Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 10:54:45
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 10:51:04
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 10:50:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 10:46:40
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 10:42:06
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
Vandaag om 10:40:00
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door schipcas
Vandaag om 10:21:06
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Laenderbahn27
Vandaag om 09:55:11
BR-18.6 Schaal-0. door AP3737
Vandaag om 09:17:52
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
Vandaag om 09:10:49
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door MOVisser
Vandaag om 08:55:27
Welke kleur is Roco oud bruin? door MadhouseNL
26 July 2025, 23:37:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
26 July 2025, 23:18:40
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
26 July 2025, 22:54:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
26 July 2025, 22:44:59
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
26 July 2025, 21:56:59
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Sylvester
26 July 2025, 20:24:27
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
26 July 2025, 20:00:50
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
26 July 2025, 19:04:24
Raadplaatje door Klaas Zondervan
26 July 2025, 18:48:57
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Ronald Halma
26 July 2025, 17:44:09
Rheinburg, TP V/VI door rail4marcel
26 July 2025, 17:42:27
Lokpilot 4 defect door bellejt
26 July 2025, 17:40:40
Seuthe gaat stoppen door Eric B
26 July 2025, 17:04:15
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
26 July 2025, 17:02:03
Da's Daz 2 door BartvD
26 July 2025, 16:55:33
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
26 July 2025, 16:45:15
Aachenau West door Arjan6511
26 July 2025, 16:41:30
Roco 63432 loksound 2 vraag door bellejt
26 July 2025, 14:12:27
Mijn geweatherde modellen door hervé
26 July 2025, 13:48:44
  

Auteur Topic: Dave - (Baanplan H0)  (gelezen 13839 keer)

Robin

  • Bahnhoofd
  • Offline Offline
  • Berichten: 496
  • Treinbewaking
    • Mijn Voorlopige Baanplan
Re: (nog) naamloos baanplan (baanplan H0)
« Reactie #15 Gepost op: 02 September 2008, 15:44:54 »
Weer wat informatie waar ik iets mee kan ;D
Jammer genoeg heeft onze Livebox weer eens kuren, dus ben ik vooral daar mee bezig  >:(
De bouw van de TheoRhätische Bahn begint binnenkort...

iDave

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
  • Zoldermeer H0
Re: (nog) naamloos baanplan (baanplan H0)
« Reactie #16 Gepost op: 02 September 2008, 17:42:56 »
misschien ook handig om te weten dat ik 1 kopspoor moet minimaal 1,50m zijn vanwege me TEE zodat deze daar kop kan maken en kan overlopen.

Heb het kopstation net even neer gelegd maar dan met het weglaten van spoor 4 (onderste spoor)
Het werd anders te breed in die hoek en kon ik een aantal kasten niet meer open krijgen :P
Heb het hele kopstation ook met 20cm verlengt omdat ik anders te kort kwam :)
« Laatst bewerkt op: 02 September 2008, 17:45:38 door Dave »
Grtn. David

Robin

  • Bahnhoofd
  • Offline Offline
  • Berichten: 496
  • Treinbewaking
    • Mijn Voorlopige Baanplan
Re: (nog) naamloos baanplan (baanplan H0)
« Reactie #17 Gepost op: 02 September 2008, 19:48:04 »
Ik hoop dat je wat meer hebt aan deze baan.

Oordeel zelf ;)

MVG, Robin

P.S. van de cirkel links kun je een modulebak maken. De twee sporen rechtsboven verdwijnen via een tunnel onder het station en 'dorp' door naar het schaduwstation.
« Laatst bewerkt op: 02 September 2008, 20:10:05 door Robin »
De bouw van de TheoRhätische Bahn begint binnenkort...

iDave

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
  • Zoldermeer H0
Re: (nog) naamloos baanplan (baanplan H0)
« Reactie #18 Gepost op: 03 September 2008, 15:19:25 »
Dat is een erg mooi idee. Heb hem zelf even aangepast door beneden nog een engelsewissel neer te leggen om zo vanaf spoor 1 naar spoor 2 te komen als er een voertuig vanaf het bovenste kopspoor zal vertrekken zo weer over te kunnen laten lopen naar spoor 2.



De lengte's zijn nog niet helemaal goed, maar dat word nog aangepast/
De sporen in het station heb ik op minstens 1,50m gelaten zodat lange treinen er ook zonder moeite kunnen stoppen.

