Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Kato ETA 515 door mamory
Vandaag om 20:58:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 20:57:35
Terschellinger Spoor door Scratchbuilt
Vandaag om 20:52:09
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Tomasso
Vandaag om 20:49:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modellbahnwagen
Vandaag om 20:47:43
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Ben
Vandaag om 20:32:45
C12c rijtuig door maartenvdb
Vandaag om 19:58:14
Welke decoder is dit? door 008200
Vandaag om 19:47:47
Raadplaatje door BrightonBelle
Vandaag om 19:45:52
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
Vandaag om 19:29:31
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Ruben90
Vandaag om 19:10:04
Op Zuid (NL H0) door Ruben90
Vandaag om 19:06:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Jan Bennink
Vandaag om 18:24:09
Overstap naar HTM door defender
Vandaag om 18:23:48
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door defender
Vandaag om 18:22:28
Een leuke vrachtwagen door defender
Vandaag om 18:20:53
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 18:01:34
Omgeving Frankfurt am Main door Hasenwald
Vandaag om 17:36:19
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
Vandaag om 17:27:51
Leubachtalbahn door Krokodil68
Vandaag om 16:59:26
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 16:58:17
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 16:36:08
De fabriek - Spoor 0 door g-j
Vandaag om 16:13:49
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:02:14
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 15:29:48
Tram reageert niet door R1954
Vandaag om 15:00:31
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:11:34
PB Models, ICR-rijtuigen door serie1200
Vandaag om 14:10:22
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door nighttrain1
Vandaag om 14:09:15
Nieuwe generatie spoorseinen NL door Eric B
Vandaag om 13:59:34
  

Auteur Topic: Marklin HO treintafel en spiraal  (gelezen 35158 keer)

Michael666

  • Offline Offline
  • Berichten: 93
    • http://www.bloggen.be/modeltreinen/
Re: Marklin HO treintafel en spiraal
« Reactie #15 Gepost op: 07 September 2008, 19:42:17 »
ik gebruik K rails 2221
de straal is 43,5 cm
« Laatst bewerkt op: 08 September 2008, 07:20:55 door Peter van der Leek. Reden: Onnodige quote verwijderd »
Kijk zeker eens op mijn blog -->

http://www.bloggen.be/modeltreinen/

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Marklin HO treintafel en spiraal
« Reactie #16 Gepost op: 07 September 2008, 19:50:54 »
Een boog met een straal van 43,5 cm heeft als lengte van de volledige cirkel :
Lengte = 2 * pi * 43,5 = 273,3 cm

Bij 2,5% stijging kun je op die cirkel 273 * 2,5 = 6,82 cm klimmen

Met 4 paaltjes per cirkel is dat dus 6,82 / 4 = 1,7 cm stijgen per paaltje.

Waar jij nu 3 cm per paaltje aan hebt gehouden, kun je dit dus beter terugbrengen naar 1,7 cm. Over de hele cirkel kom je dan uit op 6,8 cm. De vraag is nu of die tussenruimte wel voldoende is voor jour trein (plus houtdikte).

Sander

Michael666

  • Offline Offline
  • Berichten: 93
    • http://www.bloggen.be/modeltreinen/
Re: Marklin HO treintafel en spiraal
« Reactie #17 Gepost op: 07 September 2008, 19:52:58 »
ik laat het je meteen weten alvast bedankt!
« Laatst bewerkt op: 08 September 2008, 07:21:05 door Peter van der Leek. Reden: Onnodige quote verwijderd »
Kijk zeker eens op mijn blog -->

http://www.bloggen.be/modeltreinen/

Michael666

  • Offline Offline
  • Berichten: 93
    • http://www.bloggen.be/modeltreinen/
Re: Marklin HO treintafel en spiraal
« Reactie #18 Gepost op: 07 September 2008, 20:55:58 »

gelukt

tis wel met 2 cm steiging per paaltje maar tis haalbaar denk ik

Kijk zeker eens op mijn blog -->

http://www.bloggen.be/modeltreinen/

Hookies

  • Offline Offline
  • Berichten: 1112
    • De bouw van Hookyville in schaal N (updated 25 januari 2010)
Re: Marklin HO treintafel en spiraal
« Reactie #19 Gepost op: 07 September 2008, 21:02:14 »
Je hebt dan een steiging van 2,9%. Dat zou nog kunnen, omdat er vaak gezegd wordt dat 3% het maximale is. Maar je kunt het zelf testen door wat rails neer te leggen en te kijken of het gaat.
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 | Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | tijdperk: laat IV en V, museumlijn uit III | Hoofdzakelijk Duits georiënteerd.

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Marklin HO treintafel en spiraal
« Reactie #20 Gepost op: 07 September 2008, 21:07:40 »
Hiermee kom je uit op 2,93%. Aanvaardbare grenzen lopen ongeveer tot 3%, dus daarmee zit je wel goed.

Lukt het nu wel met de trein ?

