Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door 1200blauw
Vandaag om 18:03:52
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 17:46:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 17:45:46
wat is het merk van deze bochtwissel door saskia
Vandaag om 17:34:21
Houten 23 Augustus 2025 door Pommie
Vandaag om 17:10:03
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 16:51:59
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 16:50:18
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door W.Broere
Vandaag om 16:30:43
Fleischmann Anna ombouw. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:18:35
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:15:10
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door JoopSpoort
Vandaag om 16:11:23
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:09:07
Ik ben aan het opruimen. door Pauldg
Vandaag om 16:02:46
Licentiesleutel YD 7001 door Dirk
Vandaag om 15:58:26
Eerste hulp bij Freecad door MaraNCS
Vandaag om 15:45:56
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:35:13
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Wim Vink
Vandaag om 15:35:06
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 14:41:59
Raadplaatje door Wouter W
Vandaag om 14:30:56
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hendrik Jan
Vandaag om 12:34:52
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door Marc tramt
Vandaag om 11:49:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:46:12
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 11:22:07
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 11:03:25
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Dennis1984
Vandaag om 09:19:38
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Lobomotion69
Vandaag om 03:17:23
Station Roodeschool door HenkN
28 July 2025, 23:03:48
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
28 July 2025, 21:37:24
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Donny95
28 July 2025, 20:49:09
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
28 July 2025, 20:33:47

Auteur Topic: poten module bakken  (gelezen 16052 keer)

Ekklesia

• Gast
Re: poten module bakken
« Reactie #15 Gepost op: 25 September 2008, 15:43:48 »
Ik gebruik ook de inslagmoeren en heb nog geen last ondervonden dat ze eruit vielen. Verder klem ik mijn poten tussen 2 balkjes met een "afdekplaatje" waarin een inkeping is gemaakt voor de bout welke vast in de poot zit en vervolgens hoef ik alleen maar een vleugelmoer aan te draaien om de poot vast te zetten.

Groenten Rob

Roelof

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 25 September 2008, 15:44:37 »
@ Klaas, nee het is geen geheim bericht maar het heeft niets met dit onderwerp te maken en zou anders het draadje vervuilen.

Groet, Ronald.

ReesCees

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: 25 September 2008, 15:44:54 »
Das een ZwemBak!

Oh ja Klaas en Wim: Onze variant is 2 poten per bak (in het schaduwstation) de landaschapbakken en blackboxen hebben gewoon vier poten.

Kees-Jan

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #18 Gepost op: 25 September 2008, 17:38:54 »
@ Klaas, nee het is geen geheim bericht maar het heeft niets met dit onderwerp te maken en zou anders het draadje vervuilen.
Dan is het toch helemaal niet nodig om dat hier te vermelden? Als Hennie inlogt op het forum krijgt hij vanzelf een melding dat er een PB is.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

wvdm

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: 25 September 2008, 22:54:23 »
Ik heb 3 modules en heb 12 poten.
Vier daarvan hebben de eerst getoonde methode en 8 zoals op de tekening verderop.
Ik heb de poten van een module 1, 2, 3 en 4 genummerd, de andere w x y en z en de laatste a, b, c en d op de poten en aan de binnenkant v/d modules.  Ze zijn nu 11 jaar oud en hebben vele malen op beurzen enzo gestaan.
Elke module vier poten is het beste. In je eentje kan je een module met vier poten verplaatsen. Drie modules met maar 8 poten eronder verplaatsen lukt echt niet.

groetjes
Wil

willem7853

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 26 September 2008, 00:19:41 »
Allen hartelijk bedankt voor de tips.
Wat ik heb gemist, (maar dan had ik dat er direct in moeten zetten) steunen voor een fries lijst en verlichting het lijkt mij dat je dat beter aan de poten / onderstel vast kan zitten dan aan de module bak.

