Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rheinburg, TP V/VI door Eric v C
Vandaag om 17:12:21
Kibri station CALW ingekort als NS station door Duikeend
Vandaag om 17:05:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 17:02:06
Wijzigen functies-functietoetsen PBModels ICRmh rijtuigen door Lex-trein
Vandaag om 17:02:06
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 16:49:33
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:44:52
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:13:16
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 15:45:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Robert vh Prutsert
Vandaag om 15:43:59
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Frits Westers
Vandaag om 15:33:29
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:31:59
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door spoorijzer
Vandaag om 15:30:13
NRS 107 / HSM 353 / NS 1604 in schaal N door janw
Vandaag om 15:28:19
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:23:13
Decoder waarden van trix 22357 nmbs lok 25.5 door Vosptr
Vandaag om 15:20:08
Overstap naar HTM door Jelmer
Vandaag om 15:12:10
Bauarbeiten im gange door Jelmer
Vandaag om 14:50:15
Halling aandrijvingen door Jan Bennink
Vandaag om 14:43:10
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 14:39:13
Handleiding van de Roco kraan 46901 NS kraan 482 door Jelmer
Vandaag om 14:24:24
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 13:51:55
Z21 en het programeren met de Z21App. door Ronald Halma
Vandaag om 13:31:36
Straalcabine, hoe en wat door Duikeend
Vandaag om 13:24:20
Exact-Train 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 13:16:32
Vr 19 en za 20 september raildagen 25 door Seinhuis
Vandaag om 13:10:25
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 12:54:21
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 12:09:35
The Summer of 69 door einte
Vandaag om 11:26:57
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 11:17:59
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 08:08:09

Auteur Topic: Roco en Edits  (gelezen 2730 keer)

Steen

• Offline Offline
Roco en Edits
« Gepost op: 04 September 2008, 11:06:45 »
Beste forumleden,

Binnenkort stap ik over van MRdirect naar Multimaus. Dit dank zij de schakeling van de heren Drent en Ros, welke in een ander draadje uit en te na beschreven is. Ik heb één van de laatste setjes in bestelling en ik ben zeer benieuwd. Gezien de vele lovende reacties heb ik er wel vertrouwen in. Ik maak voor de stroomvoorziening van de baan gebruik van de Edits booster. Deze booster wordt gestuurd vanuit een COM-poort op de MRdirect-PC. Volgens de handleiding: TXD op pin 3, DTR op pin 4, GND op pin 5 en DSR op pin 6. Als ik overstap naar Roco, dan zal de Edits booster gestuurd moeten worden door de Roco versterker 10764. Op deze versterker zit een aansluiting [Booster out]. Een 4 polige aansluiting zo die ook op telefoontoestellen te vinden is. Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat de 4 aansluitingen ( TXD, DTR, GND en DSR) van de Edits booster op de één of andere manier verbonden moeten worden met de [Booster out] aansluiting op de Roco 10764. Maar welk draadje moet nu aan welk punt? Is er iemand die weet hoe dit aangesloten moet worden?

Met vr.gr.: Steen
Schaal N  Geen tijdperk; Geen bepaalde nationaliteit; Ik rommel maar wat aan.

Klaas Zondervan

• Online Online
    • Pagina van klaas
Re: Roco en Edits
« Reactie #1 Gepost op: 04 September 2008, 12:03:47 »
Dat zal niet gaan lukken. De Roco booster heeft nl. een H-brug uitgang, en de Edits booster is een z.g. push-pull versterker met doorgaande massa. Die kun je niet op één baan combineren. Verder is de aansturing van de boosters bij Roco zo verschillend van die bij Edits, dat je dat sowieso niet aan elkaar kunt knopen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Steen

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 04 September 2008, 12:09:40 »
Bedankt Klaas.

Er zal dus weinig anders op zitten dan één of meer Roco boosters aan te schaffen. Ik neem aan dat die dan d.m.v. "telefoonsnoertjes" aan elkaar gekoppeld kunnen worden.

Mvg: Steen

henk

• Online Online
« Reactie #3 Gepost op: 04 September 2008, 12:50:19 »
Het lijkt me dat je het uitgangssignaal van de Roco versterker als ingangssignaal voor de Edits booster kunt gebruiken. Dat is ook de gebruikelijke manier om de Edits booster op een andere centrale aan te sluiten. Je kunt de Roco versterker dan niet op de baan aansluiten, maar die heb je met je Edits booster ook niet echt nodig.
Het probleem waar ik nog een oplossing voor zoek is hoe de booster dan een kortsluiting aan de muis moet doorgeven. Bij geautomatiseerd rijden is het niet de bedoeling dat de centrale doorgaat met signalen zenden als de booster het spul heeft stilgezet.

Overigens kun je een losse Roco versterker ook als booster gebruiken. Is een stuk goedkoper dan de offociële Roco booster aan te schaffen. Intern zijn ze identiek. Daar lopen de nodige draadjes over.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Olav

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 04 September 2008, 12:55:12 »
Klaas,

Hoe zit dit dan met de booster van de Intellibox? Is deze ook niet een H-brug? Immers deze kan selectrix uitsturen. Er was al eens iets over geschreven op het forum, maar ben even de clou kwijt.

Als dit inderdaad een H-brug is, deze stuurt bij mij diverse editsboosters aan, die de baan daadwerkelijk aansturen. Daardoor heb ik dan wel niet de beschikking over selectrix op de baan. Maakt voor mij overigens niet uit.

Groeten

Olav
Groeten

Olav

henk

• Online Online
« Reactie #5 Gepost op: 04 September 2008, 13:09:07 »
De IB heeft ook een push-pull versterker en geen H-brug Olav
Bij mijn weten wordt de Edits booster niet via een booster-aansluiting op de IB aangesloten, maar ook via de uitgangsklemmen?

Klaas Zondervan

• Online Online
    • Pagina van klaas
« Reactie #6 Gepost op: 04 September 2008, 13:23:01 »
@Olav,

of een booster wel of geen Selectrix kan uitsturen heeft niks met H-brug of push-pull te maken. Beide kunnen het.
Het belangrijkste verschil tussen Selectrix en de andere formaten is dat Selectrix taktpauses kent, waarin de spanning even nul is. Om zeker te weten dat die spanning dan echt nul is, zit er in een echte Selectrix booster nog een extra transistor die de uitgang kortsluit. Ik weet niet of de IB dat ook doet, en ik betwijfel of het echt nodig is.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Steen

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 04 September 2008, 15:27:40 »
Ik heb gewoon de baanspanning van de 10764 via een serieweerstand van 47 k op de stuuringang van de Edits booster gezet; dus op de pinnen 3 en 5 (TXD en GND). Tot mijn verbazing rijden de treinen en kunnen met de Multimaus geregeld en geprogrammeerd worden. Uiteraard werkt de kortsluitbeveiliging op deze manier niet.

Olav

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 04 September 2008, 15:50:59 »
@Olav,

of een booster wel of geen Selectrix kan uitsturen heeft niks met H-brug of push-pull te maken. Beide kunnen het.
Het belangrijkste verschil tussen Selectrix en de andere formaten is dat Selectrix taktpauses kent, waarin de spanning even nul is. Om zeker te weten dat die spanning dan echt nul is, zit er in een echte Selectrix booster nog een extra transistor die de uitgang kortsluit. Ik weet niet of de IB dat ook doet, en ik betwijfel of het echt nodig is.

THX for info.  :D
Groeten

Olav

henk

• Online Online
« Reactie #9 Gepost op: 04 September 2008, 20:12:58 »
Ik heb gewoon de baanspanning van de 10764 via een serieweerstand van 47 k op de stuuringang van de Edits booster gezet; dus op de pinnen 3 en 5 (TXD en GND). Tot mijn verbazing rijden de treinen en kunnen met de Multimaus geregeld en geprogrammeerd worden. Uiteraard werkt de kortsluitbeveiliging op deze manier niet.

In de boeken over Edits en EditsPro staat hoe je de Edits-booster op een Märklin centrale moet aansluiten. Ook door de railuitgangen van de centrale op de booster aan te sluiten. Dat gebeurt via een kleine hulpschakeling die ervoor zorgt dat de booster bij kortsluiting afslaat. Werkt prima.
« Laatst bewerkt op: 04 September 2008, 20:18:40 door henk »

Steen

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 04 September 2008, 22:28:34 »
Henk,

De Edits en Edits pro boeken heb ik niet. Worden trouwens ook niet meer geleverd. Ik heb het schema van de site van Marco Roede gehaald. Hierbij wordt de door jou genoemde kortsluit-hulpschakeling niet beschreven. Ik heb daar wel belangstelling voor. Heb jij het schema? Ik houd mij beleefd aanbevolen. Blijft natuurlijk dat de Multimaus niet weet dat er een kortsluiting is en signalen blijft uitsturen.

Vr.gr: Steen.

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #11 Gepost op: 05 September 2008, 00:55:03 »
Hi, die schakeling staat al bijna 10 jaar hier

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Steen

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 05 September 2008, 07:03:38 »
Wim,

Bedankt!! Daar kan ik wel wat mee.