Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 06:52:23
Ronald doet de Fork Challenge! door Lobomotion69
Vandaag om 06:42:55
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 00:31:59
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door R1954
26 July 2025, 23:52:32
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door bask185
26 July 2025, 23:45:17
Welke kleur is Roco oud bruin? door MadhouseNL
26 July 2025, 23:37:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
26 July 2025, 23:18:40
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
26 July 2025, 22:54:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
26 July 2025, 22:44:59
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
26 July 2025, 21:56:59
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
26 July 2025, 21:42:38
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Sylvester
26 July 2025, 20:24:27
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
26 July 2025, 20:00:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door guus43
26 July 2025, 19:18:35
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
26 July 2025, 19:04:24
Raadplaatje door Klaas Zondervan
26 July 2025, 18:48:57
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Ronald Halma
26 July 2025, 17:44:09
Rheinburg, TP V/VI door rail4marcel
26 July 2025, 17:42:27
Lokpilot 4 defect door bellejt
26 July 2025, 17:40:40
Seuthe gaat stoppen door Eric B
26 July 2025, 17:04:15
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
26 July 2025, 17:02:03
Da's Daz 2 door BartvD
26 July 2025, 16:55:33
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
26 July 2025, 16:45:15
Aachenau West door Arjan6511
26 July 2025, 16:41:30
Roco 63432 loksound 2 vraag door bellejt
26 July 2025, 14:12:27
Mijn geweatherde modellen door hervé
26 July 2025, 13:48:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
26 July 2025, 13:29:17
schok bij vertrek door Bahn-AG
26 July 2025, 12:13:30
Bauarbeiten im gange door 741230
26 July 2025, 12:08:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
26 July 2025, 12:02:09

Auteur Topic: Dave - (Baanplan H0)  (gelezen 13832 keer)

iDave

• Offline Offline
  • Zoldermeer H0
Dave - (Baanplan H0)
« Gepost op: 01 September 2008, 10:05:10 »
Hallo allemaal,

Na jaren al me spullen in dozen te hebben laten staan en af en toe op de vloer een klein ovaaltje neer te leggen en te gaan rijden vond ik het tijd worden om toch maar een vaste baan te maken.
Door mijn beperkte ruimte word het helaas wel wat recht toe en recht aan maar dat drukt de pret niet voor mij :)

Het thema dat ik in gedachte heb is Nederland tijdperk IV/V voornamelijk reizigers vervoer.
Door mijn beperkte ruimte moet de baan wel strak langs een wand lopen.
De wand waar ik de baan langs wil laten lopen is 7,5 meter lang dus lijkt me wel een mooi muurtje om wat op te gaan bouwen.

De bedoeling is om aan 1 kant een keerlus aan te leggen en aan de andere kant een kop station.

De keerlus had ik al wat in gedachte (dit word tevens het breedste punt op me baan.
De sporen in de keerlus zijn een aantal korte opstelsporen voor eventueel een SGM, Mat54 of Plan V.

De spoor naar links tussen de 2 hoofdsporen in moet naar beneden gaan richting een schaduwstation waar ik wat langere treinen kan opstellen.

Gedachte bij het wissel complex was dat alle treinen van elk spoor kunnen in- en uitrukken op beide sporen van de hoofdbaan.

Voor het kopstation heb ik zelf nog niet echt een idee wat ik precies wil.
Ik heb al naar voorbeelden gekeken van H.v.Holland, Enkhuizen en Den Helder.
Maar dan de laatste 2 aangepast naar dubbelspoor.

Kopstation hoeft niet al te veel sporen te hebben. 3 of 4 sporen is voor mij voldoende.

Graag hoor ik hoor ik jullie reacties en op- of aanmerkingen.