Vriendelijke groet, Willem
thuis ben ik de enige die (model)spoort

ReesCees

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: 26 September 2008, 00:23:08 »
Juist willem 683496897687687467197646748167-7684676768967.

kom daar maar voor kijken op eurospoor bij onze modulebaan.

kees-jan

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #22 Gepost op: 26 September 2008, 13:39:57 »
Als iedereen 4 poten het beste vind; geef maar mij 4 voor de eerste bak (2 aan 2 gekoppeld) en 2 voor de daaropvolgende bak(ken). Ten eerste scheelt dat een hoop gesleep en ruimte bij het vervoer, en ten tweede staat het in mijn beleving en ervaring veel beter.
Daarmee bedoel ik dat een bak met 4 poten telkens helemaal gelijk gezet moet worden met zijn buurman. Met 2 poten per opvolgende bak is ook dat veel gemakkelijker, en het scheelt met op- en afbouw aanzienlijk in tijd. Voor de uiteindelijke stabiliteit maakt het niet uit. Een aantal schoortjes en de zaak staat bomvast.

Hoe ik dat weet? Door bijna 8 jaar lang gesleep door Europa... en daar heeft het zich in mijn optiek prima bewezen! Zeker het 2 aan 2 koppelen werkt bij aan de stabiliteit, losse poten vind ik persoonlijk helemaal niets.
Op hoogte stellen; velen gebruiken hiervoor de speciale bouten met inslagmoeren. Prima oplossing, en ziet er mooi uit. Maar helemaal gemakkelijk is het biervilt systeem ( ;)); gewoon afstellen met hier en daar een viltje onder de poten en het staat kaarsrecht. Makkelijk, en goedkoop!

Ik heb vaak met veel verbazing naar module clubs/verenigingen staan kijken tijdens afbraak van hun banen die per bak op 4 poten stonden. Daar lag de vloer met poten bezaaid, een soort poten orgie ;D ;) Niet mijn ding..... veel te omslachtig.

Grtz,  8) Ronald 8)

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #23 Gepost op: 26 September 2008, 13:57:20 »
Ronald, ieder moet natuurlijk doen wat hij zelf het handigst vindt, maar toch wat commentaar bij je verhaal.

Wat betreft "een hoop gesleep", die paar extra poten kan bij het vervoer toch geen breekpunt vormen?

Je zegt dat bij 4 poten per bak de bakken eerst gelijk gesteld moeten worden met de buurman. Dat is waar, maar wat is het bezwaar?
En als jij een bak aan de buurman ophangt, hoe zorg je dan dat ze t.o.v. elkaar op hoogte zijn en blijven?

Jij vindt het handig om voor het op hoogte stellen bierviltjes te gebruiken. Maar dan kan je maar in stappen van 3 mm werken, want zo dik zijn die dingen ongeveer. Dus je opmerking dat je de zaak daarmee kaarsrecht krijgt is alleen al theoretisch onjuist. Tenzij je speciale kaarsen op het oog hebt met een lichte knik erin. ;D
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #24 Gepost op: 26 September 2008, 14:04:07 »
Das een ZwemBak!

Oh ja Klaas en Wim: Onze variant is 2 poten per bak (in het schaduwstation) de landaschapbakken en blackboxen hebben gewoon vier poten.

Kees-Jan

Nou Kees-Jan, dan is het te hopen dat degene die het afbreekt, of je daar behulpzaam bij is, daar rekening mee houd, want anders stort het gewoon op de grond, nogmaals dit is een verkeerde zuinigheid.

Ook bestaat de kans dat de module die eraan hangt, verzakt, en dat dan de sporen niet meer op gelijke hoogte liggen, met alle nare gevolgen vandien.
Want het werkt altijd, of je leunt er net even te hard op.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Ronald Halma

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 26 September 2008, 14:12:53 »
Citaat
Want het werkt altijd, of je leunt er net even te hard op.

Het is geen statafel, Wim.... ;D ;)

Citaat
dan is het te hopen dat degene die het afbreekt, of je daar behulpzaam bij is, daar rekening mee houd, want anders stort het gewoon op de grond, nogmaals dit is een verkeerde zuinigheid.

