Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Haandrecht materieel door orientexpress
Vandaag om 20:05:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ruudns
Vandaag om 20:04:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 20:01:12
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Eric v C
Vandaag om 19:58:54
weerstandje en relais door hmmglaser
Vandaag om 19:47:05
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 19:41:52
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 19:28:41
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Pauldg
Vandaag om 19:10:15
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tuurtje
Vandaag om 19:07:44
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Martin Welberg
Vandaag om 19:00:51
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
Vandaag om 18:58:32
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door MaraNCS
Vandaag om 18:40:41
Treinreizen met m'n vader door HuubvG
Vandaag om 18:35:41
DR4024 door Bert_Apd
Vandaag om 18:17:05
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door maartenvdb
Vandaag om 18:07:29
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 18:00:29
modulebaan jaren 60 door rudi van der Craats
Vandaag om 17:30:56
Pools diorama H0 door spoorijzer
Vandaag om 17:22:20
Decals Star TE-5933 door Martijn193
Vandaag om 17:12:11
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 17:11:06
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
Vandaag om 16:59:09
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Sven
Vandaag om 16:18:53
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:53:47
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 14:45:36
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door bask185
Vandaag om 14:27:08
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Cor--24
Vandaag om 14:13:26
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 13:29:14
Locatie van foto gezocht door Arjan6511
Vandaag om 13:18:17
MB-module: Hielan Ware door Hendrik Jan
Vandaag om 12:47:14
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 12:11:20
  

Auteur Topic: Beginneling met vragen... wie helpt???  (gelezen 6002 keer)

modelspoorgroentje

  • Gast
Beginneling met vragen... wie helpt???
« Gepost op: 18 september 2006, 20:27:22 »
Hallo allemaal....

Ik wil gaan beginnen,met de modelspoor hobby, heb al beetje op internet gekeken, en de catalogus van conrad kan ik bijna uit mijn hoofd !!!!
Toch heb ik nog een paar (heleboel zelfs) vragen, voor jullie als experts makkelijke (stomme?) vragen, maar voor mij dus nog een dilemma. Ik wacht met smart op jullie hulp/advies...

1- zit er aan te denken om niet te duur te beginnen, zag bij conrad een Piko Startset, met een 4 delige ICE3, en een Roco startset met de ICE 1, wat is beter??

2- Wat is het verschil tussen gelijk en wisselstroom ? ?

3- Als ik zo'n piko of roco startset koop, kan ik dat dan uitbeiden met rails,treinen van andere merken, of enkel de piko of roco? (Zag nl. nergens specifiek pico rails staan!)

Laat ik maar beginnen met deze vragen, er zullen er heus nog wel meer volgen, hoop dat jullie me kunnen helpen...

Alvast bedankt.

p.s. ik wil niet specifiek een thema of tijd in mijn hoofd, gewoon beetje wat ik zelf leuk en mooi vind...

Peppi

  • Peppi1991
  • Offline Offline
  • Berichten: 370
  • Obey your master!:P MASTER!
Re: Beginneling met vragen... wie helpt???
« Reactie #1 Gepost op: 18 september 2006, 20:36:39 »
Wanneer je Piko of Roco koopt, kun je die rails met alle merken uitbreidden. Wanneer je 2 verschillende merken aan elkaar verbindt zul je misschien even moeten knutselen, maar dit komt zeker goed.

Op vraag 2 kunnen we hier weer een leuke, verhitte strijd krijgen. Het komt erop neer dat bij gelijkstroom de ene rail de + en de andere rail de - pool is. Bij wisselstroom (3rail, Marklin) is er een zgn. 3e rail, in het midden van de normale 2 rails. Deze derde rail is eigenlijk geen rail, maar bestaat uit puko's (nauwelijks opvallende puntjes) en dit is de + pool. Bij wisselstroom zijn dan ook beide normale rails de - pool.

Gelijkstroomvoordelen: Groter railspakket, meer keuze in materieel.
Wisselstroomvoordelen: Bij een keerlus kans op kortsluiting uitgesloten (alhoewel dit bij 2 rail ook is op te lossen). Er zijn geen andere levereanciers voor 3 rail rails dan Marklin, wel kun je losse puko's kopen om deze op een 2 rail rail te bevestigen. Dit ziet er echter niet altijd even fraai uit. Er zijn wel andere leveranciers van locomotieven, dwz dat gelijkstroomfabrikanten ook 3rail locs maken (denk aan Roco, Fleischmann etc.). Ombouw van gelijkstroom naar wisselstroom is ook geen probleem.

pep ;D

Post Scriptum: Ik hoop dat je vragen een beetje beantwoord zijn... 8)
Our brains are on fire with the feeling to kill and it won't go away until our dreams are fulfilled. There is only one thing on our minds. Don't try running away 'cause your'e the one we'll find. Searching...Seek and destroy! Searching...Seek and destroy!

modelspoorgroentje

  • Gast
Re: Beginneling met vragen... wie helpt???
« Reactie #2 Gepost op: 18 september 2006, 20:41:32 »
Bedankt voor de supersnelle reactie, als ik het zelf even samenvat,  is er dus niks mis mee om met piko of roco begin, en is dat een goeie kwaliteit, kan beter beginnen aan gelijkstroom, en kan mijn bescheiden startset, eenvoudig aanvullen met bijv. roco rails, en treinen van alle (??) merken in dezelfde schaal???

nogmaals bedankt voor je snelle reactie....