Ik denk alleen dat er vanaf het onderste spoor ook nog een mogelijkheid moet komen om naar spoor 1 te komen als treinen naar links vertrekken

Groet
Dave
Grtn. David

Robin

  • Bahnhoofd
  • Offline Offline
  • Berichten: 496
  • Treinbewaking
    • Mijn Voorlopige Baanplan
Re: (nog) naamloos baanplan (baanplan H0)
« Reactie #19 Gepost op: 03 September 2008, 17:34:42 »
fijn dat je wat aan mijn idee/schets hebt gehad.
ik snap alleen niet precies wat je bedoeld met
Citaat
Ik denk alleen dat er vanaf het onderste spoor ook nog een mogelijkheid moet komen om naar spoor 1 te komen als treinen naar links vertrekken

Ik wil best meedenken, maar dan moet je me eerst even iets duidelijker uitleggen wat je bedoeld ;)

MVG Robin
De bouw van de TheoRhätische Bahn begint binnenkort...

iDave

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
  • Zoldermeer H0
Re: (nog) naamloos baanplan (baanplan H0)
« Reactie #20 Gepost op: 03 September 2008, 20:42:23 »
Dat van het onderste kopspoor de treinen die vertrekken naar links dan op het bovenste spoor uit komen zodat ze niet tegengesteld spoor door de lus hoeven te rijden.

Hoop dat het zo wat duidelijker is.

Edit: heb het even in het sporenplan getekend:

Grtn. David

IPIO'er

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
  • "Multi Level" Nederlands Modelbaan in Spoor-N
Re: (nog) naamloos baanplan (baanplan H0)
« Reactie #21 Gepost op: 03 September 2008, 21:47:46 »
Dave,

Kan je niet beter de wissels omdraaien van spoor 1 naar 2 toe (zie aangepaste sporenplan) dan kan je altijd nog de loc om laten lopen als er een trein staat op spoor 2. De loc kan dan via een andere spoor terug rijden, dan is hij niet afhankelijk van spoor 2. En het spoortje even groter gemaakt, kunnen er 2 loc opstaan!



Groet Marc
Een Nederlandse Baan in N, drie etage's langs de wanden van de zolder van 7mtr. bij 3mtr., verbonden d.m.v. een helix.

iDave

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
  • Zoldermeer H0
Re: (nog) naamloos baanplan (baanplan H0)
« Reactie #22 Gepost op: 04 September 2008, 14:20:13 »
Bedankt voor de tip, ik heb het ook aangepast,


Grtn. David

Hannes

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
Re: (nog) naamloos baanplan (baanplan H0)
« Reactie #23 Gepost op: 05 September 2008, 12:34:15 »
Dave,

Ik zou op het bovenste niveau niet zo'n lus aan de linkerzijde maken, dat vindt ik niet echt realistisch. Ik zou daarentegen een kopstation maken zo ver mogelijk naar links, iets gebogen. Kan nu ff niet tekenen, maar dan krijg je dus bijv.

kopstation <-> een paar korte opstelsporen <-> klimspiraal.

Voor je schaduw station zou ik wel een keerlus maken, simpel omdat het niet handig is om je treinen te laten omlopen uit het zicht. Hoe kun je dit nou het makkelijkste oplossen??

simpel, hou het schaduwstation aan de linkerzijde even diep als de bovenzijde, echter maak hier een klapbaar plankje waar je de lus op maakt. Wanneer je de baan niet gebruikt, klap je deze weg en heeft niemand er last van. Ben je aan het rijden klap je hem uit en hoef je de treinen niet om te laten lopen.

misschien heb je hier iets aan. Succes.

Zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Robin

  • Bahnhoofd
  • Offline Offline
  • Berichten: 496
  • Treinbewaking
    • Mijn Voorlopige Baanplan
Re: (nog) naamloos baanplan (baanplan H0)
« Reactie #24 Gepost op: 05 September 2008, 14:43:39 »
Ik wil me nergens mee bemoeien, maar volgens mij was het probleem juist dat hij links maar heel weinig ruimte had
De bouw van de TheoRhätische Bahn begint binnenkort...

iDave

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
  • Zoldermeer H0
Re: (nog) naamloos baanplan (baanplan H0)
« Reactie #25 Gepost op: 05 September 2008, 15:14:22 »
@ Hannes

Zoals Robin zegt beschik ik inderdaad over een beperkte diepte voor me baan.
Een gebogen kopstation gaat niet echt lukken dus.