Ik breek mijn banen meestal alleen af, en er is mij nog nooit een bak uit de handen gevallen. Bij MJ koppelde ik de modules met 2 houten deuvels en 2 M6 slotbouten, en na het losdraaien van die bouten bleef de bak altijd braf aan de deuvels hangen.  Bij de nieuwe baan ligt de 2e bak op de poten van de eerste en kan daar niet uitvallen voordat hij er uit getild wordt. Kwestie van goed nadenken bij de bouw. In principe kun je zo eindeloos door koppelen zonder grote problemen.

Citaat
Ook bestaat de kans dat de module die eraan hangt, verzakt, en dat dan de sporen niet meer op gelijke hoogte liggen, met alle nare gevolgen vandien.

Als je een pen oid gebruikt kan dit dus nooit gebeuren.

Grtz,  8) Ronald 8)

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #26 Gepost op: 26 September 2008, 14:27:03 »
Ronald, een ieder det het op zijn eigen manier, het enigste wat ik hier plaats is mijn ervaring met modules en met module banen. En die gaat terug tot de brabanthallen in Den Bosch, toen het nog een veemarkt hal was.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Ronald Halma

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 26 September 2008, 14:31:43 »
Citaat
een ieder det het op zijn eigen manier, het enigste wat ik hier plaats is mijn ervaring met modules en met module banen

Precies Wim, en dat doe ik ook.... ;)

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #28 Gepost op: 26 September 2008, 14:37:18 »
Als je altijd je eigen bakken opbouwt en afbreekt en er is een fail-safe aanelkaarhangsysteem (hakend), dan is het inderdaad mogelijk zoals Ronald zegt. Ik heb wel slechte ervaringen met een enkele poot die twee bakken ineens zou moeten koppelen, daar blijf je problemen met gaten (net niet gelijk) en bakrandhoogten (ook nooit gelijk) houden.
Ik gebruik bij de Rhenen-modules steeds 2 stel gekoppelde poten per bak, maar ik heb bakken van 70 bij 180 cm. Aan de rand van elke bak 2 x steeds een vierkant gat met een rand die qua maat steeds gelijk is. De gekoppelde poten hebben een bovenligger die zeg maar stuitnok is, de bovenuitsteeksels van de poten schuiven in de gaten. De gekoppelde poten worden niet vastgezet. Bij een windhoos zullen de poten dus achterblijven. Ik heb de poten gemerkt met A,B,C,D, meer pootstellen heb ik niet op de totaal 3,60 m. Duidelijke voor-en achterkant maken en het gaat niet fout. Ik zet één van de bakken thuis wel eens in de woonkamer om eraan te werken en wil dat opzetten helemaal alleen kunnen doen.
groet Gert

Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Ronald Halma

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 26 September 2008, 14:49:33 »
Citaat
Ik heb wel slechte ervaringen met een enkele poot die twee bakken ineens zou moeten koppelen, daar blijf je problemen met gaten (net niet gelijk) en bakrandhoogten (ook nooit gelijk) houden.

Niet mijn ervaring, met de genoemde pennen of een systeem waarbij je 2e module rust op de poten van de 1e kan er eigenlijk niets mis gaan. De uiteindelijke uitlijning volgt met het vastdraaien van de bouten.

Citaat
Ik zet één van de bakken thuis wel eens in de woonkamer om eraan te werken en wil dat opzetten helemaal alleen kunnen doen

En dat is wat ook ik vaker doe aangezien ik verder niet veel ruimte heb.... Ik wilde alleen maar aangeven dat het 4-poten systeem echt niet heilig is, en dat het zeker ook met minder gaat. En als ik nou geen ervaring had, maar ik trek al 10 jaar rond met baantjes gebaseerd op dit systeem, en tot nu toe is het fool-proof ;D

Grtz,  8) Ronald 8)