Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
Vandaag om 01:04:02
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
20 September 2025, 22:43:39
NS 3502 van zwart naar groen door Met een sik
20 September 2025, 22:31:12
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
20 September 2025, 22:31:00
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
20 September 2025, 22:28:41
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
20 September 2025, 22:24:17
Da's Daz 2 door NS264
20 September 2025, 22:06:28
Pendel module door Klaas Zondervan
20 September 2025, 21:56:09
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
20 September 2025, 21:37:11
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
20 September 2025, 21:20:37
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
20 September 2025, 20:56:11
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
20 September 2025, 20:47:16
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door defender
20 September 2025, 20:28:44
Wat doen jullie als het koud wordt? door defender
20 September 2025, 20:14:40
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Frans van Meerwijk
20 September 2025, 19:58:09
Piko 2025 door Jan-Peter
20 September 2025, 19:17:06
Shapeways failliet, maar NL tak maakt doorstart door FritsT
20 September 2025, 18:27:56
Minibaan Visserskaai H0 door Ronald Halma
20 September 2025, 17:44:28
Vr 19 en za 20 september raildagen 25 door piksov
20 September 2025, 17:20:20
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Nullem
20 September 2025, 16:22:59
Koploper: missende bezetmelders bij openen "onderhouden lokomotieven" door Ben
20 September 2025, 14:36:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
20 September 2025, 14:30:09
Veevervoer ss/ ns door klusser
20 September 2025, 14:02:22
Een nieuw begin door dreezy
20 September 2025, 13:27:39
Aachenau West door Ronald Halma
20 September 2025, 11:43:09
Welke wielreiniger door Ronald Halma
20 September 2025, 11:33:18
Welke decoder is dit? door Remunj
20 September 2025, 10:21:22
Beilhack xrotm: rijrichting door Ben
20 September 2025, 05:26:25
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
19 September 2025, 23:23:08
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Ronald Halma
19 September 2025, 22:55:50
  

Auteur Topic: Remmen van een trein  (gelezen 7270 keer)

Biem

  • Offline Offline
  • Berichten: 816
Remmen van een trein
« Gepost op: 15 September 2006, 19:55:46 »
Hallo

Even een vraag over het remmen van een trein, nl het volgende: ik woon vlakbij een station, en nu valt mij op dat bijna elke trein die het station verlaat, na 100 meter in de bocht met zijn remmen aan het kl**ien is , terwijl die aan het versnellen is, of hoor ik soms wat anders ?

Geert
Groeten uit Hoogeveen

paultenw

  • Offline Offline
  • Berichten: 165
Re: Remmen van een trein
« Reactie #1 Gepost op: 15 September 2006, 20:01:24 »
Is dat niet gewoon de traction control ? dat de wielen beetje doorslippen in die bocht....

gr Paul

Biem

  • Offline Offline
  • Berichten: 816
Re: Remmen van een trein
« Reactie #2 Gepost op: 15 September 2006, 20:05:08 »
Paul

Tis het mooiste weer van de wereld nu  ;D, of werkt dat met treinen niet zo  ;), het is hetzelfde lawaai als een trein in de bocht remt , voordat hij het station binnenkomt

Geert
Groeten uit Hoogeveen

paultenw

  • Offline Offline
  • Berichten: 165
Re: Remmen van een trein
« Reactie #3 Gepost op: 15 September 2006, 20:07:04 »
Het was maar een idee en je weet maar nooit met de N.S hé  ;D

Biem

  • Offline Offline
  • Berichten: 816
Re: Remmen van een trein
« Reactie #4 Gepost op: 15 September 2006, 20:12:06 »
Alle ideen zijn welkom hoor  :D

Kan het niet zoiets wezen, als dat de machinist zijn remmen moet testen ?
Groeten uit Hoogeveen

Gerard

  • Gast
Re: Remmen van een trein
« Reactie #5 Gepost op: 15 September 2006, 20:26:44 »
Dat geluid hoor je toch altijd als een trein met lage snelheid door een boog rijdt, remmend of optrekkend?

Anoniem

  • Gast
Re: Remmen van een trein
« Reactie #6 Gepost op: 15 September 2006, 20:28:44 »
In een boog hoor je altijd een wat knarsend geluid, omdat de (in beginsel) rechte flens tegen de kromme spoorstaaf "schuurt". Is het niet dat geluid?