Peppi

  • Peppi1991
  • Offline Offline
  • Berichten: 370
  • Obey your master!:P MASTER!
Re: Beginneling met vragen... wie helpt???
« Reactie #3 Gepost op: 18 september 2006, 20:44:39 »
Of het beter is om met gelijkstroom te beginnen weet ik niet. Dit is een persoonlijke keuze. Zelf ben ik in het marklin gerold, waar ik veel plezier aan heb en ik geen last heb van de puko's. Je hebt ook mensen die zich er dood aan ergeren, het is idd wat minder realistisch. Maar zoals ik al zei: dit is helemaal persoonlijk. Je zou zeker kunnen beginnen met een startset van Roco. Piko heeft volgens mij niet zo heel geweldige rails, dit weet ik echter niet zeker. Het zijn beide zeer goede merken en kwalitatief gezien vind ik Roco iets beter, maar Piko mag er zeker zijn.

pep 8) ;D
Our brains are on fire with the feeling to kill and it won't go away until our dreams are fulfilled. There is only one thing on our minds. Don't try running away 'cause your'e the one we'll find. Searching...Seek and destroy! Searching...Seek and destroy!

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25295
    • Pagina van klaas
Re: Beginneling met vragen... wie helpt???
« Reactie #4 Gepost op: 18 september 2006, 20:48:06 »
2- Wat is het verschil tussen gelijk en wisselstroom ? ?
Laat ik deze vraag er eerst maar eens uitpikken.
Vroeger, toen idereen nog analoog reed, was dit het belangrijkste onderscheid tussen de systemen. Je hebt het 2-rail systeem, waarbij de stroom wordt toegevoerd door de ene spoostaaf en afgevoerd door de andere. Het is gebruikelijk om een 2-rail systeem met gelijkstroom te voeden, dat is een stroom die steeds dezelfde kant oploopt.
Daarnaast heb je het 3-rail systeem waarbij tussen de gewone rails nog een rij puntcontacten zit. De stroom wordt toegevoerd door de puntcontacten naar een sleper onder de locomotief, en afgevoerd via de beide spoorstaven. Het is gebruikelijk om dit systeem met wisselstroom te voeden, dat is een stroom die 100 keer per seconde van richting wisselt.

Tegenwoordig rijdt de meerderheid digitaal, en daarbij wordt een heel andere soort spanning toegevoerd. Het onderscheid tussen gelijkstroom en wisselstroom heeft daarbij eigenlijk geen betekenis meer. Als ze praten over gelijkstroom dan bedoelen ze meestal 2-rail, praten ze over wisselstroom dan bedoelen ze 3-rail. Ik hoop nog steeds dat fabrikanten, importeurs en handelaren consequent de termen 2-rail en 3-rail gaan gebruiken en dat ze ophouden met de termen gelijkstroom en wisselstroom, want die laatste geven niet goed aan waar het over gaat. Het onderscheid tussen 2-rail en 3-rail is het wezenlijke verschil tussen de systemen.

Als je kiest voor het 3-rail systeem, dus met die puntcontacten tussen de rails, dan kies je automatisch voor Märklin als leverancier van railmateriaal, want er zijn geen andere fabrikanten die dit railmateriaal maken.
Kies je voor 2-rail, dan is er een veel grotere keuze uit merken.

modelspoorgroentje

  • Gast
Re: Beginneling met vragen... wie helpt???
« Reactie #5 Gepost op: 18 september 2006, 20:52:20 »
Hoi..

Ook jij/u (alweer) bedankt voor de snelle reactie...

ik kom steeds meer te weten...

jullie zullen me hier nog wel vaker vinden met vragen hoor...

thanks

Peppi

  • Peppi1991
  • Offline Offline
  • Berichten: 370
  • Obey your master!:P MASTER!
Re: Beginneling met vragen... wie helpt???
« Reactie #6 Gepost op: 18 september 2006, 20:58:42 »
Daar is dit forum voor ;)

En over het algemeen spreken we hier informeel en dus gewoon met jij. Daarbij zou het ongepast zijn om mij met 'u' aan te spreken, want ik ben 15 jaren oud. 8)
Our brains are on fire with the feeling to kill and it won't go away until our dreams are fulfilled. There is only one thing on our minds. Don't try running away 'cause your'e the one we'll find. Searching...Seek and destroy! Searching...Seek and destroy!

modelspoorgroentje

  • Gast
Re: Beginneling met vragen... wie helpt???
« Reactie #7 Gepost op: 18 september 2006, 21:01:32 »
Hoi..

Dat weet ik ook wel, maarja.. ben jullie gewoon dankbaar, want is toch geen goedkope hobby, dus wil miskopen voorkomen...