Sander

Michael666

  • Offline Offline
  • Berichten: 93
    • http://www.bloggen.be/modeltreinen/
Re: Marklin HO treintafel en spiraal
« Reactie #21 Gepost op: 07 September 2008, 21:12:57 »
heb er even wat sporen onder gelegd, het is nipt maar men grootste en hoogste loc heeft een klein beetje speling dus tzit wel goed!

bedankt voor de hulp , ik had anders een rare spiraal gehad (eentje met een vallende trein)
« Laatst bewerkt op: 08 September 2008, 07:21:27 door Peter van der Leek. Reden: Onnodige quote verwijderd »
Kijk zeker eens op mijn blog -->

http://www.bloggen.be/modeltreinen/

Robin

  • Bahnhoofd
  • Offline Offline
  • Berichten: 496
  • Treinbewaking
    • Mijn Voorlopige Baanplan
Re: Marklin HO treintafel en spiraal
« Reactie #22 Gepost op: 07 September 2008, 21:13:59 »
even over die 3%...
Is het erg als het meer is bij een dalende trein?
De bouw van de TheoRhätische Bahn begint binnenkort...

Michael666

  • Offline Offline
  • Berichten: 93
    • http://www.bloggen.be/modeltreinen/
Re: Marklin HO treintafel en spiraal
« Reactie #23 Gepost op: 07 September 2008, 21:14:45 »
goeie vraag das eentje voor kenners
 ;)
« Laatst bewerkt op: 08 September 2008, 07:21:36 door Peter van der Leek. Reden: Onnodige quote verwijderd »
Kijk zeker eens op mijn blog -->

http://www.bloggen.be/modeltreinen/

Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2411
Re: Marklin HO treintafel en spiraal
« Reactie #24 Gepost op: 07 September 2008, 21:22:06 »
Als je een dubbelsporig spiraal maakt is het meestal verstandig om het "buitenste"spoor van de spiraal als stijgend spoor te gebruiken van niveau -1 naar nvieau 0 bv en het "binnenste"spoor het dalende spoor van niveau 0 naar niveau -1.

Dit komt omdat de buitenhoog een iets lager stijgeningspercentage heeft dat de binnenboog.

mvg,

Matthijs

transmission

  • Gast
Re: Marklin HO treintafel en spiraal
« Reactie #25 Gepost op: 07 September 2008, 21:24:45 »
Interesant draadje 8)

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Marklin HO treintafel en spiraal
« Reactie #26 Gepost op: 07 September 2008, 21:26:27 »
Laat me voorop stellen, dat ik geen kenner ben - wel heb ik veel gelezen over dit onderwerp.

Waar de echte grens ligt, weet niemand. Er is namelijk niet één enkele grens. Het heeft te maken met de kwaliteit van trein en rails, de lengte van de trein, in welke mate (lange) wagens wringen in bochten, ....

Het dalend spoor zal best wel wat meer kunnen hebben. Maar algemeen spreekt men van 3% als grens - dat geldt dan dus ook voor het dalend spoor. Je kunt het risico lopen dat lange treinen zichzelf uit de rails gaan drukken - de loc remt af en de achterste wagens duwen.

Overigens, Michael heeft wel aangegeven dat de boogstraal 43,5 cm is, maar is dat de buiten- of binnenbaan ? Je zou eigenlijk de berekening eens moeten maken voor het binnenspoor. (Ik denk dat je dan al ruim boven 3% zit)

Tip : Plan in ieder geval dat de buitenbaan het stijgend spoor is.

Sander

Robin

  • Bahnhoofd
  • Offline Offline
  • Berichten: 496
  • Treinbewaking
    • Mijn Voorlopige Baanplan
Re: Marklin HO treintafel en spiraal
« Reactie #27 Gepost op: 07 September 2008, 21:32:49 »
Dat is dan niet zo'n probleem :P
Denk namelijk aan een spiraal met binnenbocht R1, en buitenbocht R2.
Mijn beoogde stijging per ronde is 8cm. Dan kom ik uit op 2,9cm/m voor de buitenbaan (omhoog) en 3,5cm/m voor de binnenbaan.
De bouw van de TheoRhätische Bahn begint binnenkort...

Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2411
Re: Marklin HO treintafel en spiraal
« Reactie #28 Gepost op: 07 September 2008, 21:36:16 »
De 2221 heeft een straal van 360mm en de 2231 heeft een straal van 424.6mm

mvg,

Matthijs

Robin

  • Bahnhoofd
  • Offline Offline
  • Berichten: 496
  • Treinbewaking
    • Mijn Voorlopige Baanplan
Re: Marklin HO treintafel en spiraal
« Reactie #29 Gepost op: 07 September 2008, 21:39:51 »
Dat is dus voor M* K. Bij M* C is R1 hetzelfde, en R2 437,5 mm. De nummers zijn 24130 en 24230.
De bouw van de TheoRhätische Bahn begint binnenkort...