Biem

  • Offline Offline
  • Berichten: 816
Re: Remmen van een trein
« Reactie #7 Gepost op: 15 September 2006, 20:52:03 »
Ik zal het nog eens goed in de gaten houden, wanneer het precies gebeurd, maar ik weet haast wel zeker dat het niet bij elke trein zo is.
Groeten uit Hoogeveen

Julius

  • Offline Offline
  • Berichten: 638
Re: Remmen van een trein
« Reactie #8 Gepost op: 15 September 2006, 20:55:52 »
Doorslippende IRM kan altijd nog :p vanmiddag nog gezien...maar het ene materieel maakt ook meer geluid dan het andere materieel, wellicht dat er meer over te zeggen valt als je kunt zeggen wat voor mat. het waar is ;)

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3353
Re: Remmen van een trein
« Reactie #9 Gepost op: 15 September 2006, 20:56:21 »
Lijkt me inderdaad gewoon het geluid van de flens tegen de spoorstaaf. Dat hoor je juist bij droog weer vaak, bij regen "smeert" het regenwater de flens en de rail, zodat het minder piept. Ik dacht trouwens wel eens gelezen te hebben dat bijvoorbeeld in de boog voor Den Haag CS sproeiers in het spoor zitten om de herrie binnen de perken te houden.
Reinier

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26779
    • Pagina van klaas
Re: Remmen van een trein
« Reactie #10 Gepost op: 15 September 2006, 21:04:04 »
.....omdat de (in beginsel) rechte flens tegen de kromme spoorstaaf "schuurt".
De flens is niet recht, zelfs niet "in beginsel". De effectieve werkingszone van de flens ligt in een horizontaal vlak op het niveau van de bovenkant spoorstaaf. De doorsnede van de flens op dat niveau is een langwerpig ovaal, en de kanten daarvan zijn krommer dan de kromste spoorstaaf.
Het knarsende effect in (krappe) bogen komt omdat het wielstel niet meer zuiver kan rollen. Het buitenste wiel moet een langere weg afleggen dan het binnenste wiel. Dit wordt voor een deel opgevangen doordat de wielen conisch zijn, maar als de boog te krom is komt daar een eind aan. Eén van de wielen gaat dan in de lengterichting schuiven over de staaf, en dat piept.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re: Remmen van een trein
« Reactie #11 Gepost op: 15 September 2006, 21:12:55 »
Is dat hetzelfde krijsende geluid wat je hoort als een trein vertrek of aankomt via een wisselstraat?
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3353
Re: Remmen van een trein
« Reactie #12 Gepost op: 15 September 2006, 21:23:32 »
In principe wel, ja. Naast het "bochtenwerk" in een wisselstraat, heb je volgens mij ook nog het effect van de flenzen die de strijkregels raken.

Eén van de wielen gaat dan in de lengterichting schuiven over de staaf, en dat piept.

Dat piept niet alleen, je voelt het ook. Overigens denk ik dat je toch ook de flens hoort, wat een heel hoog zingend geluid geeft. Vooral bij minder goed liggende bogen kan je dat ook zien aan het feit dat ook de binnenkant van de railkop glimt. Trouwens, op recht spoor dat niet zo strak ligt gebeurt dat ook. (Ik heb het hier dus niet over hoofdlijnen)
Reinier

DHG500

  • Offline Offline
  • Berichten: 1615
Re: Remmen van een trein
« Reactie #13 Gepost op: 15 September 2006, 21:28:58 »
Een bekend probleem waarvoor ons bedrijf een aardige oplossing heeft. Kijk maar eens op onze site:
booggeluid

Nee, ik maak geen reclame, ben gewoon trots op de zaak!
Met vriendelijke groet, Bob (DHG500)  .

====E[]D-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}======

Vina venus ferrívia corrumpunt corpora nostra, sed vitam faciunt vina venus ferrívia

Biem

  • Offline Offline
  • Berichten: 816
Re: Remmen van een trein
« Reactie #14 Gepost op: 15 September 2006, 21:29:53 »
Dus als ik denk dat het zijn remmen zijn, terwijl ik de trein ook hoor versnellen , dat is dus niet echt logisch ?
Groeten uit Hoogeveen