Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Station Steenwijk poging 2 door Jeroen95
Vandaag om 19:27:45
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
Vandaag om 19:23:02
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 19:18:35
Revier Rheinbrenner (H0) door Marco1044
Vandaag om 19:14:52
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 19:13:05
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Ronald Halma
Vandaag om 18:53:51
Rondom Charlois door R1954
Vandaag om 18:32:39
Piko EUROCITY 2969 traxx door the_gold
Vandaag om 18:24:08
Onshape gebruikersgroep door Frank 123
Vandaag om 18:23:22
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 18:07:14
VERPLAATST: Probleem met inloggen door Duikeend
Vandaag om 18:02:20
Wie weet hoe je 2 fleischmann sprinters kan koppelen door linquenda2
Vandaag om 17:58:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 17:54:25
Modellbau Lingen 2026 door Scratchbuilt
Vandaag om 17:39:57
Resin kits best met of zonder grondlaag door Duikeend
Vandaag om 17:37:14
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 17:36:02
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Locojack
Vandaag om 17:14:30
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 17:00:58
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:30:51
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 15:52:23
Rivarossi br 56 HR2891S door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:28:59
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 13:47:48
Wat hebben treintjes met Kerst te maken? door Besselspoor
Vandaag om 13:33:42
Site Uhlenbrock door Michaƫl dB
Vandaag om 12:53:27
Contact gegevens Roco NL door Herb73
Vandaag om 12:10:22
Tijdschrift DIGIFOTOpro: schitterende reportage over museumlijnen door BrightonBelle
Vandaag om 12:07:36
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Eric B
Vandaag om 11:14:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:13:14
Ervaringen met Van Perlo ( DinaSys ) draaischijfbesturing door Ronald Halma
Vandaag om 10:22:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:20:24
  

Auteur Topic: Multimaus en wissels  (gelezen 5099 keer)

Ed K.

  • Offline Offline
  • Berichten: 521
  • Ideale combinatie van mijn hobbies
Re: Multimaus en wissels
« Reactie #15 Gepost op: 12 September 2008, 15:25:14 »
@ Karst,

Ik snap het even niet, bedoel je dat programmeeropdrachten naar je lok worden overgenomen door de Switchpilot?
De multimuis heeft toch aparte adressen voor de wissels?

Gr. Ed
NS 1930/1958 Stoom en Diesel H0, DCC, MultiMaus, S88ExpressNetLi, Koploper. Lid MSC Zutphen

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10489
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Multimaus en wissels
« Reactie #16 Gepost op: 12 September 2008, 16:59:00 »
Hoi Ed,

Om dit beter te kunnen begrijpen, eerst een stukje historie:

Bij het verschijnen van de NMRA-DCC systemen ( gebaseer op Lenz )
Is er onderscheid gemaakt tussen de z.g. Operations-mode en de Service-mode.

Operations-mode wordt gebruikt voor het normale bedrijf:
Loks en wissels ( accesoires ) luisteren netjes naar hun eigen adres en voeren alleen die opdrachten uit, die voor hen bestemd zijn.

Service -mode is/was bedoeld om decoders te configureren ( 'programmeren' wordt dat ook wel genoemd ). De eerste systemen hadden hiervoor een aparte aansluiting, het zo genoemde 'programmeerspoor'.
De reden hiervoor is simpel: alle Service-mode opdrachten moeten door alle decoders worden geaccepteerd, ongeacht hun adres... ( Hoe zou je b.v. anders het adres van een decoder die je niet kent kunnen uitlezen ? )
Afgesproken is toen, dat Service-mode opdrachten alleen aan het programmeerspoor worden geleverd, omdat je anders bij elke programmering al je locs en wissel zou moeten weghalen van de baan ;)

Nu wil het geval, dat bij de 'low-end' systemen als de Roco MAUS-familie, de UhlenBrock Daisy, de PIKO digi 1 er geen programmeerspoor aansluiting aanwezig is.
Met als gevolg, dat wanneer je gaat 'programmeren' ( effectief dus Service-mode opdrachten de baan opsturen ) ALLE decoders die op dat moment met je centrale verbonden zijn naar die programmeer opdrachten zullen luisteren:o

Dit verschijnsel treedt dus onmiddelijk op bij de multiMAUS in CV-programmeer modus  :P

Dus, als een wisseldecoder geschikt is voor CV programmering, zal hij mee programmeren met elke lok die wordt geprogrammeer, tenzij je de decoder op dat moment loskoppelt van de centrale  :o

Nu is de ESU dus zo'n decoder, hetgeen hem, zonder extra voorzieningen, on-/minder geschikt maakt voor b.v. de Roco MAUS-familie.


Ik hoop dat het zo wat duidelijker is. Heb je nog vragen, stel ze gerust :)

Grtzz,

Karst

Ed K.

  • Offline Offline
  • Berichten: 521
  • Ideale combinatie van mijn hobbies
Re: Multimaus en wissels
« Reactie #17 Gepost op: 12 September 2008, 17:47:58 »
Hoi Karst,

Welke decoders zijn dan wel geschikt voor de Multimuis, ik vond de switchpilot juist zo mooi omdat ik mijn wissels met geheugendraad aandrijving, hier mee kan bedienen. (externe voedingmet gelijkstroom en de mogelijkheid een permanent signaal uit te sturen.) En bovendien vond ik prijs ook niet verkeerd.

Gr Ed.
« Laatst bewerkt op: 12 September 2008, 17:54:06 door Ed K.. Reden: iets vergeten »
NS 1930/1958 Stoom en Diesel H0, DCC, MultiMaus, S88ExpressNetLi, Koploper. Lid MSC Zutphen

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10489
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Multimaus en wissels
« Reactie #18 Gepost op: 12 September 2008, 18:41:22 »
Aha,

Dat verandert de zaak wel enigzins...

Daar is de ESU idd er mooi geschikt voor en de prijs prestatie verhouding is lang niet slecht.

Maar dan sluit je waarschijnlijk toch de seinen wissels niet direct op de baanspanning aan.
Je zou dan kunnen denken aan een dunne 'dingleiding' speciaal voor de wisseldecoders, welke je met een dubbelpolige schakelaar voedt, direct vanaf de centrale. Ga je programmeren, schakel je gewoon die ringleiding af. Dan is er geen centje pijn meer :)

Grtzz,

Karst
« Laatst bewerkt op: 12 September 2008, 19:12:06 door Karst Drenth »

Ed K.

  • Offline Offline
  • Berichten: 521
  • Ideale combinatie van mijn hobbies
Re: Multimaus en wissels
« Reactie #19 Gepost op: 12 September 2008, 19:05:56 »
Dat is inderdaad een elegante oplossing, bedankt voor het idee.
En ik neem aan dat je wissels bedoelt i.p.v. seinen?
NS 1930/1958 Stoom en Diesel H0, DCC, MultiMaus, S88ExpressNetLi, Koploper. Lid MSC Zutphen

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10489
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Multimaus en wissels
« Reactie #20 Gepost op: 12 September 2008, 19:11:27 »
Graag gedaan ;)

En idd, zit ik nu even 'in de seinen'  ;D Moest idd wissels zijn. Overigens als je seinen wilt gaan plaatsen kan dat naturlijk ook op die manier  :P

Grtzz,

Karst

P.S. Misschien is het een idee om ook je baan afschakelbaar te maken met zo'n schakelaar en dan ook een stukje spoor te hebben, rechtstreeks op de centrale aangesloten,  waarop je programmeren kunt. Hoef je ook niet al je treinen van de baan te halen ...