Groet
David
« Laatst bewerkt op: 20 June 2009, 09:03:34 door Hans van de Burgt »
Grtn. David

Matthijs van Heijningen

• Offline Offline
Re: (nog) naamloos baanplan (baanplan H0)
« Reactie #1 Gepost op: 01 September 2008, 10:09:05 »
Misschien is het baanplan van Zandvoort wat voor je. Of het baanplan van Zandhoek uit het praktijkboek modelspoorwegen.

mvg,

Matthijs

maartenvanderburgt

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 01 September 2008, 12:00:37 »
De spoor naar links tussen de 2 hoofdsporen in moet naar beneden gaan richting een schaduwstation waar ik wat langere treinen kan opstellen.

Vanaf de tekening gezien lijkt mij de lengte om op dit spoor naar beneden/boven te gaan veel te kort. Dan heb je tandrad nodig, zeker bij "langere treinen".
Het verdwijnspoor naar voren halen of juist naar achteren leggen lijkt mij zinvoller. Achter laat je hem in de achtergrond verdwijnen, voor laat je hem onder een viaduct onder de andere sporen door verdwijnen.
Succes.
Maarten.
« Laatst bewerkt op: 01 September 2008, 12:02:16 door maarten van der burgt »

r0n

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 01 September 2008, 12:11:05 »
als het langere treinen zijn dan moet je ook uitkijken met al die "wissel-bochtjes". Zal mooi zijn als je trein er recht in zal kunnen rijden.

iDave

• Offline Offline
  • Zoldermeer H0
« Reactie #4 Gepost op: 01 September 2008, 12:35:51 »
Vanaf de tekening gezien lijkt mij de lengte om op dit spoor naar beneden/boven te gaan veel te kort. Dan heb je tandrad nodig, zeker bij "langere treinen".
Het verdwijnspoor naar voren halen of juist naar achteren leggen lijkt mij zinvoller. Achter laat je hem in de achtergrond verdwijnen, voor laat je hem onder een viaduct onder de andere sporen door verdwijnen.
Succes.
Maarten.

Dit is ook nog even een "schets" zeg maar... ben nog even aan het uitzoeken wat ongeveer de lengte van het spoor moet zijn om hem 8cm te kunnen laten zakken zeg maar.
Wat mijn bedoeling was om een tunnelbak te maken in het midden.

wat voor lengte heb ik ongeveer nodig om hem netjes naar beneden te kunnen laten lopen en te laten verdwijnen onder de andere sporen?

als het langere treinen zijn dan moet je ook uitkijken met al die "wissel-bochtjes". Zal mooi zijn als je trein er recht in zal kunnen rijden.

Ik heb al geëxperimenteerd met de langste trein die ik op dit moment heb (TEE Vt11.5) en deze kwam er probleemloos doorheen. Sprinter en koploper heb ik nog niet kunnen proberen omdat deze nog niet digitaal zijn.

Als ik het spoor wijzig door spoor 1 dan verdiept aan te leggen richten het schaduwstation en dan via spoor 2 (nu middelste) richting de hoofdrijbaan te komen zit ik dan nog met het probleem dat ie dan altijd over de wisselstraten komt in plaats van alleen bij het in rukken.

Grtn. David

Matthijs van Heijningen

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 01 September 2008, 12:38:13 »
Ik denk dat het makkelijker is om ook die 3 opstelspoortjes een niveau lager te leggen zodat je meer ruimte hebt om een dalend spoor naar een niveau lager te maken. En het bespaart weer wat wissels.

mvg,

Matthijs

iDave

• Offline Offline
  • Zoldermeer H0
« Reactie #6 Gepost op: 01 September 2008, 12:48:31 »
Ik wou die 3 opstel spoortjes juist in het zicht laten.
Had daarbij de gedacht aan de 2 opstelsporen bij Den Haag CS die langs spoor 12 lagen voor de spits treinen zeg maar.

