Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan door Ben
Vandaag om 07:46:06
Had de NS4903 rangeerlicht? door Eric B
Vandaag om 07:28:48
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:13:43
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 00:09:10
Lemke 2025 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 00:05:10
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Dennis1984
27 October 2025, 23:54:05
De Projecten van RetroJack door RetroJack
27 October 2025, 23:37:19
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Arjen52
27 October 2025, 22:52:56
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Ronzol
27 October 2025, 22:25:58
Rondom Charlois door Alewijn
27 October 2025, 22:25:57
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
27 October 2025, 22:04:19
Yet Another Servo Decoder door Dennis1984
27 October 2025, 22:00:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MathynK
27 October 2025, 21:59:16
Da's Daz 2 door Huup
27 October 2025, 21:47:59
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Eric B
27 October 2025, 21:46:40
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
27 October 2025, 21:17:04
Crème daken mitropa rijtuigen epoche 2 door Stefan88
27 October 2025, 20:31:18
Line-up foto's van modellen door Jeroen95
27 October 2025, 20:12:18
Digitaal-delta door Biesje
27 October 2025, 20:07:34
Minibaan Visserskaai H0 door NS264
27 October 2025, 19:59:28
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door bask185
27 October 2025, 19:58:39
Project seaside Germany door Ronald Halma
27 October 2025, 19:30:50
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Gerrit H
27 October 2025, 19:17:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
27 October 2025, 19:16:31
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
27 October 2025, 18:53:13
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
27 October 2025, 18:52:43
TAMS PZS-2.2 door bask185
27 October 2025, 18:49:53
Retrobahn goes to the States: Bergamot Creek door hervé
27 October 2025, 18:28:25
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door maartenvdb
27 October 2025, 18:23:36
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door Biesje
27 October 2025, 16:55:39
  

Auteur Topic: Multimaus en wissels  (gelezen 5011 keer)

Ed K.

  • Offline Offline
  • Berichten: 520
  • Ideale combinatie van mijn hobbies
Re: Multimaus en wissels
« Reactie #15 Gepost op: 12 September 2008, 15:25:14 »
@ Karst,

Ik snap het even niet, bedoel je dat programmeeropdrachten naar je lok worden overgenomen door de Switchpilot?
De multimuis heeft toch aparte adressen voor de wissels?

Gr. Ed
NS 1930/1958 Stoom en Diesel H0, DCC, MultiMaus, S88ExpressNetLi, Koploper. Lid MSC Zutphen

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Multimaus en wissels
« Reactie #16 Gepost op: 12 September 2008, 16:59:00 »
Hoi Ed,

Om dit beter te kunnen begrijpen, eerst een stukje historie:

Bij het verschijnen van de NMRA-DCC systemen ( gebaseer op Lenz )
Is er onderscheid gemaakt tussen de z.g. Operations-mode en de Service-mode.

Operations-mode wordt gebruikt voor het normale bedrijf:
Loks en wissels ( accesoires ) luisteren netjes naar hun eigen adres en voeren alleen die opdrachten uit, die voor hen bestemd zijn.

Service -mode is/was bedoeld om decoders te configureren ( 'programmeren' wordt dat ook wel genoemd ). De eerste systemen hadden hiervoor een aparte aansluiting, het zo genoemde 'programmeerspoor'.
De reden hiervoor is simpel: alle Service-mode opdrachten moeten door alle decoders worden geaccepteerd, ongeacht hun adres... ( Hoe zou je b.v. anders het adres van een decoder die je niet kent kunnen uitlezen ? )
Afgesproken is toen, dat Service-mode opdrachten alleen aan het programmeerspoor worden geleverd, omdat je anders bij elke programmering al je locs en wissel zou moeten weghalen van de baan ;)

Nu wil het geval, dat bij de 'low-end' systemen als de Roco MAUS-familie, de UhlenBrock Daisy, de PIKO digi 1 er geen programmeerspoor aansluiting aanwezig is.
Met als gevolg, dat wanneer je gaat 'programmeren' ( effectief dus Service-mode opdrachten de baan opsturen ) ALLE decoders die op dat moment met je centrale verbonden zijn naar die programmeer opdrachten zullen luisteren:o

Dit verschijnsel treedt dus onmiddelijk op bij de multiMAUS in CV-programmeer modus  :P

Dus, als een wisseldecoder geschikt is voor CV programmering, zal hij mee programmeren met elke lok die wordt geprogrammeer, tenzij je de decoder op dat moment loskoppelt van de centrale  :o

Nu is de ESU dus zo'n decoder, hetgeen hem, zonder extra voorzieningen, on-/minder geschikt maakt voor b.v. de Roco MAUS-familie.


Ik hoop dat het zo wat duidelijker is. Heb je nog vragen, stel ze gerust :)

Grtzz,

Karst

Ed K.

  • Offline Offline
  • Berichten: 520
  • Ideale combinatie van mijn hobbies
Re: Multimaus en wissels
« Reactie #17 Gepost op: 12 September 2008, 17:47:58 »
Hoi Karst,

Welke decoders zijn dan wel geschikt voor de Multimuis, ik vond de switchpilot juist zo mooi omdat ik mijn wissels met geheugendraad aandrijving, hier mee kan bedienen. (externe voedingmet gelijkstroom en de mogelijkheid een permanent signaal uit te sturen.) En bovendien vond ik prijs ook niet verkeerd.

Gr Ed.
« Laatst bewerkt op: 12 September 2008, 17:54:06 door Ed K.. Reden: iets vergeten »
NS 1930/1958 Stoom en Diesel H0, DCC, MultiMaus, S88ExpressNetLi, Koploper. Lid MSC Zutphen

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Multimaus en wissels
« Reactie #18 Gepost op: 12 September 2008, 18:41:22 »
Aha,

Dat verandert de zaak wel enigzins...

Daar is de ESU idd er mooi geschikt voor en de prijs prestatie verhouding is lang niet slecht.

Maar dan sluit je waarschijnlijk toch de seinen wissels niet direct op de baanspanning aan.
Je zou dan kunnen denken aan een dunne 'dingleiding' speciaal voor de wisseldecoders, welke je met een dubbelpolige schakelaar voedt, direct vanaf de centrale. Ga je programmeren, schakel je gewoon die ringleiding af. Dan is er geen centje pijn meer :)

Grtzz,

Karst
« Laatst bewerkt op: 12 September 2008, 19:12:06 door Karst Drenth »

Ed K.

  • Offline Offline
  • Berichten: 520
  • Ideale combinatie van mijn hobbies
Re: Multimaus en wissels
« Reactie #19 Gepost op: 12 September 2008, 19:05:56 »
Dat is inderdaad een elegante oplossing, bedankt voor het idee.
En ik neem aan dat je wissels bedoelt i.p.v. seinen?
NS 1930/1958 Stoom en Diesel H0, DCC, MultiMaus, S88ExpressNetLi, Koploper. Lid MSC Zutphen

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Multimaus en wissels
« Reactie #20 Gepost op: 12 September 2008, 19:11:27 »
Graag gedaan ;)

En idd, zit ik nu even 'in de seinen'  ;D Moest idd wissels zijn. Overigens als je seinen wilt gaan plaatsen kan dat naturlijk ook op die manier  :P

Grtzz,

Karst

P.S. Misschien is het een idee om ook je baan afschakelbaar te maken met zo'n schakelaar en dan ook een stukje spoor te hebben, rechtstreeks op de centrale aangesloten,  waarop je programmeren kunt. Hoef je ook niet al je treinen van de baan te halen ...