tussen de planknaden, maar dat is zo weinig dat je het na een dun laagje primer al niet meer ziet. Wel moet je altijd na het solderen de zijkanten van het u-profiel weer met een glasvezelpotlood schoon maken.

Als je het met de bout aan de voorzijde doet, blijft er altijd een beetje soldeer achter dat lastig te verwijderen is. Ik doe dat dus nooit. Als je nadenkt over hoe je de vlam gebruikt, hoef je ook nooit bang te zijn dat je met de vlam al vastgesoldeerde profielen weer lossoldeert, want die zitten altijd achter de vlam en nooit ervoor. Anders gezegd als je de vlam ziet als een potlood, welke je schuin in de langsrichting van de bak houdt, dan zit alleen het te solderen profiel nog voor het potlood. Je begint dus op een hoek en werkt naar de andere hoek toe, of je begint in het midden en je werkt vanuit het midden naar de hoeken toe.

Succes,
Ivo
« Laatst bewerkt op: 20 October 2008, 21:14:35 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3434
  • Het Achtergrondmannetje.nl
    • Het Achtergrondmannetje
Re: Mijn grote soldeer vraag draadje
« Reactie #12 Gepost op: 20 October 2008, 21:18:36 »
Ivo, dat vlammetje werkt in principe goed, maar ik weet niet of je zelf al geëtste profieltjes van Werps op zo'n zandwagentje hebt gesoldeerd, maar dan kan je echt beter een boutje pakken, of een weerstsand, en dan nog met beleid.
Die profieltjes zijn 0.3 mm dik, dus ff een vlammetje erop en het is gewoon helemaal weg.
Zelfde geld voor de weerstand met een te hoog vermogen en te lang op het profieltje, en het brand als een lucifer kopje voor je ogen weg :)
Je zou het profieltje vanuit de binnenkant kunnen doen, maar bv bij het zandwagentje is de wand een dubbelgevouwen plaatje, en zal weer loslaten.
Beter is dan het stripje te klemmen met ijzeren haarklemmetjes en de bout aan de voorkant erop, en gewoon je tip goed scjhoonhouden, dan valt het wel mee met het achterlaten van tin.
Maar is het zo'n massieve strip, dan ros ik ook de vlam erover hoor :)
inkorten doe ik met zo'n ordinaire Rocozaagje, profieltje wel klemmen, krijg je mooie rechte zaagsnede
Mvg Marty, aka het Achtergrondmannetje

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: Mijn grote soldeer vraag draadje
« Reactie #13 Gepost op: 20 October 2008, 21:29:56 »
Marty,

Van Erwin heb ik de NS 5300 gebouwd helemaal met de bout.



Volgens mij heb ik daar geen vlam gebruikt, of misschien met de geetste profielen op het machinistenhuis. Maar ik bedoel inderdaad de messing profielen en niet de geetste. Toch heb ik dat ook gedaan met zandwagens van Jos Blatter, welke een paar jaar terug nog opnieuw zijn uitgebracht door AD&TE. Dat gaat ook goed, maar met beleid: dus de vlam er net zolang ophouden totdat je het tin ziet glimmen onder de rand. Dan is er nog geen geetst messing verbrand.

mvg,
Ivo

mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: Mijn grote soldeer vraag draadje
« Reactie #14 Gepost op: 20 October 2008, 21:54:01 »
Essentieel punt vergeten: solderen gaat pas goed als de 2 aan elkaar te solderen vlakken ook echt schoon zijn. Dus altijd met een glasvezelpotlood schoon maken voor het solderen, hoe mooi het messing er ook uitziet. Het scheelt wezenlijk in de tijd nodig voor het opwarmen en om het soldeer goed te laten vloeien al gebruik je nog zo veel vloeimiddel.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*