En zit zelf nogal met beperkte ruimte, smalste stuk worden de 2 sporen naar het kopstation, dit word 15 of 20cm breed. hieronder kan ik dus dan maximaal maar 2 sporen kwijt.
En met de 3 opstelsporen voor de wat kortere treinen hoef ik die dan niet telkens van de baan te halen.

Ben zelf wel een beetje fan van wat grotere wisselstraten dus vandaar dat ik er ook een hoop heb liggen :)

Hier is trouwens het volledige baanplan wat ik nu heb

Ik heb alleen het schaduwstation nog weggelaten.

Groet
Dave

Edit: eventueel de links afbuigende wissel op spoor 1 vervangen voor hogesnelheidswissel
« Laatst bewerkt op: 01 September 2008, 12:57:48 door Dave »
Grtn. David

maartenvanderburgt

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 01 September 2008, 17:17:55 »
Ik heb even zitten tellen:  van links naar rechts 35 rechten van 20 cm (ongeveer).
Nu 8 cm naar beneden in 5 rechten is 100 cm = 8%. Tandrad dus.

Afhankelijk van hoe mooi of realistisch je het wil maken lijkt mij 5% het maximum als hij in de achtergrond verdwijnt, maar 3% voor op de voorgrond, dus 266 cm.
Je kunt dit (misschien) ook oplossen door het rechter gedeelte 4 cm lager te leggen dan het linker. Dan hoeft het spoor van het schaduwstation maar 4 cm te stijgen in het stuk waarin de hoofdlijn 4 cm daalt, dus allebei over een lengte van 130 cm.

Ter illustratie: ik gebruik voor HO een norm van 2%, met als uitzondering maximaal 2,5%, voor een hoogteverschil van 10 cm,  voor TT 2% met 1 verbindingsstuk van 3% bij een hoogteverschil van 8 cm. De hoogteverschillen komen tot stand door mijn keuze voor bovenleiding, die ik niet de lok in elkaar wil laten persen (bruggen/tunnelingangen uitgezonderd).

Dus voor 7,5 meter vind ik je keuze tot nu toe wel erg minimumleiend  :)

De rest hangt af van wat je wil, maar om een op deze lengte van de baan mogelijke mooie stijging/daling te vervangen door een bepaald niet fraai klim- of abseilspoor, dat zou ik niet doen. Komt er nooit fraai uit te zien.

Maarten.

iDave

• Offline Offline
  • Zoldermeer H0
« Reactie #8 Gepost op: 01 September 2008, 18:03:57 »
Bedankt voor je info Maarten.

Dit is natuurlijk nog niet het 100% definitieve baanplan. Het was mijn plan nog om het dalende stuk nog langer te maken.
Wat jij voorstelde om het rechter gedeelte 4cm lager te leggen lijkt me een erg goed idee.

Lijkt mij verstandig om de lengte van het dalende spoor te verdubbel, Rechts 2 cm lager aan te leggen, dan kom ik als ik goed reken op een daling van 3% op de achtergrond.

Dan is het volgens mij ook het mooiste om het schaduwstation direct onder het station te leggen. dan heb ik mooie lange opstelsporen daar.

Grtn. David

Xander

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 01 September 2008, 22:16:17 »
Dave,
De lange afstand die je tot je beschikking hebt maakt het volgens mij ook mogelijk een mooi middelgroot doorgaand station in een flauwe boog te realiseren. De lange treinen komen namelijk erg mooi uit de verf in zo'n hele flauwe boog.

Je zou dan aan beide uiteinden een klimspiraal naar een onderliggend schaduwstation kunnen maken.

(misschien gaat dit wel helemaal tegen je eigen ideeen in of herhaal ik iets wat je zelf al in gedachten had.)

hoop dat je dr wat mee kunt..

MVG, Xander

iDave

• Offline Offline
  • Zoldermeer H0
« Reactie #10 Gepost op: 02 September 2008, 00:41:33 »
dat zal inderdaad het mooiste zijn Xander, maar door mijn beperkte ruimte kan ik maar aan 1 kant de baan breder maken voor een eventueel spiraal of keerlus.
Er is alleen lengte en niet al te veel breedte helaas, vandaar deze opzet.
Vloeiende lijnen gaan helaas nog niet echt lukken dus.