Hebben jullie nog andere belangrijke dingen waar ik op moet letten enzo..


laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2742
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Beginneling met vragen... wie helpt???
« Reactie #8 Gepost op: 18 september 2006, 21:04:02 »
Nog een aanvulling op gelijkstroom/wisselstroom: het is met digitaal allebei wisselstroom ;)
Ikzelf rij ook met marklin, en ik moet zeggen dat dat erg goed bevalt, als je het veel op de grond wil leggen is/was marklin toch echt bedrijfszekerder, omdat de 3e rail schoon geveegd word door de sleper, en de - stroom via allebei de railstaven kan worden opgenomen.
Ook is het geen probleem om met gelijkstroom(geïsoleerde)wielen op marklin te rijden, terwijl met niet-geïsoleerde wielen niet mogelijk is om op gelijkstroom(2rail) te rijden, vanwege kortsluiting.
Het toch wel grootste nadeel aan marklin is dat het een Duitse fabriek is, en alle niet-duitse serie's 1malig zijn, alles is DB, de rest is 1malig. Gelukkig hebbe we Piko en Roco met hun nederlandse modellen.
Verder is Marklin aan de dure kant, een startsetje kost toch al gauw 200 euro.

Laurent
P.s. Ik hoop dat je nu voldoende weet over het 3-rail systeem.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Peppi

  • Peppi1991
  • Offline Offline
  • Berichten: 370
  • Obey your master!:P MASTER!
Re: Beginneling met vragen... wie helpt???
« Reactie #9 Gepost op: 18 september 2006, 21:08:30 »
ik heb mijn startset van de kruidvat voor 65 euri mee kunnen krijgen. Normaal betaal je voor zon set 99 euri, vind ik niet geweldig duur. Met 25 knaken erbij heb je 2 wissels en een inhaalspoor dus totaal = 125 euri voor loc+rijtuigen, trafo, grote railovaal met inhaalspoor, en alles wat er nog bij hoort.

pep ;D
Our brains are on fire with the feeling to kill and it won't go away until our dreams are fulfilled. There is only one thing on our minds. Don't try running away 'cause your'e the one we'll find. Searching...Seek and destroy! Searching...Seek and destroy!

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Beginneling met vragen... wie helpt???
« Reactie #10 Gepost op: 18 september 2006, 21:15:59 »
Het is altijd verstandig om even bij verschillende winkels (kan per internet) prijzen te vergelijken het kan namelijk best veel schelen per winkel!


m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6523
  • Spaar ze allemaal.
Re: Beginneling met vragen... wie helpt???
« Reactie #11 Gepost op: 18 september 2006, 21:32:17 »
Je zou jezelf de vraag analoog of digitaal zeker ook moeten overwegen.
Digitaal is in aanschaf wel duurder maar de mogelijkheden zijn veel groter, en je bespaard je het later inbouwen van decoders en het electrisch aanpassen van je baan als je na een analoog begin toch digitaal verder wilt.

Groeten Stephan.

modelspoorgroentje

  • Gast
Re: Beginneling met vragen... wie helpt???
« Reactie #12 Gepost op: 18 september 2006, 21:59:45 »
hallo nog ff een dingetje...

Ik heb dus het idee om eerst het basis pakket te kopen, die uit te leggen op een plaat, en dan steeds iets aan uitbreiding te doen (huisjes,boompjes,station etc.), gewoon zodat het ook financieel ook een beetje leuk blijft...

waar moet ik nou echt goed opletten, waar een beginneling meestal niet aan denkt????

worden jullie al gek van die domme vragen van dit groentje.. ?? ;)

Peppi

  • Peppi1991
  • Offline Offline
  • Berichten: 370
  • Obey your master!:P MASTER!
Re: Beginneling met vragen... wie helpt???
« Reactie #13 Gepost op: 18 september 2006, 22:03:11 »
Ten eerste: er bestaan geen domme vragen. Daarbij is dit forum hier (her)opgericht om typen zoals jij te helpen ;D. Of we er gek van worden... ik niet. Ik zou, zoals jij het zegt, eht nu aanpakken. Heb het zelf ook zo gedaan en ben nog steeds bij die ene railovaal met inhaalspoor. Huisjes etc erbij, verschillende wagonnetejs, en een beetje rondrijden en dromen van een geweldig mooie grote baan. ;D
Our brains are on fire with the feeling to kill and it won't go away until our dreams are fulfilled. There is only one thing on our minds. Don't try running away 'cause your'e the one we'll find. Searching...Seek and destroy! Searching...Seek and destroy!

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: Beginneling met vragen... wie helpt???
« Reactie #14 Gepost op: 18 september 2006, 22:09:05 »
Als beginneling zou ik er voor zorgen dat je al wel wat wissels hebt.
Het rondje rijden zal je gauw gaan vervelen denk ik.
Om jezelf nu wat puzzelwerk te geven:

http://www.wymann.info/ShuntingPuzzles/

Hiermee krijg je een leuk idee van wat er zoal kan met treinen ipv de rondjes die je kan rijden.
Dit is natuurlijk ook weer te vergroten tot een groot emplacement, maar dat is voor jou nog even toekomst muziek denk ik.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander