Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
Vandaag om 22:16:21
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Jelmer
Vandaag om 22:14:00
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door emmenaar
Vandaag om 22:08:26
Roco 2400, h0 door Huup
Vandaag om 22:08:15
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:43:41
Project seaside Germany door Sikko
Vandaag om 21:29:36
Overstap naar HTM door Miniature Holland
Vandaag om 21:22:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:15:31
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Stootjuk
Vandaag om 21:15:02
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
Vandaag om 21:12:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 21:09:41
Op Zuid (NL H0) door Tom Z.
Vandaag om 21:06:38
Kato ETA 515 door mamory
Vandaag om 20:58:15
Terschellinger Spoor door Scratchbuilt
Vandaag om 20:52:09
C12c rijtuig door maartenvdb
Vandaag om 19:58:14
Welke decoder is dit? door 008200
Vandaag om 19:47:47
Raadplaatje door BrightonBelle
Vandaag om 19:45:52
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
Vandaag om 19:29:31
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Ruben90
Vandaag om 19:10:04
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door defender
Vandaag om 18:22:28
Een leuke vrachtwagen door defender
Vandaag om 18:20:53
Omgeving Frankfurt am Main door Hasenwald
Vandaag om 17:36:19
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
Vandaag om 17:27:51
Leubachtalbahn door Krokodil68
Vandaag om 16:59:26
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 16:58:17
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 16:36:08
De fabriek - Spoor 0 door g-j
Vandaag om 16:13:49
Tram reageert niet door R1954
Vandaag om 15:00:31
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:11:34
PB Models, ICR-rijtuigen door serie1200
Vandaag om 14:10:22
  

Auteur Topic: Marklin HO treintafel en spiraal  (gelezen 35169 keer)

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Marklin HO treintafel en spiraal
« Reactie #30 Gepost op: 07 September 2008, 21:49:04 »
Een straal van 360 mm geeft een cirkel van 2262 mm. In die cirkel stijgt/daalt Michael 80 mm. Dat komt overeen met 3,55% - dat is best wel heftig !

Sander

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re: Marklin HO treintafel en spiraal
« Reactie #31 Gepost op: 07 September 2008, 21:50:01 »
Ja en Sander 3.55% in een bocht, dat tikt nog extra aan.

Robin

  • Bahnhoofd
  • Offline Offline
  • Berichten: 496
  • Treinbewaking
    • Mijn Voorlopige Baanplan
Re: Marklin HO treintafel en spiraal
« Reactie #32 Gepost op: 07 September 2008, 22:05:59 »
Kortom: alleen dalen op dat spoor ;D
De bouw van de TheoRhätische Bahn begint binnenkort...

Michael666

  • Offline Offline
  • Berichten: 93
    • http://www.bloggen.be/modeltreinen/
Re: Marklin HO treintafel en spiraal
« Reactie #33 Gepost op: 07 September 2008, 22:10:42 »
voor alle duidelijkheid
ik heb 2 identieke spiralen L en R van de tafel een voor op en een neerwaarts te gaan dus men spoor ligt netjes in het midden
Kijk zeker eens op mijn blog -->

http://www.bloggen.be/modeltreinen/

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Marklin HO treintafel en spiraal
« Reactie #34 Gepost op: 07 September 2008, 22:14:30 »
Duidelijk Michael. Dan heb je dus geen enkel probleem - beide spiralen kunnen voor klimmen en dalen gebruikt worden. (De meeste lezers, ik incluis, gingen uit van twee sporen in de spiraal)

@robin - Ook voor dalen is 3,55% een beetje te veel van het goede. De storingskans wordt gewoon te groot.

Sander

Robin

  • Bahnhoofd
  • Offline Offline
  • Berichten: 496
  • Treinbewaking
    • Mijn Voorlopige Baanplan
Re: Marklin HO treintafel en spiraal
« Reactie #35 Gepost op: 07 September 2008, 22:17:18 »
Als je mij kunt uitleggen wat je met de storingskans bedoelt, zal ik er eens naar kijken.
De bouw van de TheoRhätische Bahn begint binnenkort...

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Marklin HO treintafel en spiraal
« Reactie #36 Gepost op: 07 September 2008, 22:25:37 »
Storingskans (bij een dalend spoor) is hoofdzakelijk de kans op ontsporen / uit de rails drukken. Even terug beschreef ik het al. De loc remt af, de achterste wagons duwen en ergens in het midden kan een ontsporing ontstaan.

Het effect wordt sterker naarmate treinen langer en zwaarder zijn. En vooral bij lange wagons in het midden, of hele lichte wagens in het midden. Afstelling van de hoogte van de koppelingen is ook kritisch - de kans dat een wagon iets opgetild wordt (de wagon duwt immers in plaats van getrokken worden)

Met name bij lange wagens moet je er rekening mee houden, dat die toch al niet erg kien zijn op krappe bogen.

Michael666

  • Offline Offline
  • Berichten: 93
    • http://www.bloggen.be/modeltreinen/
Re: Marklin HO treintafel en spiraal
« Reactie #37 Gepost op: 07 September 2008, 23:29:53 »

iedereen bedankt die me geholpen heeft om men spiraal op de juiste hoogte te krijgen !
Kijk zeker eens op mijn blog -->

http://www.bloggen.be/modeltreinen/

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Marklin HO treintafel en spiraal
« Reactie #38 Gepost op: 07 September 2008, 23:39:04 »
Graag gedaan. Ik zal je vorderingen echt volgen, het ziet er allemaal erg goed en netjes gebouwd uit.

In hoeverre komt de stijging, die je nu hebt, overeen met je oorspronkelijke bouwplan ? Want het aantal omwentelingen wordt nu immers heel anders om hetzelfde hoogteverschil te overbruggen.

Sander

Michael666

  • Offline Offline
  • Berichten: 93
    • http://www.bloggen.be/modeltreinen/
Re: Marklin HO treintafel en spiraal
« Reactie #39 Gepost op: 07 September 2008, 23:44:56 »

ik zal allesinds meer spiraaldelen moeten maken aangezien ik nu veel meer omwentelingen moet maken om boven te graken

ik begin op 30 cm van de grond en moet aan 80 raken (bovenste deel)

zit nog niet in de helft nu  :'(
Kijk zeker eens op mijn blog -->

http://www.bloggen.be/modeltreinen/

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Marklin HO treintafel en spiraal
« Reactie #40 Gepost op: 07 September 2008, 23:51:32 »
Die extra spiraaldelen zijn inderdaad een fikse aanpassing. Maar het is beter dat in dit bouwstadium te ontdekken dan pas op een veel later tijdstip.

Veel succes,

Sander

Michael666

  • Offline Offline
  • Berichten: 93
    • http://www.bloggen.be/modeltreinen/
Re: Marklin HO treintafel en spiraal
« Reactie #41 Gepost op: 07 September 2008, 23:55:57 »
beter voorkomen dan genezen  ;)

dankje , heb je zelf een baan? foto's?
« Laatst bewerkt op: 08 September 2008, 07:22:07 door Peter van der Leek. Reden: Onnodige quote verwijderd »
Kijk zeker eens op mijn blog -->

http://www.bloggen.be/modeltreinen/

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Marklin HO treintafel en spiraal
« Reactie #42 Gepost op: 08 September 2008, 00:09:45 »
Op dit moment ben ik de treinkamer aan het verbouwen, dat duurt nog ongeveer 2-3 weken. Daarom heb ik in 'n andere kamer nu een testbaantje (2 ovalen, 2 overloopsporen, 8 wissels en 3 opstelspoortjes). Daarmee probeer ik Koploper te doorgronden en over 'n paar dagen de nieuwe S88XpressNetLI testen.

Sander

Michael666

  • Offline Offline
  • Berichten: 93
    • http://www.bloggen.be/modeltreinen/
Re: Marklin HO treintafel en spiraal
« Reactie #43 Gepost op: 08 September 2008, 00:18:23 »
vraagje,
enig idee waar ik voor weinig geld gebruikte electrische K wissels kan kopen?

kheb er een 20 tal nodig en die nieuw met ovp kopen is echt te duur
30 euro het stuk omdat er een doosje rond zit is me wat te veel  ;D
Kijk zeker eens op mijn blog -->

http://www.bloggen.be/modeltreinen/

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Marklin HO treintafel en spiraal
« Reactie #44 Gepost op: 08 September 2008, 00:23:09 »
Nee, ik heb geen idee. Ik ben helemaal georienteerd op 2-rails, zoals overigens velen op dit forum.

Het zou me niet verbazen, dat je op http://forum.3rail.nl/ meer antwoorden kunt krijgen. Ze zijn daar helemaal gericht op 3-rails.

Sander