Edit: Ik bedacht me net dat ik anders eventueel de spiraal aan de linker kant in een module bak zal kunnen maken zodat deze verwijderd kan worden zodra ik de ruimte aan die kant nodig heb, dan zal jou opzet wel eventueel lukken Xander.

« Laatst bewerkt op: 02 September 2008, 00:47:44 door Dave »
Grtn. David

Robin

• Bahnhoofd
  • Offline Offline
  • Treinbewaking
    • Mijn Voorlopige Baanplan
« Reactie #11 Gepost op: 02 September 2008, 09:04:02 »
Mag ik vragen welke soort rails er tot de beschikking staan? (Fleischmann, Märklin etc.) Ook informatie over hoeveel breedte je precies hebt, is wel handig
Want ik houd wel van een beetje digitaal hobby'en met baanplannen ;D

Ik heb vast een ideetje gemaakt, wie weet is het wat  ::)
Het is in Märklin C, daarvan ken ik de goniometrie. Als je iets anders hebt dan Märklin C zul je het even moeten 'vertalen' naar je eigen goniometrie.

2x2 kopsporen (2 per richting) met aan het eind een wissel voor het wegrangeren van de loc (eigen idee) en 2x2 "doorgaande" sporen.
En wat betreft de hoeveelheid spoor: ik denk dat dit behoorlijk veel is, maar men kan altijd het een en ander aanpassen ;)

MVG, Robin
De bouw van de TheoRhätische Bahn begint binnenkort...

Daan Knoben

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 02 September 2008, 10:19:10 »
Ik zou dan wel zorgen dat de twee hoofdbaan sporen ook rechts alleen door rechtuitwissels gaan, net zoals links. Dat geeft dan de mogelijkheid om passerende treinen net als in het eggie niet over afbuigende wissels te laten denderen.

Op de bovenste 2 kopsporen vind ik 2 wisselverbindingen beetje nutteloos. 1 wisselverbinding is genoeg om te kunnen omlopen. idem voor de onderste 2 kopsporen. Verder zijn er nog 2 mijns inziens onnodige wisselverbindingen, te weten, de twee overloopwissels vanaf het onderste spoor, vlak voordat het spoor in het rechter hoofdspoor overgaat, en de 2 overloopwissels, die rechts vanaf het vierde spoor terug naar het derde spoor gaan. Scheelt je toch totaal weer 8 wissels(ofja 7 wissels en een engelsman)
« Laatst bewerkt op: 15 February 2009, 07:10:59 door Bart Tigges. Reden: Quote van bovenstaand bericht verwijderd. »

Robin

• Bahnhoofd
  • Offline Offline
  • Treinbewaking
    • Mijn Voorlopige Baanplan
« Reactie #13 Gepost op: 02 September 2008, 12:46:31 »
Er wordt aan gewerkt ;)
De bouw van de TheoRhätische Bahn begint binnenkort...

iDave

• Offline Offline
  • Zoldermeer H0
« Reactie #14 Gepost op: 02 September 2008, 14:53:20 »
Hoi Robin,

Heb zelf profi rails.
De breedte verscheelt nog al. Op de punt waar nu de keerlus ligt is het breedste punt en dat is maar 95cm.
Net genoeg voor een keerlus R2 dus, want een R1 radius van profirails vind ik te krap

De breedte van 95cm heb ik over een lengte van ongeveer 1 meter waarna hij terug moet lopen richting wand op een breedte van maximaal 30 cm. Vandaar de huidige baanplan die ik had gemaakt.

Jou idee ziet erg leuk uit, maar is niet uitvoerbaar voor mij ivm met de beperkte breedte.

Groet
David
Grtn. David