De lus aan de linker kant is inderdaad niet realistisch. Maar door de beperkte ruimte is dit wel een mooie opzet nu voor de baan.
De lus zal eventueel nog weggewerkt kunnen worden als tunnel waardoor hij niet al te veel opvalt.

Maar ik ben toch wel benieuwd naar jou baanplan.

Groet
Dave
Grtn. David

Hannes

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
Re: (nog) naamloos baanplan (baanplan H0)
« Reactie #26 Gepost op: 05 September 2008, 17:01:21 »
Dave en Robin,

Had ik dus niet goed gelezen. Nogmaals de teksten gelezen en zag dat je met het idee speelde om de klimspiraal aan de linkerzijde en verrijdbaar te maken. Als dit kwa ruimte kan zou ik dit zeker proberen, dan heb je aan de rechterzijde ruimte om een kopstation te maken.

Voordeel van een kopstation is dat je de maximale lengte kunt gebruiken, aangezien een "bocht" toch veel ruimte inneemt. Op onderstaand baanplan neemt dit al snel 1/3 in van de beschikbare ruimte voor je station.



Groet Hans
« Laatst bewerkt op: 05 September 2008, 21:52:47 door Hans van de Burgt. Reden: Plaatje aangepast, je kunt het nu groter bekijken. »
Zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Robin

  • Bahnhoofd
  • Offline Offline
  • Berichten: 496
  • Treinbewaking
    • Mijn Voorlopige Baanplan
Re: (nog) naamloos baanplan (baanplan H0)
« Reactie #27 Gepost op: 05 September 2008, 22:16:42 »
Ik neem je niets kwalijk ;)

Persoonlijk zou ik nooit voor een kopstation kiezen. De treinen moeten in mijn idee 'door'. Zal er wel aan liggen dat ik in Bodegraven woon, daar moeten de treinen na een korte stop ook weer 'door'. Er zijn mijnsinziens te weinig rijmogelijkheden.
Maar ieder moet het voor zich weten natuurlijk ;D
Kopstations bestaan tenslotte ook, zoals Sjoelbak nr. 1 van Nederland "Den Haag Centraal"

MVG, Robin
De bouw van de TheoRhätische Bahn begint binnenkort...

Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2406
Re: (nog) naamloos baanplan (baanplan H0)
« Reactie #28 Gepost op: 05 September 2008, 22:34:26 »
Ik vind voor de ruimte die hier beschikbaar dat een kosptation een mooiere oplossing is. Weinig ruimte voor scenery en vind het station niet echt realistisch. Bij een kopstation zijn er voldoende mogelijkheden: rangeren, treinen komen aan en vertrekken weer, loc wisselen etc.

mvg,

Matthijs

iDave

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
  • Zoldermeer H0
Re: (nog) naamloos baanplan (baanplan H0)
« Reactie #29 Gepost op: 05 September 2008, 22:38:15 »
Sjoelbak  ;D

Nooit aan gedacht op die manier :P

Vind kopstations persoonlijk wel iets hebben, komt waarschijnlijk omdat ik vroeger dag in en dag uit op Den Haag CS kwam :P
En nog nog steeds voor me werk om daar te werken :P

De huidige doorgaande stations vind ik gewoonweg erg saai geworden vergeleken met vroeger.
Het zijn meestal nog 2 sporen met een perron aan de zijkanten of ertussen in.
Ik kan me nog herinneren dat er hier bij Zoetermeer Oost nog een raccordement lag.

Daarom wil ik graag een spoorse situatie van ongeveer halverwege/eind jaren 80.
Toen lager er nog veel raccordement en zijspoortjes enzo.

Wat ik nu ook nog mooi vind is bij Rotterdam noord de goederenspoortjes naast de Ceintuurbaan.
Voor een flink deel overwoekert maar worden toch nog zelden gebruikt om voertuigen van en naar de Centrale Werkplaats van de RET te krijgen.

Heb het idee dat ik telkens meer wensen krijg voor me baan :P


Groet
David
Grtn. David