Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gewoon wat busfoto's door Bolramer
Vandaag om 16:51:12
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 16:48:56
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 16:46:16
Kortsluiting bij wissels door Josephes
Vandaag om 16:36:28
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
Vandaag om 16:29:17
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 15:44:10
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 15:26:45
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 14:59:47
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door AlbertG
Vandaag om 13:26:02
Les Billards du Vivarais door MaraNCS
Vandaag om 13:14:04
RhB H0m, Albulisch door R.C.Grootveld
Vandaag om 12:59:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door hervé
Vandaag om 12:32:19
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
Doornvliet door mass am see
Vandaag om 11:44:10
BNLS modules: de groeten uit Berkel door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:42:40
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011 door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:34:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:14:38
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:14:03
19 Toen door PlanU
Vandaag om 11:01:05
Schrootplaats door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:45:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 10:42:29
20 en 21 april MobExpo door MOVisser
Vandaag om 09:52:38
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door RBlok
Vandaag om 09:52:13
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
Vandaag om 09:38:55
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:36:23
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 07:31:13
  

Auteur Topic: Plan N van Heris.  (gelezen 186987 keer)

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4300
    • Gouda in H0
Re:Plan N van Heris.
« Reactie #540 Gepost op: 16 december 2010, 23:15:20 »
Ik heb het draadje terug gelezen, om te kijken of er iemand problemen had met ontsporen van de rijtuigen, maar zonder resultaat. Rijden jullie niet met de rijtuigen of ben ik nu te kritisch  ??? Ik heb de rijtuigen nu sinds enkele dagen binnen en ze ontsporen steeds bij iets hogere snelheid. Probleem, is dat de koppelbomen blijven haken, waarom-> constructie fout...

Naja, dit zijn wij toch gewend van de chinees producties, daarom het probleem maar zelfs op gepakt! Het ontsporen gebeurt steeds als ik een S boog met R3 met een rechtstuk spoor ertussen rij. De koppelbom blijft dan haken. 



Blijkbaar heeft hier iemand wel kunnen tekenen in CAD, maar zelfs geen model in handen gehad en niet bedacht dat er soms de krachten niet slechts statisch zijn. Als er nu de kracht iets te plotselijk op de koppelboom komt of in een snelle combinatie achter elkaar. Dan trekt de koppelbom krom in de uitvorming van het chassis. Daarom de Idee, eens te einde gedacht en de uitvorming verlengt met stukjes styreen. Hier moet je opletten, dat deze stukjes goed aansluiten aan de al bestaande uitvorming!



Naar deze aanpassing, geen ontsporingen meer gehad!

Als ik de rijtuigen sowieso open had, direct eens de compensatie corrigeert.

Ook hier is het middelgaat weer iets te lang, hier ook 0,2mm af gefreesd , en het wakkelen is voorbij.

Als ik de volgende keer nog eens tijd heb en niets anders kan vinden om te doen, zou ik ook de missende compensatie aan het andere draaistel aanpassen...



Groet

Bernd
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10232
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Plan N van Heris.
« Reactie #541 Gepost op: 16 december 2010, 23:39:16 »
Good work my dear Watson  ;D (y)

( of was het nu Mr. Holmes ;) )


Overigens heeft deze Chinees het wel iets beter begrepen: Het gat in de draaitapkolom is wel taps uitgevoerd, zodat de draaitap zelf ook kan zwenken om de compensatie te laten werken ;)

Grtzz,

Karst
« Laatst bewerkt op: 16 december 2010, 23:41:29 door Karst Drenth »

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:Plan N van Heris.
« Reactie #542 Gepost op: 07 januari 2011, 16:46:08 »
Door Elotrack is gemeld via een mailing ( Die door SK is geplaatst elders op het forum ) dat Heris tot de 14e van deze maand de tijd heeft de laatste
leveringen Plan N te leveren.

Nu zijn we nog een weekje verwijderd van die datum, maar heeft iemand mogelijk al iets gehoord over die 2e levering ?

Gr. Remco.

