Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
Vandaag om 19:58:23
Aanpassen baanplan bestaande baan door San-Markos
Vandaag om 19:53:00
booster vraag door AP3737
Vandaag om 19:52:46
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Scratchbuilt
Vandaag om 19:52:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 19:27:36
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
Vandaag om 19:23:29
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 19:21:30
Da's Daz 2 door defender
Vandaag om 19:14:12
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door defender
Vandaag om 19:08:33
Molenbaan (werktitel) door defender
Vandaag om 19:03:45
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door defender
Vandaag om 18:57:18
BR-18.6 Schaal-0. door Sven
Vandaag om 18:23:28
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door wob
Vandaag om 18:04:05
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door tijgernootje
Vandaag om 17:42:24
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
Vandaag om 17:29:32
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 17:12:01
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 16:47:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 16:40:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 16:38:41
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
Vandaag om 16:34:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:30:02
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 16:23:24
Rijnstraat door Huup
Vandaag om 15:47:38
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Ronald Halma
Vandaag om 15:40:21
DDAR op basis van een Artitec DDM door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:23:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:17:00
De fabriek - Spoor 0 door tijgernootje
Vandaag om 15:10:51
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Ronald69
Vandaag om 15:07:50
Lima Plan E ral kleuren vraag door Montanbahn
Vandaag om 13:48:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:47:32

Auteur Topic: Desperado - (Baanplan N)  (gelezen 10425 keer)

desperado112

• Offline Offline
    • Mittelstad 2.0
Re: Desperado - (Baanplan N)
« Reactie #15 Gepost op: 01 September 2008, 22:04:59 »
Ik zie in je baanplan dat je op sommige plekken bochten met de kleinste radius (9120 = R1) hanteert. Ik vraag me af of de Thalys die met een behoorlijke snelheid wel kan nemen zonder te ontsporen. De meeste mensen hier raden toch aan om geen R1 te gebruiken en als het even kan ook geen R2. Maar er zijn ook uitzonderingen hoor. Boppard werkt wel met de kleinste radius en van hem hoor ik niet over problemen. Beter is het om dat zelf te testen. Misschien heeft je vader wel een startset zijn met R1 en R2-bochten. Maak daar eens wat van en laat de Thalys eens op raketsnelheid rijden.

Tja hij heeft idd een start set ik zal het eens uitproberen, hellaas wil die al zijn rail uit de startset gebruiken dus ook R1 &2.
Plus dat ik bij het plannen van zijn baan ook rekening moet houden met de huisjes ect die die al hebt. want hij wil alles wat ie nu hebt op de baan kwijt kunnen zucht..........................die oudjes toch :-|
Ho, Multimaus. Fleischmann

r0n

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 01 September 2008, 22:06:32 »
Print deze pagina's aan het einde eens uit en laat deze eens aan je vader lezen. of zet je pa eens achter de computer! Is het niet een idee om je eigen baan te gaan bouwen aangezien jullie niet echt op een lijn zitten? Al heeft het samenwerken met je pa natuurlijk ook wel iets leuks

mmhajvth

• fulltime busy
  • Offline Offline
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
« Reactie #17 Gepost op: 02 September 2008, 13:03:32 »
 Beste,

Het is inderdaad wel heel belangrijk om eerst samen tot een compromis te komen van wat het thema gaat worden.
Hoewel je in je eerste post al sprak over een stadje en een industrie gebied, loc loods ect geen draaischijf. Later gaf je ook aan minimaal een 4 sporig station te willen.
Mijn inziens niet onmogelijk met de ruimte die je aangaf te hebben.

Belangrijk lijkt me dat je al die bochten als R1, R2 enzovoorts maar ook de 9100 rechte stukken even uit je hoofd zet.
Alleen de wissels zijn van belang en de flexrail!
Goed als we dan toch over rails bezig zijn: Kijk eens naar Peco 55 rails in plaats van Fleischmann profi. Die Peco 55 heeft namelijk geen bedding dus kan je zelf een veel mooiere bedding maken dan die onder de FL* rails al zit, en de Peco 55 is de helft goedkoper! En afgezien daarvan ook een heel stuk realistischer. Maar goed dat even tot zo ver.
Bij het maken van een baanplan zou je dus eens moeten proberen om alleen met wissels en flexrail een baan te maken. 
Ik zal eens een tekeningetje toevoegen:

aangezien ik hier op mijn stage alleen paint heb zal je het daar even mee moeten doen maar goed.
Het idee is duidelijk neem ik aan.
De sporen hebben 3 kleuren gekregen, Zwart voor de doorgaande sporen waar IC verkeer een vrijde doorgang kan vinden over je baan. Belangrijk hierbij is dat ookal zou je station van spiraal tot spiraal lopen je hebt nu altijd de mogelijkheid om IC treinen op een flinke snelheid door je station te laten denderen en ze op hoge snelheid te zien rijden.
Blauwe sporen zijn perronsporen (bovenaan 1 kopspoor voor de kleine boemeltjes)
Rode sporen zijn rangeer opstel en industrie sporen. Hierover later meer.
1= locatie voor het stationsgebouw in het geel.
2= locatie voor perrons eveneens in het geel.
3= eveneens in geel plekken voor werkplaats gebouwen voor klein loc onderhoud.
4= een mooie locatie voor relatief lange sporen waar je goederentreinen of delen er van kan laten in en uitladen om vervolgens via de sporen bij 5 te rangeren naar de industriesporen langs de perronsporen. Als je goederentrein daar langs de perronsporen compleet is kan hij de hoofdbaan op (de zwarte sporen)
5= dus de rangeer/uithaalsporen. Deze heb je nodig om van 4 nar bijvoorbeeld de locloods te komen of naar de opstelsporen langs de perronsporen te komen.
6= duidelijk. Dit moeten de spiralen worden verwerkt in lichte heuvels waarbij de hoofdsporen de heuvel in gaan en naar beneden cirkelen om bij het schaatsstadion te komen. Over spiralen en schaduwstations val op dit forum enorm veel te lezen!
7= 2 uithaalsporen voor boemeltreintjes die op je kopspoor net de reizigers hebben laten uitstappen kunnen daar terecht om te wachten voor een nieuwe dienst.
8= is een locatie die je nog op vele manieren kan benutten! De tad en bedrijven hebben al een locatie door de ligging van de spoorwegen maar bij plek 8 kan je van weiland tot nieuwbouwwijk nog kwijt!

Die dikke blauw slinger kan een beek worden die je ban nog net wat erxtra smoel kan geven.

Goed, zo lijkt mijn voorzet wel weer voldoende!
Denk er aan als je een baan wilt maken gebruik dan alleen wissels en flexrail! Dat is verreweg het beste voor een realistisch resultaat. Alleen in de spiralen kan je bochten gebruiken voor e handigheid.

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

Johan Vermij

• Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 02 September 2008, 14:12:06 »
Denk er aan als je een baan wilt maken gebruik dan alleen wissels en flexrail! Dat is verreweg het beste voor een realistisch resultaat. Alleen in de spiralen kan je bochten gebruiken voor e handigheid.

Grappig. De meeste mensen roepen hier volgens mij vaak dat juist die spiralen zoveel flex vreten ;)
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery

mmhajvth

• fulltime busy
  • Offline Offline
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
« Reactie #19 Gepost op: 02 September 2008, 14:17:59 »
Ja dat ligt aan je radius.

Als je een "krappe" radius wilt maken is een vooraf gefixeerde bocht makkelijk leggen. Maar heb je je wel te houden aan de maten/boogstralen die de fabriekant levert. Als je een bepaalde radius hebt en denkt dit moet het worden kan het er op neer komen dat je inderdaad beter flexrail kan kopen omdat er niets te krijgen is in die radius.  ;)

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

desperado112

• Offline Offline
    • Mittelstad 2.0
« Reactie #20 Gepost op: 02 September 2008, 16:48:42 »
Print deze pagina's aan het einde eens uit en laat deze eens aan je vader lezen. of zet je pa eens achter de computer! Is het niet een idee om je eigen baan te gaan bouwen aangezien jullie niet echt op een lijn zitten? Al heeft het samenwerken met je pa natuurlijk ook wel iets leuks

Ik heb gelukkig mijn eigen baan in mijn eigen huissie, maar omdat ie zo bij mijn moeder liep te eikelen dacht ik ik help hem een handje.

desperado112

• Offline Offline
    • Mittelstad 2.0
« Reactie #21 Gepost op: 02 September 2008, 16:50:57 »
Ik dank jullie allemaal ik zal het laten zien aan mijn vader en dan mag ie zelf gaan rotzooien wat ie nu precies wil

:)

Thanks

Johan Vermij

• Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 02 September 2008, 17:22:39 »
Ik heb gelukkig mijn eigen baan in mijn eigen huissie, maar omdat ie zo bij mijn moeder liep te eikelen dacht ik ik help hem een handje.

Zou ik de pagina wel iets censureren ;)
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery