Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:12:43
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 16:05:18
Prestige Models : ervaringen door bellejt
Vandaag om 16:04:47
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 16:00:15
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door spoorzeven
Vandaag om 15:51:31
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 14:38:45
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
Aachenau West door wob
Vandaag om 14:30:54
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 14:27:09
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:07:16
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:39:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
DE II van DKM opnieuw bedraden. door paazhaas
Vandaag om 13:04:47
Bahnstrecke 5867 door RobVille
Vandaag om 12:43:51
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:13:23
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 11:46:15
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Montanbahn
Vandaag om 11:24:38
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door spoorijzer
Vandaag om 11:16:04
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:13:32
  

Auteur Topic: Modelspoor in Merklingen Duitsland  (gelezen 2808 keer)

snelle diesel

  • Offline Offline
  • Berichten: 48
Modelspoor in Merklingen Duitsland
« Gepost op: 22 September 2008, 23:35:31 »
Vier jaar geleden ontdekte ik per toeval tijdens mijn vakantie, we waren  onderweg naar Oostenrijk in het plaatsje Merklingen in Duitsland aan de autobahn a8  een Modelspoorwereld met een prachtige baan. Hierop werd met Marklin gereden. Super digitaal en alles wat er in de Marklin-catalogus stond reed hier rond.  Alle treinen waren voorzien verlichting en trokken langzaam op en- remden mooi langzaam af.
Afgelopen week was ik hier weer tijdens een vakantiestop en wat mij opviel was dat de pucko's van de k-rails er niet meer waren.
Ook al die mooie Marklin modellen reden er niet meer.
Bij navraag aan een medewerker bleek dat door intensief gebruik van de baan (enkele jaren , 5 dagen per week en 8 uren per dag) er contact-problemen waren ontstaan, door afgesleten pucko's .
Ze hebben de overstap gemaakt naar gelijkstroom en de gehele baan voorzien van nieuwe rails.
Dit moet toch een gigantische klus zijn geweest om de gehele spoorrails binnen de bestaande  scienery te vervangen.
Geen goede reclame voor Marklin lijkt mij.
« Laatst bewerkt op: 22 September 2008, 23:38:03 door Peter »

Robin

  • Bahnhoofd
  • Offline Offline
  • Berichten: 496
  • Treinbewaking
    • Mijn Voorlopige Baanplan
Re: Modelspoor in Merklingen Duitsland
« Reactie #1 Gepost op: 23 September 2008, 07:57:08 »
Geen goede reclame voor Marklin lijkt mij.

Als je er een rekensommetje op loslaat, valt het denk ik best mee.
Stel, het heeft 5 jaar gereden. 5×8=40 uur per week.
40 uur×5 jaar×365,25 dagen= 73050 uur rijden.

En nu verzinnen we even een zeer intensieve modelspoorhobbyist.
Hij werkt de hele week, en kan 's avonds 1 uur per dag met zijn treinen rijden. In het weekend rijdt hij 7,5 uur per dag, wat op een wekelijks totaal van 20 uur uitkomt. Als de baan in Merklingen er 5 jaar heeft gelegen, kan deze modelspoorhobbyist 10 jaar vooruit met zijn baan!!! Zonder de keren te tellen dat hij op vakantie is, een verjaardag o.i.d. heeft. En het lijkt me dat je na 10 jaar wel weer eens een andere baan wilt!

Ik zou voor de grap eens uitrekenen hoeveel rijtijd er verstrijkt, dan kijken welk deel van het jaar (september-mei?). Reken dan eens uit hoe lang het zou duren voor je puco's versleten zijn.

MVG, Robin
De bouw van de TheoRhätische Bahn begint binnenkort...

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8987
  • Hengelooo 1:160
Re: Modelspoor in Merklingen Duitsland
« Reactie #2 Gepost op: 23 September 2008, 08:16:00 »
Als je er een rekensommetje op loslaat, valt het denk ik best mee.
Stel, het heeft 5 jaar gereden. 5×8=40 uur per week.
40 uur×5 jaar×365,25 dagen= 73050 uur rijden.

Ander rekensommetje: 8 x 5 = 40 uur per week, x 52 weken = 2080, x 5 jaar = 10400 uur.

Dat valt helemaal niet mee... ;D
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2050
Re: Modelspoor in Merklingen Duitsland
« Reactie #3 Gepost op: 23 September 2008, 08:51:47 »
En met het 2 rail systeem heb je zelfs naar 100 jaar intensief gebruik geen last van versleten pucko's.

Ik zou zo nu en dan best een nieuwe baan willen, maar zou er niet blij van worden als ik dan all het rail materiaal zou moeten vervangen hoor.

piet post

  • Offline Offline
  • Berichten: 328
Re: Modelspoor in Merklingen Duitsland
« Reactie #4 Gepost op: 23 September 2008, 09:31:55 »
Als je er een rekensommetje op loslaat, valt het denk ik best mee.
Stel, het heeft 5 jaar gereden. 5×8=40 uur per week.
40 uur×5 jaar×365,25 dagen= 73050 uur rijden.

En nu verzinnen we even een zeer intensieve modelspoorhobbyist.
Hij werkt de hele week, en kan 's avonds 1 uur per dag met zijn treinen rijden. In het weekend rijdt hij 7,5 uur per dag, wat op een wekelijks totaal van 20 uur uitkomt. Als de baan in Merklingen er 5 jaar heeft gelegen, kan deze modelspoorhobbyist 10 jaar vooruit met zijn baan!!! Zonder de keren te tellen dat hij op vakantie is, een verjaardag o.i.d. heeft. En het lijkt me dat je na 10 jaar wel weer eens een andere baan wilt!

Ik zou voor de grap eens uitrekenen hoeveel rijtijd er verstrijkt, dan kijken welk deel van het jaar (september-mei?). Reken dan eens uit hoe lang het zou duren voor je puco's versleten zijn.

MVG, Robin

40 uur per dag rijden, dat is knap
piet

Robin

  • Bahnhoofd
  • Offline Offline
  • Berichten: 496
  • Treinbewaking
    • Mijn Voorlopige Baanplan
Re: Modelspoor in Merklingen Duitsland
« Reactie #5 Gepost op: 23 September 2008, 15:33:39 »
Hmm, het leek logisch, maar volgens mij heb ik toch ergens een denkvout gemaakt :P

Ander rekensommetje: 8 x 5 = 40 uur per week, x 52 weken = 2080, x 5 jaar = 10400 uur.

Dat komt inderdaad meer in de buurt...
Gelukkig had ik pas wiskunde het 4e uur ;D
De bouw van de TheoRhätische Bahn begint binnenkort...

Henk Uijterwaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 153
Re: Modelspoor in Merklingen Duitsland
« Reactie #6 Gepost op: 23 September 2008, 16:55:13 »
Op hun website (http://www.modellbahnshow.de/) hebben ze overigens nog niet
door dat ze naar 2 rail zijn overgeschakeld. Foto's met puco's, je kan je eigen Marklin
trein laten rijden en het logo van de firma staan er allemaal nog op.

Ik denk overigens dat na 5 jaar en 10000 draaiuren er bij een willekeurig 2 rail systeem
ook wel het nodige versleten zal zijn.

snelle diesel

  • Offline Offline
  • Berichten: 48
Re: Modelspoor in Merklingen Duitsland
« Reactie #7 Gepost op: 23 September 2008, 21:24:33 »
Op hun website (http://www.modellbahnshow.de/) hebben ze overigens nog niet
door dat ze naar 2 rail zijn overgeschakeld. Foto's met puco's, je kan je eigen Marklin
trein laten rijden en het logo van de firma staan er allemaal nog op.


Dat klopt!
Er is nog wel een gastenspoor aanwezig. Hierop kun je eigen (meegebrachte) trein laten rijden. AC & DC op Marklin k-rails via een Control Unit.
De rest van de baan is allemaal gelijkstroom.

Bert Roefs

  • Offline Offline
  • Berichten: 250
Re: Modelspoor in Merklingen Duitsland
« Reactie #8 Gepost op: 23 September 2008, 21:58:34 »
Peter,
Even off topic en een tip.
Als je iemand wil quoten, druk je even op het knopje 'citeer' en begin vervolgens te typen NA het gedeelte waarin staat [ / quote ]

Je tekst komt dan BUITEN het kader te staan, dat leest wat makkelijker.

 ;)