Gert1

  • Gast
Re:Plan N van Heris.
« Reactie #543 Gepost op: 07 januari 2011, 17:15:25 »
Nee, nog niets van gehoord. Maar wat ik de afgelopen jaren aan fratsen heb meegemaakt van de Richthammers richting alle voorgaande importeurs doet weinig goeds beloven.
Het zou me niet verbazen als Elotrack die tweede batch Plan N niet meer krijgt en dat die t.z.t. terechtkomen bij de volgende waaghals die Heris durft te importeren.

mvg,
Gert

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:Plan N van Heris.
« Reactie #544 Gepost op: 07 januari 2011, 17:16:14 »
Ja ik vermoed dat Elotrack ze ook niet gaat krijgen nee, das op zich jammer, had nog een set in bestelling staan.

Gr. Remco.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re:Plan N van Heris.
« Reactie #545 Gepost op: 07 januari 2011, 17:22:00 »
niet zo doemdenken jongetjes, treintjes komen altijd te laat uit...

Gert1

  • Gast
Re:Plan N van Heris.
« Reactie #546 Gepost op: 07 januari 2011, 17:27:02 »
Floris, ze zijn al uit. Het gaat om de tweede batch. En elotrack is sinds 1-1-11 geen officiële importeur meer, maar hoopt dus toch nog die tweede batch te krijgen.

mvg,
Gert

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re:Plan N van Heris.
« Reactie #547 Gepost op: 07 januari 2011, 17:33:19 »
och, we merken t wel... als ze niet via elotrack komen komen ze wel via een ander, uiteindelijk is het voor iedereen het voordeligst zoveel mogelijk van die dingen te verkopen, zeker als ze toch al gemaakt zijn.

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2149
  • Bruggen-IG:
Re:Plan N van Heris.
« Reactie #548 Gepost op: 07 januari 2011, 17:34:35 »
Ik heb het draadje terug gelezen, om te kijken of er iemand problemen had met ontsporen van de rijtuigen, maar zonder resultaat. Rijden jullie niet met de rijtuigen of ben ik nu te kritisch  ??? Bernd

Ja Bernd, ik heb hetzelfde gemerkt en me dat ook afgevraagd (maar ook niets erover gepost... :-[)
Ik meende dat het kwam door dat de koppelboom in z'n uiterste hoek vastklemde, en heb geprobeerd  bv. iets van de traptreehouders dat de koppelinghouder raakt, af te snijden, maar met weinig effect. En het hele mechanisme 'gesmeerd'  met koolstof, wat iets helpt maar niet beslissend. Ik ga nu jouw oplossing eens bekijken.

Kun je uitleggen wat jouw stukjes styreen precies doen op die plek? Ik zit hier met mijn model open te kijken wat er precies gebeurt als de koppelboom aan de grenzen van zijn beweegruimte komt, en zie het dat kan gebeuren dat de 'T' -vormige achtereinde van de koppelboom onder z'n opliggende hoekjes uitpiept en dan klem kan komen te zitten. Ik zou dan eerder die stukjes (die dus de T van de koppelboom in de hoekjes verticaal moeten vasthouden) verlengen. Plak jij de stukjes styreen precies waar we ze zien op de foto?
Ik ga ook de onderzijde van het interieur dat hier boven zit, helemaal vlak schuren. Er zitten nu gietresten op die misschien de
koppelboom hinderen.

EDIT: Je hebt gelijk Bernd! Jouw balkjes lossen het probleem op. Zie onderstaande foto's. Op de eerste foto de positie waarin de koppelboom klem kan raken (al zie ik nog niet precies hoe; maar feit is dat-ie op de foto in deze positie vast zit en losgewrikt moet worden).





Op de tweede foto de werking van Bernds oplossing: het toegevoegde styreen voorkomt dat bij het uitsteken van de koppelboom de 'vaste' punt van de T uit z'n hoekje komt. De wagens lopen nu goed door R2 bogen, ook een door een S-bocht in R2 (waar ik in mijn keerlus helaas niet onderuit kom, sorry hoor ::)). Sterker nog, tevoren kon ik niet met 2 kortgekoppelde plan N's aan elkaar rijden wegens voortdurend ontsporen, nu ik nog maar een van beide op deze manier heb aangepast kan dat al wel.
Ik heb dus ook de onderzijde van het interieur glad gemaakt (ik vermoed dat dit in feite deel is van de geleiding van de koppelboom), en van de nem-koppelschacht de bovenzijde iets ingenomen, zodat er iets meer ruimte bij die treeplankhouders is. En gat voor de draaikolom van het draaistel iets korter gemaakt, zodat de draaistellen aan de stabilisatienokken raken. Ze rijden nu feilloos.
« Laatst bewerkt op: 07 januari 2011, 23:44:34 door janw »

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4300
    • Gouda in H0
Re:Plan N van Heris.
« Reactie #549 Gepost op: 08 januari 2011, 11:15:19 »
Kun je uitleggen wat jouw stukjes styreen precies doen op die plek?

Ja, kan ik, maar voor de detailleert antwoord zou mijn Nederlands niet goed genoeg zijn, heeft te doen met allerhande krachten en bewegingen. Maar in princiep geef je de antwoord al zelfs!

vlaak geschuurd heb ik het interieur ook, maar het heeft geen (of geen groot) effect.

Plaatsing van de stripjes is tangentieel tot de actieboogstraal van de Koppelboom..

Groet

Bernd
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

johnny-VIRM

  • Offline Offline
  • Berichten: 522
Re:Plan N van Heris.
« Reactie #550 Gepost op: 08 januari 2011, 14:11:20 »
ik heb minimaal radius van 484r  maar soms hoor ik een klik na een bocht of wissel, en dan waggelt er 1 is dit soms hetzelfde probleem?

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5421
Re:Plan N van Heris.
« Reactie #551 Gepost op: 08 januari 2011, 14:47:04 »




Op de tweede foto de werking van Bernds oplossing: het toegevoegde styreen voorkomt dat bij het uitsteken van de koppelboom de 'vaste' punt van de T uit z'n hoekje komt. De wagens lopen nu goed door R2 bogen, ook een door een S-bocht in R2 (waar ik in mijn keerlus helaas niet onderuit kom, sorry hoor ::)). Sterker nog, tevoren kon ik niet met 2 kortgekoppelde plan N's aan elkaar rijden wegens voortdurend ontsporen, nu ik nog maar een van beide op deze manier heb aangepast kan dat al wel.
Ik heb dus ook de onderzijde van het interieur glad gemaakt (ik vermoed dat dit in feite deel is van de geleiding van de koppelboom), en van de nem-koppelschacht de bovenzijde iets ingenomen, zodat er iets meer ruimte bij die treeplankhouders is. En gat voor de draaikolom van het draaistel iets korter gemaakt, zodat de draaistellen aan de stabilisatienokken raken. Ze rijden nu feilloos.

Beste Jan,

Bernd concludeert het ook al, maar je kunt op jouw eigen foto's goed zien waar het fout gaat. Zonder geleidebalkjes (zouden voor de perfectie rond moeten zijn met de straal vanuit de andere hoek van de kortkoppelboom) zie je dat de koppelboom niet op de bedoelde plek blijft, waardoor deze niet meer goed teruggaat, omdat deze min of meer klem komt te zitten tussen de voorste en de achterste geleiding. Is misschien met siliconenspray ook op te lossen, maar Bernd' zijn oplossing lijkt me mechanisch beter.

Ik ga dit ook doen bij mijn plannen N (die nog niet gereden hebben).

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2149
  • Bruggen-IG:
Re:Plan N van Heris.
« Reactie #552 Gepost op: 08 januari 2011, 15:01:33 »
Ja zoiets had ik ook geconcludeerd maar het blijft me verbazen hoe vast dat ding geklemd zat (op mijn bovenste foto), hij moest echt losgewrikt worden. Op de baan hoor je ook de gruwelijkste knakgeluiden tijdens het rijden, dwz als het goed gaat, want anders ontspoort de hele boel gewoon. Waar die enorme 'klemkracht' wordt uitgeoefend heb ik nog steeds niet echt scherp: je ziet het nergens gebeuren; het gat is ruim genoeg, de plastic nokjes ogen onschuldig, etc.
Nou ja, Bernds geleiding lost het in elk geval op.
« Laatst bewerkt op: 08 januari 2011, 15:09:09 door janw »

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2149
  • Bruggen-IG:
Re:Plan N van Heris.
« Reactie #553 Gepost op: 08 januari 2011, 15:06:44 »
ik heb minimaal radius van 484r  maar soms hoor ik een klik na een bocht of wissel, en dan waggelt er 1 is dit soms hetzelfde probleem?

Ja, dat is 'm precies. De oplossing staat hierboven.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6528
  • Spaar ze allemaal.
Re:Plan N van Heris.
« Reactie #554 Gepost op: 08 januari 2011, 15:21:09 »
Effe snel een krabbel van het probleem.


Het draaipunt(middelpunt) verschuift waardoor de boom tegen de circel vastloopt.

Stephan.